Verwarmen met airco of mazout
Re: Verwarmen met airco of mazout
Klopt, daarom moet je altijd meten. Mijn warmtepomp verbruikte in januari en februari (de twee koudste maanden van het jaar) gemiddeld 7kWh per dag voor een oppervlakte van +/- 50m2 en een ingestelde temperatuur van 22 graden. Meten is weten. Ik betaal 0.29 cent per kWh, ik klaag en zaag niet.Lucass schreef: ↑14 maart 2022, 19:04 Allemaal heel leuk om te lezen, ik heb een SCOP ... of een COP ... van zoveel. Het enigste wat telt is de realiteit en niet altijd klopt dit met de vermelde parameters. Op regelmatige wijze tracht ik te checken in hoever deze mooie cijfers op papier kloppen met behulp van eenvoudige metingen. vb. auto verbruikt in realiteit 7,5 liter benzine, volgens constructeur 5,5 liter. Diepvriezer tafelmodel in realiteit +- 11 kwh op maandbasis volgens constructeur 7 kwh enz....een van de weinige omvormers waar geen afwijking bleek op te zijn was de oude energievretende gloeilamp, 60 Watt bleek ook 60 Watt te zijn.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Dank voor de reacties.
Ik heb voor mijn eigen een excel gemaakt waarbij ik bovenstaande variabelen kan invullen. Ik ben dus bewust dat het van dag tot dag kan verschillen. Het idee is om geen nieuwe investeringen te doen (Bv zonnepanelen of warmtepomp) maar de apparaten gebruiken die we hebben.
Waarom? Op lange termijn zijn deze energieprijzen voor niemand houdbaar dus hier zal in de (nabije) toekomst wel een daling of andere oplossing voorzien worden (Btw, premies....)
Ik wil telkens bekijken welke manier van verwarmen het interessantste is op elk moment met onze huidige installatie. Ik ben bewust dat bij temperaturen gelijk nu de warmtepomp efficient werkt (+-10°C) buiten. Om te kiezen tussen CV ketel of warmtepomp per dag is een kleine moeite, het is maar op een knopje duwen.
Die 0.25€/kWh voor elect zal ook 0.22€/kWh worden (Verlaging BTW naar 6%) dus dat is al een besparing van 15%. Dan veranderd mijn excelleke alweer .
Ik heb echter nog 1 vraag die ik niet beantwoord vind. Sommige warmtepompen zijn voorzien van een elektrische weerstand die bijspringt als de pomp het niet getrokken krijgt. Hoe weet ik als mijn pomp hiermee is uitgerust? Dit moet absoluut uit staan anders gaan het rendement enorm naar beneden.
Groeten
Ik heb voor mijn eigen een excel gemaakt waarbij ik bovenstaande variabelen kan invullen. Ik ben dus bewust dat het van dag tot dag kan verschillen. Het idee is om geen nieuwe investeringen te doen (Bv zonnepanelen of warmtepomp) maar de apparaten gebruiken die we hebben.
Waarom? Op lange termijn zijn deze energieprijzen voor niemand houdbaar dus hier zal in de (nabije) toekomst wel een daling of andere oplossing voorzien worden (Btw, premies....)
Ik wil telkens bekijken welke manier van verwarmen het interessantste is op elk moment met onze huidige installatie. Ik ben bewust dat bij temperaturen gelijk nu de warmtepomp efficient werkt (+-10°C) buiten. Om te kiezen tussen CV ketel of warmtepomp per dag is een kleine moeite, het is maar op een knopje duwen.
Die 0.25€/kWh voor elect zal ook 0.22€/kWh worden (Verlaging BTW naar 6%) dus dat is al een besparing van 15%. Dan veranderd mijn excelleke alweer .
Ik heb echter nog 1 vraag die ik niet beantwoord vind. Sommige warmtepompen zijn voorzien van een elektrische weerstand die bijspringt als de pomp het niet getrokken krijgt. Hoe weet ik als mijn pomp hiermee is uitgerust? Dit moet absoluut uit staan anders gaan het rendement enorm naar beneden.
Groeten
Bedoel je misschien een warmtepompBOILER? Een lucht lucht warmtepomp (airco) met een "extra" weerstand, daar heb ik nog niet van gehoord? Ik weet wel dat er hier op het forum veel weerstand is tegen warmtepompen, dat wel...DeJos schreef: ↑14 maart 2022, 19:48 Ik heb echter nog 1 vraag die ik niet beantwoord vind. Sommige warmtepompen zijn voorzien van een elektrische weerstand die bijspringt als de pomp het niet getrokken krijgt. Hoe weet ik als mijn pomp hiermee is uitgerust? Dit moet absoluut uit staan anders gaan het rendement enorm naar beneden.
Groeten
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Haha, mijn vraag is eigenlijk of daar een extra elektrische weerstand inzit. Of mijn vraag belachelijk is of niet hoop ik hier te weten te komen
Een warmtepompboiler heeft wel degelijk een extra weerstand, meestal tussen 1000 en 2000 watt, om bij te springen als de temperatuur onder de -7 graden gaat. Water op 60 graden krijgen bij -7 is bijna onmogelijk (nieuwste generatie zou dat wel kunnen).
Een lucht/lucht warmtepomp (airco) voor verwarming heeft voor zover ik weet geen weerstand om bij te springen als het koud is. Misschien sommige oudere monoblock toestellen?!
Wij overwegen geothermie omdat dit een beter rendement gaat geven en er zit in de zomer ook passieve koeling op.
Dus een energie zuinige gebruiker, mag dan zoals in verleden voor de rekening van subsidies en premies opdraaien.DeJos schreef: ↑14 maart 2022, 19:48 Dank voor de reacties.
Het idee is om geen nieuwe investeringen te doen (Bv zonnepanelen of warmtepomp) maar de apparaten gebruiken die we hebben.
Groeten
Want u wilt geen nieuwe investering doen.
En denken dat energie in de toekomst goedkoper gaat zijn en blijven, droom gerust verder.
Mijn Elek tarief van 0,28 cent all-in per kw/h.
Mijn gastarief van 5 cent per kw/h.
Of dat onhoudbaar is?
Estate Guru believer.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Momenteel is mazout een betere optie dan gas ... de prijzen zijn lager dan voor gas, de stijging van de kostprijs van mazout is een stuk minder dan voor gas en de tegemoetkomingen van de federale overheid zijn (om communautaire redenen) hoger voor mazout dan voor gas.platin schreef: ↑15 maart 2022, 08:30Dus een energie zuinige gebruiker, mag dan zoals in verleden voor de rekening van subsidies en premies opdraaien.DeJos schreef: ↑14 maart 2022, 19:48 Dank voor de reacties.
Het idee is om geen nieuwe investeringen te doen (Bv zonnepanelen of warmtepomp) maar de apparaten gebruiken die we hebben.
Groeten
En denken dat energie in de toekomst goedkoper gaat zijn en blijven, droom gerust verder.
Of dat onhoudbaar is?
Gisteren is door de federale regering beslist dat wie mazout gebruikt een cheque krijgt van 200 euro. Wie gas gebruikt mag tijdens de zomermaanden tijdelijk (tot eind september) 6% btw betalen voor zijn verwarming ipv 21%
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Zouden de energieleveranciers toestaan dat ik in die maanden van 6% mijn voorschotfactuur verdubbel om dan in oktober het gigantisch te verlagen?
Goed nieuws van de gas/electriciteit leverancier ontvangen. Ik trek 142,72 euro terug. Mijn voorschot van 102 euro stond te hoog.
Goed nieuws van de gas/electriciteit leverancier ontvangen. Ik trek 142,72 euro terug. Mijn voorschot van 102 euro stond te hoog.
Ik begrijp deze reactie niet. We hebben een CV op mazout en stoken hier mee.platin schreef: ↑15 maart 2022, 08:30Dus een energie zuinige gebruiker, mag dan zoals in verleden voor de rekening van subsidies en premies opdraaien.DeJos schreef: ↑14 maart 2022, 19:48 Dank voor de reacties.
Groeten
Of dat onhoudbaar is?
Als nu elektr verwarmen financieel interessanter wordt doe ik dat. Omdat we toevallig een airco hebben hangen. Heeft nog maar 5dagen gedraaid in 5 jaar.
Ik kan ook gewoon blijven stoken op mazout en de vergelijking niet maken maar dan schiet ik in mijn eigen voet.
Onze CV ketel is nog in prima staat en een 7tal jaar oud dus om nog extra investeringen te doen naar bv nieuwe warmtepomp etc zal voor ons financieel niet opbrengen. Als de CV het zou begeven is het een anders verhaal....
Oei als ik dat artikel lees heeft het nu geen zin om 3 maanden te verwarmen met airco 6% btw ipv mazout. We hebben nog een analoge meter.