Injectie (met batterij)
Re: Injectie (met batterij)
Hmm, thuis batterijen kunnen 2,5kW of meer vermogen leveren, je zou dus verwachten dat het kwartierpiek met meer dan 0,4kW te reduceren is, op zijn minst toch in de maanden dat er zon is.
Je krijgt met een batterij bepaalde kwartaalpieken naar omlaag, tot zelfs 0, maar er blijft altijd een nieuwe maximum kwartaalpiek binnen de maand over. Het is niet dat al je kwartierafnames zullen dalen met een batterij, de batterij is vaak leeg en dan heeft een batterij geen effect op die kwartierafnames. Veel mensen miskijken zich daar op.
Praktisch voorbeeld van mijn situatie in juli 2021: 5 hoogste kwartierafnames, kwartierpiek zonder batterij is die maand 8,208:
positie datum van tot afname afname met simulatie batterij
1 zaterdag 3 juli 2021 11:45 12:00 8,208 1,776
2 zaterdag 3 juli 2021 12:00 12:15 6,708 6,708
3 maandag 5 juli 2021 11:30 11:45 6,548 6,548
4 zaterdag 3 juli 2021 11:30 11:45 6,464 0,000
5 zaterdag 3 juli 2021 12:45 13:00 6,020 6,020
De kwartierafname op positie 3 (maandag 5 juli) laat ik buiten beschouwen, volgens de simulatie zou de batterij op dat moment leeg zijn, de kwartierafname blijft 6,508.
Op zaterdag 3 juli zijn er 4 grote afnames: even chronologisch bekijken:
- de afname van 11:30 tot 11:45: er zit voldoende in de batterij, de afname gaat naar 0
- de afname van 11:45 tot 12:00: er zit nog veel in de batterij, maar onvoldoende om naar een afname van 0 te gaan, ik geraak maar tot een afname van 1,776, dan is de batterij leeg
- de afname van 12:00 tot 12:15: de batterij is en blijft leeg, de afname van 6,708 blijft ongewijzigd en wordt de nieuwe kwartierpiek, deze maand daalt de kwartierpiek dus van 8,208 naar 6,708
- de afname van 12:45 tot 13:00: batterij is leeg, dus piek van 6,020 blijft
Met batterij wordt de nieuwe top 3 gevormd door 3 pieken uit de top 5 van zonder batterij:
positie datum van tot afname met simulatie batterij
1 zaterdag 3 juli 2021 12:00 12:15 6,708
2 maandag 5 juli 2021 11:30 11:45 6,548
3 zaterdag 3 juli 2021 12:45 13:00 6,020
Juli is dus qua vermindering kwartierpiek een vrij goede maand.
Augustus daarentegen: op moment van de kwartierpiek is de batterij leeg, en blijft 8,240![Sad :(](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/sad.gif)
Ik heb veel hoge kwartierpieken door warmtepomp voor verwarming zwembad. Veel zon = weinig gebruik warmtepomp = batterij vol. Weinig zon = veel gebruik warmtepomp = batterij (snel) leeg.
Hopelijk is mijn specifieke situatie rond vermindering kwartierpiek met deze toelichting wat duidelijker.
Edit: een paar keer kwartaal ipv kwartier gebruikt
Praktisch voorbeeld van mijn situatie in juli 2021: 5 hoogste kwartierafnames, kwartierpiek zonder batterij is die maand 8,208:
positie datum van tot afname afname met simulatie batterij
1 zaterdag 3 juli 2021 11:45 12:00 8,208 1,776
2 zaterdag 3 juli 2021 12:00 12:15 6,708 6,708
3 maandag 5 juli 2021 11:30 11:45 6,548 6,548
4 zaterdag 3 juli 2021 11:30 11:45 6,464 0,000
5 zaterdag 3 juli 2021 12:45 13:00 6,020 6,020
De kwartierafname op positie 3 (maandag 5 juli) laat ik buiten beschouwen, volgens de simulatie zou de batterij op dat moment leeg zijn, de kwartierafname blijft 6,508.
Op zaterdag 3 juli zijn er 4 grote afnames: even chronologisch bekijken:
- de afname van 11:30 tot 11:45: er zit voldoende in de batterij, de afname gaat naar 0
- de afname van 11:45 tot 12:00: er zit nog veel in de batterij, maar onvoldoende om naar een afname van 0 te gaan, ik geraak maar tot een afname van 1,776, dan is de batterij leeg
- de afname van 12:00 tot 12:15: de batterij is en blijft leeg, de afname van 6,708 blijft ongewijzigd en wordt de nieuwe kwartierpiek, deze maand daalt de kwartierpiek dus van 8,208 naar 6,708
- de afname van 12:45 tot 13:00: batterij is leeg, dus piek van 6,020 blijft
Met batterij wordt de nieuwe top 3 gevormd door 3 pieken uit de top 5 van zonder batterij:
positie datum van tot afname met simulatie batterij
1 zaterdag 3 juli 2021 12:00 12:15 6,708
2 maandag 5 juli 2021 11:30 11:45 6,548
3 zaterdag 3 juli 2021 12:45 13:00 6,020
Juli is dus qua vermindering kwartierpiek een vrij goede maand.
Augustus daarentegen: op moment van de kwartierpiek is de batterij leeg, en blijft 8,240
![Sad :(](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/sad.gif)
Ik heb veel hoge kwartierpieken door warmtepomp voor verwarming zwembad. Veel zon = weinig gebruik warmtepomp = batterij vol. Weinig zon = veel gebruik warmtepomp = batterij (snel) leeg.
Hopelijk is mijn specifieke situatie rond vermindering kwartierpiek met deze toelichting wat duidelijker.
Edit: een paar keer kwartaal ipv kwartier gebruikt
Ik denk dat jouw situatie door verwarming zwembad en warmtepomp niet de standaard situatie is, een batterij die vaak leeg hoeft niet, het kan natuurlijk wel.
In mijn situatie is de batterij zeer dikwijls volledig opgeladen en dan kan je die kwartierpiek wel naar beneden krijgen. (Ik heb wel geen simulatie met of zonder batterij, dus kan niet zeggen hoeveel verschil het maakt.)
In mijn situatie is de batterij zeer dikwijls volledig opgeladen en dan kan je die kwartierpiek wel naar beneden krijgen. (Ik heb wel geen simulatie met of zonder batterij, dus kan niet zeggen hoeveel verschil het maakt.)
Klopt, mijn situatie is anders dan doorsnee-gezinsverbruik. Batterij is in de simulatie regelmatig (snel) gevuld, maar daarna ook weer snel leeg. Een grotere batterij plaatsen (of 2 stuks) duwt de kostprijs omhoog, heeft een negatieve impact op de terugverdientijd, maar verlaagt wel de pieken. Je kan blijkbaar niets alles tegelijk hebben.
Duidelijk. In dit geval gaat een batterij weinig nut hebben, sowieso niet voor het kwartierpiek verbruik en ook maar weinig om het verbruik van eigen productie op te krikken. In dit geval zal je beter af zijn met een intelligente regeling en modulerende warmtepomp. Enkele dingen die zo een regeling zou kunnen doen zijn; op momenten dat er andere grote verbruikers zijn de warmtepomp op een lager vermogen laten draaien om kwartierpiek te beperken en zo veel mogelijk op eigen productie te blijven. Op momenten dat er genoeg eigen productie is en de batterij vol is, het zwembad gebruiken als warmte accu, met andere woorden een paar graden extra opwarmen.zwembad schreef: ↑19 maart 2022, 18:36
In een vb staat 0,5 afname en 0,22 terug lever tarief.
Nu voor mijn eigen 0,28 all in die 0,5 ook all in ?
Cijfertjes en berekeningen die niet volledig duidelijk zijn.
Terug levering 0,22 bij mijn Leverancier 0,064 cent.
Merkelijk minder maar aankoop is ook een verschil.
Nu voor mijn eigen 0,28 all in die 0,5 ook all in ?
Cijfertjes en berekeningen die niet volledig duidelijk zijn.
Terug levering 0,22 bij mijn Leverancier 0,064 cent.
Merkelijk minder maar aankoop is ook een verschil.
Estate Guru believer.
Het is moeilijk om een duidelijke (transparante) eenheidsprijs voor afname te berekenen wegens allerhande taksen & ook kosten op basis van verbruik en op jaarlijkse kosten en zo... Maar je moet dus zeker meer dan 0.2€ extra rekenen bij de prijzen bij afname als ik het een beetje goed doorheb.
Bij injectie is het wat duidelijker, daar zijn er geen extra kosten die meegeteld worden, daar krijg je eigenlijk daadwerkelijk de injectieprijs.
Het grote simpele voordeel van tariefstructuur bij Ecopower.
Moest eens te doorzichtig zijn bij andere spelers.
Estate Guru believer.
In 2021 was de afname prijs per kWh voor mij 0,30 euro en de injectie 0,05. Elke kWh die ik via een thuisbatterij bespaar brengt 0,30 - 0,05 = 0,25 op. In 2022 is mijn afname prijs 0,50, maar de injectie 0,20, dus de besparing 0,50 - 0,20 = 0,30.
De aangehaalde prijzen zijn all-in. Voor injectie is het sowieso inclusief alle kosten. Voor afname kan je alle kosten per kWh optellen en deel je de vaste kosten door je aantal afgenomen kWh, en tel je nog eens extra bij die kWh kost. Veel zal er dan niet naast zitten, zeker geen 0,20 nog eens bijtellen. In mijn geval toch niet.
De aangehaalde prijzen zijn all-in. Voor injectie is het sowieso inclusief alle kosten. Voor afname kan je alle kosten per kWh optellen en deel je de vaste kosten door je aantal afgenomen kWh, en tel je nog eens extra bij die kWh kost. Veel zal er dan niet naast zitten, zeker geen 0,20 nog eens bijtellen. In mijn geval toch niet.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik was in eerste instantie woedend toen ik geen terugdraaiende teller meer had.
Aan prosumententarief betaalden we jaarlijks 360 € (Fluvius) en in mijn eerste berekening hield ik rekening met een verdubbeling van de kosten voor ons stroomverbruik. Ondertussen is het prosumententarief wel sterk gedaald naar +/- 260 euro dacht ik voor 4kw Piek.
We hebben sinds het wegvallen van de terugdraaiende teller ons leven omgegooid qua brood bakken (voorheen altijd 's nachts), wasmachines en vaatwas draaienden we ook op willekeurige tijdstippen (nu 90% door de dag), we zetten minder de droogkast op (3 kinderen in huis), we proberen door regelmatig thuiswerk hier echt op te letten en klokken af op een jaarverbuik van 2500 kWh en +/-3000 kWh injectie. Wij verbruiken momenteel slechts 33% van onze zonnepanelencapaciteit, deze ligt helaas helemaal op het zuiden wat gezien de nieuwe situatie ivm niet meer terugdraaien quasi zinloos is geworden.
Een batterij heb ik overwogen en ik dacht eerst dat ik met mijn 4230 kWh op het dak wel veel zou kunnen overbruggen, maar in de wintermaanden heb ik via mijn digitale teller kunnen zien dat ik toch nog heel veel stroom moet afnemen. Het 'voordeel' dat ik via de batterij zou halen is veel te laag. Mijn jaarverbruik via Ecopower kost me nu +/- 450€ (625 € afname - 180 € injectie), de batterij zou in mijn geval de investering totaal niet waard zijn. Een batterij met omvormer kost me makkelijk 4000 euro, premies er reeds van afgetrokken.... Voor die kleine 'winst' die ik jaarlijks na de investering zou maken bedank ik momenteel. In de wintermaanden verbruik ik 80-90% van mijn stroom op moment van opwekking.
Het enige echte voordeel op termijn zou het beperken van het piekvermogen zijn.
Hier de grafiek uit Fluvius, zelf gebruik ik Youless icm Enelogic voor logging en realtime afname.
![Afbeelding](https://i.ibb.co/fD9jF1K/2022-03-21-20-05-07-Window.png)
Aan prosumententarief betaalden we jaarlijks 360 € (Fluvius) en in mijn eerste berekening hield ik rekening met een verdubbeling van de kosten voor ons stroomverbruik. Ondertussen is het prosumententarief wel sterk gedaald naar +/- 260 euro dacht ik voor 4kw Piek.
We hebben sinds het wegvallen van de terugdraaiende teller ons leven omgegooid qua brood bakken (voorheen altijd 's nachts), wasmachines en vaatwas draaienden we ook op willekeurige tijdstippen (nu 90% door de dag), we zetten minder de droogkast op (3 kinderen in huis), we proberen door regelmatig thuiswerk hier echt op te letten en klokken af op een jaarverbuik van 2500 kWh en +/-3000 kWh injectie. Wij verbruiken momenteel slechts 33% van onze zonnepanelencapaciteit, deze ligt helaas helemaal op het zuiden wat gezien de nieuwe situatie ivm niet meer terugdraaien quasi zinloos is geworden.
Een batterij heb ik overwogen en ik dacht eerst dat ik met mijn 4230 kWh op het dak wel veel zou kunnen overbruggen, maar in de wintermaanden heb ik via mijn digitale teller kunnen zien dat ik toch nog heel veel stroom moet afnemen. Het 'voordeel' dat ik via de batterij zou halen is veel te laag. Mijn jaarverbruik via Ecopower kost me nu +/- 450€ (625 € afname - 180 € injectie), de batterij zou in mijn geval de investering totaal niet waard zijn. Een batterij met omvormer kost me makkelijk 4000 euro, premies er reeds van afgetrokken.... Voor die kleine 'winst' die ik jaarlijks na de investering zou maken bedank ik momenteel. In de wintermaanden verbruik ik 80-90% van mijn stroom op moment van opwekking.
Het enige echte voordeel op termijn zou het beperken van het piekvermogen zijn.
Hier de grafiek uit Fluvius, zelf gebruik ik Youless icm Enelogic voor logging en realtime afname.
![Afbeelding](https://i.ibb.co/fD9jF1K/2022-03-21-20-05-07-Window.png)
Dat al je zonnepanelen naar het zuiden toe gericht zijn is op zich wel een reden extra om voor een batterij te gaan.funnyplace schreef: ↑21 maart 2022, 20:07 Wij verbruiken momenteel slechts 33% van onze zonnepanelencapaciteit, deze ligt helaas helemaal op het zuiden wat gezien de nieuwe situatie ivm niet meer terugdraaien quasi zinloos is geworden.
(Maar snap dat je het niet doet, is een grote investering en moeilijk om te bepalen hoeveel het eigenlijk juist oplevert & als je ook nog eens een nieuwe omvormer moet plaatsen is het extra duur.)
Funnyplace
Op basis van huidige cijfers kom je op een terugverdientijd van 9 jaar. In de praktijk zal het nog wat minder zijn wegens stijgende energieprijzen (of beter gezegd: stijgend verschil tussen prijs kWh afname - prijs kWh injectie) en kwartierpieken die wat dalen met een batterij. Mijn specifieke situatie is zoals eerder al toegelicht niet heel gunstig om de kwartierpieken fundamenteel naar beneden te krijgen.
Op basis van huidige cijfers kom je op een terugverdientijd van 9 jaar. In de praktijk zal het nog wat minder zijn wegens stijgende energieprijzen (of beter gezegd: stijgend verschil tussen prijs kWh afname - prijs kWh injectie) en kwartierpieken die wat dalen met een batterij. Mijn specifieke situatie is zoals eerder al toegelicht niet heel gunstig om de kwartierpieken fundamenteel naar beneden te krijgen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Bedankt voor de reactie, 9 jaar vind ik persoonlijk te lang.
Ik neem het 'ongemak' van niet meer vrij mijn energie te gebruiken wanneer het me het beste uitkomt er maar bij
Op termijn kan ik het nog altijd overwegen, maar momenteel laat ik deze investering aan mij voorbij gaan, ik vind het te kostelijk (persoonlijke mening).
Ik neem het 'ongemak' van niet meer vrij mijn energie te gebruiken wanneer het me het beste uitkomt er maar bij
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Op termijn kan ik het nog altijd overwegen, maar momenteel laat ik deze investering aan mij voorbij gaan, ik vind het te kostelijk (persoonlijke mening).
Kan je geen (warmtepomp)boiler inzetten om die 33% te verhogen?
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
-
- Full Member
- Contacteer:
@spaarplan Goed voorstel, maar mijn zonneboiler werkt ook goed.
De afgelopen 2 weken 7 kuub gas verbruikt voor warm water, de verwarming hebben we uitgezet.
Het zou de zelfconsumptie inderdaad verhogen, een investering om in de toekomst misschien te overwegen![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
De afgelopen 2 weken 7 kuub gas verbruikt voor warm water, de verwarming hebben we uitgezet.
Het zou de zelfconsumptie inderdaad verhogen, een investering om in de toekomst misschien te overwegen
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)