Verwarmen met airco of mazout
Verwarmen met airco of mazout
Goedemiddag allen,
Owv de energieprijzen ben ik eens aan het rekenen geslaan wat het meest voordelig is om te verwarmen.
We verwarmen met mazout (Gelukkig nog ingekocht aan 0.4€/l). We hebben ook nog een oude airco in de woonkamer die op verwarmen kan gezet worden.
Stel dat we mazout moeten inkopen aan >1€/l dan lijkt met verwarmen met onze oude airco interessant. Deze moet dan wel een COP waarde van 2 halen. Lijkt me wel mogelijk.
Ik weet ook wel als het -10°C is dat je best niet met de airco verwarmt. Maar dagen waarbij het buiten 5 tot 15°C is lijkt me dan weer wel mogelijk. Het voordeel is dat we bij het gebruik van de airco ook enkel de woonkamer verwarmen en niet de rest van het leidingcircuit van de mazoutketel.
Hieronder mijn berekening. Dus vanaf 1€ per liter mazout en COP van airo van 2 kan ik theoretisch beter elektrisch verwarmen.
Zie ik iets over het hoofd?
Algemeen
Prijs electr /kWh 0,25 €/kWh (Vaste prijs all inclusief)
Prijs mazout €/l 1€/l 10kWh/liter= 0,1 €/kWh
Verwarmen electr
COP 2 wordt dan: 0,125 €/kWh
Verwarmen mazout
Rendement mazoutketel 0,85 %
Rendement verliezen leidingen 0,9 %
Wordt dan 0,130718954 €/kWh
Owv de energieprijzen ben ik eens aan het rekenen geslaan wat het meest voordelig is om te verwarmen.
We verwarmen met mazout (Gelukkig nog ingekocht aan 0.4€/l). We hebben ook nog een oude airco in de woonkamer die op verwarmen kan gezet worden.
Stel dat we mazout moeten inkopen aan >1€/l dan lijkt met verwarmen met onze oude airco interessant. Deze moet dan wel een COP waarde van 2 halen. Lijkt me wel mogelijk.
Ik weet ook wel als het -10°C is dat je best niet met de airco verwarmt. Maar dagen waarbij het buiten 5 tot 15°C is lijkt me dan weer wel mogelijk. Het voordeel is dat we bij het gebruik van de airco ook enkel de woonkamer verwarmen en niet de rest van het leidingcircuit van de mazoutketel.
Hieronder mijn berekening. Dus vanaf 1€ per liter mazout en COP van airo van 2 kan ik theoretisch beter elektrisch verwarmen.
Algemeen
Prijs electr /kWh 0,25 €/kWh (Vaste prijs all inclusief)
Prijs mazout €/l 1€/l 10kWh/liter= 0,1 €/kWh
Verwarmen electr
COP 2 wordt dan: 0,125 €/kWh
Verwarmen mazout
Rendement mazoutketel 0,85 %
Rendement verliezen leidingen 0,9 %
Wordt dan 0,130718954 €/kWh
Re: Verwarmen met airco of mazout
Ik veronderstel dat je geen zonnepanelen hebt, anders is de berekening misschien ook al iets anders.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Gewoon een toestel met hoge COP plaatsen, ben je gelijk van het rekenwerk af.
https://welke-kiezen-kopen.nl/aircondit ... verwarming
https://welke-kiezen-kopen.nl/aircondit ... verwarming
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Nee geen zonnepanelen. Aan het overwegen maar met de nieuwe digitale meters weet ik niet of het zo interessant is.
De COP van onze is 3.4 heb ik gezien. Apparaat is van 2007.
De reden dat ik reken is omdat de mazoutprijzen zo hoog zijn, ik een airco heb staan en dus de investering niet hoef te doen en de BTW op electr nu 4 maanden verlaagd is.
Als de mazoutpijzen terug zakken wordt elekr verwarmen voor ons niet meer interessant. Oude airco met lagere cop en een nieuwe zou weer een investering zijn.
Al vraag ik me af wat de COP is vij 0 graden of 15 graden. Die kan nooit hetzelfde zijn op die momenten...iemand info?
De COP van onze is 3.4 heb ik gezien. Apparaat is van 2007.
De reden dat ik reken is omdat de mazoutprijzen zo hoog zijn, ik een airco heb staan en dus de investering niet hoef te doen en de BTW op electr nu 4 maanden verlaagd is.
Als de mazoutpijzen terug zakken wordt elekr verwarmen voor ons niet meer interessant. Oude airco met lagere cop en een nieuwe zou weer een investering zijn.
Al vraag ik me af wat de COP is vij 0 graden of 15 graden. Die kan nooit hetzelfde zijn op die momenten...iemand info?
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Zolang er mazout van €0,4/l in de tank zit, lijkt het mij simpel: met die prijs rekenen en daarmee verwarmen. Je weet pas hoeveel mazout je zal kosten wanneer je je tank opnieuw laat vullen, ik denk minder dan €1 deze zomer. De olie prijs is nu hoog door onzekerheid wat Oekraïne betreft en door speculatie, geen van die twee zijn blijvend.DeJos schreef: ↑13 maart 2022, 11:55
Berekeningen maken de favoriete hobby.
Nu meten is weten.
Voor die airco investeer in een tussen metertje en meet gedurende bijv. een week het Elek verwarmingsverbruik.
Dat gaat alvast al een cijfer geven om verbruik airco verwarming in kaart te brengen.
En zonnepanelen zou alvast al een goede start kunnen zijn.
Dat men het bij de huidige prijzen het nog steeds als alternatief 1 niet ziet?
Als plaatsing mogelijk is.
Estate Guru believer.
Sinds kort een airco met een cop van 4 laten installeren. Thermostaat van de vloerverwarming 2 graden lager gezet en s'morgens gedurende een 15tal minuten bijverwarmen met de airco. Living en keuken is dan tussen de 21 en 22 graden voor de rest van de dag.
COP van 2 is slecht.
Zeker wanneer je kan kiezen tussen verwarmingssystemen loont het om de warmtepomp niet te gebruiken bij vriesweer. Het punt waarop het één verwarmingssysteem interessanter is dan het andere is nogal variabel.
De krantenartikels vliegen ons om het hoofd met als doel een ultieme besparing te pushen. Terwijl er gewoon te veel parameters zijn. Ik lijst ze even op:
- Eigen PV productie, indien PV actief verlaagt de kost van elek drastisch
- COP ifv buitentemperatuur, wijzigt continu
- Kost gas/mazout, zijn variabele prijzen
- Kost elektriciteit, iets minder variabel maar is ook niet voor iedereen gelijk
- Enkel tarief of dubbel tarief elektriciteit en indien dubbel of het piek of dal is op het moment dat je wil verwarmen
En minder variabel op korte termijn maar wel impactvol:
- Gas al dan niet beschikbaar in je straat.
- Nodige watertemperatuur voor je verwarming, hoe hoger hoe slechter voor je warmtepomp rendement.
Deze temperatuur is variabel ifv de warmteverliezen maar de meeste installaties kijken daar niet naar en gaan naar een vast setpunt. Voor radiatoren zal je normaal altijd heter water moeten produceren dan voor vloerverwarming.
- Retourtemperatuur, indien laag (hangt sterk samen met het punt hierboven) dan kan je ketel de rookgassen doen condenseren wat een rendementssprong van 10% betekent.
- Impact van het nakende capaciteitstarief op je elektrische piekvermogen, je warmtepomp kan je naar een hogere kostenschijf tillen, zeker indien je ook een elektrische auto wil laden tegelijk.
Zeker wanneer je kan kiezen tussen verwarmingssystemen loont het om de warmtepomp niet te gebruiken bij vriesweer. Het punt waarop het één verwarmingssysteem interessanter is dan het andere is nogal variabel.
De krantenartikels vliegen ons om het hoofd met als doel een ultieme besparing te pushen. Terwijl er gewoon te veel parameters zijn. Ik lijst ze even op:
- Eigen PV productie, indien PV actief verlaagt de kost van elek drastisch
- COP ifv buitentemperatuur, wijzigt continu
- Kost gas/mazout, zijn variabele prijzen
- Kost elektriciteit, iets minder variabel maar is ook niet voor iedereen gelijk
- Enkel tarief of dubbel tarief elektriciteit en indien dubbel of het piek of dal is op het moment dat je wil verwarmen
En minder variabel op korte termijn maar wel impactvol:
- Gas al dan niet beschikbaar in je straat.
- Nodige watertemperatuur voor je verwarming, hoe hoger hoe slechter voor je warmtepomp rendement.
Deze temperatuur is variabel ifv de warmteverliezen maar de meeste installaties kijken daar niet naar en gaan naar een vast setpunt. Voor radiatoren zal je normaal altijd heter water moeten produceren dan voor vloerverwarming.
- Retourtemperatuur, indien laag (hangt sterk samen met het punt hierboven) dan kan je ketel de rookgassen doen condenseren wat een rendementssprong van 10% betekent.
- Impact van het nakende capaciteitstarief op je elektrische piekvermogen, je warmtepomp kan je naar een hogere kostenschijf tillen, zeker indien je ook een elektrische auto wil laden tegelijk.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Eigenlijk is SCOP een betere indicatie van hoe goed je warmtepomp werkt. SCOP = Seasonal Coefficient of Performance. Een warmtepomp met een SCOP van 5 (een goede warmtepomp dus) geeft 5kWh geleverde energie/warmte per 1kWh verbruikte energie en dat gemiddeld over het ganse jaar. Door je blind te staren op de prestaties van een warmtepomp in de winter ga je voorbij aan de prestaties van een warmtepomp over het ganse jaar! Normaals, energie(bevoorrading) is een en-en-verhaal.
Scop van mijn airco is 5.5 dus geen klagen.
Wat geothermie, is dat te overwegen?
Wow! Dat is uitzonderlijk.
Zeker, als je het geld hebt. Misschien wel een beter keuze, buitentemperatuur is dan niet belangrijk voor de prestatie.
Allemaal heel leuk om te lezen, ik heb een SCOP ... of een COP ... van zoveel. Het enigste wat telt is de realiteit en niet altijd klopt dit met de vermelde parameters. Op regelmatige wijze tracht ik te checken in hoever deze mooie cijfers op papier kloppen met behulp van eenvoudige metingen. vb. auto verbruikt in realiteit 7,5 liter benzine, volgens constructeur 5,5 liter. Diepvriezer tafelmodel in realiteit +- 11 kwh op maandbasis volgens constructeur 7 kwh enz....een van de weinige omvormers waar geen afwijking bleek op te zijn was de oude energievretende gloeilamp, 60 Watt bleek ook 60 Watt te zijn.