Injectie (met batterij)
Re: Injectie (met batterij)
Alternatieven voor een thuisbatterij:
https://www.energiesparen.be/zelfverbruik/faq/verhogen
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Ik vind, als je de bijhorende info zo leest, dat er niet kan verzekerd worden dat je winst zal hebben met deze investering.Spaarplan schreef: ↑29 maart 2022, 12:13 Alternatieven voor een thuisbatterij:
Laat ons nog een 2 à 3 jaar afwachten alvorens één of ander te investeren. De mogelijke winsten klinken allemaal wat schuchter. Waarschijnlijk zullen er hier nog veel van terugkomen, er wordt veel beloofd maar twijfel of dit allemaal haalbaar is.
Terugleververgoeding is eigenlijk te laag in deze simulatie en ook is het niet duidelijk als er met de huidige hoge prijzen wordt gerekend, dus mij lijkt het dan niet echt een zeer zinvolle simulatie.
Er wordt inderdaad veel beloofd. Of het allemaal zal waargemaakt worden wil ik wel nog eens allemaal zien.E10ne schreef: ↑29 maart 2022, 13:36Ik vind, als je de bijhorende info zo leest, dat er niet kan verzekerd worden dat je winst zal hebben met deze investering.Spaarplan schreef: ↑29 maart 2022, 12:13 Alternatieven voor een thuisbatterij:
Laat ons nog een 2 à 3 jaar afwachten alvorens één of ander te investeren. De mogelijke winsten klinken allemaal wat schuchter. Waarschijnlijk zullen er hier nog veel van terugkomen, er wordt veel beloofd maar twijfel of dit allemaal haalbaar is.
Iedereen moet natuurlijk zijn eigen situatie en verbruik bekijken maar als je blindelings afgaat op de terugverdientijden die de installateurs voorstellen zou je wel eens van een kale kermis kunnen thuiskomen.
Zelfs met deze hoge prijzen betaal ik met mijn variabel contract momenteel 55 euro per maand voor gas en electriciteit en volgens de simulatie die ik elke 14 dagen na ingave van mijn meterstanden doe zal ik nog terug krijgen. Bijkomend verbruik van november tot maart ongeveer 80 euro per maand aan pellets. Dit zal nu ook stilaan verminderen met de stijgende temperaturen.
Ik wacht ook nog even tot het capaciteitstarief effectief doorgevoerd wordt en tot dynamische energietarieven wat meer gebruikelijk zijn.
Het zou volgens mij best kunnen dat het voor een kleine verbruiker interessanter is om enkel een batterij te plaatsen en geen zonnepanelen.
Als ecopower op een dag een dynamisch energiecontract zou aanbieden dan lijkt mij dit een mooie combo met een eigen batterij.
Het zou volgens mij best kunnen dat het voor een kleine verbruiker interessanter is om enkel een batterij te plaatsen en geen zonnepanelen.
Als ecopower op een dag een dynamisch energiecontract zou aanbieden dan lijkt mij dit een mooie combo met een eigen batterij.
Volgens mijn klein experiment betaal je voor een gemiddeld extra piek van een 2.5kwh een 100€ extra per jaar.
Dus bv het verschil tussen 2.5kwh of 5kwh als gemiddelde over een jaar. Dus in mijn experiment ga je met bv een batterij van 5kwh die dan zelf een piekverbruik aankan van 2.5kwh zonder zonnepanelen niet zo veel hulp hebben.
Dat is de investering van een 3000€ niet waard.
In belgie hebben we andere dringende prioriteiten:
https://www.mijnbenovatie.be/nl/nieuws/ ... aan-n-268/
https://www.mijnbenovatie.be/nl/nieuws/ ... aan-n-268/
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik heb sinds oktober een Huawei LUNA2000 thuisbatterij van 5kWh voor mijn 3.6kWp zonnepanelen, zuidgericht op een plat dak.
Enkele observaties:
- zonnepanelen op een plat dak hebben een verminderde opbrengst in de winter vanwege de grotere hoek waarmee de zon instraalt. Dit zorgt ervoor dat mijn batterij van november tem februari eigenlijk niet kon opladen van mijn zonnepanelen
- de batterij en inverter verbruiken ongeveer 60W zonder belast te worden (eg. ook als ik de batterij instel op "maximum 0W ontladen"). Ik kan ze niet in een 'standby' modus krijgen om dit verbruik te verlagen.
- in de laatste weken van maart zag ik dat de batterij wel netjes mijn nachtverbruik kon afdekken, maar met hoge verliezen. Deze komen mijn inziens niet zozeer door de batterij, maar vooral door de zeer slechte efficientie van de omvormer als deze maar voor <10% belast wordt:
![Afbeelding](https://community-assets.home-assistant.io/original/4X/f/0/3/f0333cbc1ae903fe95fb5f81c5e7ca8b15233774.png)
Ik wacht dus nog af of het uberhaupt ooit rendabel kan zijn om in de winter te proberen profiteren van een energie-abonnement met uurprijzen waarbij ik 's nachts "goedkoop" mijn batterij oplaad om dan overdag gedurende dure momenten te verbruiken.
Enkele observaties:
- zonnepanelen op een plat dak hebben een verminderde opbrengst in de winter vanwege de grotere hoek waarmee de zon instraalt. Dit zorgt ervoor dat mijn batterij van november tem februari eigenlijk niet kon opladen van mijn zonnepanelen
- de batterij en inverter verbruiken ongeveer 60W zonder belast te worden (eg. ook als ik de batterij instel op "maximum 0W ontladen"). Ik kan ze niet in een 'standby' modus krijgen om dit verbruik te verlagen.
- in de laatste weken van maart zag ik dat de batterij wel netjes mijn nachtverbruik kon afdekken, maar met hoge verliezen. Deze komen mijn inziens niet zozeer door de batterij, maar vooral door de zeer slechte efficientie van de omvormer als deze maar voor <10% belast wordt:
![Afbeelding](https://community-assets.home-assistant.io/original/4X/f/0/3/f0333cbc1ae903fe95fb5f81c5e7ca8b15233774.png)
Ik wacht dus nog af of het uberhaupt ooit rendabel kan zijn om in de winter te proberen profiteren van een energie-abonnement met uurprijzen waarbij ik 's nachts "goedkoop" mijn batterij oplaad om dan overdag gedurende dure momenten te verbruiken.
Kan je mij wat meer uitleg geven hoe ik die grafiek moet interpreteren? En daarmee samenhangend wat is het typisch verlies door die slechte efficientie bij een "nachtverbruik" nu deze maand.CyberThijs schreef: ↑30 maart 2022, 15:30 - in de laatste weken van maart zag ik dat de batterij wel netjes mijn nachtverbruik kon afdekken, maar met hoge verliezen. Deze komen mijn inziens niet zozeer door de batterij, maar vooral door de zeer slechte efficientie van de omvormer als deze maar voor <10% belast wordt:
(Het rendabel zijn om te profiteren van goedkoop opladen 's nachts is niet mijn betrachting eigenlijk. Voor mij is het de bedoeling om het percentage zelfvoorzienendheid zo hoog mogelijk te krijgen. Bv deze maand zitten we aan 94%, maar dat is natuurlijk door het heel mooie weer.)
Wat bedoel je met zelfvoorzienendheid van 94% deze maand?
94% van je verbruikte elektriciteit komt van je zonnepanelen, en dus 6% als afname van het net?
of
heb je 94% van de opgewekte elektriciteit van je zonnepanelen onmiddellijk verbruikt en is er 6% naar het net geïnjecteerd?
of
nog iets anders?
94% van je verbruikte elektriciteit komt van je zonnepanelen, en dus 6% als afname van het net?
of
heb je 94% van de opgewekte elektriciteit van je zonnepanelen onmiddellijk verbruikt en is er 6% naar het net geïnjecteerd?
of
nog iets anders?
@CyberThijs:
Heeft de verkoper een terugverdientijd voor de thuisbatterij vermeld? Heb je zelf een terugverdientijd berekend of gesimuleerd op basis van je elektriciteitsverbruik, je opbrengst van de zonnepanelen, en je onmiddellijk verbruik van de opgewekte zonne-energie?
Je geeft weer een paar elementen aan die knabbelen aan het rendement en dus de terugverdientijd van een thuisbatterij. Zaken waar de meeste verkopers niets van vermelden.
Ik heb enkele verkopers over de vloer gehad, ik wilde gewoon een realistische offerte voor mijn situatie. Na lang aandringen gaf 1 verkoper toe dat een batterij van 10 kWh eigenlijk maar 9 kWh heeft om mee te spelen: de batterij gaat maar leeg tot 0,5 en laadt maar tot 9,5. Over het verlies door de omvormer bij laden (omzetten wisselstroom naar gelijkstroom) en bij afname (omzetten gelijkstroom naar wisselstroom) wilde hij zich niet uitspreken met een percentage, maar had het over 'verwaarloosbaar', je kan het vinden in de specs. Daar las ik 3% in elke richting.
Heeft de verkoper een terugverdientijd voor de thuisbatterij vermeld? Heb je zelf een terugverdientijd berekend of gesimuleerd op basis van je elektriciteitsverbruik, je opbrengst van de zonnepanelen, en je onmiddellijk verbruik van de opgewekte zonne-energie?
Je geeft weer een paar elementen aan die knabbelen aan het rendement en dus de terugverdientijd van een thuisbatterij. Zaken waar de meeste verkopers niets van vermelden.
Ik heb enkele verkopers over de vloer gehad, ik wilde gewoon een realistische offerte voor mijn situatie. Na lang aandringen gaf 1 verkoper toe dat een batterij van 10 kWh eigenlijk maar 9 kWh heeft om mee te spelen: de batterij gaat maar leeg tot 0,5 en laadt maar tot 9,5. Over het verlies door de omvormer bij laden (omzetten wisselstroom naar gelijkstroom) en bij afname (omzetten gelijkstroom naar wisselstroom) wilde hij zich niet uitspreken met een percentage, maar had het over 'verwaarloosbaar', je kan het vinden in de specs. Daar las ik 3% in elke richting.
-
- Newbie
- Contacteer:
Het is inderdaad een wat lomp afgesneden grafiek zo zonder benoemde assen. X-as: belasting van de omvormer. In mijn geval is 100% = 3000W. Y-as is efficiëntie. Mijn sluipverbruik 's nachts is rond de 175W wat dus resulteert in een zeer slechte efficiëntie.gilberke schreef: ↑30 maart 2022, 17:36Kan je mij wat meer uitleg geven hoe ik die grafiek moet interpreteren? En daarmee samenhangend wat is het typisch verlies door die slechte efficientie bij een "nachtverbruik" nu deze maand.CyberThijs schreef: ↑30 maart 2022, 15:30 - in de laatste weken van maart zag ik dat de batterij wel netjes mijn nachtverbruik kon afdekken, maar met hoge verliezen. Deze komen mijn inziens niet zozeer door de batterij, maar vooral door de zeer slechte efficientie van de omvormer als deze maar voor <10% belast wordt:
Ik ben er nog niet toe gekomen om een gedetailleerde berekening van de effectieve efficiëntie te maken. De officiële app rekent al die verliezen immers gewoon mee onder het zogezegde verbruik, ik moet dus veel gedetailleerder zelf meten om gefundeerde uitspraken te doen.
@zwembad . Mijn installateur claimde een tvt van 8 jaar, maar geen idee hoe gefundeerd dat allemaal was. Er is volgens mij op dit moment gewoon te weinig praktijkervaring om een goed onafhankelijk advies te kunnen krijgen. Ik had via de groepsaankoop van de provincie Oost-Vlaanderen gewoon een goede offerte gekregen voor zonnepanelen+batterij waardoor ik - met de inflatie die ik zag aankomen ten gevolge van de toegenomen geldhoeveelheid - als een betere investering zag dan het op een spaarboekje laten staan.
Die 3% round-trip verlies slaat volgens mij enkel op de Chemische verliezen in de batterij. Daarnaast moet je ook nog de efficiëntie van je omvormer in rekening brengen, wat enkel goede efficiëntie haalt als je deze voor minstens 30% belast. Maar 1000W of meer uit het stopcontact trekken doe ik hier maar enkele tientallen minuten per dag, en al helemaal niet veel na zonsondergang.
Laatst gewijzigd door CyberThijs op 30 maart 2022, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, 94% van mijn verbruikte elektriciteit komt van mijn zonnepanelen (en batterij), 6% komt van het net.zwembad schreef: ↑30 maart 2022, 19:10 Wat bedoel je met zelfvoorzienendheid van 94% deze maand?
of
of
nog iets anders?
(Ik heb van de opgewekte elektriciteit er 48% zelf gebruikt & 52% geinjecteerd naar het net.)
Zelf aan het rondkijken voor zonnepanelen en eventueel een batterij. Zo goed alles alle verkopers die we over de vloer gekregen hebben waren voorstander van een batterij. De voorstellen variëren van 2,5 tot 10kWh. Meestal enkel op basis van het jaarverbruik. Terugverdientijd op basis van wat eenvoudig rekenwerk en steeds zeer optimistisch. Veel details werden er nooit gegeven, laat staan dat er gesproken is over omzetverlies, niet volledig kunnen benutten van de capaciteit, verbruik batterij zelf, ... Op de vraag of het rendabel zou zijn werd er veelal teruggevallen op de (optimistische) terugverdientijd. Slechts één verkoper die effectief z'n tijd genomen heeft schatte dat een batterij waarschijnlijk niet rendabel zou zijn. Advies in zijn geval was om eerst zonnepanelen te plaatsen en dan na een jaar te kijken of er mogelijk toch een voordeel uit te halen zou zijn. Voorlopig lijkt dat de beste strategie.