Oekraïne en het conflict tussen Rusland en het Westen
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Oekraïne en het conflict tussen Rusland en het Westen
De waanzin van Putin stijgt elke dag dat hij beseft dat hij de oorlog in Ukraine niet kan winnen.
In plaats dat hij een Groot Rusland zal nalaten, mag hij in zijn testament schrijven dat hij een vernederd en gedesillusioneerd en stuurloos Rusland zal achterlaten dat tot een economisch kerkhof verveld is.
In zijn waanzin, herinner je je ook de laatste dagen van Hitler, probeert hij zoveel mogelijk steden te bombarderen en zoveel mogelijk burgers te treffen.
Ik verliezen? Dan iedereen verliezen, zo lijkt zijn redenering.
Vandaag is een groot offensief op Lvov ontketend.
Hoe lang eer hij in zijn waanzin beveelt een raket een paar tientallen kilometer verder te schieten, naar Polen?
In plaats dat hij een Groot Rusland zal nalaten, mag hij in zijn testament schrijven dat hij een vernederd en gedesillusioneerd en stuurloos Rusland zal achterlaten dat tot een economisch kerkhof verveld is.
In zijn waanzin, herinner je je ook de laatste dagen van Hitler, probeert hij zoveel mogelijk steden te bombarderen en zoveel mogelijk burgers te treffen.
Ik verliezen? Dan iedereen verliezen, zo lijkt zijn redenering.
Vandaag is een groot offensief op Lvov ontketend.
Hoe lang eer hij in zijn waanzin beveelt een raket een paar tientallen kilometer verder te schieten, naar Polen?
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
vortex schreef: ↑26 maart 2022, 10:33 Dat deze oorlog nog niet mag eindigen wordt nu ook stilaan duidelijk, dit is een regelrechte proxy oorlog tussen de VS en Rusland geworden, de Oekraïense zaak of Oekraïense burgers zijn daarin van ondergeschikt belang geworden. Als ik mij niet vergis zijn de Russen hem begonnen en voorlopig willen ze hem ook niet beëindigen. De “denazificatie” en het vermoorden/afzetten van president Zelenski moet eerst nog plaatsvinden. Ook willen ze eerste de ganse kustlijn aan de Zwarte Zee veroveren.
Door de VS wapen leveringen en het criminaliseren en isoleren van de tegenstander wordt er een situatie gecreëerd dat doorvechten tot het bittere einde de enige optie is voor de Russen.
Criminaliseren? Bedoel je daarmee de “denazificatie” waarmee Poetin de ganse Oekraïense bevolking criminaliseert louter en alleen omdat er in Oekraïne een aantal extreem-rechte individuen meevechten (extreem-rechts bestaat trouwens ook in Rusland, en zelf hier, in België naar het schijnt).Doorvechten? Mits een fatsoenlijk compromis is een einde steeds mogelijk maar de Russen zijn de oorlog begonnen, zij moeten hem ook maar beëindigen.
Raar, die focus van sommigen op de USA en dat voor een oorlog die zich hier in Europa afspeelt en die door Rusland begonnen is. Alsof Poetin in de val van de USA is getrapt. Dan is hij trouwens nog dommer dan ik dacht …
Aan de andere kant heeft Biden deze week Europa nog eens duidelijk gemaakt dat de democratieën verenigd moeten blijven, lees; ze moeten het niet in hun kop steken om op eigen houtje een wapenstilstand of andere overeenkomsten met de Russen te sluiten.
Gelukkig dat de democratische landen een blok vormen. Ook goed dat de USA terug meer aandacht heeft voor Europa. Onder Trump was dat toch anders …
De afstand tussen wat de Russen eisen en tot waar Oekraïne of Europa bereid is toe te geven ligt eigenlijk niet eens zo heel ver van elkaar, dat kan in elk geval geen verdere oorlog of een WOIII escalatie waard zijn.
Vertel dat aan Poetin. Voorlopig eisen de Russen veel (vooral veel grondgebied van Oekraïne) en geven ze weinig. Zo wordt het moeilijk om tot een onderhandelde oplossing te komen.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
We kunnen natuurlijk ook gewoon geen fossiele brandstoffen kopen want de grootste voorraden liggen nu eenmaal in Rusland en de Arabische landen. Maar dan schieten we in onze eigen voeten want dan ligt onze economie plat en kunnen we niet meer rijden of stoken. Is het dat soms wat je voorstelt?CarpeNoctem schreef: ↑26 maart 2022, 15:41Yep...De hypocrisie en amechtige hulpeloosheid van de EU in een cartoon:
https://static.standaard.be/Assets/Imag ... nscaleonly
Als je dan moet kiezen tussen een niet-democratisch land dat een Europees land aanvalt (Rusland) en niet-democratische landen die dat niet doen (Arabische landen), dan is de keuze snel gemaakt …
Laatst gewijzigd door VincentVega op 26 maart 2022, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Biden doet in ieder geval zeer hard zijn best om olie op het vuur te gieten.
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220326_96478562
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
We kunnen ons anders ook misschien aan de feiten houden?VincentVega schreef: ↑26 maart 2022, 19:15We kunnen natuurlijk ook gewoon geen fossiele brandstoffen kopen want de grootste voorraden liggen nu eenmaal in Rusland en de Arabische landen.
Wat olie betreft:
In de top 5 met bewezen reserves slechts 2 Arabische landen (en geen Rusland):
Venezuela
Saudi-Arabië
Canada
Iran
Irak
Wat gas betreft ook slechts twee Arabische landen ( en Rusland):
Rusland
Iran
Qatar
Turkmenistan
VS
Maar wat mijn punt eigenlijk was:
Een land als het onze met zo weinig natuurlijke grondstoffen stelt zich best wat bescheiden op.
Enne:
Slechts 5% uit Rusland en geen Arabische landen te bespeuren.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
En Poetin dan? Remember zijn recente oorlogsspeech, in Parool ontleed als volgt:TikTak schreef: ↑26 maart 2022, 20:43 Biden doet in ieder geval zeer hard zijn best om olie op het vuur te gieten.
Althans, een speech? Eerder was het een college geschiedenis waarin Poetin als een ietwat verwarde historicus aan de hand van allerhande historische theorieën en samenzweringen zijn perspectief deelde op buurland Oekraïne. Kernachtig kwam zijn boodschap erop neer dat Oekraïne helemaal geen land is, maar een construct. Geen feit, maar fictie. Een historische vergissing.
Door zijn woorden kwam Poetin, die doorgaans bekend staat als een pragmatisch en berekenend leider, nu eerder over als een verbitterde en rancuneuze man die zijn emoties bij vlagen niet onder controle had. Een persoon bovendien die zijn persoonlijke grieven projecteerde op een hele natie. Bijvoorbeeld door meermaals te benoemen dat Oekraïne wat hem betreft een economisch beperkt en tot op het bot corrupt land is waar nationalistische radicalen en neofascisten de dienst uitmaken en die ‘genocide’ plegen op de Russisch sprekende bevolking.
Een vrij goede analyse, me dunkt.
Los daarvan, bij Biden blijft het bij woorden, bij Poetin bij doden …
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
CarpeNoctem schreef: ↑26 maart 2022, 20:59We kunnen ons anders ook misschien aan de feiten houden?VincentVega schreef: ↑26 maart 2022, 19:15We kunnen natuurlijk ook gewoon geen fossiele brandstoffen kopen want de grootste voorraden liggen nu eenmaal in Rusland en de Arabische landen.
Natuurlijk … dat doe ik altijd (alsof Rusland en de Arabische landen geen producenten zijn van fossiele brandstoffen ).
En natuurlijk doelde ik op gas en petroleum, niet op andere grondstoffen
Wat olie betreft:
In de top 5 met bewezen reserves slechts 2 Arabische landen (en geen Rusland):
Venezuela
Saudi-Arabië
Canada
Iran
Irak
LOL, slechts 2 van de 5 (en Rusland op 8 voor de reserves maar op 2 voor productie)
Wat gas betreft ook slechts twee Arabische landen ( en Rusland):
Rusland
Iran
Qatar
Turkmenistan
VS
LOL, slechts 2 van de 5 + Rusland, dus 3 van de 5
Maar wat mijn punt eigenlijk was:
Een land als het onze met zo weinig natuurlijke grondstoffen stelt zich best wat bescheiden op.
Naar Rusland toe? Waarom?
Het klopt dat we als Europese landen nu eenmaal sterk afhankelijk zijn van natuurlijke rijkdommen van buiten Europa. Net daarom is het goed dat we de import vanuit Rusland afbouwen en uit andere landen meer importeren zolang we niet voldoende alternatieve energiebronnen hebben …
Laatst gewijzigd door VincentVega op 26 maart 2022, 21:32, 2 keer totaal gewijzigd.
We hadden een goede handelsrelatie met Rusland. Zowel de EU als Rusland werden er welvarender door. Op vraag van goede klant Duitsland bouwden de Russen NordStream2. Tot Amerika er zich mee ging bemoeien. Hoe graag ik ook zou willen dat we afgeraken van fossiele brandstoffen, besefte ik dat dat niet voor morgen (komende decennium) zou zijn. De sancties enerzijds en de oorlog anderzijds hebben ervoor gezorgd dat klimaatverandering naar de achtergrond werd verdreven en dat wij het komende decennium waarschijnlijk meer i.p.v. minder CO2 zullen uitstoten.VincentVega schreef: ↑26 maart 2022, 19:15We kunnen natuurlijk ook gewoon geen fossiele brandstoffen kopen want de grootste voorraden liggen nu eenmaal in Rusland en de Arabische landen. Maar dan schieten we in onze eigen voeten want dan ligt onze economie plat en kunnen we niet meer rijden of stoken. Is het dat soms wat je voorstelt?CarpeNoctem schreef: ↑26 maart 2022, 15:41
Yep...
De hypocrisie en amechtige hulpeloosheid van de EU in een cartoon:
https://static.standaard.be/Assets/Imag ... nscaleonly
Als je dan moet kiezen tussen een niet-democratisch land dat een Europees land aanvalt (Rusland) en niet-democratische landen die dat niet doen (Arabische landen), dan is de keuze snel gemaakt …
PS: Voor mij zijn economische oorlog (sancties, confisqueren van tegoeden), informatie en psychologische oorlog en cyberoorlog ook oorlog omdat de gevolgen even erg kunnen zijn en kunnen leiden tot een fysiek oorlog.
PS: Rusland werd, weet niet of ze dat nu zelf nog willen, als een Europees land beschouwd omwille van gedeelde geschiedenis en omdat het machtscentrum in Europa ligt.
We hadden een goede handelsrelatie met Rusland. Zowel de EU als Rusland werden er welvarender door. Op vraag van goede klant Duitsland bouwden de Russen NordStream2. Tot Amerika er zich mee ging bemoeien. Hoe graag ik ook zou willen dat we afgeraken van fossiele brandstoffen, besefte ik dat dat niet voor morgen (komende decennium) zou zijn. De sancties enerzijds en de oorlog* anderzijds hebben ervoor gezorgd dat klimaatverandering naar de achtergrond werd verdreven en dat wij het komende decennium waarschijnlijk meer i.p.v. minder CO2 zullen uitstoten.cpnx schreef: ↑26 maart 2022, 21:31VincentVega schreef: ↑26 maart 2022, 19:15
We kunnen natuurlijk ook gewoon geen fossiele brandstoffen kopen want de grootste voorraden liggen nu eenmaal in Rusland en de Arabische landen. Maar dan schieten we in onze eigen voeten want dan ligt onze economie plat en kunnen we niet meer rijden of stoken. Is het dat soms wat je voorstelt?
*: Voor mij zijn economische oorlog (sancties, confisqueren van tegoeden), informatie en psychologische oorlog en cyberoorlog ook oorlog omdat de gevolgen even erg kunnen zijn en kunnen leiden tot een fysiek oorlog.
PS: Rusland werd, weet niet of ze dat nu zelf nog willen, als een Europees land beschouwd omwille van de gedeelde geschiedenis en omdat het machtscentrum in Europa ligt.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
cpnx schreef: ↑26 maart 2022, 21:31We hadden een goede handelsrelatie met Rusland. Zowel de EU als Rusland werden er welvarender door. Op vraag van goede klant Duitsland bouwden de Russen NordStream2. Tot Amerika er zich mee ging bemoeien. Hoe graag ik ook zou willen dat we afgeraken van fossiele brandstoffen, besefte ik dat dat niet voor morgen (komende decennium) zou zijn. De sancties enerzijds en de oorlog anderzijds hebben ervoor gezorgd dat klimaatverandering naar de achtergrond werd verdreven en dat wij het komende decennium waarschijnlijk meer i.p.v. minder CO2 zullen uitstoten.VincentVega schreef: ↑26 maart 2022, 19:15
We kunnen natuurlijk ook gewoon geen fossiele brandstoffen kopen want de grootste voorraden liggen nu eenmaal in Rusland en de Arabische landen. Maar dan schieten we in onze eigen voeten want dan ligt onze economie plat en kunnen we niet meer rijden of stoken. Is het dat soms wat je voorstelt?
Je bedoelt ongetwijfeld … goede relaties totdat Rusland besloot om Oekraïne binnen te vallen …
PS: Voor mij zijn economische oorlog (sancties, confisqueren van tegoeden), informatie en psychologische oorlog en cyberoorlog ook oorlog omdat de gevolgen even erg kunnen zijn en kunnen leiden tot een fysiek oorlog.
Voor mij niet, doden of centen, ik ken daar wel een verschil in. Trouwens, de economische sancties zijn genomen als een sanctie na en tegen de door Rusland begonnen fysieke oorlog …
PS: Rusland werd, weet niet of ze dat nu zelf nog willen, als een Europees land beschouwd omwille van gedeelde geschiedenis en omdat het machtscentrum in Europa ligt.
Vertel dat aan Poetin en vraag dan ook waarom hij andere Europese landen (Oekraïne) aanvalt …
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Maar laten we het ook een beetje luchtig houden … Conner is op weg naar Oekraïne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
-
- Verbannen Gebruiker
Over de verdedigers van Putin hier op het forum zei ik eerder:
"Wij droomden van een sterke Europese ruimte, waar ook Rusland toe behoorde: van Vladivostok tot Londen. Poetin leek dat ook te willen. Ik dacht dat hij een nationalist was, maar hij is geëvolueerd naar een imperialist. Ik heb me dus vergist. De agressieoorlog die hij voert in Oekraïne, is op geen enkele manier te verschonen. Punt.”
Allen die hier Putin verdedigen en hem bestempelen als een slachtoffer van de oorlog in Ukraine en de maatregelen tegen hem, een bevrijder, een strijder voor de vrije wereld, kunnen een puntje zuigen aan Filip Dewinter.VLblokpate schreef: ↑20 maart 2022, 07:30 De ene paradox na de andere zit verborgen in hun boodschappen:
- Ze keuren niet goed wat Putin doet, maar ze vinden wel dat Putin redenen heeft om te doen wat hij doet
- Ze vinden dat Putin de agressor is, maar hij heeft wel recht op de Donbass en de Krim
- Zelenski heeft hun sympathie, maar hij moet wel met Putin onderhandelen en Putin zijn zin geven
Dat is dus 100% meegaan in de Putin-propaganda, hoe subtiel ze dit ook proberen in te kleden.
(*) Putin zal blij zijn dat hij zo een grote fanclub heeft.
"Wij droomden van een sterke Europese ruimte, waar ook Rusland toe behoorde: van Vladivostok tot Londen. Poetin leek dat ook te willen. Ik dacht dat hij een nationalist was, maar hij is geëvolueerd naar een imperialist. Ik heb me dus vergist. De agressieoorlog die hij voert in Oekraïne, is op geen enkele manier te verschonen. Punt.”
Voor extreemrechts in Europa was Poetin de ideale leider: sterk, trots op eigen land en cultuur, tegen homo's en tegen migranten.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Hetzelfde geldt trouwens voor extreem-links. Zie hier een titel van een recent artikel op VRTNWS naar aanleiding van de commentaar van Nabil Boukili (PVDA) op de inval van Rusland:
PVDA mikpunt van spot en hoon tijdens Kamerdebat Russische inval: "Poetin heeft blijkbaar bondgenoten hier"
Boukili oogst vooral afkeuring. ""Eerlijk gezegd vind ik dat nogal walgelijk", reageert premier Alexander De Croo (Open VLD). "Je zou denken dat Poetin bondgenoten heeft in dit parlement." De Croo vindt de opmerkingen van Boukili misplaatst. "Vandaag zijn er Oekraïense burgers in doodsgevaar!”
"Op die manier neemt u deel aan de Russische propaganda", vindt minister van Buitenlandse Zaken Sophie Wilmès (MR). "Misschien vinden ze dat oké in uw partij, maar ik vind dat een schande."
Birds of a feather flock together … een dictator als Hitler, Stalin of Poetin, wat is het verschil? En extremistische partijen met extreme ideologieën zoals VB en PVDA kunnen blijkbaar maar moeilijk afstand nemen van zo’n figuren …
PVDA mikpunt van spot en hoon tijdens Kamerdebat Russische inval: "Poetin heeft blijkbaar bondgenoten hier"
Boukili oogst vooral afkeuring. ""Eerlijk gezegd vind ik dat nogal walgelijk", reageert premier Alexander De Croo (Open VLD). "Je zou denken dat Poetin bondgenoten heeft in dit parlement." De Croo vindt de opmerkingen van Boukili misplaatst. "Vandaag zijn er Oekraïense burgers in doodsgevaar!”
"Op die manier neemt u deel aan de Russische propaganda", vindt minister van Buitenlandse Zaken Sophie Wilmès (MR). "Misschien vinden ze dat oké in uw partij, maar ik vind dat een schande."
Birds of a feather flock together … een dictator als Hitler, Stalin of Poetin, wat is het verschil? En extremistische partijen met extreme ideologieën zoals VB en PVDA kunnen blijkbaar maar moeilijk afstand nemen van zo’n figuren …