Digitale meters GAS / ELEC
Re: Digitale meters GAS / ELEC
Ik blijf bij mijn stelling dat het eindresultaat (=het betaalde bedrag over 1 jaar, na de eindafrekening) hetzelfde zal zijn of u nu hogere voorafbetalingen doet in die 4 maand en lagere de 8 andere maanden, of gelijk gespreid over 12 maand.
Mijn leverancier contacteren ga ik niet doen, dat gaat mij niets opbrengen behalve ergernis.
Aangezien niemand 100% zeker kan zijn in deze materie, heb ik mijn voorschotfactuur nu op het MINIMUM gezet (=februari). En binnen een maand voor de komende maanden verhogen. En hopen dat jij gelijk hebt!
Als het toch zit zoals jij denkt, kan het een goede strategie zijn om op 01/03 van leverancier te veranderen, en 4 voorschotten doen die het ganse jaar dekken. Wel als je nu variabel zit en riskant ivm faillissement ...
Mijn leverancier contacteren ga ik niet doen, dat gaat mij niets opbrengen behalve ergernis.
Aangezien niemand 100% zeker kan zijn in deze materie, heb ik mijn voorschotfactuur nu op het MINIMUM gezet (=februari). En binnen een maand voor de komende maanden verhogen. En hopen dat jij gelijk hebt!
Als het toch zit zoals jij denkt, kan het een goede strategie zijn om op 01/03 van leverancier te veranderen, en 4 voorschotten doen die het ganse jaar dekken. Wel als je nu variabel zit en riskant ivm faillissement ...
Enkele honderden meters over de taalgrens, geen digitale tellers voor 2030, dag/nacht tarief elektriciteit, nieuwe stookolieketels te koop tot 2030 ...
WAAROM dienen de vlamingen zo in hun geldbeugel te tasten met die benovatieregeltjes edm..., die uiteindelijk op niks uitlopen.
Er lopen hier "goede" lobeïsten rond heb ik de indruk. Maar dan rest nog de vraag, waarom lopen die politiekers daar met hun ogen wijd open in? Bij ons zeggen ze: "ogen lijk mortelkuipen en nog niet zien!". Waarschijnlijk voor 99% uit onkunde en hun eigen ik zeeeeer belangrijk vinden.
Veel goeds voor de kiezers komt er niet uit, van de afgelopen 3 jaar kan je NIKS positief zeggen!
Er zijn een paar heerschappen bij, van alle partijen, welke zeker GEEN ENKELE stem meer verdienen en hopelijk ook niet meer krijgen.
Er hebben er mij ettelijke ontgoocheld.
WAAROM dienen de vlamingen zo in hun geldbeugel te tasten met die benovatieregeltjes edm..., die uiteindelijk op niks uitlopen.
Er lopen hier "goede" lobeïsten rond heb ik de indruk. Maar dan rest nog de vraag, waarom lopen die politiekers daar met hun ogen wijd open in? Bij ons zeggen ze: "ogen lijk mortelkuipen en nog niet zien!". Waarschijnlijk voor 99% uit onkunde en hun eigen ik zeeeeer belangrijk vinden.
Veel goeds voor de kiezers komt er niet uit, van de afgelopen 3 jaar kan je NIKS positief zeggen!
Er zijn een paar heerschappen bij, van alle partijen, welke zeker GEEN ENKELE stem meer verdienen en hopelijk ook niet meer krijgen.
Weet je wie mij heeft ontgoocheld de partij die de btw van 6% naar 21 % heeft gebracht.
En op een ander beter wat houdt u tegen daar te gaan wonen.
Och ja dat zijn daar allemaal profiteurs zeker.
Estate Guru believer.
Ik zou zeggen: geniet met volle teugen van uw zakkenvullers en als je vadertje staat wil sponseren, voor mij geen probleem.
Mijn vader zaliger (heeft nog 18-daagse veldtocht meegemaakt) zei: "Je bent beter af met 100 roe petattenland dan met uw vaderland."
Uiteraard, een voorschot is tenslotte maar een voorschot dat verrekend wordt met de jaarlijkse slotfactuur.
Zo staat er ook in De Tijd:
Verdeling via verbruiksprofiel (SLP) dus, zoals nu ook al gebeurt voor allerlei kosten die wijzigen tussen 2 meteropnames. En dus uiteraard niet verdeling op basis van voorschotfacturen.Bij klanten met een digitale meter kan het verbruik tussen maart en juni exact afgelezen worden. Bij andere klanten zal een inschatting gemaakt worden volgens de officiële regels (de SLP-profielen). Bij de jaarlijkse meteropname zal de factuur pro rata verdeeld worden volgens de maanden met 6 procent btw en de maanden met 21 procent btw.
Test-Aankoop, 02 februari 2022:
https://www.test-aankoop.be/woning-ener ... aatregelen... Uiteraard zal de exacte berekening pas plaatsvinden op de jaarlijkse afrekening. Op dat moment zal de leverancier op een objectieve manier een inschatting maken van wat het verbruik is tijdens die 4 maand. Dat gebeurt via zogenaamde verbruiksprofielen die het relatieve verbruik weergeven voor een bepaalde groep klanten. Deze profielen houden ook rekening met o.a. de seizoenen. Tussen maart en juli, de periode van de btw-verlaging, ligt het elektriciteitsverbruik doorgaans wat lager dan tijdens de wintermaanden. Het heeft met andere woorden geen zin om je voorschotfactuur vanaf maart drastisch te verhogen. ...
Je hebt volkomen gelijk, maar als je leverancier failliet gaat (wat ik ben tegenkomen) denk je daar toch iets anders over.
En odbc, wat zegt uw energieleverancier hier van?el perro schreef: ↑2 februari 2022, 19:09Uiteraard, een voorschot is tenslotte maar een voorschot dat verrekend wordt met de jaarlijkse slotfactuur.
Zo staat er ook in De Tijd:
Verdeling via verbruiksprofiel (SLP) dus, zoals nu ook al gebeurt voor allerlei kosten die wijzigen tussen 2 meteropnames. En dus uiteraard niet verdeling op basis van voorschotfacturen.Bij klanten met een digitale meter kan het verbruik tussen maart en juni exact afgelezen worden. Bij andere klanten zal een inschatting gemaakt worden volgens de officiële regels (de SLP-profielen). Bij de jaarlijkse meteropname zal de factuur pro rata verdeeld worden volgens de maanden met 6 procent btw en de maanden met 21 procent btw.
Wil maar zeggen dat het erg moeilijk is om bij energieleverancier met iemand die competent is te praten. Ze hebben ze wel, maar niet om de klanten te helpen.
-
- Verbannen Gebruiker
Dat is fijn!
Allee, wat we in Vlaanderen zelf doen, doen we toch zoveel beter, beweren de Vlaams nationalistische partijen.E10ne schreef: ↑2 februari 2022, 17:33 Enkele honderden meters over de taalgrens, geen digitale tellers voor 2030, dag/nacht tarief elektriciteit, nieuwe stookolieketels te koop tot 2030 ...
Het tegendeel is waar, kijk naar het prutswerk met de zonnepanelen, kijk naar de covid doden in de zorginstellingen, kijk wat er gebeurd bij Kind en gezin, ....
En dat gebeurt onder het bewind van een Vlaams nationalistische partij, en de liberalen,die beiden de politieke spreekbuis zijn van de bedrijfslobby.
Het zijn ook die partijen die de BTW op elektriciteit verhoogd hebben van 6 naar 21% een paar jaar geleden.
Er zijn een paar heerschappen bij, van alle partijen, welke zeker GEEN ENKELE stem meer verdienen en hopelijk ook niet meer krijgen.mbbs schreef: ↑7 maart 2022, 14:46Allee, wat we in Vlaanderen zelf doen, doen we toch zoveel beter, beweren de Vlaams nationalistische partijen.E10ne schreef: ↑2 februari 2022, 17:33 Enkele honderden meters over de taalgrens, geen digitale tellers voor 2030, dag/nacht tarief elektriciteit, nieuwe stookolieketels te koop tot 2030 ...
Het tegendeel is waar, kijk naar het prutswerk met de zonnepanelen, kijk naar de covid doden in de zorginstellingen, kijk wat er gebeurd bij Kind en gezin, ....
En dat gebeurt onder het bewind van een Vlaams nationalistische partij, en de liberalen,die beiden de politieke spreekbuis zijn van de bedrijfslobby.
Het zijn ook die partijen die de BTW op elektriciteit verhoogd hebben van 6 naar 21% een paar jaar geleden.
Ik heb een eigenlijk een simpele vraag. Wat ben je nu met een uitbreiding op de digitale meter, die uw meter slim maakt, als je geen aangepaste apparaten hebt. Ik ben aan het kijken op Fluvius naar die kits die gekocht kunnen worden om op de digitale meter kunnen aangesloten worden. Sommige (dure) kunnen op hun beurt dan stopcontacten aansturen en zo wordt uw digitale meter een slimme meter.
De grootste verbruikers zijn de vaatwas, wasmachine en droogkast. Geen enkel van die apparaten schiet in gang door gewoon de stekker in de steken. Er moet nog altijd fysiek op een knop gedrukt worden. Het enige dat er nu is in onze woning waar het een beetje nut zou hebben is de elektrische waterboiler in de keuken (zo'n klein ding van een liter of 5) en onze waterbedden. Maar dat zijn nu niet onze grote verbruikers.
Het makkelijkst aan te passen zou de (gas)boiler zijn voor al ons ander water en dit vervangen door een elektrische boiler. Die kan dan vooral overdag verwarmen, dat water blijft waarschijnlijk wel een paar uur warm 's avonds.
Of natuurlijk een huis batterij installeren.
Maar mijn punt is dus, als je geen batterij of elektische boiler hebt, is een slimme meter toch zinloos ?
De grootste verbruikers zijn de vaatwas, wasmachine en droogkast. Geen enkel van die apparaten schiet in gang door gewoon de stekker in de steken. Er moet nog altijd fysiek op een knop gedrukt worden. Het enige dat er nu is in onze woning waar het een beetje nut zou hebben is de elektrische waterboiler in de keuken (zo'n klein ding van een liter of 5) en onze waterbedden. Maar dat zijn nu niet onze grote verbruikers.
Het makkelijkst aan te passen zou de (gas)boiler zijn voor al ons ander water en dit vervangen door een elektrische boiler. Die kan dan vooral overdag verwarmen, dat water blijft waarschijnlijk wel een paar uur warm 's avonds.
Of natuurlijk een huis batterij installeren.
Maar mijn punt is dus, als je geen batterij of elektische boiler hebt, is een slimme meter toch zinloos ?
de website https://maakjemeterslim.be/ is niet up to date.
en de websites van de verschillende leveranciers lijken verdacht veel op elkaar.
en de websites van de verschillende leveranciers lijken verdacht veel op elkaar.