Beginnersportefeuille
TIP
Re: Beginnersportefeuille
SAFE is in mijn ogen 100% niet 40 % na 22 jaar , gebruik de backtest tool en je zult zien .
Je moet wel vinkjes aanzetten voor grafiek
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Natal laat het afweten blijkbaar ...Charlesvdw schreef: ↑2 april 2022, 14:26 Natal, kan je nog eens je link posten ? Maar dan nu voor ETF's.
Hierzo: https://lmgtfy.app/?q=wat+zijn+EFTs
Edit: eventueel ook nuttig indien geïnteresseerd in alternatieven: https://lmgtfy.app/?q=wat+zijn+ETFs
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 3 april 2022, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoals ik al schreef:
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
In theorie en met de assumpties die in dergelijke studies gemaakt worden, is er wel degelijk een grote kans dat je met een 4% opname het kapitaal kan behouden, of er op zijn minst 30 jaar op kan teren voor het op is. Of het in de praktijk ook zo zal verlopen blijft afwachten, na de opbouw fase een paar jaren met de huidige inflatie en een langdurige recessie kan een heel ander beeld geven. In elk geval is er niet veel alternatief, ofwel beleg je om een aanvullend inkomen te hebben (pensioen of vroeger stoppen met werken) en verteer je op een gegeven moment het gespaard kapitaal, ofwel reken je op de sociale zekerheid. Als het kapitaal al na 20 jaar door omstandigheden op is, dan heb je toch 20 jaar een aanvullend inkomen gehad, sowieso beter dan niks.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik wil lop wel bijtreden dat een 4% inflation-adjusted withdrawal voor een doorsnee Belgische belegger mogelijks wat aan de positieve kant is, zonder rekeningen te houden met Belgische pensioen of andere uitkeringen.
Naast de Belgische context (belastigen en andere kosten) en de termijn, lijkt mij vrnl. de asset allocatie en balancering doorslaggevend alsook het start tijdstip.
Ik schrijf wel " je wilt uw koopkracht behouden "vortex schreef: ↑3 april 2022, 18:32In theorie en met de assumpties die in dergelijke studies gemaakt worden, is er wel degelijk een grote kans dat je met een 4% opname het kapitaal kan behouden, of er op zijn minst 30 jaar op kan teren voor het op is. Of het in de praktijk ook zo zal verlopen blijft afwachten, na de opbouw fase een paar jaren met de huidige inflatie en een langdurige recessie kan een heel ander beeld geven. In elk geval is er niet veel alternatief, ofwel beleg je om een aanvullend inkomen te hebben (pensioen of vroeger stoppen met werken) en verteer je op een gegeven moment het gespaard kapitaal, ofwel reken je op de sociale zekerheid. Als het kapitaal al na 20 jaar door omstandigheden op is, dan heb je toch 20 jaar een aanvullend inkomen gehad, sowieso beter dan niks.
Kans op slagen is 0
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De portfoliocharts.com site heeft info over Safe withdrawal rates, Sustainable withdrawal rates, Perpetual withdrawal rates en heeft ook simulatoren voor verschillende landen (https://portfoliocharts.com/portfolio/withdrawal-rates/)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Is eigenlijk een zeer domme studie destijds kon je uw geld op een spaarrekening zetten en 100% zeker zijn van 30 jaar aan opname .EarthNvstr1 schreef: ↑3 april 2022, 18:35Ik wil lop wel bijtreden dat een 4% inflation-adjusted withdrawal voor een doorsnee Belgische belegger mogelijks wat aan de positieve kant is, zonder rekeningen te houden met Belgische pensioen of andere uitkeringen.
Naast de Belgische context (belastigen en andere kosten) en de termijn, lijkt mij vrnl. de asset allocatie en balancering doorslaggevend alsook het start tijdstip.
Vergeleken met vandaag het gemiddelde rendement op spaarrekening is 0.11% op obligaties 1.5% en op de s&p 1.2%
Hoe wil je dan in godsnaam 4% onttrekken hiervan ?
En hopen dat het goedkomt
Lijkt mij zeer duidelijk .
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Tja, wat versta je onder koopkracht behouden, is dat tijdens het pensioen dezelfde levensstandaard aanhouden, of is dat de koopkracht van het volledige kapitaal behouden. Voor de meesten gaat dat eerste volstaan, beleggen om rijk te sterven, het tweede, is alvast niet mijn doelstelling. De twee combineren zal inderdaad niet zo simpel zijn.
Ik vrees dat je niet goed begrijpt hoe de studie juist is uitgevoerd...lop schreef: ↑3 april 2022, 18:48 Is eigenlijk een zeer domme studie destijds kon je uw geld op een spaarrekening zetten en 100% zeker zijn van 30 jaar aan opname .
Vergeleken met vandaag het gemiddelde rendement op spaarrekening is 0.11% op obligaties 1.5% en op de s&p 1.2%
Versta studie maar al te goed deze is gebaseerd op de hoop dat er in de toekomst meer winst zal gemaakt worden .ignition schreef: ↑3 april 2022, 18:57Ik vrees dat je niet goed begrijpt hoe de studie juist is uitgevoerd...lop schreef: ↑3 april 2022, 18:48 Is eigenlijk een zeer domme studie destijds kon je uw geld op een spaarrekening zetten en 100% zeker zijn van 30 jaar aan opname .
Het is hopen dat bedrijven kunnen groeien om je uitbetalingen te kunnen dekken .
De studie hangt met haken en ogen aan elkaar niks is gebaseerd op wat er is qua cashflow maar alleen maar op de hoop dat de economie blijft groeien .
Het is 1 grote gok dat is deze studie .
Als het gaat om je levensstandaard gok je beter niet maar ben je beste 100% zeker daarom is deze studie ook nutteloos voor iemand die wil leven van zijn kapitaal .
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer: