GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
TIP
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
Hey Dreamy,dreamy schreef: ↑17 maart 2022, 16:17Nextensa is toch wat anders dan Atenor of Immobel omdat vastgoedontwikkeling vooralsnog niet niet de hoofdactiviteit van de groep is, of volgens de plannen gaat worden. Dit geeft een meer defensief solide profiel aan Nextensa omdat ze verzekerd zijn van de inkomsten uit hun eigen vastgoed. Daarbij hebben ze zoals ik al zei ook het voordeel van het deskundige toezicht door AvH.Afrodiziak schreef: ↑15 maart 2022, 00:03 Er zit zeker potentieel in.
Maar wat dan te zeggen van Atenor? En Immobel? Ook daar stevige groeiplannen. Ook daar groeipotentieel. Ook daar een uitgesproken dividendgroeibeleid (Atenor 3 à 5% verhoging per jaar; Immobel 4 à 10% verhoging per jaar; Nexta vanaf nu dus 5% verhoging per jaar).
* Ook bij Atenor en Immobel komt (of zal komen, in geval van Immobel via Immobel Capital Partners) een deel uit verhuur. Maar bij hen komt het gros idd uit ontwikkeling, wat bij NEXTA vooralsnog niet het geval is.
* Wel kleine kanttekening bij je opmerking dat (kort door de bocht samengevat) "een verhuurder defensiever profiel heeft dan een ontwikkelaar". Wat mij betreft, in het kader van de vereiste verduurzaming van vastgoed, en de almaar hogere eisen die worden gesteld: liever een ontwikkelaar die hiervoor een deel vd oplossing is, dan een verhuurder die bvb met een verouderde portefeuille zit. Die is een deel vh probleem.
Dit gezegd zijnde: NEXTA is duidelijk bezig met rotatie in haar portefeuille om enkel topgebouwen te behouden. Overwicht vd Tour & Taxis-site mss wel beetje groot.
En zoals ik in m'n bericht ook aangaf: ook in de bestaande portefeuille gaan ze veel makkelijker schuiven. Mij zou het zéér sterk verbazen mocht zo'n Monteco 5j lang in portefeuille blijven. Een PR in de loop van dit of komende jaren om de verkoop ervan aan te kondigen lijkt me zeer waarschijnlijk.
De "standing portefeuille" zal dynamischer worden beheerd, dat is vrij duidelijk. Waardoor het belang van ontwikkeling in de resultaten zal toenemen.
* Ook volgende bedenking ivm je opmerking: "ook het voordeel van het deskundige toezicht door AvH."
Daar zie ik geen enkele wijziging tov de oude situatie (Leasinvest en Extensa als aparte bedrijven): Extensa was al een 100%-entiteit van AvH. In Leasinvest zaten 4 bestuurders van AvH. De facto trok AvH daar ook al aan de touwtjes. Het is nu mss nog iets duidelijker voor "de markt", maar de facto was het al zo. Dus da's niet hét argument imo.
Zoals ik ook aangaf: veel mooie bouwstenen om wat van te maken. Ik zou wel graag een duidelijk focus zien.
En Atenor en Immobel hebben ook behoorlijk wat potentieel ;-)
https://twitter.com/orakelvanoilsjt
-
- Sr. Member
- Contacteer:
GVV-update. Behoorlijk herstel tov de vorige update 2w geleden.
https://tinyurl.com/4ja9cyzb
Binnen Care blijft CPINV opvallend achter tov AED en is nu toch merkelijk goedkoper geworden.
On a side note:
Binnen Logistiek heeft CTPNV (NL, niet-REIT) ook FY2021 resultaten gepubliceerd. Wie onder de indruk is van de herwaarderingen die WDP of VGP boekten moet die van CTP eens bekijken. Waarbij minder dan de helft daarvan uit yield compression afkomstig.
CTP noteert een stuk goedkoper (verwachte P/E 2022, slechts premie van 24% op NAV bvb, te vergelijken in GVV-overzicht met deze van WDP en MONT), is gunstiger gefinancierd en heeft een landbank die zowel absoluut als relatief een stuk omvangrijker is.
Belangrijkste reden dat het aandeel zo goedkoop noteert is imo de exposure aan CEE. Het gros vd portefeuille op 31/12/2021 lag in Tsjechië, Slowakije, Hongarije en Roemenië. Regio die door de "speciale militaire operatie" in Oekraïne als risicovoller wordt beschouwd door beleggers. Dit jaar werd met overname DIR een portefeuille in Duitsland gekocht, en dit jaar worden ook de 1e projecten in NL opgeleverd. Dus belang CEE vermindert wat (maar blijft wel groot uiteraard).
Gevaar impact mogelijke recessie op logistiek ook mogelijke verklaring, maar dat geldt dan net zo goed voor de peers.
Rekening houdend met de verwachte en potentiële groei vd portefeuille is CTP op dit moment met voorsprong de goedkopere keuze dan WDP en MONT.
https://tinyurl.com/4ja9cyzb
Binnen Care blijft CPINV opvallend achter tov AED en is nu toch merkelijk goedkoper geworden.
On a side note:
Binnen Logistiek heeft CTPNV (NL, niet-REIT) ook FY2021 resultaten gepubliceerd. Wie onder de indruk is van de herwaarderingen die WDP of VGP boekten moet die van CTP eens bekijken. Waarbij minder dan de helft daarvan uit yield compression afkomstig.
CTP noteert een stuk goedkoper (verwachte P/E 2022, slechts premie van 24% op NAV bvb, te vergelijken in GVV-overzicht met deze van WDP en MONT), is gunstiger gefinancierd en heeft een landbank die zowel absoluut als relatief een stuk omvangrijker is.
Belangrijkste reden dat het aandeel zo goedkoop noteert is imo de exposure aan CEE. Het gros vd portefeuille op 31/12/2021 lag in Tsjechië, Slowakije, Hongarije en Roemenië. Regio die door de "speciale militaire operatie" in Oekraïne als risicovoller wordt beschouwd door beleggers. Dit jaar werd met overname DIR een portefeuille in Duitsland gekocht, en dit jaar worden ook de 1e projecten in NL opgeleverd. Dus belang CEE vermindert wat (maar blijft wel groot uiteraard).
Gevaar impact mogelijke recessie op logistiek ook mogelijke verklaring, maar dat geldt dan net zo goed voor de peers.
Rekening houdend met de verwachte en potentiële groei vd portefeuille is CTP op dit moment met voorsprong de goedkopere keuze dan WDP en MONT.
https://twitter.com/orakelvanoilsjt
Inderdaad geen echte wijziging, maar ik doel eerder op het zeer solide track record van AvH mbt de bedrijven in hun portefeuille. Het geeft mij een geruststellend gevoel dat AvH erop toeziet dat het met de strategie in orde is. Hiermee ga ik ervan uit dat het ook met zaken als duurzaamheid en degelijk (flexibel) beheer wel in orde komt.Afrodiziak schreef: ↑20 maart 2022, 22:13 * Ook volgende bedenking ivm je opmerking: "ook het voordeel van het deskundige toezicht door AvH."
Daar zie ik geen enkele wijziging tov de oude situatie (Leasinvest en Extensa als aparte bedrijven): Extensa was al een 100%-entiteit van AvH. In Leasinvest zaten 4 bestuurders van AvH. De facto trok AvH daar ook al aan de touwtjes. Het is nu mss nog iets duidelijker voor "de markt", maar de facto was het al zo. Dus da's niet hét argument imo.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Wordt een recessie op logistiek verwacht?Afrodiziak schreef: ↑20 maart 2022, 22:33 Gevaar impact mogelijke recessie op logistiek ook mogelijke verklaring, maar dat geldt dan net zo goed voor de peers.
Dat zou me straf lijken, niet?
-
- Full Member
- Contacteer:
Iemand hier meer zicht op Vonovia? Lijkt me momenteel zeker koopwaardig. Is toch een grote stabiele speler op de Duitse vastgoedmarkt met goede vooruitzichten. Of zie ik iets over het hoofd?
Een recessie in het algemeen zal ook een impact hebben op logistiek, dat is onvermijdelijk. Door in logistiek te investeren surf je mee op de golven van de economische cyclus, met een krachtige versterker aan boord. Zorg dat je niet kopje-onder gaat.Svennovitch schreef: ↑21 maart 2022, 12:32 Wordt een recessie op logistiek verwacht?
Dat zou me straf lijken, niet?
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Misschien wel, maar ik denk dat je bij een algemene recessie met retail en kantoren nog slechter zit. Ik zie de logistiek en semi-industrieel nog jaren verder groeien. Kwalitatieve en energievriendelijke gebouwen zijn in dit segement nog steeds schaars.
Bovendien heeft de oorlog in Oekraïne ons ook geleerd dat goederen dichtbij hebben, ook handig is. Als je wil minder afhankelijk zijn, dien je te stockeren.
Dat is een redenering waarmee ik het zeker niet oneens ben. Logistiek vastgoed is al jaren een fundament van mijn portefeuille, en ik zie geen redenen om te gaan bijsturen.
Bezit zelf die andere Duitse reit : TAG immobilien.Iemand hier meer zicht op Vonovia? Lijkt me momenteel zeker koopwaardig. Is toch een grote stabiele speler op de Duitse vastgoedmarkt met goede vooruitzichten. Of zie ik iets over het hoofd?
Beiden zijn dividendgroeiers en woning-vastgoedmaatschappijen en allebei mijn inziens een goede keuze.
Als je voor groei gaat,dan is het grotere Vonovia met een gedane overname en vele projecten in de pijplijn ,de beste keuze.
TAG staat voor veel minder groei,met slecht één groeipoot en dat is de poolse markt.
Met de licht stijgende rente in het vizier,heb ik dus voor minder groei maar meer vaste kasstroom gekozen...
Maar dat is geheel persoonlijk
Ik kijk al uit naar de eerste dividenden van de gvv’s!
Weet er iemand al wie er keuzedividenden zal aanbieden?
Weet er iemand al wie er keuzedividenden zal aanbieden?
Vonovia was toch opgekocht of ging toch opgekocht worden door DW?mickeymouse schreef: ↑22 maart 2022, 10:59 Iemand hier meer zicht op Vonovia? Lijkt me momenteel zeker koopwaardig. Is toch een grote stabiele speler op de Duitse vastgoedmarkt met goede vooruitzichten. Of zie ik iets over het hoofd?
Nee, omgekeerd. Vonovia heeft een bod uitgebracht op Deutsche Wohnen
https://www.deutsche-wohnen.com/en/abou ... companies/
https://www.deutsche-wohnen.com/en/abou ... companies/
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
Juist. Makes sense.
Inderdaad,verwacht in de loop van 2023 rond te zijn met de volledige integratie van Deutsche Wohnen.
Vonovia heeft trouwens enkele dagen geleden hele mooie resultaten bekend gemaakt,terwijl de ceo de groei met zekerheid ziet verder zetten.
Koers reageert niet,en we naderen stilaan de dieptepunten van 2020(uitbreken corona).
Reden :oplopende rente
Vonovia heeft trouwens enkele dagen geleden hele mooie resultaten bekend gemaakt,terwijl de ceo de groei met zekerheid ziet verder zetten.
Koers reageert niet,en we naderen stilaan de dieptepunten van 2020(uitbreken corona).
Reden :oplopende rente
GVV's die hun huiswerk maken, blijven de stijgende rente de baas.