Holdings
TIP
Re: Holdings
Brederode zit niet in goud of Indialaeka schreef: ↑8 april 2022, 11:27beste,Gudrun schreef: ↑8 april 2022, 11:16
Hey, integendeel. Ik heb Sofina inderdaad in portefeuille: eerste instap meer dan een decennium geleden, laatste aankoop is inderdaad recenter, maar er blijft een tripple-digit relatief rendemend over, waar ik best tevreden mee ben. Natuurlijk, ik heb 8x meer in Berkshire geinvesteerd, en ik ben net heel tevreden over die keuze, zeker als ik naar het recentste kwartaal kijk.
Zeg, en van waar die plotse persoonlijke aanvallen? Ik haal de merites van Buffett aan, maak een vergelijking met niet nader genoemde andere holdings en jij voelt je blijkbaar erg aangesproken. Dat was niet de bedoeling. Ik dacht dat er een brede consensus bestond over de kwaliteiten van Berkshire...
Zoals eerder al uitgelegd zit ik ook in Berkshire Hathaway (klein percentage) via de holding Bavaria. Op en top kwaliteit zitten ook in Brederode maar 1 van hun topbeleggingen is nu goud en om het plaatje helemaal volledig te maken spelen ze in op aandelen in India. Normaal koop ik geen holdings die met niet meer dan 30% onder hun NAV staan maar voor Bavaria maak ik een uitzondering.
Het elkaar vliegen afvangen voegt mijns inziens geen positieve contributie aan de discussie over holdings. We proberen allemaal de juiste keuzes te maken binnen de eigen strategie, de ene holding past beter dan de andere. Ik zie de toegevoegde waarde van welles/nietes niet in, laten we weer over gaan op de inhoud: het bespreken van de ontwikkelingen bij de holdings.
Ik bedoelde dat Bavaria in goud en India zit.michael25 schreef: ↑8 april 2022, 11:41Brederode zit niet in goud of Indialaeka schreef: ↑8 april 2022, 11:27
beste,
Zoals eerder al uitgelegd zit ik ook in Berkshire Hathaway (klein percentage) via de holding Bavaria. Op en top kwaliteit zitten ook in Brederode maar 1 van hun topbeleggingen is nu goud en om het plaatje helemaal volledig te maken spelen ze in op aandelen in India. Normaal koop ik geen holdings die met niet meer dan 30% onder hun NAV staan maar voor Bavaria maak ik een uitzondering.
En je moet veel geluk hebben met moment van aankoop. Als je in mei 2015 kocht, dan sta je op verlies bij Bolloré, bij Berkshire sta je op 140%.gilberke schreef: ↑8 april 2022, 09:44Wel een zeer grillig koersverloop als je bv vergelijkt met Berkshire, dus je moet dit dan wel aankunnen. (Maar wel straf!)laeka schreef: ↑8 april 2022, 09:33 Wist je dat Bollore met de vingers in de neus zoiets als een Berkshire degradeert tot een meeloper!
https://www.google.com/finance/quote/BO ... SE%3ABRK.B
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Voorzover ik kan overzien, hebben deze twee zaken weinig met elkaar te maken.
In maart/april 2020 stond zo goed als alles laag en ik heb daar volgens de hier beschikbare informatie meer gebruik van gemaakt dan de meeste forumleden. (en dus ook dan Buffett)
FYI, ik heb in februari nog Indutrade bijgekocht voor 202 SEK, dus ik sta op dit moment op een aardige winst van meer dan 10% op minder dan drie maanden tijd.
Overigens is Indutrade één van die holdings die het de afgelopen 10 jaar een stuk beter hebben gedaan dan Berkshire Hathaway.
Indutrade is een heel interessant bedrijf, maar is een veel geconcentreerdere holding dan Berkshire. Berkshire dat is Coca-Cola, Apple, spoorwegmijnen, verzekeringen,...
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Inderdaad, met andere woorden: Indien je pakweg in de loop van 2016 jouw verlies in Bolloré zag oplopen, terwijl je andere holdings blijvend ziet omhoog gaan dan was het beter om alles te verkopen en in een andere holding of semiconductorbedrijf te stappen...
Je verlies in Bolloré nemen was beter.
Uiteraard is achteraf spreken heel eenvoudig!
Ja zo gaat dat nu eenmaal vele kopen op de top. Eind december kwamen heel veel beleggers op dit forum nog met als aankooptip Sofina rond de 430 euro voor het jaar 2022. Benieuwd wanneer dat we deze koersen gaan terugzien?Georg schreef: ↑8 april 2022, 14:41Inderdaad, met andere woorden: Indien je pakweg in de loop van 2016 jouw verlies in Bolloré zag oplopen, terwijl je andere holdings blijvend ziet omhoog gaan dan was het beter om alles te verkopen en in een andere holding of semiconductorbedrijf te stappen...
Je verlies in Bolloré nemen was beter.
Uiteraard is achteraf spreken heel eenvoudig!
Ben nu aan mijn tweede ritje bezig met Aker Horizons ( de eerste ging vrij recent van 19.11 naar 25.55 noorse kronen )
Dat was dus mijn uitgangspunt he. Berkshire daarentegen kun je ALTIJD kopen. Aftasten wanneer je wel en niet moet kopen en wat moet kopen etc is iets wat Berkshire ZELF doet.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Buffett maakt ook fouten hoor zie zijn aankopen in TESCO waar hij bijna een half miljard euro verloor en zijn aankopen in luchtvaartmaatschappijen niet vergeten en dan zijn rechterhand Charles Munger die massaal Alibaba vorig jaar kocht die zit nu ook op grote blaren.
Ik heb ook een rotsvast geloof in Berkshire.
Mijn vraag hierbij is in welke mate deze holding zal zakken als de hoogbejaarde heren Munger of Buffett overlijden.
Zien de beleggers Berkshire en Buffett als onlosmakelijk, ongeacht de gezondheid van de holding zelf?