Zo veel mogelijk lenen?
TIP
Op zoek naar de laagste rente? Vergelijk alle aanbieders van kredieten
Zo veel mogelijk lenen?
Beste forumleden
Ik heb mijn droomhuis gevonden en mijn bod werd aanvaard
Ik ben momenteel bezig aan de bankenronde en vroeg mij af of het niet verstandiger is om zo veel mogelijk te lenen en mijn eigen inbreng te beperken, aangezien dat de rentevoet nog laag is?
Hoe zorg ik er eveneens voor dat de banken mij een goed voorstel doen? Ik word « gestraft » omdat ik als alleenstaande leen. Nochtans heb ik, volgens alle banken die ik tot nu gesproken heb, een gezond dossier. Ik ben ook niet zo’n keiharde, aggresieve onderhandelaar en wrs speelt dat mij ook parten
Alvast bedankt vr jullie inzichten!
Ik heb mijn droomhuis gevonden en mijn bod werd aanvaard
Ik ben momenteel bezig aan de bankenronde en vroeg mij af of het niet verstandiger is om zo veel mogelijk te lenen en mijn eigen inbreng te beperken, aangezien dat de rentevoet nog laag is?
Hoe zorg ik er eveneens voor dat de banken mij een goed voorstel doen? Ik word « gestraft » omdat ik als alleenstaande leen. Nochtans heb ik, volgens alle banken die ik tot nu gesproken heb, een gezond dossier. Ik ben ook niet zo’n keiharde, aggresieve onderhandelaar en wrs speelt dat mij ook parten
Alvast bedankt vr jullie inzichten!
Re: Zo veel mogelijk lenen?
Puur gelet op de feiten kan je een bank geen ongelijk geven om je plan niet als risicovol te aanzien, zij nemen eigenlijk het risico en zullen je hiervoor afstraffen.
Wat ga je immers doen met die eigen middelen? Op een spaarrekening zetten aan 0,11%? Of risicovol beleggen en niet de eerste zijn die al het geld kwijt zal spelen.
Banken kijken naar feiten en zeker als je nog geen klant bent. Een bestaande klant met een rijke geschiedenis aan middelen bij de bank kan dit meenemen in het gesprek. Ga je naar een bank die je niet kent, dan spelen uitsluitend die feiten mee.
Althans de redenering van de bank in je verhaal.
Over hoeveel spreken we eigenlijk? Ik neem aan dat je toch iets van eigen vermogen zal investeren.
Hoe je de beste deal kan krijgen? Zorg dat zeker 1 bank in je verhaal meegaat en dan kan je dit voorleggen bij de andere banken. Heb je geen bank dat in je verhaal meegaat? Dan zal het geen goed verhaal zijn. Het is ook geen liefdadigheidsinstelling, maw wat zal de bank eraan winnen? Gewoon een goedkope lening geven en jij dat op het goedkoopste platform dat er bestaar beleggen?
Wat ga je immers doen met die eigen middelen? Op een spaarrekening zetten aan 0,11%? Of risicovol beleggen en niet de eerste zijn die al het geld kwijt zal spelen.
Banken kijken naar feiten en zeker als je nog geen klant bent. Een bestaande klant met een rijke geschiedenis aan middelen bij de bank kan dit meenemen in het gesprek. Ga je naar een bank die je niet kent, dan spelen uitsluitend die feiten mee.
Althans de redenering van de bank in je verhaal.
Over hoeveel spreken we eigenlijk? Ik neem aan dat je toch iets van eigen vermogen zal investeren.
Hoe je de beste deal kan krijgen? Zorg dat zeker 1 bank in je verhaal meegaat en dan kan je dit voorleggen bij de andere banken. Heb je geen bank dat in je verhaal meegaat? Dan zal het geen goed verhaal zijn. Het is ook geen liefdadigheidsinstelling, maw wat zal de bank eraan winnen? Gewoon een goedkope lening geven en jij dat op het goedkoopste platform dat er bestaar beleggen?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik zou 80% lenen vd aankoopprijs, ze spreken van een gezond dossier net omdat er genoeg spaargeld is en jobzekerheid
Verre van dramatisch, had eerst iets anders in gedachte.
Wat is het beste dat je al gehoord hebt?
Ik kom terug op mijn origineel bericht, zorg dat je 1 bank hebt die meegaat in je verhaal en met het beste voorstel ga je gewoon naar de andere bank.
Op zich hoef je niet de beste onderhandelaar te zijn, gewoon de tijd erin steken om de banken tegen elkaar op te zetten.
Wat is het beste dat je al gehoord hebt?
Ik kom terug op mijn origineel bericht, zorg dat je 1 bank hebt die meegaat in je verhaal en met het beste voorstel ga je gewoon naar de andere bank.
Op zich hoef je niet de beste onderhandelaar te zijn, gewoon de tijd erin steken om de banken tegen elkaar op te zetten.
Bedankt voor de hulp!
Beste optie tot nu toe is 1,67% bij KBC, niet mijn thuisbank. Mijn thuisbank is momenteel aan het kijken of ze hieronder kan gaan.
Beste optie tot nu toe is 1,67% bij KBC, niet mijn thuisbank. Mijn thuisbank is momenteel aan het kijken of ze hieronder kan gaan.
Zonder te weten hoeveel je wil lenen, de totale prijs van je project, je inkomen,… is het moeilijk te zeggen of dit een goede rente is.
Belangrijke vraag die je jezelf moet stellen, wat ga je anders doen met die eigen middelen. Stel aan de banken die je bezoekt wat het zou geven als je meer of minder eigen middelen zou inbrengen.
Staar je ook niet blind op zuiver alleen de rente, je moet het totaal plaatje van het aanbod bekijken. Dure verplichte verzekeringen kunnen een lage rente een pak minder aantrekkelijk maken. Vraag dus zeker als simulaties van die andere “randzaken” zodat je het complete plaatje kan vergelijken.
Belangrijke vraag die je jezelf moet stellen, wat ga je anders doen met die eigen middelen. Stel aan de banken die je bezoekt wat het zou geven als je meer of minder eigen middelen zou inbrengen.
Staar je ook niet blind op zuiver alleen de rente, je moet het totaal plaatje van het aanbod bekijken. Dure verplichte verzekeringen kunnen een lage rente een pak minder aantrekkelijk maken. Vraag dus zeker als simulaties van die andere “randzaken” zodat je het complete plaatje kan vergelijken.
Ok, heel erg bedankt!
-
- Verbannen Gebruiker
Ik ben ook op zoek naar een lening. Wat is verplicht te nemen bij KBC om 1,67% te krijgen: welke van deze: loondomiciliering, schuldsaldo, brandverzekering, inboedelverzekering, andere?
-
- Verbannen Gebruiker
Mijn simulatie bij Keytrade levert dit op:
Totaal ontleend bedrag (aankoop 400.000 zonder kosten)
€ 250 000
Tijdsduur van het krediet
20 jaar
Rentevoet (vast)
1,98 %
JKP
2,18 %
Maandelijkse terugbetaling
€ 1260,24 / maand
Ik schrik wel van de hoogte van de rentevoet. Zijn de rentevoeten zoveel gestegen?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dat is waarschijnlijk het verstandigst _als_ je het ziet zitten om je geld op een verantwoorde manier te beleggen. Bovenop de kosten zeker niet meer dan 20% van de aankoopwaarde van de woning op tafel leggen als dat mogelijk is.
Voor de enige eigen woning moet na kosten 100% mogelijk zijn, al kan het feit dat je alleenstaande bent je daar parten spelen. Ook voor eventuele waardeverhogende renovaties zou je mee moeten kunnen lenen, op de BTW na.
Is het allemaal zo zwart-wit? Ben zelf ook op zoek naar een eerste en enige woning. Ik zou de aankoop volledig kunnen financieren met eigen middelen en overweeg dit dan ook zeer sterk. In mijn geval lijkt mij dat een verstandige keuze aangezien ik risicoavers ben en absoluut geen beleggingen wil aangaan waar enig risico aan verbonden is. Door de aankoop volledig met eigen geld te financieren betaal ik geen intrest, geen dure verzekeringen, geen notariskosten op lening,... Ik behoud een comfortabele spaarbuffer die bovendien zeer snel opnieuw wordt aangevuld.fropskottel schreef: ↑20 maart 2022, 13:08Dat is waarschijnlijk het verstandigst _als_ je het ziet zitten om je geld op een verantwoorde manier te beleggen. Bovenop de kosten zeker niet meer dan 20% van de aankoopwaarde van de woning op tafel leggen als dat mogelijk is.
Voor de enige eigen woning moet na kosten 100% mogelijk zijn, al kan het feit dat je alleenstaande bent je daar parten spelen. Ook voor eventuele waardeverhogende renovaties zou je mee moeten kunnen lenen, op de BTW na.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Inderdaad. En er is geen fiscaal voordeel meer verbonden aan een hypotheeklening, dus dat is ook al geen reden om te lenen.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Niet zo heel vreemd, ik ben momenteel aan het bouwen zonder lening. Ik overweeg weliswaar nog een kleine lening (bij familie of op de privé markt moest mijn smaak duurder uitkomen dan origineel gebudgetteerd).coenen schreef: ↑20 maart 2022, 16:04 Is het allemaal zo zwart-wit? Ben zelf ook op zoek naar een eerste en enige woning. Ik zou de aankoop volledig kunnen financieren met eigen middelen en overweeg dit dan ook zeer sterk. In mijn geval lijkt mij dat een verstandige keuze aangezien ik risicoavers ben en absoluut geen beleggingen wil aangaan waar enig risico aan verbonden is. Door de aankoop volledig met eigen geld te financieren betaal ik geen intrest, geen dure verzekeringen, geen notariskosten op lening,... Ik behoud een comfortabele spaarbuffer die bovendien zeer snel opnieuw wordt aangevuld.
Ik ben, net als jij, wat risico avers en had €30.000 in wat beleggingen lopen die (net voor letterlijk de bom ontplofte) allemaal verkocht zijn (staan nu op -20% over een goed getimed verkoop gesproken).
Door een lening aan te gaan zou ik opgeschept blijven met een pak geld op een spaarrekening waar ik waarschijnlijk het meeste op zou laten staan. Nu omzeil ik hoge notariskosten, administratieve kosten, schuldsaldoverzekering, allerhande verplichtingen van banken... Ook zal ik letterlijk elke cent dat nu binnen komt zelf kunnen kiezen waar deze naartoe gaat en eenmaal gesetteld ga ik eens bekijken hoe ik financieel genoeg zou hebben om op jonge leeftijd op pensioen te kunnen.
Ja, moest ik een lening aangaan zou ik dat geld kunnen beleggen (omdat de markt nu toch "relatief" laag staat) en meegenieten van het feit dat alles wat goedkoper is. Natuurlijk is dit niet iedereen weggelegd (het vereist toch wat durf om veel geld te beleggen) en kan ik alleen maar zeggen dat ik blij ben dat ik mijn grenzen ken.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Geen lening nemen is een valide optie, maar risico-aversie zou ik toch niet zomaar als reden aanhalen. Veel hangt af van je doelstelling.coenen schreef: ↑20 maart 2022, 16:04 Is het allemaal zo zwart-wit? Ben zelf ook op zoek naar een eerste en enige woning. Ik zou de aankoop volledig kunnen financieren met eigen middelen en overweeg dit dan ook zeer sterk. In mijn geval lijkt mij dat een verstandige keuze aangezien ik risicoavers ben en absoluut geen beleggingen wil aangaan waar enig risico aan verbonden is. Door de aankoop volledig met eigen geld te financieren betaal ik geen intrest, geen dure verzekeringen, geen notariskosten op lening,... Ik behoud een comfortabele spaarbuffer die bovendien zeer snel opnieuw wordt aangevuld.
Het potentieel hogere rendement is maar één factor. Je mag het positieve effect qua risico-beheersing niet onderschatten van een lening in combinatie met een goed gespreide beleggingsportefeuille:
- veel betere spreiding van je vermogen
- vrij goede inflatie-indekking
- _veel_ grotere liquiditeit
-
- Verbannen Gebruiker
Is een lening met beleggingen niet ongeveer hetzelfde als een lening waarbij de maandelijkse aflossingen in een Tak23 komen, zoals soms wordt voorgesteld? Aan het einde wordt de lening terugbetaald met resultaat van Tak23. Het bedrag boven de lening is voor jou. Voordeel: aangezien er maandelijkse aflossingen zijn, beleg je zeer gespreid. Kans op meerwaarde is heel groot. Je leent en belegt tegelijkertijd, maar je belegt heel geleidelijk over lange tijd (20, 25, 30 jaar).fropskottel schreef: ↑20 maart 2022, 18:49 Het potentieel hogere rendement is maar één factor. Je mag het positieve effect qua risico-beheersing niet onderschatten van een lening in combinatie met een goed gespreide beleggingsportefeuille:
- veel betere spreiding van je vermogen
- vrij goede inflatie-indekking
- _veel_ grotere liquiditeit
Lenen als je het cash kunt betalen, is dat niet zwaar speculeren? Je leent dan eigenlijk geld om daarmee te beleggen. Je hoopt dat de beurs niet crasht. Je belegt dus niet met geld dat je op overschot hebt, je belegt met geld dat je niet hebt.