Beginnersportefeuille
TIP
Re: Beginnersportefeuille
Waarom denk je dat cashflow een bepalend kenmerk is van een indexfonds?lop schreef: ↑3 april 2022, 16:24 Nee ik kijk naar de cashflow die IWDA genereerd , min de kosten bronbelastingen , beheersvergoeding , beurs taks en effectentaks . Als je dit gegeven neemt kun je stellen dat de safe withdraw van IWDA 1,2% is .
Met die 1,2% ben je dan ook 100% zeker .
Boven dit percentage is het niet meer gedekt door de vrije cashflow
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Neem dan VWRL de safe withdraw hiervan is maar 1,1%EarthNvstr1 schreef: ↑3 april 2022, 16:18Alé ... 't is eruit ... waarom IWDA hier bijgesleurd wordt is mij een raadsel.
Welk verschil maakt dit nu uit ?
Het gaat erom welk percentage echt veilig is die gedekt wordt door de winst na aftrek van de kosten .
In elk geval is het verre van de 4% aan de andere kant zoals BH7 zegt als je de kosten aftrekt blijft er ook maar 2,9% meer over van die 4% .
Maar dan nog is deze 2,9% niet gedekt door de vrije cashflow dus niet veilig .
Het is enkel de cashflow die je kunt bestempelen als veilig qua inkomen , is dus gedekt door de winst .B7H4long schreef: ↑3 april 2022, 16:37Waarom denk je dat cashflow een bepalend kenmerk is van een indexfonds?lop schreef: ↑3 april 2022, 16:24 Nee ik kijk naar de cashflow die IWDA genereerd , min de kosten bronbelastingen , beheersvergoeding , beurs taks en effectentaks . Als je dit gegeven neemt kun je stellen dat de safe withdraw van IWDA 1,2% is .
Met die 1,2% ben je dan ook 100% zeker .
Boven dit percentage is het niet meer gedekt door de vrije cashflow
Hetzelfde van een bedrijf dus als je nu 1 bedrijf of 100 bedrijven hebt maakt eigenlijk geen verschil .
De rest is hopen dat .
Ik zie dit niet als veilig vandaar .
Je kunt prefect 1 aandeel kopen zoals JNJ en zeggen ik betaal mezelf elk jaar 4% uit dan gok jij dat JNJ ook elk jaar zijn dividend blijft verhogen met een 5 tal procent zodat je een stuk kunt verkopen en met de rest de inflatie kunt bijhouden .
Is dit zeker ? Belange niet is dit veilig in mijn ogen ook niet .
Het is wel juist dat wat de 4% regel doet .
Dus niet veilig het is hopen op .
Tja, dat is een heel eigen definitie van SWR. Niemand definieert SWR zoals jij. Dus je bent over iets anders bezig.
Trouwens, ik zie niet waar de cashflow van vandaag belang heeft voor een periodes van 30 jaar.
Trouwens, ik zie niet waar de cashflow van vandaag belang heeft voor een periodes van 30 jaar.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Geen enkele ETF of individueel aandeel of wat dan ook van asset, doet hier iets ter zake n.m.i.
https://en.wikipedia.org/wiki/Trinity_study
"The 4% Rule" refers to one of the scenarios examined by the authors. The context is one of annual withdrawals from a retirement portfolio containing a mix of stocks and bonds. The 4% refers to the portion of the portfolio withdrawn during the first year; it is assumed that the portion withdrawn in subsequent years will increase with the consumer price index (CPI) to keep pace with the cost of living. The withdrawals may exceed the income earned by the portfolio, and the total value of the portfolio may well shrink during periods when the stock market performs poorly. It is assumed that the portfolio needs to last thirty years. The withdrawal regime is deemed to have failed if the portfolio is exhausted in less than thirty years and to have succeeded if there are unspent assets at the end of the period.
The authors backtested a number of stock/bond mixes and withdrawal rates against market data compiled by Ibbotson Associates covering the period from 1925 to 1995. They examined payout periods from 15 to 30 years, and withdrawals that stayed level or increased with inflation. For level payouts, they stated that "If history is any guide for the future, then withdrawal rates of 3% and 4% are extremely unlikely to exhaust any portfolio of stocks and bonds during any of the payout periods shown in Table 1. In those cases, portfolio success seems close to being assured." For payouts increasing to keep pace with inflation, they stated that "withdrawal rates of 3% to 4% continue to produce high portfolio success rates for stock-dominated portfolios."
SWR is ook niet veilig , het is niet gedekt het is hopen en gokken .
Als ik iets verkoop en ik heb 5€ winst gemaakt op 100€ dan kan ik 105€ uitgeven en kan je 5€ uitgeven maar in principe mag je eigenlijk maar 2,5€ uitgeven anders ben je zeker dat je erop achteruitgaat .
Laat me zeggen dat ik 100% alle risico's uitsluit in tegenstelling tot SWR wat maar een zeker percentage bied op slagen .
Ik gebruik alleen maar de vrije cashflow wat vaak maar een percentage is van de winst .
Zoals ik al zegde iemand die startte in het jaar 2000 met SWR zou vandaag al aangemeld zijn bij de VDAB .
En de voorbije 10 jaar waren uitzonderlijk dan nog .
Al kan je misschien wel nog de volgende 8 jaar overbruggen zo dat je aan 30 jaar komt maar in mijn ogen is dat een mislukking en geen succes .
In de studie niet , in de praktijk welEarthNvstr1 schreef: ↑3 april 2022, 17:08Geen enkele ETF of individueel aandeel of wat dan ook van asset, doet hier iets ter zake n.m.i.
https://en.wikipedia.org/wiki/Trinity_study"The 4% Rule" refers to one of the scenarios examined by the authors. The context is one of annual withdrawals from a retirement portfolio containing a mix of stocks and bonds. The 4% refers to the portion of the portfolio withdrawn during the first year; it is assumed that the portion withdrawn in subsequent years will increase with the consumer price index (CPI) to keep pace with the cost of living. The withdrawals may exceed the income earned by the portfolio, and the total value of the portfolio may well shrink during periods when the stock market performs poorly. It is assumed that the portfolio needs to last thirty years. The withdrawal regime is deemed to have failed if the portfolio is exhausted in less than thirty years and to have succeeded if there are unspent assets at the end of the period.
The authors backtested a number of stock/bond mixes and withdrawal rates against market data compiled by Ibbotson Associates covering the period from 1925 to 1995. They examined payout periods from 15 to 30 years, and withdrawals that stayed level or increased with inflation. For level payouts, they stated that "If history is any guide for the future, then withdrawal rates of 3% and 4% are extremely unlikely to exhaust any portfolio of stocks and bonds during any of the payout periods shown in Table 1. In those cases, portfolio success seems close to being assured." For payouts increasing to keep pace with inflation, they stated that "withdrawal rates of 3% to 4% continue to produce high portfolio success rates for stock-dominated portfolios."
Dan zal je portefeuille waarschijnlijk in waarde exploderen en zullen je erfgenamen heel erg blij zijn.
De eerste 10 waren dan weer uitzonderlijk slecht.
Volgens de trinity studie is dat dan weer een succes.
Absoluut niet.
Je kan dit blijven beweren maar dat maakt het niet correct.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 3 april 2022, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De studie is natuurlijk wel gebaseerd op de praktijk, maar natuurlijk niet "eender welke praktijk".
Ook interessant: https://web.archive.org/web/20110708072 ... rawal.html
Edit:
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 3 april 2022, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Inderdaad volgens de studie is dit een succes .
Als je die jaren op zijn geheel pakt zit je met een gemiddeld resultaat op die 22 jaar .
Het is een feit dat de trinity studie niet duurzaam is .
Neem gelijk welke belegging en pak 4% op hiervan pas dit aan volgens de inflatie .
En je wilt uw koopkracht behouden je zal er geen enkele vinden die deze toets op lange termijn doorstaat .
De studie is ook gebaseerd op een wereld zonder belastingen en kosten jammer genoeg is dit niet de realiteit .
Zoals ik al zegde de praktijk is helemaal anders dan iets op papier .
Je erfgenamen zullen misschien blij zijn maar jij ook als je na 30 jaar niet moet gaan bedelen
Je hebt nog 40% over van je totaal dat is alles !
Alles is gratis in die grafieken en tabellen geen beurstaks , geen effectentaks , geen roerende voorheffingen geen bronbelastingen .EarthNvstr1 schreef: ↑3 april 2022, 17:41De studie is natuurlijk wel gebaseerd op de praktijk, maar natuurlijk niet "eender welke praktijk".
Ook interessant: https://web.archive.org/web/20110708072 ... rawal.html
Edit:
Het is tijd dat je dit inziet .
Met andere woorden klopt niet !
Als je 40% zou overhebben (wat je niet bewijst!) dan zou het dus SAFE zijn., er is zelfs nog een hele hoop reserve.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Uiteraard.
Het is een Amerikaanse studie voor Amerikaanse beleggers (zie details van de studie over welke assets het gaat).
En er wordt dus in die studie ook niet beweerd dat je met 4% withdrawal *altijd* safe (volgens hun definitie) bent.
Edit: https://web.archive.org/web/20110806210 ... dium=click
(ik ga ervanuit dat de bonds ook enkel Amerikaans zijn)The Standard & Poor’s 500 index was used to represent stocks, and long-term, high-grade corporate bonds were used to represent bonds.
(was even aan het twijfelen om de 2de zin van deze quote ook toe te voegen )The study did not adjust for taxes or transaction costs.
An investor’s own experience would differ depending on how much of his assets were in tax-deferred accounts, and the extent to which transaction costs could be held to a minimum using low-cost index funds.