cooperatieve aandelen
TIP
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Re: cooperatieve aandelen
De politiek zal door de oorlog nu wel wakker geschud zijn om ons asap onafhankelijker te maken van Russisch gas en olie.EarthNvstr1 schreef: ↑30 maart 2022, 22:00In ieder geval tof dat je mee investeert in dingen die de energie transitie (edit: hopelijk) een handje helpen. Top!Brugse Leeuw schreef: ↑30 maart 2022, 21:48 Spreiding is er met Ecopower en Beauvent.
Heb er wel vertrouwen in...
En ze betalen een mooi dividend.
Meeste kerncentrales moeten sluiten, dus dit zal hopelijk de deur openzetten naar meer hernieuwbare duurzame energie!
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Klopt maar ik hoop dat dit in de toekomst niet dikwijls zal voorvallen.
Ik bekijk ook het gemiddelde op langere termijn en dan zal je nog steeds veel meer opbrengst hebben tov een spaarboekje.
En als je nu de rush op pelletkachels ziet, denk ik dat Ecopower ook goed geïnvesteerd heeft met hun pelletfabriek.
Maar idd, daarom ga ik ook spreiden en investeren bij Beauvent. Voorlopig helaas nog maar met 1 aandeel kunnen instappen maar dat zal hopelijk snel veranderen.
Even voor alle duidelijkheid, het blijven coöperatieve aandelen, dus de kans op waardevermindering bij verkoop of totaalverlies is NIET onbestaande, dividend is nooit gegarandeerd én (momenteel) wettelijk beperkt tot 6%.Brugse Leeuw schreef: ↑31 maart 2022, 10:26Klopt maar ik hoop dat dit in de toekomst niet dikwijls zal voorvallen.
Ik bekijk ook het gemiddelde op langere termijn en dan zal je nog steeds veel meer opbrengst hebben tov een spaarboekje.
En als je nu de rush op pelletkachels ziet, denk ik dat Ecopower ook goed geïnvesteerd heeft met hun pelletfabriek.
Maar idd, daarom ga ik ook spreiden en investeren bij Beauvent. Voorlopig helaas nog maar met 1 aandeel kunnen instappen maar dat zal hopelijk snel veranderen.
Je kan inderdaad gaan spreiden over 1 of meerdere coöperaties in Vlaanderen en Wallonië (en dat zou ik ook aanraden), waarvoor het overzicht van EarthNvstr1 waarnaar verwezen wordt een erg goede resource is momenteel, doch besef dat je nog steeds aan spreiding doet in 1 bepaald land en binnen 1 regelgeving. Als de Belgische staat morgen beslist om de regels eenzijdig grondig te herzien (bv wettelijke beperking tot 2% dividend) dan heb je niet meteen veel mogelijkheden om snel te reageren omdat de meeste coöperaties ook een minimale termijn opleggen.
Een voorbeeldje waarom risicospreiding zelfs binnen 1 land nuttig kan zijn: de overstromingen in vooral Wallonië hebben een aanzienlijke impact gehad op de hydro installaties daar met toch enkele maanden minder of zelfs geen productie.
Dat gezegd zijnde, hebben bij mijn weet volgende coöperaties momenteel kapitaalsoproepen uitstaan:
EcoOB - ecoob.be
Noordlicht CV - Noordlicht.be (Nu nog mogelijk met TS voordeel voor een beperkt aantal aandelen)
Verder verwacht ik ook dat vele coöperaties later dit jaar en in 2023 oproepen gaan doen in kader van de idee om via een nieuwe coöperatie (beperkt, als is dat een relatieve term) mee te gaan investeren in een off-shore windpark in de Prinses Elisabeth-zone van de Noordzee (Burgerwind op Zee). Hiervoor zullen de komende jaren vele euro's nodig zijn.
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Vandaag nog 2 aandelen Beauvent gekocht op naam van mijn kinderen.
Mail gehad en nu nog ongeveer 25 stuks te koop.
Mail gehad en nu nog ongeveer 25 stuks te koop.
Ik geef even een overzicht van de "financiële prestaties en bevestigde (of voorgestelde) dividenden" van diverse coöperaties in 2021 (alfabetisch). Ik laat de sociale of klimaatpresaties even achterwege in onderstaande overzicht, ondanks feit dat deze ook een reden (kunnen) zijn om te investeren.
De lijst zal updates krijgen naargelang info binnenkomt en/of bevestigd wordt.
Beauvent: aan te vullen
Bronsgroen: aan te vullen
Campina Energie: aan te vullen
Champs d'Energie: aan te vullen
CLEF: aan te vullen
Condroz Energie Citoyennes: aan te vullen
Coopstroom: aan te vullen
Courant D'Air: +312.262,12 - Voorgesteld dividend: 5%
Denderstroom: aan te vullen
Druifkracht: aan te vullen
Ecoob: aan te vullen
Ecopower: aan te vullen
Emissions Zero: aan te vullen
Energent: aan te vullen
Eole-Lien: aan te vullen
HesbEnergie: aan te vullen
Klimaan: aan te vullen
LimburgWind: aan te vullen
Megawattpuur: aan te vullen
Noordlicht: +8.164 euro - Voorgesteld dividend: 0%
Nosse Moulin: aan te vullen
Stroomvloed: aan te vullen
Vents Du Sud: aan te vullen
Vlaskracht: aan te vullen
Volterra: aan te vullen
Wattardenne: aan te vullen
Zonnewind: aan te vullen
Zuidtrant: aan te vullen
De lijst zal updates krijgen naargelang info binnenkomt en/of bevestigd wordt.
Beauvent: aan te vullen
Bronsgroen: aan te vullen
Campina Energie: aan te vullen
Champs d'Energie: aan te vullen
CLEF: aan te vullen
Condroz Energie Citoyennes: aan te vullen
Coopstroom: aan te vullen
Courant D'Air: +312.262,12 - Voorgesteld dividend: 5%
Denderstroom: aan te vullen
Druifkracht: aan te vullen
Ecoob: aan te vullen
Ecopower: aan te vullen
Emissions Zero: aan te vullen
Energent: aan te vullen
Eole-Lien: aan te vullen
HesbEnergie: aan te vullen
Klimaan: aan te vullen
LimburgWind: aan te vullen
Megawattpuur: aan te vullen
Noordlicht: +8.164 euro - Voorgesteld dividend: 0%
Nosse Moulin: aan te vullen
Stroomvloed: aan te vullen
Vents Du Sud: aan te vullen
Vlaskracht: aan te vullen
Volterra: aan te vullen
Wattardenne: aan te vullen
Zonnewind: aan te vullen
Zuidtrant: aan te vullen
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zonneberg CV:
Edit: ha, ik merk nu op dat je Zonneberg niet in je lijstje hebt staan ... doe je enkel de "niet-financiële" coops ?
3% ?Het resultaat van het jaar bedraagt 119.558,28 euro en zit daarmee op een gelijkaardig niveau
in vergelijking tot 2020 (102.432,73 euro). Er wordt 99.435,46 euro toegekend als dividend
voor de B-aandeelhouders. De G1-aandeelhouders genieten, conform de info verstrekt in het
informatiememorandum m.b.t. de Gentse Warmte Centrale volgend jaar een dividend). Er
wordt 20.122,82 euro toegevoegd aan het overgedragen resultaat, waardoor het totale
overgedragen resultaat 207.776,36 euro bedraagt.
Edit: ha, ik merk nu op dat je Zonneberg niet in je lijstje hebt staan ... doe je enkel de "niet-financiële" coops ?
Ik heb eigenlijk vooral de coops genomen waar ik zelf in zit, aangezien ik die ook opvolg . Ik geloof dat jij ook een aantal fincoops opvolgt, misschien alle info op termijn samenbrengen in een nieuw topic?EarthNvstr1 schreef: ↑12 april 2022, 20:08 Zonneberg CV:3% ?Het resultaat van het jaar bedraagt 119.558,28 euro en zit daarmee op een gelijkaardig niveau
in vergelijking tot 2020 (102.432,73 euro). Er wordt 99.435,46 euro toegekend als dividend
voor de B-aandeelhouders. De G1-aandeelhouders genieten, conform de info verstrekt in het
informatiememorandum m.b.t. de Gentse Warmte Centrale volgend jaar een dividend). Er
wordt 20.122,82 euro toegevoegd aan het overgedragen resultaat, waardoor het totale
overgedragen resultaat 207.776,36 euro bedraagt.
-
- Full Member
- Contacteer:
Zou zeer welkom zijn, zo'n compleet overzicht. Alvast bedankt!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, zie cooperatieve-aandelen-t10950-360.html#p536746
Verzamel de (voorgestelde) dividenden maar.
Ik zal dit dan toevoegen aan mijn overzicht en wanneer enigszins volledig een update posten hier.
Nieuw topic lijkt mij niet nodig, 't is niet dat er zoveel over coops gepost wordt n.m.i.
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Ecopower zal voor het boekjaar 2021 geen dividend kunnen uitkeren.
Een verlies van een dikke 4 miljoen € is de oorzaak.
De pelletfabriek blijft blijkbaar een zorgenkind.
Ook was het een jaar met weinig zon en wind.
Deze had ik niet zien aankomen...
Maar vorig jaar 4%, dus je moet uw investering over meerdere jaren bekijken natuurlijk.
Benieuwd naar Beauvent nu!
Een verlies van een dikke 4 miljoen € is de oorzaak.
De pelletfabriek blijft blijkbaar een zorgenkind.
Ook was het een jaar met weinig zon en wind.
Deze had ik niet zien aankomen...
Maar vorig jaar 4%, dus je moet uw investering over meerdere jaren bekijken natuurlijk.
Benieuwd naar Beauvent nu!
Is dit al definitief?Brugse Leeuw schreef: ↑16 april 2022, 01:04 Ecopower zal voor het boekjaar 2021 geen dividend kunnen uitkeren.
...
Ik kreeg pas gisteren een uitnodiging voor de digitale Algemene Vergadering en ik dacht dat hierover nog moest gestemd worden?
Er is een verlies van meer dan 4 miljoen €, dus lijkt het vrij logisch dat er geen dividend zal worden uitgekeerd.
Maar inderdaad, is een voorstel natuurlijk dat nog moet worden goedgekeurd op de AV...
Maar inderdaad, is een voorstel natuurlijk dat nog moet worden goedgekeurd op de AV...
Krijgen wij van ecopower een fiscaal attest van de dividenden die we ontvangen? Dacht dat dat vroeger wel zo was.
Met de nu aangerekende elec prijs all-in hoeft dat dividend niet.
Is goedkoper dan de nu geldende tarieven bij andere leveranciers niet all-in.
0,28 cent all-in heden.
Bij andere 0,33 cent zonder btw en onder andere zonder de nettarieven. (dus all-in ongeveer 50 cent)
Estate Guru believer.