Injectie (met batterij)
Re: Injectie (met batterij)
Heb een zware PV installatie (8,3 kwp) en bijna 2 jaar digitale meter.
Heb meer dan 50 % rechtstreeks verbruik en verkoop 3500 kwh injectie.
Prosumenten tarief is weggevallen.
Batterij zou enkel dienen voor led lichten en media apparaten s'avonds en sluipverbruik.
Goed voor 1600 kwh of 800 euro.
Met de teruglevering vergoeding kan ik dat bedrag terug dringen tot +- 150 euro.
Daar ga ik geen huisbatterij voor aanschaffen!!
Hoelang zou de terugverdientijd zijn?
Heb meer dan 50 % rechtstreeks verbruik en verkoop 3500 kwh injectie.
Prosumenten tarief is weggevallen.
Batterij zou enkel dienen voor led lichten en media apparaten s'avonds en sluipverbruik.
Goed voor 1600 kwh of 800 euro.
Met de teruglevering vergoeding kan ik dat bedrag terug dringen tot +- 150 euro.
Daar ga ik geen huisbatterij voor aanschaffen!!
Hoelang zou de terugverdientijd zijn?
Ook overdag kan de batterij bijspringen indien nodig. Nu met zomeruur is koken 's avonds mogelijk met zon, maar anders heb je daar ook batterij voor nodig.
Ik weet niet hoe je de berekening exact maakt, maar je moet eens rekenen met een zelfverbruik van meer dan 80%.
Als ik moest kiezen tussen een PV installatie van 4 Kwp en huisbatterij of PV installatie van max. 10kwp en geen huisbatterij kies in voor tweede.gilberke schreef: ↑31 maart 2022, 10:28Ook overdag kan de batterij bijspringen indien nodig. Nu met zomeruur is koken 's avonds mogelijk met zon, maar anders heb je daar ook batterij voor nodig.
Ik weet niet hoe je de berekening exact maakt, maar je moet eens rekenen met een zelfverbruik van meer dan 80%.
vB; iemand verbruikt normaal 4000kwh en daarvan word er 2000kwh rechtstreeks verbruikt moet die maar 2000kwh aankopen, maar hij verkoopt 6000 kwh, met dat bedrag kan die gemakkelijk zijn verbruik van 2000kwh dekken.
Dus keus is snel gemaakt.
Hoe minder technologie in huis hoe minder stukken, Pv installatie gaat 30 jaar en meer mee , hoe lang een huisbatterij?
Ik zou ook die keuze maken, maar het hoeft natuurlijk geen of-verhaal te zijn, het kan ook een en-verhaal zijn.
Alhoewel ik een appartementsbewoner ben, denk ik er soms over na om zonnepanelen te plaatsen. De installatie ervan zou in de praktijk nauwelijks problemen stellen.
Wat een eventuele huisbatterij betreft, ben ik eerder sceptisch.
Inderdaad, de levensduur ervan lijkt me een belangrijk element ter overweging.
Hoe lang gaat zo'n batterij gemiddeld mee?
Misschien solar panels combineren met een full elektrisch aangedreven voertuig en de batterij ervan aanwenden als opslagmogelijkheid? Is dat een valabele denkpiste of futuristisch dagdromen?
Wat een eventuele huisbatterij betreft, ben ik eerder sceptisch.
Inderdaad, de levensduur ervan lijkt me een belangrijk element ter overweging.
Hoe lang gaat zo'n batterij gemiddeld mee?
Misschien solar panels combineren met een full elektrisch aangedreven voertuig en de batterij ervan aanwenden als opslagmogelijkheid? Is dat een valabele denkpiste of futuristisch dagdromen?
Meeste batterijen zouden zo'n 15 jaar meegaan.
Wat betreft batterij gebruiken van auto, dat lijkt op eerste zicht een goed idee, het probleem is dat je dan zeer waarschijnlijk de levensduur van de batterij in je auto verkleint & dat de kostprijs van het vernieuwen van batterijen in auto's enorm is, dus dat is zeker een aandachtspunt.
Wat betreft batterij gebruiken van auto, dat lijkt op eerste zicht een goed idee, het probleem is dat je dan zeer waarschijnlijk de levensduur van de batterij in je auto verkleint & dat de kostprijs van het vernieuwen van batterijen in auto's enorm is, dus dat is zeker een aandachtspunt.
Voor de meeste mensen is investeren in isolatie in combinatie met energiezuinige verwarming/warm water de beste oplossing om (soms) veel geld te besparen. Ikzelf heb een bouwaanvraag van 2017 (E50) door enkele "simpele" aanpassingen en een extra uitgave van circa 3000 euro kunnen upgraden naar E25 (BEN). Wel zeggen dat het een vrijstaande compacte woning is van circa 140 m2 en ik 90 procent zelf heb gedaan. Later dit jaar komen er hier zonnepanelen, over een batterij twijfel ik nog, maar voorlopig denk ik niet dat die er komt (nog te duur).
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Meer isolatie, triple glas, super veel aandacht voor luchtdichtheid, LLWP A+++ voor verwarming en LLWPBoiler A+ ipv A.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
En waar past hier injectie vezus huisbatterij in?
Als je zonnepanelen wilt leggen is basis altijd goed isoleren, dus dat is het vertrekpunt.
Met max. aan Kwp op je dak wordt je verbruiker en producent. En met de terugleververgoeding kan je het onrechtstreeks verbruik drukken.
Beste oplossing volgens mij, is technisch zelfde als terugdraaiende meter, maar in plaats van stroom terug krijgen krijg je daar euro's voor terug + wegvallen van prosumenten tarief is het zelfs goedkoper dan vroeger met terugdraaiende meter.
Niets dan voordelen tov kleine PV en huisbatterij.
Aha, dus de E50 was reeds inclusief zonnepanelen.
Onze E52 is zonder, maar inderdaad ook focus op isolatie,glas en luchtdichtheid met ventilatie D
Nu met 6%btw en huidige energieprijzen begint het wel te kriebelen...
Nee, de E25 is zonder de zonnepanelen. Die zonnepanelen zouden we in de oorspronkelijke configuratie wel moeten plaatsen hebben.
Men kan deelnemen aan een proefproject over dynamische tarieven als digitale meter is geplaatst.Woz schreef: ↑29 maart 2022, 19:27 Ik wacht ook nog even tot het capaciteitstarief effectief doorgevoerd wordt en tot dynamische energietarieven wat meer gebruikelijk zijn.
Het zou volgens mij best kunnen dat het voor een kleine verbruiker interessanter is om enkel een batterij te plaatsen en geen zonnepanelen.
Als ecopower op een dag een dynamisch energiecontract zou aanbieden dan lijkt mij dit een mooie combo met een eigen batterij.
Estate Guru believer.
Hoe ga je als mede-eigenaar privé-zonnepanelen kunnen plaatsen?
Een laadpaal in mede-eigendom wat zegt brandweer, verzekering.
Niet allemaal zo simpel.
Estate Guru believer.
1. Mijn appartement bevindt zich op de bovenste verdieping, waarboven een deel onder dak met aparte toegang tot appartement. Een ander deel is een plat dak dat zich eveneens boven mijn app. bevindt.
Ik weet heel goed dat ik toestemming nodig heb van de mede-eigenaars maar ik bevind mij in een positie waar dat dit een fluitje van een cent zou zijn.
2. In de gelijkvloerse garage heb ik behalve een autostaanplaats (zoals alle medebewoners) een berging met elektriciteitscontactpunt. Technisch zou dit wschl geen probleem moeten zijn.
Wat brandweer en verzekering betreft, geen idee!
Waarschijnlijk niets om mij zorgen over te maken aangezien een van de medebewoners/eigenaars zelfs toelating kreeg om de buitenunit van zijn inverter in de parkeergarage te plaatsen.
Overigens speel ik enkel met die ideetjes; niets is beslist tot nog toe!