De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Hoeveel berichten gaan we nog moeten schrijven over markets and timing.
Tbh, om eerlijk te zijn, dacht ik in het begin ook zo. Maar veel geleerd hier op het forum, waarvoor dank. Ook aan de mensen met die voorbeeld belegger portefeuilles.
Tbh, om eerlijk te zijn, dacht ik in het begin ook zo. Maar veel geleerd hier op het forum, waarvoor dank. Ook aan de mensen met die voorbeeld belegger portefeuilles.
Verkopen omdat je denkt dat er een correctie komt lijkt me geen goed idee.
Extra bijkopen tijdens een correctie doe ik wel... In maart / april 2020 heb veel meer bijgekocht dan origineel voorzien. Recent ja inval in ukraine ook meer bijgekocht dan origineel voorzien.
Extra bijkopen tijdens een correctie doe ik wel... In maart / april 2020 heb veel meer bijgekocht dan origineel voorzien. Recent ja inval in ukraine ook meer bijgekocht dan origineel voorzien.
De voorbeeldportefeuilles zijn verdienstelijk, maar we gaan nog 10 jaar moeten wachten om te zien wat ze op langere termijn doen. Ik gebruik dan liever NU deze tool https://portfoliocharts.com/portfolios/
Na 14 jaar stijgende beurzen en dicht tegen all time highs valt er niet veel in te brengen tegen lange termijn beleggen, elke correctie onderweg was van vrij korte duur, je moest als markt timer al veel geluk hebben om de LT's te verslaan. Maar zoals steeds, het verleden is geen garantie voor de toekomst, dus ja, best mogelijk dat we over enkele maanden een pak lager staan of dat er zelfs een recessie zit aan te komen. Een zwart wit strategie, volledig verkopen of all in blijven lijkt mij in elk geval niet aangewezen, zelf kies ik voor een middenweg, deels winst veilig stellen op sommige posities (verkopen of ITM calls) en een cash buffer voor de solden. Wie nog een investeringshorizon van een jaar of 30 heeft, hoeft zich natuurlijk niet druk te maken over een crash of recessie onderweg, om maar te zeggen dat er geen universeel, voor iedereen dezelfde "beste strategie" bestaat.
Volledig mee akkoord.vortex schreef: ↑6 april 2022, 11:28Na 14 jaar stijgende beurzen en dicht tegen all time highs valt er niet veel in te brengen tegen lange termijn beleggen, elke correctie onderweg was van vrij korte duur, je moest als markt timer al veel geluk hebben om de LT's te verslaan. Maar zoals steeds, het verleden is geen garantie voor de toekomst, dus ja, best mogelijk dat we over enkele maanden een pak lager staan of dat er zelfs een recessie zit aan te komen. Een zwart wit strategie, volledig verkopen of all in blijven lijkt mij in elk geval niet aangewezen, zelf kies ik voor een middenweg, deels winst veilig stellen op sommige posities (verkopen of ITM calls) en een cash buffer voor de solden. Wie nog een investeringshorizon van een jaar of 30 heeft, hoeft zich natuurlijk niet druk te maken over een crash of recessie onderweg, om maar te zeggen dat er geen universeel, voor iedereen dezelfde "beste strategie" bestaat.
Er is geen handleiding en een zogezegd beste strategie.
Beleggen moet je doen met geld dat je niet onmiddellijk nodig hebt en diversifieer qua sectoren.
Je weet niet wat toekomst zal brengen maar dat weet je eigenlijk nooit.
Beleggen is ook veel emotie waar je niet altijd vat op hebt.
Komende tijden wat cash aanhouden zou ik zeker doen maar ook je portefeuille uitbreiden .
Gewoon gezond boerenverstand gebruiken.
Beleggen zonder cash-voorraad heb ik altijd al een slecht idee gevonden.
En ook je spreiding verzorgen. Niet enkel per sector,maar ook geografisch! Lijkt mij nu belangrijker dan ooit ....
Beleggen zonder cash-voorraad heb ik altijd al een slecht idee gevonden.
En ook je spreiding verzorgen. Niet enkel per sector,maar ook geografisch! Lijkt mij nu belangrijker dan ooit ....
Zelf blijf ik gewoon maandelijks mijn globale ETF aankopen. Ondertussen zet ik ook maandelijks wat cash opzij om dividendaandelen aan te schaffen. Maar gezien de mogelijkheid op een recessie wacht ik nog even met aankopen.
Inderdaad spreiden zeer belangrijk niet alles op 1 sector
voorbeeldportefeuilles zijn alleen maar nuttig het moment zelf niemand zegt dat een bepaalde strategie ook de jaren nadien de winnaar zal zijn ,daarom dat inzicht het belangrijkste aspect is aan beleggen wat er dan tussentijds werd gekocht is eigenlijk nutteloos naar de toekomst toe .JW1 schreef: ↑6 april 2022, 11:09 De voorbeeldportefeuilles zijn verdienstelijk, maar we gaan nog 10 jaar moeten wachten om te zien wat ze op langere termijn doen. Ik gebruik dan liever NU deze tool https://portfoliocharts.com/portfolios/
Het kan plots vlug gaan zoals de energie sector die al jaren bij de verliezers waren en dit jaar weer schitteren .
Voorbeeldportefeuilles daar hecht ik geen waarde aan.lop schreef: ↑6 april 2022, 18:18voorbeeldportefeuilles zijn alleen maar nuttig het moment zelf niemand zegt dat een bepaalde strategie ook de jaren nadien de winnaar zal zijn ,daarom dat inzicht het belangrijkste aspect is aan beleggen wat er dan tussentijds werd gekocht is eigenlijk nutteloos naar de toekomst toe .JW1 schreef: ↑6 april 2022, 11:09 De voorbeeldportefeuilles zijn verdienstelijk, maar we gaan nog 10 jaar moeten wachten om te zien wat ze op langere termijn doen. Ik gebruik dan liever NU deze tool https://portfoliocharts.com/portfolios/
Het kan plots vlug gaan zoals de energie sector die al jaren bij de verliezers waren en dit jaar weer schitteren .
Iedereen kan zoiets maken .
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Inzicht? Really?
En waarop baseer jij je inzicht? Op ervaring en kennis. Hoe zijn die anders dan wat backtests aantonen (namelijk: het verleden)? Je leefde toch niet in een parallel universum?
Laat u niets wijs maken: niemand kan de toekomst voorspellen, met of zonder inzicht. De feiten bewijzen het: van de schatrijke hedge fund manager tot jouw oma. Het verleden verklaren lukt ons amper. Maak niet de fout om jouw ervaringen als leidraad te nemen voor de toekomst.
En waarop baseer jij je inzicht? Op ervaring en kennis. Hoe zijn die anders dan wat backtests aantonen (namelijk: het verleden)? Je leefde toch niet in een parallel universum?
Laat u niets wijs maken: niemand kan de toekomst voorspellen, met of zonder inzicht. De feiten bewijzen het: van de schatrijke hedge fund manager tot jouw oma. Het verleden verklaren lukt ons amper. Maak niet de fout om jouw ervaringen als leidraad te nemen voor de toekomst.
Je zegt zelf het verleden verklaren lukt ons amper maar toch spreek je de zin ervoor over backteststroglodytes schreef: ↑6 april 2022, 20:31 Inzicht? Really?
Zie jij niet dat je in 2 zinnen uzelf volledig tegenspreekt ?
-
- Verbannen Gebruiker
Ik zou graag Lop eraan herinneren dat hij nog steeds geen antwoord gegeven heeft op de eenvoudige vraag: wie zijn "ze".VLblokpate schreef: ↑5 april 2022, 20:27 Nog steeds geen antwoord op de vraag: wie zijn "ze"
Knettergek.
Jij gelooft echt in complotten. Ik hoop dat je je beleggingen niet op die manier beheert, voor zover je echt beleggingen hebt.
Maar EarthNvstr1 vindt dat ik me als een dictator gedraag als ik dat vraag, en daarom zou hij mij aan de moderatoren overdragen. Dus laat ik het maar. Als Lop niet wil zeggen wie "ze" zijn, het zij zo. De Tempeliers, De Orde Van Den Houten Klomp, de Illuminati, ... Als Lop gebonden is door een Eed Van Geheimhouding, dan moeten we dat respecteren.
EarthNvstr1 schreef: ↑5 april 2022, 20:43Men zou kunnen denken dat je je in het rijtje van dictators schaart ...
Om op uw niveau te blijven zal ik zeggen de smurfen iets anders is te moeilijk voor u .VLblokpate schreef: ↑7 april 2022, 17:39Ik zou graag Lop eraan herinneren dat hij nog steeds geen antwoord gegeven heeft op de eenvoudige vraag: wie zijn "ze".VLblokpate schreef: ↑5 april 2022, 20:27 Nog steeds geen antwoord op de vraag: wie zijn "ze"
Knettergek.
Jij gelooft echt in complotten. Ik hoop dat je je beleggingen niet op die manier beheert, voor zover je echt beleggingen hebt.
Maar EarthNvstr1 vindt dat ik me als een dictator gedraag als ik dat vraag, en daarom zou hij mij aan de moderatoren overdragen. Dus laat ik het maar. Als Lop niet wil zeggen wie "ze" zijn, het zij zo. De Tempeliers, De Orde Van Den Houten Klomp, de Illuminati, ... Als Lop gebonden is door een Eed Van Geheimhouding, dan moeten we dat respecteren.
EarthNvstr1 schreef: ↑5 april 2022, 20:43
Men zou kunnen denken dat je je in het rijtje van dictators schaart ...
-
- Verbannen Gebruiker
Het wordt stilaan dramatisch.VLblokpate schreef: ↑6 april 2022, 09:09De rentevoeten schieten verder omhoog:VLblokpate schreef: ↑5 april 2022, 17:31 OLO 10 jaar: 1,16%
US 10 jaar: 2,54%
Brent: 108
En TINA op de beurzen
OLO 10 jaar: 1,20%
US 10 jaar: 2,62%
Hypotheekrentes gaan dus verder stijgen.
Als het zo doorgaat, krijgen we weer een kredietcrisis in US.
Spaarboekjes stijgen uiteraard niet.
De vraag is ook wat die flink hogere rentevoeten zullen betekenen voor de Belgische verzekeringsmaatschappijen. Ze konden de voorbije jaren profiteren van capital gains op hun obligatieportefeuilles: door telkens deel te verkopen konden ze hun resultaten wat opkrikken. Als het zo doorgaat, wordt dat minder gemakkelijk. Ze kunnen dan wel aan hogere rentevoet beleggen maar als de rente blijft stijgen, hebben ze hier direct ongerealiseerde verliezen.
OLO 10 jaar: 1,23%
US 10 jaar: 2,65%
De FED is van plan hun balans elke maand met een kleine 100 miljard $ af te bouwen. Dramatisch voor de aandelen en obligaties.
Hypotheekrentes schieten omhoog. Nieuwe kredietcrisis in de maak? Deze keer gepaard met een inflatie van 8% wat we de laatste keer niet hadden?
Fasten your seat belts.