Zo veel mogelijk lenen?
TIP
Op zoek naar de laagste rente? Vergelijk alle aanbieders van kredieten
Re: Zo veel mogelijk lenen?
- Je moet vooral doen waar jij je zelf goed bij voelt!
- De rentes zijn momenteel in stijgende lijn, maar niemand weet voor hoe lang en hoe hard...
- Weet wel dat een variabele rente maximaal kan verdubbelen en dat er variabele formules zijn die de eerste 15jaar een vaste rente biedt. Bv 15/5/5
- De rentes zijn momenteel in stijgende lijn, maar niemand weet voor hoe lang en hoe hard...
- Weet wel dat een variabele rente maximaal kan verdubbelen en dat er variabele formules zijn die de eerste 15jaar een vaste rente biedt. Bv 15/5/5
Ik zou een lening met een vaste rentevoet nemen: de rente voor hypothecaire leningen is al beginnen stijgen en dit zal nog een tijd in die richting verdergaan. We zijn gezien de huidige omstandigheden wat dat betreft nog voor enkele jaren "zoet", dit omwille van o.a. lange Covid-19 periode achter de rug (die trouwens nog niet volledig gedaan is) in combinatie met oorlogssituatie die ook hier (economische en andere) gevolgen zal hebben en die de verwachte economische groei (na corona) zal fnuiken en de hoge inflatie nog een tijd zal laten aanhouden. Dus m.i.: leen nu zo snel mogelijk aan vaste rentevoet; de huidige rentevoeten zijn nog zeer schappelijk maar dit zal niet niet lang meer duren. Gezien de hoge inflatie nog een hele tijd zal aanhouden, zal je snel winnen door nu aan die nog lage rente, met vast tarief, te lenen. Dit is maar een mening.
Om terug te komen op je oorspronkelijke vraag: "Ik ben momenteel bezig aan de bankenronde en vroeg mij af of het niet verstandiger is om zo veel mogelijk te lenen en mijn eigen inbreng te beperken, aangezien dat de rentevoet nog laag is?"
Ja, ik zou zoveel mogelijk lenen en eigen inbreng beperken.
Ik lees in vorige reacties dat sommigen dit niet verstandig vinden om te lenen als je zelf geld beschikbaar zou hebben om je woning te kopen. Die stellen dan: wat ga je met je geld doen? Op een spaarboekje zetten aan 0,1 % rente? Inderdaad, dit is niet meteen het beste alternatief. Indien je het geld op de beurs gaat beleggen moet je het natuurlijk goed inschatten en rekening houden met de risico's. Wat daarentegen m.i. een goede reden is om nu zoveel mogelijk te lenen, benevens de reeds voormelde reden dat de rente nu nog redelijk laag staat: op die manier hou je je eigen geld beschikbaar en kan je er op relatief korte termijn misschien een tweede woning mee kopen. Gezien de huidige crisissituatie kunnen de prijzen van vastgoed nu wat gaan dalen; ze zullen alvast niet meteen zo fel meer gaan stijgen als de vorige jaren. Ook al kan er op korte termijn een prijsterugval zijn, weet dan ook dat vastgoed op lange termijn vast goed blijft...
Heel erg bedankt, Eric!!
-
- Verbannen Gebruiker
Blij dat ik al beslist had.huisjetuintjefiets schreef: ↑24 maart 2022, 08:46 Ik heb gekozen voor Keytrade op basis van deze simulatie.
Personaliseer uw krediet
Duur van het krediet 20 jaar
Te ontlenen bedrag € 250 000
Rentevoet (vast) 1,91 %
Maandelijkse terugbetaling 1252,14 €
JKP 2,11 %
Totaal bedrag terug te betalen: 300 513,60€
Uw overzicht:
Aankoopprijs € 400 000
Kosten van de werken € 0
Projectgerelateerde kosten € 58 380
Totale kostprijs van het project € 458 380
Vandaag nieuwe simulatie gedaan bij Keytrade uit nieuwsgierigheid bij de stijgende rentevoeten.
Personaliseer uw krediet
Duur van het krediet 20 jaar
Te ontlenen bedrag € 250 000
Rentevoet (vast) 2,21 %
Maandelijkse terugbetaling 1287,08 €
JKP 2,42 %
Totaal bedrag terug te betalen: 308 899,20 €
Van 1,91% naar 2,21% in 1 keer
-
- Verbannen Gebruiker
-
- Verbannen Gebruiker
KBC ook gestegen (geen SSV, brandverzekering, loon)huisjetuintjefiets schreef: ↑22 maart 2022, 08:29
Mijn simulatie bij KBC is 1,97% indien geen SSV, brandverzekering, ....
Rentevoet 2,06 %
JKP 2,29 %
Dan kan je beter meerdere woningen kopen.coenen schreef: ↑20 maart 2022, 16:04Is het allemaal zo zwart-wit? Ben zelf ook op zoek naar een eerste en enige woning. Ik zou de aankoop volledig kunnen financieren met eigen middelen en overweeg dit dan ook zeer sterk. In mijn geval lijkt mij dat een verstandige keuze aangezien ik risicoavers ben en absoluut geen beleggingen wil aangaan waar enig risico aan verbonden is. Door de aankoop volledig met eigen geld te financieren betaal ik geen intrest, geen dure verzekeringen, geen notariskosten op lening,... Ik behoud een comfortabele spaarbuffer die bovendien zeer snel opnieuw wordt aangevuld.fropskottel schreef: ↑20 maart 2022, 13:08
Dat is waarschijnlijk het verstandigst _als_ je het ziet zitten om je geld op een verantwoorde manier te beleggen. Bovenop de kosten zeker niet meer dan 20% van de aankoopwaarde van de woning op tafel leggen als dat mogelijk is.
Voor de enige eigen woning moet na kosten 100% mogelijk zijn, al kan het feit dat je alleenstaande bent je daar parten spelen. Ook voor eventuele waardeverhogende renovaties zou je mee moeten kunnen lenen, op de BTW na.
Waarom wenst u geen schuldsaldo?huisjetuintjefiets schreef: ↑22 maart 2022, 13:06Ik wil geen schuldsaldoverzekering. Dat is niet onderhandelbaar
Ik wil dus hun beste rentevoet zonder SSV. Als ze dit niet kunnen geven: jammer.
KBC, HelloBank, BNPPF, Keytrade doen het in elk wel, zonder SSV.
De hogere rentevoet neem ik erbij.
-
- Verbannen Gebruiker
Ik ben alleen en heb geen kinderen. Het huis is veel meer waard dan de lening. Als ik sterf krijgt de familie het huis, de schulden zijn veel lager dan de waarde.
Als ik toch ooit kinderen heb en ik wil ze financieel steunen in geval ik vroeg sterf, kan ik nog altijd een levensverzekering sluiten. Ik kan het dan precies doen wat kinderen nodig hebben en ik kan het deel van successie planning maken. Veel soepeler dan levensverzekering gekoppeld aan lening. Ik kan bedrag kiezen, duur, begunstigde, wat er moet gebeuren als kind voor mij sterft en zo.
Het zal ook veel goedkoper zijn dan schuldsaldo want tarieven veel goedkoper.
Ja, inderdaad, in uw situatie lijkt het me logisch om niet voor een schuldsaldo te kiezen.huisjetuintjefiets schreef: ↑6 april 2022, 12:47Ik ben alleen en heb geen kinderen. Het huis is veel meer waard dan de lening. Als ik sterf krijgt de familie het huis, de schulden zijn veel lager dan de waarde.
Als ik toch ooit kinderen heb en ik wil ze financieel steunen in geval ik vroeg sterf, kan ik nog altijd een levensverzekering sluiten. Ik kan het dan precies doen wat kinderen nodig hebben en ik kan het deel van successie planning maken. Veel soepeler dan levensverzekering gekoppeld aan lening. Ik kan bedrag kiezen, duur, begunstigde, wat er moet gebeuren als kind voor mij sterft en zo.
Het zal ook veel goedkoper zijn dan schuldsaldo want tarieven veel goedkoper.
-
- Verbannen Gebruiker
Uit nieuwsgierigheid vandaag nog eens geprobeerd. Het gaat zeer snel omhoig bij KBChuisjetuintjefiets schreef: ↑29 maart 2022, 13:51KBC ook gestegen (geen SSV, brandverzekering, loon)huisjetuintjefiets schreef: ↑22 maart 2022, 08:29
Mijn simulatie bij KBC is 1,97% indien geen SSV, brandverzekering, ....
Rentevoet 2,06 %
JKP 2,29 %
Rentevoet 2,40 %
JKP 2,63 %
Bij Keytrade nog steeds 2,21%
Wauw zijn de rentevoeten zo hard aan het stijgen?
Ik heb op 08/2020 een lening aangegaan bij KBC aan 0,85% op 15 jaar...
Ik heb op 08/2020 een lening aangegaan bij KBC aan 0,85% op 15 jaar...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
-
- Full Member
- Contacteer: