Ervaringen met Bolero
TIP
Re: Ervaringen met Bolero
Na 5 keren proberen is het gelukt.
Lukt wel, maar in de app verschijnt inderdaad een bericht dat door de grote drukte sommige functionaliteiten gedeactiveerd zijn.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Mensen hier ervaring met "dividend in effecten" via Bolero?
Want de afwikkeling hiervan is niet duidelijk, want in theorie is het logisch, maar de praktijk...
Stel dat ik 20 aandelen heb ter waarde van €100; deze keren een dividend uit van €5 is het logisch, ik zal 1 aandeel krijgen.
Maar stel nu dat mijn dividend €2,50 is; dan is de uitkering te laag om 1 extra aandeel te krijgen; en zover ik weet doet Bolero niet in fractionele aandelen? Wat gebeurd er dan?
Want de afwikkeling hiervan is niet duidelijk, want in theorie is het logisch, maar de praktijk...
Stel dat ik 20 aandelen heb ter waarde van €100; deze keren een dividend uit van €5 is het logisch, ik zal 1 aandeel krijgen.
Maar stel nu dat mijn dividend €2,50 is; dan is de uitkering te laag om 1 extra aandeel te krijgen; en zover ik weet doet Bolero niet in fractionele aandelen? Wat gebeurd er dan?
Neen dit lijkt niet correct. De prijs van het aandeel is hoger dan de (max) 70 Euro die je zal ontvangen.Jebus4life schreef: ↑24 maart 2022, 10:39 Stel dat ik 20 aandelen heb ter waarde van €100; deze keren een dividend uit van €5 is het logisch, ik zal 1 aandeel krijgen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Hangt van de wijze van toekenning door de uitkerende onderneming of drip aanbieder af. Soms is het o.b v netto dividend na inhouding bronheffing of netto na inhouding roerende voorheffing maar steeds met extra betaling van de beurstaks. Dat staat steeds op het antwoordformulier vermeld.
Voor mijn Franse aandelen rekenen ze eerst het netto cashdividend uit met inhouding van de verwerkingskosten. Dat wordt op de rekening gestort. Vervolgens wordt met dit nettobedrag het aantal nieuwe aandelen aan de intekenprijs toegekend. Bij het drip van abn amro gebeurt de toekenning na de inhouding van de bronheffing verhoogd met het makelaarsloon en de Nederlandse dividendbelasting. Allez denk ik toch want tot nu toe heb ik enkel met Nederlandse aandelen hierop ingetekend. Dus bronheffing = Nederlandse dividendbelasting.
O.b.v die intekenprijs berekenen ze dan het aantal coupons nodig voor 1 aandeel en uw toekenningsratio. De beurstaks en rv hierop verschuldigd dien je dan bij te betalen. De fracties worden afgerekend aan die verkoopprijs met inhouding van de verwerkingskosten, rv en beurstaks. Als je niet genoeg coupons voor 1 aandeel hebt doe je met dit systeem verlies 't.o.v de cash uitkering. Maandag zal ik weten of die Nederlandse dividendbelasting wordt ingehouden bij Shell en verrekend aan bolero. Shells drip wordt door abn amro verzorgd.
https://www.abnamro.nl/nl/prive/beleggen/drip.html
Voor mijzelf bereken ik een theoretische intekenprijs o.b.v. koers + 5%' bij dividend aankondiging. Dan kijk ik of ik genoeg coupons heb voor 1 aandeel. Indien niet, kies ik voor cash. Zo heb ik al eens een aandeel mislopen. Achteraf wordt dan nog de corporate action fee voor het keuzedividend en fractie aangerekend. Meestal de dag na de toekenning. Die heb je niet als je onmiddellijk voor cash kiest. Vandaar mijn berekende gok met een verhoogde intekenprijs.
https://www.bolero.be/nl/support/veelge ... dividenden
Engelse, Canadees of Amerikaanse aandelen laten soms het opleggen van geld toe voor 1 nieuw aandeel. Dat ben ik nog niet tegengekomen bij Bolero. Hangt van de aanbieder van het drip af. Ik heb de indruk dat dat enkel voor de inwoners van USA, Canada en VK geld.
Voor mijn Franse aandelen rekenen ze eerst het netto cashdividend uit met inhouding van de verwerkingskosten. Dat wordt op de rekening gestort. Vervolgens wordt met dit nettobedrag het aantal nieuwe aandelen aan de intekenprijs toegekend. Bij het drip van abn amro gebeurt de toekenning na de inhouding van de bronheffing verhoogd met het makelaarsloon en de Nederlandse dividendbelasting. Allez denk ik toch want tot nu toe heb ik enkel met Nederlandse aandelen hierop ingetekend. Dus bronheffing = Nederlandse dividendbelasting.
O.b.v die intekenprijs berekenen ze dan het aantal coupons nodig voor 1 aandeel en uw toekenningsratio. De beurstaks en rv hierop verschuldigd dien je dan bij te betalen. De fracties worden afgerekend aan die verkoopprijs met inhouding van de verwerkingskosten, rv en beurstaks. Als je niet genoeg coupons voor 1 aandeel hebt doe je met dit systeem verlies 't.o.v de cash uitkering. Maandag zal ik weten of die Nederlandse dividendbelasting wordt ingehouden bij Shell en verrekend aan bolero. Shells drip wordt door abn amro verzorgd.
https://www.abnamro.nl/nl/prive/beleggen/drip.html
Voor mijzelf bereken ik een theoretische intekenprijs o.b.v. koers + 5%' bij dividend aankondiging. Dan kijk ik of ik genoeg coupons heb voor 1 aandeel. Indien niet, kies ik voor cash. Zo heb ik al eens een aandeel mislopen. Achteraf wordt dan nog de corporate action fee voor het keuzedividend en fractie aangerekend. Meestal de dag na de toekenning. Die heb je niet als je onmiddellijk voor cash kiest. Vandaar mijn berekende gok met een verhoogde intekenprijs.
https://www.bolero.be/nl/support/veelge ... dividenden
Engelse, Canadees of Amerikaanse aandelen laten soms het opleggen van geld toe voor 1 nieuw aandeel. Dat ben ik nog niet tegengekomen bij Bolero. Hangt van de aanbieder van het drip af. Ik heb de indruk dat dat enkel voor de inwoners van USA, Canada en VK geld.
Dan krijg je de waarde in cash,zoals bij een gewoon dividendJebus4life schreef: ↑24 maart 2022, 10:39 Maar stel nu dat mijn dividend €2,50 is; dan is de uitkering te laag om 1 extra aandeel te krijgen; en zover ik weet doet Bolero niet in fractionele aandelen? Wat gebeurd er dan?
Ik heb ook een accountje aangemaakt bij Bolero. Puur omdat van plan ben twee Amerikaanse dividendaandelen te kopen. Oké, de transactiekosten zullen per aandeel 3% zijn maar dat heb ik ervoor over want alles wordt direct geregeld van belastingen en jaarlijks krijg je een mooi overzicht zodat je niet veel werk hebt met de belastingen.
De hoge transactiekosten kun je enerzijds zien als een belemmering voor beginnende beleggers maar je kan het ook zien als net een motivator om niet te veel te willen handelen. Voor mij is het gewoon een aantal maanden cash opzij zetten om dan één of twee keer per jaar een paar Amerikaanse dividendaandelen te kopen.
Voor Amerikaanse aandelen is het dubbelbelastingverdrag direct in orde en hoef je geen extra papierwerk te doen. Zowel de Amerikaanse bronbelasting als Belgische RV worden direct afgehouden dus dat bespaard je ook weer wat werk. Ook worden er geen inningskosten voor dividenden gerekend. Heb dit nagevraagd bij de HelpDesk.
Verder lijkt de dienstverlening van Bolero wel dik in orde te zijn: veel informatie en mooie centralisatie van gegevens als je aandelen wil bekijken.
Voor mijn Belgische dividendaandelen gebruik ik Re=Bel (slechts 3€ transactiekosten én ook mooi jaarlijks overzicht omtrent belastingen).
Mijn ETF's blijven bij de kernselectie van Degiro.
De hoge transactiekosten kun je enerzijds zien als een belemmering voor beginnende beleggers maar je kan het ook zien als net een motivator om niet te veel te willen handelen. Voor mij is het gewoon een aantal maanden cash opzij zetten om dan één of twee keer per jaar een paar Amerikaanse dividendaandelen te kopen.
Voor Amerikaanse aandelen is het dubbelbelastingverdrag direct in orde en hoef je geen extra papierwerk te doen. Zowel de Amerikaanse bronbelasting als Belgische RV worden direct afgehouden dus dat bespaard je ook weer wat werk. Ook worden er geen inningskosten voor dividenden gerekend. Heb dit nagevraagd bij de HelpDesk.
Verder lijkt de dienstverlening van Bolero wel dik in orde te zijn: veel informatie en mooie centralisatie van gegevens als je aandelen wil bekijken.
Voor mijn Belgische dividendaandelen gebruik ik Re=Bel (slechts 3€ transactiekosten én ook mooi jaarlijks overzicht omtrent belastingen).
Mijn ETF's blijven bij de kernselectie van Degiro.
"geen inningskosten voor dividenden gerekend. Heb dit nagevraagd bij de HelpDesk." Ik dacht dat Bolero voor buitenlandse dividenden kosten aanrekent Inningskosten coupons
Aandelen
Belgische GRATIS
Buitenlandse 2% (max. € 125)
Obligaties GRATIS
Aandelen
Belgische GRATIS
Buitenlandse 2% (max. € 125)
Obligaties GRATIS
De enige kosten bij de inning van mijn Nederlandse dividenden zijn de beurstaks en de roerende voorheffing. Ik ben ook bij Bolero.
Ik heb altijd vernomen dat er een kost is. En zo staat het ook in de tarieflijst Misschien zijn er VIP tarieven waar dit niet wordt toegepast? Iemand een verklaring? Heb daarom ook al mijn buitenlandse aandelen weggehaald bij Bolero. Ik zal ook nog eens mail sturen naar Bolero.
Betaal je bij Bolero negatieve rente vanaf een bepaald cash bedrag?
Antwoord van Bolero
Confidential
Klantnummer / user-id: ? gelieve dit steeds mee te vermelden in uw communicatie
Geachte meneer ,
Bedankt voor uw bericht, u vindt dit alles terug op onze tarievenfiche info-tarieven-nl-220131-ex-ante.pdf (bolero.be)
Hebt u nog verdere vragen? Kijk dan even in ons Bolero Helpcenter, Matti Helpcenter of contacteer ons op het nummer 02 303 33 00. U kunt ons elke beursdag bereiken van 8 tot 22 uur.
Met vriendelijke groeten,
Kim De Groof
Bolero Orderdesk
E: info@bolero.be
Tel NL: 02 303 33 00
Tel FR: 02 303 33 01