Peiling: Zomeruur/winteruur?
Re: Peiling: Zomeruur/winteruur?
Is dit nu zo moeilijk? Voor we begin jaren (19)70 overschakelden naar zomer- en wintertijd hadden we enkel de nu gekende wintertijd. Dus na WO II tot 1970 hadden we enkel de nu ons bekende wintertijd. Ik weet begod niet/of kan me niet herinneren wat hier verkeerd aan was? Ik was 17 jaar die periode.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Los van hoe het vroeger was (het verleden is iets ingewikkelder dan dat trouwens), zelfs met wintertijd (UTC+1) zitten we eigenlijk al meer dan een half uur "te ver".E10ne schreef: ↑27 maart 2022, 13:58 Is dit nu zo moeilijk? Voor we begin jaren (19)70 overschakelden naar zomer- en wintertijd hadden we enkel de nu gekende wintertijd. Dus na WO II tot 1970 hadden we enkel de nu ons bekende wintertijd. Ik weet begod niet/of kan me niet herinneren wat hier verkeerd aan was? Ik was 17 jaar die periode.
Onze natuurlijke tijdzone ligt eigenlijk op UTC+0 !
Maar omwille van praktische redenen is het niet onzinnig om op het west-europese vasteland de tijdzone gelijk te houden en daarom te opteren voor UTC+1 (onze wintertijd)
UTC+2 (onze zomertijd) is gewoonweg te gek voor woorden n.m.i.
https://www.landenkompas.nl/img/overig/ ... wereld.png
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 27 maart 2022, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik vind het OK. Ik heb niet graag dat ik 's morgens vroeg wakker wordt door het daglicht zoals de voorbije weken. En ik heb wel graag de lange avonden in de zomer. Dus ik ben grote fan van het zomeruur.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
-
- Newbie
- Contacteer:
Eindelijk terug zomeruur
Vannacht mijn vrouw verwend van 01u58 tot 03u03. Ze was content
Vannacht mijn vrouw verwend van 01u58 tot 03u03. Ze was content
Zeker behouden die zomertijd.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
De helaas veel te vroeg van ons heen gegane Vlaamse rederijker Stijn De Paepe:
Hulde!Het zo vervloekte zomeruur
maakt menig knorpot overstuur,
verneem ik. Uitentreuren.
Het zal wel dat er iets aan schort,
maar liever dat uur slaap te kort
dan dat langdurig zeuren.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid , ouwe knorpotCarpeNoctem schreef: ↑28 maart 2022, 22:02 De helaas veel te vroeg van ons heen gegane Vlaamse rederijker Stijn De Paepe:Het zo vervloekte zomeruur
maakt menig knorpot overstuur,
…
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Zeker afschaffen die zomertijd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Voor mij mag dat zeker , maar hoeft ook niet noodzakelijk.
In ieder geval liever behouden zoals het nu is dan permanent zomertijd in België.
En een aanpassing, in welke zin dan ook, in ieder geval gecoördineerd met onze (West-Europese) buurlanden.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Dat gezaag over het zomeruur altijd. Is dat nu zo erg ?
"Help, mijn bioritme is in de war".
Elk weekend blijven we later op en staan we later op dan in de week. Maandag is het dan weer wennen aan het vroegere ontwaakuur. Maar daar klaagt niemand over.
Elk weekend blijven we later op en staan we later op dan in de week. Maandag is het dan weer wennen aan het vroegere ontwaakuur. Maar daar klaagt niemand over.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Er zijn wetenschappelijke studies die de nadelen van 2 keer per jaar wijzingen van uur aantonen.Charlesvdw schreef: ↑3 april 2022, 19:55 Dat gezaag over het zomeruur altijd. Is dat nu zo erg ?
Maar ik lig er dus ook niet wakker van, niet van die wijzigingen, niet van die studies, niet van het gezaag, en niet van het geklaag over het gezaag
You nailed it, Charles. Wie gaat er dag in, dag uit hetzelfde uur slapen? En wat moet iedereen die in shiften werkt dan zeggen? Mensen die reizen en in andere tijdzones komen? ... Zwaar overroepen dilemma.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik ken er genoeg.
En zelf als je in't weekend wat later opblijft, dan nog gaat je biologische klok 's maandags op het "weekuur" af.
In shiften werken op zich heeft daar geen impact op. Wisselende shiften wel.
Er is een reden waarom daar een financiële compensatie voor gegeven wordt.
Ook daarvoor is het wellicht handiger dat het uurverschil altijd hetzelfde is ipv 2 keer per jaar wijzigt.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
En zelf als je in't weekend wat later opblijft, dan nog gaat je biologische klok 's maandags op het "weekuur" af.
Niet helemaal, want ze is intussen wat opgeschoven, en ze moet zich dan weer resetten.
In wisselende stiften werken, of nachtdiensten doen, dat is echt lastig. Dàt is het bioritme overhoop halen.
Maar ocharme dat ene uurtje opschuiven twee keer per jaar.
Niet helemaal, want ze is intussen wat opgeschoven, en ze moet zich dan weer resetten.
In wisselende stiften werken, of nachtdiensten doen, dat is echt lastig. Dàt is het bioritme overhoop halen.
Maar ocharme dat ene uurtje opschuiven twee keer per jaar.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ik merk dat het twee jaar geleden is dat we nog gezaagd hebben over het winteruur
Bij deze is ondergetekende al hoopvol aan 't uitkijken naar wat klimaatopwarming en lange avonden.
Bij deze is ondergetekende al hoopvol aan 't uitkijken naar wat klimaatopwarming en lange avonden.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.