Holdings
TIP
Re: Holdings
Ik spreid ook. Tak 21, pensioensparen, langetermijnsparen, ETF,. Dividend aandelen, groeiaandelen, holdings, cash, ik heb het allemaal.
Beter voor de gemoedsrust.
Beter voor de gemoedsrust.
Helemaal mee eens. Ik zou eraan willen toevoegen dat we voorzichtig moeten zijn als we (Belgische) holdings met IWDA vergelijken. Een belangrijk deel van deze holdings is sterk op België/Europa gefocused, terwijl de rest van de wereld beter gepresteerd heeft. Dit zie je dan ook terug bij Brederode en Sofina die niet alleen een superieure strategie hebben, maar ook doelbewust beleggen op wereldschaal.DonDraper schreef: ↑9 april 2022, 09:23 Je zou dan kunnen concluderen dat je gewoon alles beter in iwda steekt, maar via holdings heb je wel toegang tot private equity. Ik koop ook geen TINC of GIMV om de index te kloppen, maar om enige stabiliteit te bieden aan mijn portefeuille. Ik zal ook beter slapen met een mix van holdings en iwda, dan dat ik alles in iwda stop. Uiteindelijk is het ook interessanter om dergelijke portefeuille op te volgen en te beheren dan enkel iwda. Dat ik dan misschien wat rendement zal verliezen, neem ik er bij. En dat laatste is op lange termijn ook geen 100% zekerheid.
Idem hier. Heb grootste deel in IWDA en consoorten, maar vind het een gezonde spreiding om ook wat in goede holdings, reits, dividend blue chips en paar individuele aandelen te steken (vb sterk afgestrafte buitenkansjes die je af en toe eens ziet passeren).
Dat is zowat de strategie waar ik momenteel naar aan het werken ben. Momenteel heb ik twee ETF's (een globale ETF en eentje voor de Emerging Markets) en zit ik ook in Brederode. Met wat cash die ik aan het opsparen ben wil ik enkele dividend aandelen kopen en ik heb daarbij ook enkele REITS en GVV's op het ook.
De ETF's en de holding zullen voor mogelijke groei zorgen en de dividend aandelen voor een defensieve component die ook een inkomen genereert.
Die mindere goden ontwijken, dat vind ik toch geen issue.doorwinterd schreef: ↑8 april 2022, 21:31In de discussie van vandaag zou ik bovenstaande willen herhalen. Het zijn gewoon feiten.doorwinterd schreef: ↑25 december 2021, 18:23 We hebben ons hier bij de holdings misschien goed geamuseerd en bijgeleerd.
Maar als we op een faire manier aan reflectie doen, moeten we toch toegeven dat wie zich niet erg sterk heeft gefocust op de paar grote winnaars zoals een Sofina of Brederode en meer gespreid heeft belegd of heeft proberen te timen, ondermaats zal gepresteerd hebben tov de wereldindexen als een IWDA.
Neem nu op 5 jaar. Wie naast die absolute holding toppers ook een paar mindere goden zoals GBL, Prosus, Bois Sauvage etc en/of wat holdings die meer gemiddeld presteerden zoals Ackermans etc in port had, zal de duimen moeten leggen. Dat is toch zowat een constante sinds begin van dit draadje.
We horen of lezen dat misschien niet graag of negeren dat liever in ons hoofd, maar het is gewoon zo.
En het blijkt erg moeilijk om die mindere goden volledig te ontwijken.
Wie een vb een 'paar pakketjes' Prosus bijkocht de laatste jaren zit muurvast om de index te kloppen.
Als je in losse aandelen investeert, mag je je toch ook verwachten aan enkele "mindere goden" en enkele "sterren"
Ik heb het eens nagekeken, rendement op mijn holdings - ondanks bois sauvage, en defensieve elementen als tinc, gimv - overtreft dat van mijn andere aandelen (en index op 1e zicht)
Rendement is wel behoorlijk afhankelijk wat ik al dan niet als "holding" beschouw: als ik de conglomeraten er uit laat (d'ieteren, floridienne) is het verschil klein.
Nu, zoals ik al schreef
vind ik het krimpen/verdwijnen van de décotes een probleem.
Want op zich is een holding structuur niks fundamenteels dat magischerwijze een extra rendement oplevert.
Het is enkel die décote die een holding een streepje voor geeft op een vergelijkbaar aandeel
Met IWDA zit je zwaar in US en de large caps daar (apple, msft, amazn, goog, tsla..) die nu eenmaal zwaar wegen in de algehele markt.
Deze hebben het de laatste jaren extreem goed gedaan.
De meeste holdings die hier besproken worden zitten in andere type aandelen, en in andere landen.
Sommige van die type aandelen hebben de laatste jaren minder geperformeerd, o.a. klassieke value aandelen, China, .... Anderen hebben het de laatste tijd niet voor de wind o.a. private equity, China, ...
Dat verschil in performance keert vroeg of laat, dan kan dit ook een hele tijd aaanhouden, en dan gaan we zeggen hoe dom is het om iwda te kopen dat geinvesteerd zit in die oude hasbeen USA/Japan/Duitsland terwijl de meeste holdings het beter doen.
Deze hebben het de laatste jaren extreem goed gedaan.
De meeste holdings die hier besproken worden zitten in andere type aandelen, en in andere landen.
Sommige van die type aandelen hebben de laatste jaren minder geperformeerd, o.a. klassieke value aandelen, China, .... Anderen hebben het de laatste tijd niet voor de wind o.a. private equity, China, ...
Dat verschil in performance keert vroeg of laat, dan kan dit ook een hele tijd aaanhouden, en dan gaan we zeggen hoe dom is het om iwda te kopen dat geinvesteerd zit in die oude hasbeen USA/Japan/Duitsland terwijl de meeste holdings het beter doen.
Compagnie du bois Sauvage is ook stillekes aan op toerental aan het komen. Men is daar eigen aandelen aan het inkopen.
Zal zeker niet zijn omdat de aandelen duur zijn..!
Zal zeker niet zijn omdat de aandelen duur zijn..!
Cresud zet zijn klim voort. Binnenkort doorbreken we de 10 USD.
Het gaat weer vlotjes vandaag bij Cresud.
Prijs zal nog wel wat doorstijgen... paar weken terug ook pakketje gekocht. Zullen wel zien wat het doet. Tot nu toe al het meeste winst opgeleverd in mijn portefeuille sinds begin van de oorlog.
Idem hier. Samen met BAE systems mijn beste aandeel sedert begin vd oorlog.
Pas gekocht eind februari en nu al +46 procent.
Pas gekocht eind februari en nu al +46 procent.
Bois Sauvage : de afgelopen week zo maar eventjes een sprong van 8,3 procent vooruit