Holdings
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Holdings
Jeetje, “WE’’ gaan ons toch weer even melden op dit forum. Excusez nous!
Dreamy heeft een perfecte aankoop gedaan met Indutrade aan SEK 202; staat nu SEK 242. Wij volgen het op: maar zijn zoals altijd te laat……
Verder valt op dat veel forumleden ‘’achteraf’’ spreken. Lijkt ons niet zo moeilijk overigens!!
Blijkbaar weet Buffet het ook niet meer; terwijl die goede, oude man met zijn Berkshire nog altijd meer opbrengt dan een ETF. Overigens IWDA doet het ook goed ( met dank aan BH74long of short ).
Maar wellicht wanneer gij snel ‘’rijk’’ wil worden moet gij in andere aandelen beleggen. Wij doen rustig voort in onze aandelen. De wereld staat op zijn kop momenteel. En wellicht mogen we nog blij zijn dat we een dak boven ons hoofd hebben; met al onze interpretaties over beleggen in aandelen; kunnen we niet ‘’het leven’’ redden althans zolang de Tsaar bepaalt.
Dreamy heeft een perfecte aankoop gedaan met Indutrade aan SEK 202; staat nu SEK 242. Wij volgen het op: maar zijn zoals altijd te laat……
Verder valt op dat veel forumleden ‘’achteraf’’ spreken. Lijkt ons niet zo moeilijk overigens!!
Blijkbaar weet Buffet het ook niet meer; terwijl die goede, oude man met zijn Berkshire nog altijd meer opbrengt dan een ETF. Overigens IWDA doet het ook goed ( met dank aan BH74long of short ).
Maar wellicht wanneer gij snel ‘’rijk’’ wil worden moet gij in andere aandelen beleggen. Wij doen rustig voort in onze aandelen. De wereld staat op zijn kop momenteel. En wellicht mogen we nog blij zijn dat we een dak boven ons hoofd hebben; met al onze interpretaties over beleggen in aandelen; kunnen we niet ‘’het leven’’ redden althans zolang de Tsaar bepaalt.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
In de discussie van vandaag zou ik bovenstaande willen herhalen. Het zijn gewoon feiten.doorwinterd schreef: ↑25 december 2021, 18:23 We hebben ons hier bij de holdings misschien goed geamuseerd en bijgeleerd.
Maar als we op een faire manier aan reflectie doen, moeten we toch toegeven dat wie zich niet erg sterk heeft gefocust op de paar grote winnaars zoals een Sofina of Brederode en meer gespreid heeft belegd of heeft proberen te timen, ondermaats zal gepresteerd hebben tov de wereldindexen als een IWDA.
Neem nu op 5 jaar. Wie naast die absolute holding toppers ook een paar mindere goden zoals GBL, Prosus, Bois Sauvage etc en/of wat holdings die meer gemiddeld presteerden zoals Ackermans etc in port had, zal de duimen moeten leggen. Dat is toch zowat een constante sinds begin van dit draadje.
We horen of lezen dat misschien niet graag of negeren dat liever in ons hoofd, maar het is gewoon zo.
En het blijkt erg moeilijk om die mindere goden volledig te ontwijken.
Wie een vb een 'paar pakketjes' Prosus bijkocht de laatste jaren zit muurvast om de index te kloppen.
Daarin heb je wel gelijk.Jozefien1969 schreef: ↑8 april 2022, 21:06
Als je bijvoorbeeld in 2015 in Bolloré zat en het verlies zag aanzwellen en dezelfde moment gelijksoortige aandelen (dus andere holdings) blijvend ziet groeien denk ik dat je vraagtekens mag zetten bij jouw strategie.
Als we bijvoorbeeld naar de stand van Sofina kijken, dan zien we ook een achteruitgang maar vele aandelen zijn ook achteruit gegaan, zeker in de groeisector.
Interessante opmerking. Het is net zoals bij losse aandelen, als je in de juiste zat, dan was je beter af. Maar in de meeste gevallen zal je het minder hebben gedaan dan de index.doorwinterd schreef: ↑8 april 2022, 21:31In de discussie van vandaag zou ik bovenstaande willen herhalen. Het zijn gewoon feiten.doorwinterd schreef: ↑25 december 2021, 18:23 We hebben ons hier bij de holdings misschien goed geamuseerd en bijgeleerd.
Maar als we op een faire manier aan reflectie doen, moeten we toch toegeven dat wie zich niet erg sterk heeft gefocust op de paar grote winnaars zoals een Sofina of Brederode en meer gespreid heeft belegd of heeft proberen te timen, ondermaats zal gepresteerd hebben tov de wereldindexen als een IWDA.
Neem nu op 5 jaar. Wie naast die absolute holding toppers ook een paar mindere goden zoals GBL, Prosus, Bois Sauvage etc en/of wat holdings die meer gemiddeld presteerden zoals Ackermans etc in port had, zal de duimen moeten leggen. Dat is toch zowat een constante sinds begin van dit draadje.
We horen of lezen dat misschien niet graag of negeren dat liever in ons hoofd, maar het is gewoon zo.
En het blijkt erg moeilijk om die mindere goden volledig te ontwijken.
Wie een vb een 'paar pakketjes' Prosus bijkocht de laatste jaren zit muurvast om de index te kloppen.
Je zou natuurlijk kunnen inzetten op diegene die de index hebben geklopt de voorbije jaren, maar het is nooit een zekerheid dat dit de komende jaren zal gebeuren. Een jaar geleden had je dan Sofina, Scottish Mortgage of Kinnevik moeten kopen, maar die deden het het afgelopen jaar een stuk minder. Aan de andere kant had je Ackermans die je links had laten liggen, die het afgelopen jaar het wel beter heeft gedaan dan de index. Als we het bekijken op langere termijn, 10 jaar geleden had je dan wellicht Sofina of D'Ieteren moeten negeren, terwijl die de jaren nadien de index dan wel weer hebben geklopt.
Je zou dan kunnen concluderen dat je gewoon alles beter in iwda steekt, maar via holdings heb je wel toegang tot private equity. Ik koop ook geen TINC of GIMV om de index te kloppen, maar om enige stabiliteit te bieden aan mijn portefeuille. Ik zal ook beter slapen met een mix van holdings en iwda, dan dat ik alles in iwda stop. Uiteindelijk is het ook interessanter om dergelijke portefeuille op te volgen en te beheren dan enkel iwda. Dat ik dan misschien wat rendement zal verliezen, neem ik er bij. En dat laatste is op lange termijn ook geen 100% zekerheid.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Cresud is terug op toerental aan het komen. De soms wat bruuske winstnemingen moet je er wel bij pakken.
Binnen een aantal jaren staan we terug boven de 20 USD.
Binnen een aantal jaren staan we terug boven de 20 USD.
-
- Newbie
- Contacteer:
Een uitbraak van Prosus kan er nochtans ook voor zorgen dat je de index klopt.
Met een korting van 58% op de NAV en 43% op enkel Tencent, zou het wel eens snel kunnen gaan. Maar dat zeggen we natuurlijk al een jaar
25%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
16%IMIE - 15%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
21%Bonds - 2%IEGA - 4%CASH Updated 01/11/2024
16%IMIE - 15%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
21%Bonds - 2%IEGA - 4%CASH Updated 01/11/2024
Wanneer 8% van de fondsenhouders het beter doet dan de index, wie zijn wij dan om nog beter te doen met aandelen of holdings ??
-
- Sr. Member
- Contacteer:
@leaka
Gezien je massa aankopen dit jaar en amper verkopen, zat jij dan vorig jaar in een schitterend beursjaar op een grote berg cash die niets opbracht? Of hebben je aankopen van dit jaar slechts een heel beperkte invloed op het geheel van je portefeuille?
PROSUS en de palmolie en rubberproducent SOCFINAF bijgekocht
Pakket Prosus bijgekocht
Nog wat ARTOIS bijgekocht.
k heb vandaag wat aandelen MBB bijgekocht
Pakket Prosus bijgekocht
Vanmorgen een pakket PROSUS bijgekocht
Een pakket Prosus bijgekocht.
Wendel positie verdubbeld en een extra pakket EXOR aangekocht.
Een pakket Peugeot Invest gekocht en een pakket Eurazeo gekocht
Een pakket CRESUD bijgekocht
Posities meer dan verdubbeld deze morgen in EURAZEO, WENDEL en Peugeot Invest
ARTOIS bijgekocht
Compagnie du bois sauvage mooi pakket bijgekocht
pakketje Socfinaf aangekocht.
Italmobiliare met kleine winst verkocht
Gezien je massa aankopen dit jaar en amper verkopen, zat jij dan vorig jaar in een schitterend beursjaar op een grote berg cash die niets opbracht? Of hebben je aankopen van dit jaar slechts een heel beperkte invloed op het geheel van je portefeuille?
Pakket Prosus bijgekocht
Pakket Prosus bijgekocht
ARTOIS bijgekocht
Ter info meld ik zo goed als geen verkopen meer aangezien andere posters het beter weten en steeds mijn rekening maken.doorwinterd schreef: ↑9 april 2022, 18:43 @leaka
Pakket Prosus bijgekocht
Pakket Prosus bijgekocht
ARTOIS bijgekocht
Ik blijf het jammer vinden dat het forum soms gebruikt wordt om persoonlijke aanvallen te doen. Via Laeka leerde ik een aantal holdings kennen die ik anders nooit zou hebben bestudeerd. En of je het eens of oneens bent met zijn timing van aankopen of verkopen is minder relevant. Dikwijls argumenteerde hij waarom hij iets aan- of ook verkocht. Ik deed toch een paar aankopen op basis van zijn tips.
+1
Er zitten hier veel kleine kindjes en toetsenbordhelden.
Ook dankzij de tips laeka en lop heb ik al heel wat interessante aandelen en holdings gevonden waarmee ik op een mooie winst sta.
Er zitten hier veel kleine kindjes en toetsenbordhelden.
Ook dankzij de tips laeka en lop heb ik al heel wat interessante aandelen en holdings gevonden waarmee ik op een mooie winst sta.
Voor mij hoeft dit inderdaad ook niet zo'n discussies.
En ivm de opmerking van doorwinterd over het rendement van holdings tov een wereld ETF, dat stel ik inderdaad ook vast in mijn portefeuille. Toch iets om eens over na te denken...
En ivm de opmerking van doorwinterd over het rendement van holdings tov een wereld ETF, dat stel ik inderdaad ook vast in mijn portefeuille. Toch iets om eens over na te denken...
(voor mij) naar veiligheid toe spreid ik liever (ETF, Aandelen, holding, tak 21,...)