De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Iedereen zijn gedacht erover, het zou wel eens heel hard naar beneden kunnen gaan ook bij vraagterugval, kan uit de commodities etc alle lucht uit en sta je op een paar weken direct met een hout, olie, tarwe, nikkel, koper, ijzenprijs van 30% lager. Dan is de voeding uit basisproducten al weg. Vrachtatrieven zijn al enkele weken consequent aan het dalen.
Voor mij zijn er al tekenen aan de wand dat de inflatie binnen een paar maand gaat dalen (allicht niet fors maar gelijkdelijk). We zitten nu zo ongeveer op de piek volgens mij, maar zou ook nog wel enkele maanden kunnen aanhouden op dit niveau (dat is mijn vrwachting). Voorspellen kunnen we het niet, dan waren we rijk.
Heel benieuwd wat vastgoed gaat doen de komende 2 jaren. Rente hoger, grondstoffen goedkoper, maar wel meer beschikbaar inkomen wegens indexering lonen. Toch denk ik dat het een underperforming asset zal zijn om korte termijn (lees 1-2 jaar).
Ik heb op 7 maart gekocht op de beurzen, voorlopig doe ik geen aankopen meer, eerst maar eens de rente afwachten, en dan kijken we in juni-juli wel weer terug.
7 maart lijkt me wel dal goed moment om te kopen lijkt me.Galactic schreef: ↑26 maart 2022, 09:10Iedereen zijn gedacht erover, het zou wel eens heel hard naar beneden kunnen gaan ook bij vraagterugval, kan uit de commodities etc alle lucht uit en sta je op een paar weken direct met een hout, olie, tarwe, nikkel, koper, ijzenprijs van 30% lager. Dan is de voeding uit basisproducten al weg. Vrachtatrieven zijn al enkele weken consequent aan het dalen.
Voor mij zijn er al tekenen aan de wand dat de inflatie binnen een paar maand gaat dalen (allicht niet fors maar gelijkdelijk). We zitten nu zo ongeveer op de piek volgens mij, maar zou ook nog wel enkele maanden kunnen aanhouden op dit niveau (dat is mijn vrwachting). Voorspellen kunnen we het niet, dan waren we rijk.
Heel benieuwd wat vastgoed gaat doen de komende 2 jaren. Rente hoger, grondstoffen goedkoper, maar wel meer beschikbaar inkomen wegens indexering lonen. Toch denk ik dat het een underperforming asset zal zijn om korte termijn (lees 1-2 jaar).
Ik heb op 7 maart gekocht op de beurzen, voorlopig doe ik geen aankopen meer, eerst maar eens de rente afwachten, en dan kijken we in juni-juli wel weer terug.
Wacht op nog wat terugval van bankaandelen
Ze blijven hier maar crashes voorspellen. De beurs ging crashen bij het begin van de oorlog (niets van), bij de eerste renteverhoging (niets van), nu weer later op het jaar.
Haha inderdaad. Sedert het begin van de oorlog heeft mijn pf het nog nooit zo goed gedaan.
Oh nee? En dit dan:
Naar ik begrepen heb vormen aandelen een goede buffer tegen inflatie omdat bedrijven bij inflatie hun prijzen verhogen. Ze genereren dus meer inkomsten en de koersen van hun aandelen stijgen evenredig.
-
- Newbie
- Contacteer:
*sommige variabele kosten stijgenJoskeVermeulen81 schreef: ↑27 maart 2022, 20:03Ze kunnen hun prijzen verhogen, maar hun kosten stijgen ook…
Personeelkosten niet (behalve in België), afschrijvingen veranderen niet, rentelasten stijgen niet mee...
Op middellange en lange termijn zijn aandelen waarschijnlijk de beste hedge tegen inflatie.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Beste verdediging tegen inflatie aldus Terry Smith; 'hoge gross margins' + 'moat'/prijszettingsmacht. (zie hun annual meeting op youtube)
ps de waardering van 'Kone' begint er ook aantrekkelijk uit te zien. Ze hebben 'last' van de Chinese vastgoedcrisis; +-1/3de van de inkomsten komen uit China.
Het 'liftenpark' in Europa is aan het verouderen zag ik in hun presentaties, dat biedt mogelijk extra kansen. Mogelijk het megaproject in Saudi Arabië ook in de toekomst. -> https://www.neom.com/en-us/regions/whatistheline
Vrij 'defensief' in de zin van
- recurring revenues (service/maintanance)
- sterke balans (net cash),
- capital light model.
- Business die op 100jaar tijd weinig veranderd & relevant zal blijven (smart cities?)
- 4 grote spelers op de markt (Otis, Thyssenkrup, Schindler), waarvan Kone #2 is wereldwijd.
- cash conversion (negatief net working capital)
Ik verwacht wel geen +15% CAGR hier op de LT, dus voor mij (nog) niet interessant genoeg.
De Risk/reward lijkt me voor de geduldige belegger wel dik OK.
ps de waardering van 'Kone' begint er ook aantrekkelijk uit te zien. Ze hebben 'last' van de Chinese vastgoedcrisis; +-1/3de van de inkomsten komen uit China.
Het 'liftenpark' in Europa is aan het verouderen zag ik in hun presentaties, dat biedt mogelijk extra kansen. Mogelijk het megaproject in Saudi Arabië ook in de toekomst. -> https://www.neom.com/en-us/regions/whatistheline
Vrij 'defensief' in de zin van
- recurring revenues (service/maintanance)
- sterke balans (net cash),
- capital light model.
- Business die op 100jaar tijd weinig veranderd & relevant zal blijven (smart cities?)
- 4 grote spelers op de markt (Otis, Thyssenkrup, Schindler), waarvan Kone #2 is wereldwijd.
- cash conversion (negatief net working capital)
Ik verwacht wel geen +15% CAGR hier op de LT, dus voor mij (nog) niet interessant genoeg.
De Risk/reward lijkt me voor de geduldige belegger wel dik OK.
Poldermol zijn artikel over Kone gelezen?