De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Inverse yield valt weer mee. Die is ff tot -0,06 gegaan maar intussen weer van hersteld.VLblokpate schreef: ↑7 april 2022, 18:48Het wordt stilaan dramatisch.VLblokpate schreef: ↑6 april 2022, 09:09
De rentevoeten schieten verder omhoog:
OLO 10 jaar: 1,20%
US 10 jaar: 2,62%
Hypotheekrentes gaan dus verder stijgen.
Als het zo doorgaat, krijgen we weer een kredietcrisis in US.
Spaarboekjes stijgen uiteraard niet.
De vraag is ook wat die flink hogere rentevoeten zullen betekenen voor de Belgische verzekeringsmaatschappijen. Ze konden de voorbije jaren profiteren van capital gains op hun obligatieportefeuilles: door telkens deel te verkopen konden ze hun resultaten wat opkrikken. Als het zo doorgaat, wordt dat minder gemakkelijk. Ze kunnen dan wel aan hogere rentevoet beleggen maar als de rente blijft stijgen, hebben ze hier direct ongerealiseerde verliezen.
OLO 10 jaar: 1,23%
US 10 jaar: 2,65%
De FED is van plan hun balans elke maand met een kleine 100 miljard $ af te bouwen. Dramatisch voor de aandelen en obligaties.
Hypotheekrentes schieten omhoog. Nieuwe kredietcrisis in de maak? Deze keer gepaard met een inflatie van 8% wat we de laatste keer niet hadden?
Fasten your seat belts.
FNG (de vroegere modewinkelketen Fred & Ginger) stond gisteren voor het laatst op de Euronext BXL tabellen. De laatste effectieve notering ging terug tot 8 mei 2020, voor het faillissement.
Jij hebt waarlijk geen idee waar je over spreektVLblokpate schreef: ↑7 april 2022, 18:48Het wordt stilaan dramatisch.VLblokpate schreef: ↑6 april 2022, 09:09
De rentevoeten schieten verder omhoog:
OLO 10 jaar: 1,20%
US 10 jaar: 2,62%
Hypotheekrentes gaan dus verder stijgen.
Als het zo doorgaat, krijgen we weer een kredietcrisis in US.
Spaarboekjes stijgen uiteraard niet.
De vraag is ook wat die flink hogere rentevoeten zullen betekenen voor de Belgische verzekeringsmaatschappijen. Ze konden de voorbije jaren profiteren van capital gains op hun obligatieportefeuilles: door telkens deel te verkopen konden ze hun resultaten wat opkrikken. Als het zo doorgaat, wordt dat minder gemakkelijk. Ze kunnen dan wel aan hogere rentevoet beleggen maar als de rente blijft stijgen, hebben ze hier direct ongerealiseerde verliezen.
OLO 10 jaar: 1,23%
US 10 jaar: 2,65%
De FED is van plan hun balans elke maand met een kleine 100 miljard $ af te bouwen. Dramatisch voor de aandelen en obligaties.
Hypotheekrentes schieten omhoog. Nieuwe kredietcrisis in de maak? Deze keer gepaard met een inflatie van 8% wat we de laatste keer niet hadden?
Fasten your seat belts.
Dramatisch
Je spreekt over rente die op een dieptepunt zitten op 30 jaar tijd wat in godsnaam is daar dramatisch aan
De lonen in De VS volgen prefect de inflatie integendeel de koopkracht stijgt nog en de economie is meer dan sterk genoeg om dit te dragen .
Dit is juist een positief signaal wat jij blijkbaar weeral niet ziet .
Waarom denk je dat de US markt terug hersteld , en het beter doet dan Europa ?
Er zijn nog nooit zoveel mensen aan het werk geweest in de VS .
En blijkbaar heb je geen idee hoe de kredietcrisis is ontstaan ook .
Als je niet weet wat je schrijft zou je niet beter zwijgen ?
-
- Verbannen Gebruiker
Jij kunt hier op het forum alleen maar zeggen hoe slim je bent en hoe dom de anderen. Veel meer komt er niet uit. En als je al eens iets concreet zegt, is dat zo onbegrijpelijk dat niemand er iets aan heeft. Jij kent alleen losse feitjes (die soms waar zijn, soms niet), die je hier en daar te grabbel gooit, gekruid met semi-complot losse flodders.
Jij kent duidelijk het verschil niet tussen korte termijn rentevoeten en lange termijn rentevoeten. En ook niet hoe de prijs mechanismes werken.lop schreef: ↑22 maart 2022, 23:30 Ze zijn de inflatie al aan het aanpakken maar niemand die het ziet .
Maar iedereen betaald wel en zorgt onwetend dat de inflatie daalt .
Ken je de uitdrukking een geslepen vos .
Jij betaald terwijl aan de andere kant van de wereld olie nog nooit zo goedkoop is geweest zogezegd om de Russen een hak te zetten maar 85 miljard van diamanten financiert de oorlog dan weer niet
Bekijk het geheel eens ze zijn veel meer geslepen dan wat jij denkt .
De FED kan alleen maar de korte termijn rentevoeten verhogen of verlagen.
Als men zegt dat de FED de rentevoeten dit jaar zal verhogen, bedoelt men: de korte termijn rentevoeten.
De markt bepaalt de lange termijn rentevoeten. Het feit dat de lange termijn rentevoeten zo snel aan het omhoogschieten zijn, is niet gezond en niet normaal. Beleggers willen veel hogere rente omdat ze veel meer risico zien.
Hypotheekleningen gaan mee met de lange termijnrentevoeten. Daarom zijn ze zowel in US als Belgie zo snel gestegen in een paar weken tijd.
Als de FED denkt dat de economie "het kan dragen" (ze denken dat inderdaad) dan gaan ze verdergaan met de korte termijnrentevoeten te verhogen. 5 of 6 keer dit jaar, in stapjes van 0,25 en misschien eens eentje van 0,5.
En daarnaast afbouw van de FED balans. Al het geld dat ze "gedrukt" hebben de voorbije jaren, gaan ze nu weer stilletjes beginnen vernietigen. Op die manier verminderen ze het geld in de markt. En dankzij dat geld waren de beurzen extra gestegen. Dus minder steun voor hoge beurskoersen.
En hierbij gaan ze geen obligaties meer opkopen, dus blijven er meer obligaties in de markt, dus stijgt de lange termijn rente nog meer.
De FED heeft er alle vertrouwen in. Yeah right. Het zou niet de eerste keer zijn dat de FED zich vergist. De voorbije weken hebben ze moeten toegeven dat de inflatie toch langer hoog zal blijven.
-
- Verbannen Gebruiker
US 10 jaar blijft verder stijgen: 2,67%.
Dit is het hoogste in de voorbije 3 jaar.
En hoger dan eind van elk van de jaren 2014 tot 2021, 2012, 2011, 2008.
Dieptepunt op 30 jaar
Awel vlaams blokpate. Ik zal het eens zeggen.
Het is vreemd om te zien ,hoe de FED en de ECB er in slagen om de gehele financiele wereld te doen geloven dat ze het
"Volcker draaiboek uit 1979" kunnen gebruiken.
Wel, ik zeg u: dat kunnen ze niet!!!
In een schulden overladen wereld met overheden die hun eigen schuldenberg niet ééns kunnen overzien.Een financiele wereld die gegroeid is op schulden is het deze keer ONMOGELIJK de rente te verhogen tot 5%.... en zeker niet tot 20% zoals Volcker deed in 1981.....
Het is vreemd om te zien ,hoe de FED en de ECB er in slagen om de gehele financiele wereld te doen geloven dat ze het
"Volcker draaiboek uit 1979" kunnen gebruiken.
Wel, ik zeg u: dat kunnen ze niet!!!
In een schulden overladen wereld met overheden die hun eigen schuldenberg niet ééns kunnen overzien.Een financiele wereld die gegroeid is op schulden is het deze keer ONMOGELIJK de rente te verhogen tot 5%.... en zeker niet tot 20% zoals Volcker deed in 1981.....
-
- Verbannen Gebruiker
Ik zeg toch niets over de korte termijn rentevoet? Ik schrijf duidelijk US 10 jaar. Dat is lange termijn. FED en ECB controleren de korte termijn rentevoet.
Verschil tussen lange en korte staat hier:
Rente naar 5% gaat ook niet nodig zijn om de Economie zwaar te doen afkoelen. De rentegevoeligheid is groter nu dan vroeger. Kijk maar naar de verhogingen die mogelijk komen. Er is al veel te doen dat de FED rente optrekt met .50% ipv .25%.
Nu is mijn mening(!) dat renteverhogingen tot nu toe nog vrij weinig globale impact hebben. Maar alles boven een bepaald percentage zal een veel grotere impact hebben op ontlenen (prive en zakelijk). Daar moet men inderdaad niet te snel proberen te gaan, boven een bepaald niveau, want dan komt zeker recessie.
Ik denk dat consumenten hier bijvoorbeeld nog wel weg kunnen met 2% op 20 jaar ipv 1.2% op 20 jaar op de lening. Dat is zeker nadelig, maar zal hun aankopen en keuzes weinig beinvloeden. Echter als dat nu naar 2.75% of 3% of 3.25% zou gaan, dan is dat een heel ander verhaal. Hier in Europa denk ik dat het echt pijn zal beginnen doen boven de 3% maar misschien zal dat nooit gehaald worden en krijgen we voor de ECB zo ver is in 2045 (sarcasme) al een recessie.
Maar de markt weet al geruime tijd dat de renteverhogingen komen, en er werd al goed op geanticipeerd.
Nu is mijn mening(!) dat renteverhogingen tot nu toe nog vrij weinig globale impact hebben. Maar alles boven een bepaald percentage zal een veel grotere impact hebben op ontlenen (prive en zakelijk). Daar moet men inderdaad niet te snel proberen te gaan, boven een bepaald niveau, want dan komt zeker recessie.
Ik denk dat consumenten hier bijvoorbeeld nog wel weg kunnen met 2% op 20 jaar ipv 1.2% op 20 jaar op de lening. Dat is zeker nadelig, maar zal hun aankopen en keuzes weinig beinvloeden. Echter als dat nu naar 2.75% of 3% of 3.25% zou gaan, dan is dat een heel ander verhaal. Hier in Europa denk ik dat het echt pijn zal beginnen doen boven de 3% maar misschien zal dat nooit gehaald worden en krijgen we voor de ECB zo ver is in 2045 (sarcasme) al een recessie.
Maar de markt weet al geruime tijd dat de renteverhogingen komen, en er werd al goed op geanticipeerd.
De circulerende geldhoeveelheid moet verminderd worden.
Telkens wanneer iemand een lening aangaat komt er een som geld in omloop. Elke terugbetaling van een lening is de omgekeerde beweging.
Bij de huidige inflatie is er dus maar één weg, leningen moeten verminderd worden in aantrekkelijkheid.
Telkens wanneer iemand een lening aangaat komt er een som geld in omloop. Elke terugbetaling van een lening is de omgekeerde beweging.
Bij de huidige inflatie is er dus maar één weg, leningen moeten verminderd worden in aantrekkelijkheid.
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
Positie Shell opgedoekt. Gekocht in sept 2020 rond 11,80
Volledige bedrag meteen in IWDA gestopt
Redenen verkoop
1) koersdoel ongeveer bereikt (niveau pre-covid)
2) herbalanceren, blootstelling aan commodities was (veel) te hoog geworden*
3) https://www.cnbc.com/2022/04/07/shell-t ... ussia.html
https://www.reuters.com/business/energy ... 022-04-07/
* ik heb nog commodities genoeg: iShares physical gold ETC, VanEck Vectors goldminers, iShares diversified commodities swap ETF, WisdomTree broad commodities ETC
Volledige bedrag meteen in IWDA gestopt
Redenen verkoop
1) koersdoel ongeveer bereikt (niveau pre-covid)
2) herbalanceren, blootstelling aan commodities was (veel) te hoog geworden*
3) https://www.cnbc.com/2022/04/07/shell-t ... ussia.html
https://www.reuters.com/business/energy ... 022-04-07/
* ik heb nog commodities genoeg: iShares physical gold ETC, VanEck Vectors goldminers, iShares diversified commodities swap ETF, WisdomTree broad commodities ETC
De hoogste in 3 jaar schrijf je dit terwijl in de geschiedenis de rente nog nooit zo laag heeft gestaanVLblokpate schreef: ↑8 april 2022, 09:08US 10 jaar blijft verder stijgen: 2,67%.
Dit is het hoogste in de voorbije 3 jaar.
En hoger dan eind van elk van de jaren 2014 tot 2021, 2012, 2011, 2008.
Dieptepunt op 30 jaar
Is inderdaad echt een ramp .
De rente was 20 jaar geleden nog 6% .
Zolang de rente onder de 4% blijft mag je dit aanzien als laag en geen bedreiging voor de markten .
Plus de 95 miljard die de FED maandelijks uit de markt gaan halen (balans afbouwen) zal op termijn wel zijn effect hebben, gaat er in elk geval voor zorgen dat de langere termijn rente zal stijgen. Net zoals de inflatie kan doorschieten, kan ook de rente op een gegeven moment ongecontroleerd de hoogte in gaan (denk maar aan de Europese staatsschuldencrisis), gezien de hoge schuldgraad van overheden is daar een reëel risico op.
Wacht maar tot hogere rentes een impact gaan hebben op de economie, pas dan zal er geanticipeerd worden.
Zullen de rentes op spaarboekjes dan ook mee stijgen? Of moeten we daar niet op rekenen?
-
- Full Member
- Contacteer:
Als het de FED gaat lukken om de balans af te bouwen ben ik echt een bewonderaar. Misschien één maand dat het lukt maar verder geloof ik totaal niet. Als ze dit inderdaad wel kunnen doe ik mijn hoed af. Dan verrichten ze echt een wonder maar ik vrees dat het van zeer korte duur zal zijn.
Return portefeuille edelmetalen sinds 2016: 450%
Probleem is de Fed niet maar de ECB die zit aan alle kanten vast .koenvhaver schreef: ↑8 april 2022, 17:57 Als het de FED gaat lukken om de balans af te bouwen ben ik echt een bewonderaar. Misschien één maand dat het lukt maar verder geloof ik totaal niet. Als ze dit inderdaad wel kunnen doe ik mijn hoed af. Dan verrichten ze echt een wonder maar ik vrees dat het van zeer korte duur zal zijn.
Versta dan ook niet waarom jullie de VS als probleem zien terwijl het Europa is die geen bewegingsruimte heeft .