De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
-
- Verbannen Gebruiker
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Dit bericht is naar hier geplaatst. Hoort hier thuis.
Waarom werkt boglehead filosofie? Ze werkt omdat de beurzen de voorbije 100 jaar steeds gestegen en gestegen zijn. Als de beurzen 100 jaar op en neer zouden gegaan zijn, maar in essentie horizontaal bewegen, was er nu geen sprake van bogleheads.
Dus de enige voorwaarde dat boglehead de komende 100 jaar werkt, is dat de beurzen de komende 100 jaar stijgen.
Dat lijkt vanzelfsprekend. Constant verdwijnen grote bedrijven, maar constant komen er nieuwe bij. Zo is Facebook (Meta moeten we nu zeggen) er plots gekomen, is Tesla er plots gekomen, Amazon. En ze gaan weer verdwijnen. Nieuwe gaan in hun plaats komen. Dus blijven de beurzen stijgen.
Maar is dat zeker? Gaan er steeds nieuwe grote bedrijven komen om de oude te vervangen?
Wat als de klusjes-economie een fundamentele ommekeer teweegbrengt? Hotelketens zijn als de dood voor AirBNB. Taxibedrijven proberen overal Uber en gelijkaardig te kortwieken.
Wat als de klusjes-economie een groot deel van de klassieke economie vervangt?
Want uiteindelijk zijn veel grote bedrijven een tussenschakel tussen mensen die produceren, en mensen die consumeren. Banken zijn een tussenschakel tussen mensen die beleggingen beheren, en hun klanten. Zijn die tussenschakels nodig? Zeker niet.
ETF zijn al een manier om het te doen zonder vermogensbeheerders. Maar ook ETF zijn bedrijven die een tussenschakel zijn. Ze zijn succesvol o.a. omdat je dankzij ETF heel goedkoop kunt beleggen, op de veiligst mogelijke manier.
Maar de mensen willen niet noodzakelijk beleggen op de beurs. Ze willen dat hun geld opbrengt op een veilige manier. In een klusjeseconomie kunnen ze op grote schaal direct investeren (zoals nu al gebeurt op zeer kleine schaal) bij een kleine bakker, boer, winkel, klein IT bedrijfje,...
Heel veel dienstenbedrijven kun je uitschakelen door klusjeseconomie. En de grote productiebedrijven gaan zich genoodzaakt zien hun winsten te verlagen.
In dat scenario gaan de beurzen niet meer omhoog. En bestaat boglehead niet meer
Goede vraag. Poging tot antwoord:ignition schreef: ↑10 maart 2022, 12:28 De innovaties hierboven genoemd zijn juist 1 van de redenen waarom het waarschijnlijk in de toekomst zal blijven werken . De meeste mensen staan op 's morgens om hun toestand te verbeteren, kapitalisme zorgt voor meer welvaart en innovaties. Merk op dat er geen garanties zijn maar wat is het alternatief?
Waarom werkt boglehead filosofie? Ze werkt omdat de beurzen de voorbije 100 jaar steeds gestegen en gestegen zijn. Als de beurzen 100 jaar op en neer zouden gegaan zijn, maar in essentie horizontaal bewegen, was er nu geen sprake van bogleheads.
Dus de enige voorwaarde dat boglehead de komende 100 jaar werkt, is dat de beurzen de komende 100 jaar stijgen.
Dat lijkt vanzelfsprekend. Constant verdwijnen grote bedrijven, maar constant komen er nieuwe bij. Zo is Facebook (Meta moeten we nu zeggen) er plots gekomen, is Tesla er plots gekomen, Amazon. En ze gaan weer verdwijnen. Nieuwe gaan in hun plaats komen. Dus blijven de beurzen stijgen.
Maar is dat zeker? Gaan er steeds nieuwe grote bedrijven komen om de oude te vervangen?
Wat als de klusjes-economie een fundamentele ommekeer teweegbrengt? Hotelketens zijn als de dood voor AirBNB. Taxibedrijven proberen overal Uber en gelijkaardig te kortwieken.
Want uiteindelijk zijn veel grote bedrijven een tussenschakel tussen mensen die produceren, en mensen die consumeren. Banken zijn een tussenschakel tussen mensen die beleggingen beheren, en hun klanten. Zijn die tussenschakels nodig? Zeker niet.
ETF zijn al een manier om het te doen zonder vermogensbeheerders. Maar ook ETF zijn bedrijven die een tussenschakel zijn. Ze zijn succesvol o.a. omdat je dankzij ETF heel goedkoop kunt beleggen, op de veiligst mogelijke manier.
Maar de mensen willen niet noodzakelijk beleggen op de beurs. Ze willen dat hun geld opbrengt op een veilige manier. In een klusjeseconomie kunnen ze op grote schaal direct investeren (zoals nu al gebeurt op zeer kleine schaal) bij een kleine bakker, boer, winkel, klein IT bedrijfje,...
Heel veel dienstenbedrijven kun je uitschakelen door klusjeseconomie. En de grote productiebedrijven gaan zich genoodzaakt zien hun winsten te verlagen.
In dat scenario gaan de beurzen niet meer omhoog. En bestaat boglehead niet meer
Hoe gaat de klusjeseconomie bedrijvens als apple, microsoft, facebook, google, amazon etc vervangen?VLblokpate schreef: ↑10 maart 2022, 13:15 Maar is dat zeker? Gaan er steeds nieuwe grote bedrijven komen om de oude te vervangen?
Denk je niet dat de ETF beleggers een graantje zullen meepikken? Uber en AirBnb zijn grote bedrijven die in heel wat indexen zijn opgenomen.VLblokpate schreef: ↑10 maart 2022, 13:15 Wat als de klusjes-economie een fundamentele ommekeer teweegbrengt? Hotelketens zijn als de dood voor AirBNB. Taxibedrijven proberen overal Uber en gelijkaardig te kortwieken.
Je kan duizenden scenario's verzinnen waardoor de beurs niet meer omhoog zal gaan. De vraag is: zijn die scenario's realistisch? Ik zie de klusjeseconomie niet direct als een alternatief voor de gigantische bedrijven die nu de index domineren.VLblokpate schreef: ↑10 maart 2022, 13:15 Maar de mensen willen niet noodzakelijk beleggen op de beurs. Ze willen dat hun geld opbrengt op een veilige manier. In een klusjeseconomie kunnen ze op grote schaal direct investeren (zoals nu al gebeurt op zeer kleine schaal) bij een kleine bakker, boer, winkel, klein IT bedrijfje,...
-
- Verbannen Gebruiker
Exact dezelfde vraag werd 20 en 30 jaar geleden gesteld.ignition schreef: ↑10 maart 2022, 13:33Hoe gaat de klusjeseconomie bedrijvens als apple, microsoft, facebook, google, amazon etc vervangen?VLblokpate schreef: ↑10 maart 2022, 13:15 Maar is dat zeker? Gaan er steeds nieuwe grote bedrijven komen om de oude te vervangen?
Hoe gaat Amazon fysieke winkels kunnen vervangen, waar mensen zien, voelen, ruiken wat ze kopen. Iets kopen op een website? Nooit van zijn leven.
Facebook: mensen vertellen een beetje over wie ze zijn en wat ze doen. Hoe kun je daar nu geld mee verdienen.
Apple: hoe kan dat geld verdienen. Er zijn cassetterecorders, draagbare radio's, goede gsm waarmee je kan bellen. Wie zal ooit 1000 en meer euro betalen voor een telefoon? 1000 euro !!!! Een half maandloon. Zot !!!!!!
Google: er bestaan al al die zoekrobots. Waarom zou er een de grootste worden? En hoe zal die grootste ooit geld verdienen? Omdat mensen opzoeken wie Julius Caesar is?
Alle fantastische dingen die vandaag bestaan, bestaan omdat er een zot was die zei: ik ga dat doen. Een visionair, een genie.
Dat is altijd zo geweest in de geschiedenis.
U en ik zijn gewone mensen, geen visionairs. Maar het verschil tussen u en ik: ik geloof dat er altijd visionairs zullen zijn, die dingen realiseren waar wij niet aan denken, die wij niet voor mogelijk houden als iemand erover vertelt. En dus geloof ik dat de wereld over 30 jaar naar 2020 zullen kijken: hoe is het mogelijk dat die primitivelingen konden leven met een dwaze "smart phone". Met een "televisie".
En dus geloof ik dat de toekomst, op alle gebied, anders zal zijn dan vandaag En dus durf ik niet zeggen dat de beurzen simpelweg omhoog gaan de komende 100 jaar
Oh dat geloof ik ook hoor. En ik geloof ook dat ik een graantje mee zal pikken van die innovaties met mijn beleggingen.VLblokpate schreef: ↑10 maart 2022, 14:30 U en ik zijn gewone mensen, geen visionairs. Maar het verschil tussen u en ik: ik geloof dat er altijd visionairs zullen zijn, die dingen realiseren waar wij niet aan denken, die wij niet voor mogelijk houden als iemand erover vertelt. En dus geloof ik dat de wereld over 30 jaar naar 2020 zullen kijken: hoe is het mogelijk dat die primitivelingen konden leven met een dwaze "smart phone". Met een "televisie".
En dus geloof ik dat de toekomst, op alle gebied, anders zal zijn dan vandaag
Niet gegarandeerd maar de kans is wel heel erg groot imo. We'll see.VLblokpate schreef: ↑10 maart 2022, 14:30 En dus durf ik niet zeggen dat de beurzen simpelweg omhoog gaan de komende 100 jaar
-
- Verbannen Gebruiker
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ondertussen een paar maand later:B7H4long schreef: ↑22 november 2021, 10:37Resultaten uit het verleden zijn geen goede ik indicatie voor de toekomst.verbanneling schreef: ↑21 november 2021, 15:29 Of eens kijken naar inflatie gelinkte bonds bv etf IBCI doet 6,6% YTD terwijl de klassieke bond etf's ruim 2% negatief staan YTD.
Inflatiegelinkte obligaties beschermen tegen onverwachte inflatie. De inflatie is dit jaar fel gestegen, de reden waarom inflatiegelinkte obligaties het dit jaar goed DEDEN.
Als je denkt dat de inflatie nog meer zal stijgen dan de algemene verwachting en dan kan dit een goede belegging zijn.
rendement IBCI in 2021: 6,08%, YTD: 1,56%
rendement IEAG in 2021; -3,06% YTD; -5,41%
Lijkt er op dat inflatie gelinkte bonds het nog steeds een pak beter DEDEN
Zo zie je maar weer dat IEAG resultaten uit het verleden geen goede indicatie voor de toekomst waren, soms moet je gewoon naar de markt kijken ipv naar resultaten of grafiekjes uit het verleden.
Let op, dit is geen koop advies, in tegendeel, intrest rates gaan sowieso nog stijgen dus zeker weg blijven uit IEAG, inflatie zal nog wel even oplopen maar toch stilaan tijd om winst te nemen op IBCI, de economie gaat afkoelen waardoor inflatiedruk door energie en grondstoffen zal afnemen.
Of mensen gaven in het begin kritiek op de Iphone: "wie wilt er nu zaken bekijken op zo'n klein scherm"VLblokpate schreef: ↑10 maart 2022, 14:30
Apple: hoe kan dat geld verdienen. Er zijn cassetterecorders, draagbare radio's, goede gsm waarmee je kan bellen. Wie zal ooit 1000 en meer euro betalen voor een telefoon? 1000 euro !!!! Een half maandloon. Zot !!!!!!
Google: er bestaan al al die zoekrobots. Waarom zou er een de grootste worden? En hoe zal die grootste ooit geld verdienen? Omdat mensen opzoeken wie Julius Caesar is?
Voor veel mensen is 1000 euro zelfs meer dan half maandloon.
Leuk overzicht van de gekende browsers tussen 1993-2000. Sommige uit de begin jaren,zoals mosaic kende ik zelfs niet.
https://www.youtube.com/watch?v=W4wWdmfOibY
Edit: de nieuwe versie van browsers tot 2022. Je zit chrome goed stijgen vanaf 2011,om daarna de concurrentie te verpletteren.https://www.youtube.com/watch?v=7biUABNj92E
Inflatie blijft maar oplopen,nog klein bedrag IBCI(inflation linked bonds)gekocht.(kernselectie Degiro-flatex)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Als je in inflation-linked bonds bent ingestapt, dan zou ik momenteel toch overwegen om winst te nemen.
Maar ik ken er niets van hoor. Ik heb het niet en heb ook marginaal weinig "normale" bonds.
Waarom winst nemen ?EarthNvstr1 schreef: ↑1 april 2022, 21:05 Als je in inflation-linked bonds bent ingestapt, dan zou ik momenteel toch overwegen om winst te nemen.
Maar ik ken er niets van hoor. Ik heb het niet en heb ook marginaal weinig "normale" bonds.
Denk jij dat het inflatieprobleem volgend jaar is opgelost ?
De huidige prijs van de inflation-linked bonds houdt rekening met de verwachte rente en de verwachte inflatie.karine schreef: ↑6 april 2022, 18:06Waarom winst nemen ?EarthNvstr1 schreef: ↑1 april 2022, 21:05 Als je in inflation-linked bonds bent ingestapt, dan zou ik momenteel toch overwegen om winst te nemen.
Denk jij dat het inflatieprobleem volgend jaar is opgelost ?
Als de inflatie hoger is dan vandaag verwacht zullen de obligaties stijgen.
Als de inflatie lager is dan vandaag verwacht zullen de obligaties dalen.
Als de rente lager is dan vandaag verwacht zullen de obligaties stijgen.
Als de rente hoger is dan vandaag verwacht zullen de obligaties dalen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik hou ze voorlopig bij(inflation linked bonds),heb al wel aggregate en high yield bonds verkocht.
Een interessante recente video van Pensioncraft over 'inflation linked bonds':
https://youtu.be/NJrtspvT_FU
De 'US 10y break-even inflation rate' zou momenteel tegen de 3% liggen. Dus als je denkt dat het hoger zal uitkomen ...
https://youtu.be/NJrtspvT_FU
De 'US 10y break-even inflation rate' zou momenteel tegen de 3% liggen. Dus als je denkt dat het hoger zal uitkomen ...
Ik had 2 vragen:
1) Ik twijfel tussen mijn standaard tracker iShares Core MSCI World UCITS ETF (IWDA/EUNL/SWDA, TER 0.2)
en SPDR MSCI World UCITS ETF (SWRD, TER 0.12). SPDR heeft lagere ter en iShares heeft groter volume en dus makkelijker verkoopbaar. Zijn er nog zaken om mee rekening te houden?
2) Even uitgaand van een dramatisch scenario. Zijn mijn ETF's beschermd tegen eventueel faillissement van Saxo (of andere broker) of van aanbieder iShares (of andere aanbieder)?
Alvast bedankt!
1) Ik twijfel tussen mijn standaard tracker iShares Core MSCI World UCITS ETF (IWDA/EUNL/SWDA, TER 0.2)
en SPDR MSCI World UCITS ETF (SWRD, TER 0.12). SPDR heeft lagere ter en iShares heeft groter volume en dus makkelijker verkoopbaar. Zijn er nog zaken om mee rekening te houden?
2) Even uitgaand van een dramatisch scenario. Zijn mijn ETF's beschermd tegen eventueel faillissement van Saxo (of andere broker) of van aanbieder iShares (of andere aanbieder)?
Alvast bedankt!