Oekraïne en het conflict tussen Rusland en het Westen
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Oekraïne en het conflict tussen Rusland en het Westen
Dr oplossing is heel eenvoudig: lees het betreffende topic gewoon niet. Niemand is verplicht om alle topics te lezen. Klik de topics aan met ander gebazel dat je wel interesseert.dhalluinR schreef: ↑21 maart 2022, 09:09 Tav de moderator
Er is een vriend- en vijandknop voor leden waarvan ik voor enkele leugenachtige extremisten dankbaar gebruik.
Is er ook een mogelijkheid om welbepaalde topics te negeren, zodat ik niet de godganse dag geconfronteerd moet worden met gebazel rond dit onderwerp.
Ik volg dit forum steeds via "recente berichten" om niets wat mij zou kunnen interesseren, te moeten missen.
Je gebazel … euh, reactie … doet me denken aan mensen die klagen over bepaalde tv-programma’s. De oplossing is nochtans heel eenvoudig: schakel over naar een andere zender en kijk naar andere tv-programma’s.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Jouw reacties zijn vaak dubbelzinnig. Is dit nu een oproep om het de Russen zo gemakkelijk mogelijk te maken? Laat hen maar gans Oekraïne (en buurlanden) innemen zonder enige tegenstand? Want anders dreigt een kernoorlog!vortex schreef: ↑21 maart 2022, 19:06Hoe moeilijker de Russen het krijgen hoe gevaarlijker de oorlog wordt. Ik vrees dat wanneer Poetin geen vat meer op de situatie zou hebben het gebruik van een kernwapen op een stad niet uit te sluiten is. In elk geval kan het westen daar maar beter een scenario op voorbereiden zodat er geen al te ondoordachte represailles volgen. De economische kaarten van het westen zijn zo goed als uitgespeeld, veel opties buiten militair zijn er niet meer. Dus ja, hopelijk beseffen beide partijen op tijd wat er werkelijk op het spel staat. In 2019 heeft de Princeton universiteit deze simulatie gemaakt, als je migratieplannen hebt, je weet bij deze waar naartoe.GroupB schreef: ↑21 maart 2022, 18:03 De opmars van het Russische leger verloopt trager, maar ze rukken op en ze zorgen voor enorme destructie. Dat Oekraïne geen hulp krijgt is dikke dikke bullshit. Veel 'bewegingen' van de Russen worden door oa AWACS aan Oekraïne doorgegeven zo weten ze waar ze moeten staan met oa hun Javlins. Zonder Westerse hulp was Oekraïne veroverd. Dit is ook de reden waarom de tactiek van de Russen is aangepast naar 'Scorched Earth'. De stijl van het huis en waar ze heer en meester in zijn.
Ja, Rusland heeft atoombommen en Poetin is onbetrouwbaar en tot veel in staat. Maar dat betekent niet dat we hem zomaar zijn gang moeten laten gaan …
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
-
- Verbannen Gebruiker
Zo gesteld zou ik het ook niet zeggen. Niemand "veroorzaakt" WO III. Het gebeurt. Het overvalt ons.
Maar US bereidt zich voor op de eventualiteit dat WO III "gebeurt".
Hitler annexeerde Oostenrijk. Niet met de bedoeling WO II te starten. Hij annexeerde het gebied van de Sudeten-Duitsers. Niet met de bedoeling WO II te starten.
Herinner je je Chamberlain: ik heb hier de vrede voor Europa !!!!!! in 1938.
En dan valt Hitler Polen binnen. Niet met de bedoeling WO II te starten.
Maar het gebeurde.
Zo ook met WO III. Het gebeurt. Sommige anticiperen (US, China), anderen kijken ernaar (EU), anderen zijn het directe slachtoffer: Ukraine, Wit-Rusland (de sukkelaars beseffen niet wat ze begonnen zijn door met Putin in zee te gaan) en de volgende landen die Putin in het vizier heeft.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ja, met Shape in Bergen en het NAVO-hoofdkwartier in Haren zijn wij natuurlijk bij de eerste doelwitten.vortex schreef: ↑21 maart 2022, 19:06Dus ja, hopelijk beseffen beide partijen op tijd wat er werkelijk op het spel staat. In 2019 heeft de Princeton universiteit deze simulatie gemaakt, als je migratieplannen hebt, je weet bij deze waar naartoe.
Maar niet getreurd: Calco en Vincent to the rescue:
Mag ik beide heren De kanonnen van augustus van Barbara Tuchman aanraden?
Het gaat over de aanloop naar WOI toen allemaal kleine incidenten en stommelingse beslissingen door houwdegens leiden tot de massamoord die we gemeenzaam WOI noemen. En die ten andere ook leidde tot WOII.
Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 21 maart 2022, 20:08, 2 keer totaal gewijzigd.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik spreek mij enkel uit over de post waarop je reageert. Veel dubbelzinnigs zie ik daar niet in, wel enige nuance.VincentVega schreef: ↑21 maart 2022, 19:18 Jouw reacties zijn vaak dubbelzinnig. Is dit nu een oproep om het de Russen zo gemakkelijk mogelijk te maken? Laat hen maar gans Oekraïne (en buurlanden) innemen zonder enige tegenstand? Want anders dreigt een kernoorlog!
Ja, Rusland heeft atoombommen en Poetin is onbetrouwbaar en tot veel in staat. Maar dat betekent niet dat we hem zomaar zijn gang moeten laten gaan …
We moeten inderdaad niet "zomaar laten begaan" (eender wie of wat trouwens), maar dat ontslaat ons niet om goed na te denken over wat we eventueel zouden doen en wat daar de mogelijke consequenties van zouden kunnen zijn.
Heb zelf een korte periode dienst gedaan in het Belgische leger met een NATO missie op mijn 'CV'. Het ging toen wel over een zeer zwakke tegenstander. Toch het genoegen gehad om met veel coalitiesoldaten te mogen kennismaken. Forum en Twitter warriors willen WO3. De voorbije weken heb ik het allemaal zien voorbij komen. Stoere praat van de Lubbeekse dorpsidioot Theo Francken op Twitter, de voorbijgestreefde econoom Geert Noels wou ook eens zijn mening geven over het 'Lada' leger van Poetin. Enkele Oekraïnse steden en dorpen worden dag en nacht en 7/7 bestookt met enorm zware Russische artillerie en zware clustermunitie. Chapeau dat de Oekraïners zolang stand houden, maar de NATO moet hier niet in tussenkomen. Tenzij ze willen dat veel funeraria overuren draaien.
Laatst gewijzigd door GroupB op 21 maart 2022, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
The true terrorists of our world do not meet at the docks at midnight, or scream "Allahu Akbar" before some violent action. The true terrorists of our world wear 5000 dollar suits and work in the highest positions of finance, government and business.
Ben er quasi zeker van dat de Russen zeer zware bommen en artillerie gebruiken, want het is eigenlijk niet zo 'simpel' om een stad tot een ruïne te herleiden.
The true terrorists of our world do not meet at the docks at midnight, or scream "Allahu Akbar" before some violent action. The true terrorists of our world wear 5000 dollar suits and work in the highest positions of finance, government and business.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat (n.m.i. onbelangrijk) aantal hangt precies wat van de periode af... zowel mijn goesting om actief te zijn op het forum als dat van anderen.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Dat mag … maar dat betekent niet dat ik dit ook ga lezenCarpeNoctem schreef: ↑21 maart 2022, 19:50 Mag ik beide heren De kanonnen van augustus van Barbara Tuchman aanraden?
Altijd leuk die analyses achteraf en uit het verleden kan je inderdaad soms leren, maar - zoals zo vaak bij jou - blijf je op de achtergrond omtrent wat er volgens jou moet gebeuren?. Wat kritiek geven op anderen links en rechts, wat referenties opgeven die er al dan niet toe doen … maar wat stel JIJ voor dat er moet gebeuren!
Surprise me …
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Wel, ik beweer geenszins de waarheid in pacht te hebben. Maar ik pleit van dag één voor de-escalatie. Het was al 20 jaar duidelijk dat onze drang nach osten de Russen zeer nerveus maakte en dat ze nooit zouden accepteren dat hun achtertuin (Oekraïne en Wit-Rusland) in onze invloedssfeer zou terecht komen. Toen onze Guy de boel daar in 1914 wat ging opstoken en dit leidde tot een verdrijving van de wettig verkozen pro-Russische president werd dit daar terecht niet goed ontvangen. Hence de afscheiding van de Krim en de Oostelijke republieken. Dit leidde dan weer tot anti-Russisch sentiment bij de Oekraïners die (zeer terecht) wel inzagen dat zo'n grote groep Russen in Oekraïne op termijn wel eens voor problemen zou kunnen zorgen. Dus anti-Russische pesterijen volgden.
Marioepoel waar nu volop slag wordt geleverd tussen het neo-nazistische Azov-bataljon en de Russen was in 2001 nog voor 90 % Russischtalig. Slechts 48% identificeerde zich als Oekraïner. Nadat het terug werd veroverd op de volksrepublieken zijn er nogal wat Russen weggepest.
Soit, ik vrees dat vreedzaam samenleven tussen Russen en Oekraïners moeilijk gaat worden en er wel eens een opdeling langs etnische lijnen kan komen. Een beetje zoals de verdeling van India. Ik hoop dat ik mij vergis.
Mijn 5 centen: door volop te kiezen om de Oekraïners te bewapenen hebben we het bloedvergieten enkel maar erger gemaakt. Rusland was tot voor kort misschien bereid genoegen te nemen met een Oekraïne dat beloofde neutraal te blijven (naar Oostenrijks voorbeeld), het afstaan van de volksrepublieken en de Krim, en het respecteren van de burgerrechten van de Russische minderheid. Maar ik weet niet of de Russen daar nu nog genoegen gaan mee nemen. De verbinding tussen de Donbass en de Krim is gemaakt. Mariopoel is een kwestie van dagen. Dan is Oekraïne de zee van Azov kwijt. Ik lees vandaag dat Odessa ook stilletjesaan begint binnen schootsafstand te komen en dan is het nog een boogscheut naar Transnistrië.
Ik weet niet of het verstandig was om voluit voor oorlog te gaan. Rusland had zeker een aantal terechte bezorgdheden en zoals ze bij ons zeggen: om te vechten moet je met twee zijn.
En was Rusland geen kernmacht zou ik misschien zeggen dat ze het maar verder moeten uitvechten. Maarre, één misbegrepen actie kan zware gevolgen hebben. En wij hier met al die internationale instellingen hebben niet veel plaats om ons te verstoppen.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Veel blablablabla … maar zoals gevreesd en verwacht weinig concreet. Met verwijzingen naar wat al dan niet had moeten gebeuren zijn we nu niks. Wie zegt trouwens dat Rusland met jouw voorstellen genoegen had genomen? Verwijzingen naar Mariopoel met etnische cijfers van 2001 is bullshit. Trouwens, je kan Russisch zijn of spreken en nu de kant van Oekraïne kiezen, zou ik denken.CarpeNoctem schreef: ↑21 maart 2022, 21:29Wel, ik beweer geenszins de waarheid in pacht te hebben. Maar ik pleit van dag één voor de-escalatie. Het was al 20 jaar duidelijk dat onze drang nach osten de Russen zeer nerveus maakte en dat ze nooit zouden accepteren dat hun achtertuin (Oekraïne en Wit-Rusland) in onze invloedssfeer zou terecht komen. Toen onze Guy de boel daar in 1914 wat ging opstoken en dit leidde tot een verdrijving van de wettig verkozen pro-Russische president werd dit daar terecht niet goed ontvangen. Hence de afscheiding van de Krim en de Oostelijke republieken. Dit leidde dan weer tot anti-Russisch sentiment bij de Oekraïners die (zeer terecht) wel inzagen dat zo'n grote groep Russen in Oekraïne op termijn wel eens voor problemen zou kunnen zorgen. Dus anti-Russische pesterijen volgden.
Marioepoel waar nu volop slag wordt geleverd tussen het neo-nazistische Azov-bataljon en de Russen was in 2001 nog voor 90 % Russischtalig. Slechts 48% identificeerde zich als Oekraïner. Nadat het terug werd veroverd op de volksrepublieken zijn er nogal wat Russen weggepest.
Soit, ik vrees dat vreedzaam samenleven tussen Russen en Oekraïners moeilijk gaat worden en er wel eens een opdeling langs etnische lijnen kan komen. Een beetje zoals de verdeling van India. Ik hoop dat ik mij vergis.
Mijn 5 centen: door volop te kiezen om de Oekraïners te bewapenen hebben we het bloedvergieten enkel maar erger gemaakt. Rusland was tot voor kort misschien bereid genoegen te nemen met een Oekraïne dat beloofde neutraal te blijven (naar Oostenrijks voorbeeld), het afstaan van de volksrepublieken en de Krim, en het respecteren van de burgerrechten van de Russische minderheid. Maar ik weet niet of de Russen daar nu nog genoegen gaan mee nemen. De verbinding tussen de Donbass en de Krim is gemaakt. Mariopoel is een kwestie van dagen. Dan is Oekraïne de zee van Azov kwijt. Ik lees vandaag dat Odessa ook stilletjesaan begint binnen schootsafstand te komen en dan is het nog een boogscheut naar Transnistrië.
Ik weet niet of het verstandig was om voluit voor oorlog te gaan. Rusland had zeker een aantal terechte bezorgdheden en zoals ze bij ons zeggen: om te vechten moet je met twee zijn.
En was Rusland geen kernmacht zou ik misschien zeggen dat ze het maar verder moeten uitvechten. Maarre, één misbegrepen actie kan zware gevolgen hebben. En wij hier met al die internationale instellingen hebben niet veel plaats om ons te verstoppen.
De-escalatie is dus de oplossing. En wat moet daarvoor gebeuren? Poetin zijn zin geven? Is het woord de-escalatie geen synoniem voor capitulatie? Wanneer is het trouwens genoeg voor Poetin?
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ik vreesde al dat het parels voor de zwijnen gingen zijn
Wie zijn geschiedenis niet kent is gedoemd ze te herhalen.VincentVega schreef: ↑21 maart 2022, 21:50Verwijzingen naar Mariopoel met etnische cijfers van 2001 is bullshit.
En wie beweert er het tegendeel?VincentVega schreef: ↑21 maart 2022, 21:50Trouwens, je kan Russisch zijn of spreken en nu de kant van Oekraïne kiezen, zou ik denken.
Als je daarmee heel wat bloedvergieten kan vermijden is dat misschien wel geen slecht idee.VincentVega schreef: ↑21 maart 2022, 21:50De-escalatie is dus de oplossing. En wat moet daarvoor gebeuren? Poetin zijn zin geven?
Je mag het van mij gerust zo noemen. De meeste oorlogen worden beëindigd met een capitulatie. Niets mis mee.
Om dat te weten zul je naar de onderhandelingstafel moeten trekken.
Maar vanuit je luie zetel is het natuurlijk heel gemakkelijk om de oorlogstrom te roeren. Het zijn jouw verwanten niet die aan flarden worden geschoten in dat verre land.
Op een boogscheut van mijn deur:
Maar ik ben misschien bevooroordeeld als West-Vlaming. Het ligt hier vol oorlogskerkhoven waar je heel stil wordt ...
Ik kan je er een trip naartoe ten zeerste aanbevelen.
Ik vraag toch niet om het topic te sluiten noch om iets voor mij te doen. Lees en begrijp vooraleer zaken te insinueren die enkel in je eigen verbeelding plaatsvinden!vortex schreef: ↑21 maart 2022, 18:48Prima toch, je hebt met andere woorden mogelijkheden om te lezen en te negeren wat je zelf wil. Dus wat moet de moderator hiermee? Voor jou persoonlijk gemak dit topic sluiten? Zou nogal straf zijn, de belangrijkste gebeurtenis wereldwijd sinds WOII waarvan iedereen de gevolgen nu al ondervindt mag hier niet besproken worden omdat er ene dit gebazel vindt.dhalluinR schreef: ↑21 maart 2022, 09:09 Tav de moderator
Er is een vriend- en vijandknop voor leden waarvan ik voor enkele leugenachtige extremisten dankbaar gebruik.
Is er ook een mogelijkheid om welbepaalde topics te negeren, zodat ik niet de godganse dag geconfronteerd moet worden met gebazel rond dit onderwerp.
Ik volg dit forum steeds via "recente berichten" om niets wat mij zou kunnen interesseren, te moeten missen.
... en sedert wanneer denk jij in de plaats van de moderator te moeten antwoorden?
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Kort samengevat: onvoorwaardelijke capitulatie door Oekraïne en hopen op de welwillendheid van tsaar PoetinCarpeNoctem schreef: ↑21 maart 2022, 22:12Als je daarmee heel wat bloedvergieten kan vermijden is dat misschien wel geen slecht idee.VincentVega schreef: ↑21 maart 2022, 21:50De-escalatie is dus de oplossing. En wat moet daarvoor gebeuren? Poetin zijn zin geven?Je mag het van mij gerust zo noemen. De meeste oorlogen worden beëindigd met een capitulatie. Niets mis mee.Om dat te weten zul je naar de onderhandelingstafel moeten trekken.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
En? Heb je ook de Lottocijfers voor de volgende trekking?VincentVega schreef: ↑21 maart 2022, 22:31Kort samengevat: onvoorwaardelijke capitulatie door Oekraïne en hopen op de welwillendheid van tsaar PoetinCarpeNoctem schreef: ↑21 maart 2022, 22:12Om dat te weten zul je naar de onderhandelingstafel moeten trekken.