De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Het zal wel aan mij liggen maar die opgewonden berichten over de Amerikaanse rente zeggen me niets.
-
- Verbannen Gebruiker
Op 21 maart klonk het nog:
Olo 10 jaar: 1,27%, hoogste in bijna 7 jaar.
Eind 2021: 0,57%.
En 21/12/2021 nog negatief.
Obligatie fondsen en ETF voelen wat dit betekent. Mensen die hypotheek willen afsluiten ook.
En wat met de verzekeringsmaatschappijen met hun grote obligatieportefeuilles? Benieuwd naar kwartaalresultaten.
Ook de Belgische rente schiet verder omhoog:
Eind 2021: 0,57%.
En 21/12/2021 nog negatief.
Obligatie fondsen en ETF voelen wat dit betekent. Mensen die hypotheek willen afsluiten ook.
En wat met de verzekeringsmaatschappijen met hun grote obligatieportefeuilles? Benieuwd naar kwartaalresultaten.
Dat gaat bitter weinig invloed hebben. Min- of meerwaarden op obligaties komen niet in de resultaten als ik het goed heb. Ze hebben continu obligaties tot einddatum lopen. De hogere rente is net gunstig voor de nieuwe obligaties die ze in portefeuille nemen.VLblokpate schreef: ↑11 april 2022, 09:32 En wat met de verzekeringsmaatschappijen met hun grote obligatieportefeuilles? Benieuwd naar kwartaalresultaten.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
-
- Verbannen Gebruiker
Ze realiseerden steeds meerwaarden om het resultaat een beetje op te krikken. Dat zal nu minder evident zijn.reteiP schreef: ↑11 april 2022, 09:46Dat gaat bitter weinig invloed hebben. Min- of meerwaarden op obligaties komen niet in de resultaten als ik het goed heb. Ze hebben continu obligaties tot einddatum lopen. De hogere rente is net gunstig voor de nieuwe obligaties die ze in portefeuille nemen.VLblokpate schreef: ↑11 april 2022, 09:32 En wat met de verzekeringsmaatschappijen met hun grote obligatieportefeuilles? Benieuwd naar kwartaalresultaten.
En de niet-gerealiseerde minwaarden doen het eigen vermogen zakken, en dus ook de Solvency ratio.
De vervanging van aflopende obligaties tegen nieuwe met hogere rente gaat heel traag. Dat gaat goed als de rente traag stijgt, maar als de rente snel stijgt, is het een probleem: de minwaarden zijn veel te groot.
Maar niet voor obligaties die tot vervaldatum aangehouden worden, de schommelingen hebben enkel op het eigen vermogen een invloed maar niet op de resultatenrekening. Uit het jaarverslag van Ageas:VLblokpate schreef: ↑11 april 2022, 09:57Ze realiseerden steeds meerwaarden om het resultaat een beetje op te krikken. Dat zal nu minder evident zijn.
En de niet-gerealiseerde minwaarden doen het eigen vermogen zakken, en dus ook de Solvency ratio.
De vervanging van aflopende obligaties tegen nieuwe met hogere rente gaat heel traag. Dat gaat goed als de rente traag stijgt, maar als de rente snel stijgt, is het een probleem: de minwaarden zijn veel te groot.
Het grootste deel van de financiële beleggingen van Ageas (zijnde obligatieleningen en aandelenbelangen) behoort tot de categorie ‘Voor verkoop beschikbaar’ en wordt opgenomen tegen reële waarde. Veranderingen in de reële waarde worden rechtstreeks in het eigen vermogen verantwoord (overig comprehensive income) tot de belegging wordt verkocht. Op het moment van verkoop wordt de cumulatieve verandering in de reële waarde in het eigen vermogen overgedragen naar de resultatenrekening.
-
- Verbannen Gebruiker
Ongeveer 90% van de obligaties van ageas zijn available for sale en hoeven niet noodzakelijk tot eindvervaldag behouden blijven. Maar klopt dat die niet meespelen in resultaat. Maar die minwaarden schelen nu al honderden miljoenen op eigen vermogen. Wordt misschien miljard of meer.reteiP schreef: ↑11 april 2022, 10:23Maar niet voor obligaties die tot vervaldatum aangehouden worden, de schommelingen hebben enkel op het eigen vermogen een invloed maar niet op de resultatenrekening.VLblokpate schreef: ↑11 april 2022, 09:57
Ze realiseerden steeds meerwaarden om het resultaat een beetje op te krikken.
Maar ik bedoelde dit: in 2021 werd 21 miljoen winst gerealiseerd door meerwaarden op de obligaties te realiseren, en elk jaar deed ageas dat. Het is dat wat ik bedoelde. Die meerwaarden realiseren zal misschien minder evident worden en dat heeft wel rechtstreeks impact op resultaat.
-
- Verbannen Gebruiker
VLblokpate schreef: ↑11 april 2022, 09:32 Ook de Belgische rente schiet verder omhoog:
Een dagje later:VLblokpate schreef: ↑8 april 2022, 19:55 iShares USD Treasury Bond 20+yr UCITS ETF USD (Acc)ISIN IE00BFM6TC58, Ticker DTL
heeft een YTD performance van -11,26%.
US 10 jaar: 2,82%
OLO 10 jaar: 1,34%
**** Aanpassing na feedback van B7H4long (bedankt) ****
Zowat alle looptijden van rentevoeten stijgen. Impact op bovenstaande ETF (20+ looptijden)
ETF YTD: -13,28%
Als dit verdergaat, gaat dit ook impact beginnen hebben op de beurzen: waardering van aandelen beweegt omgekeerd met lange termijn rente.
Hypotheek rente in Belgie zal binnenkort ook wel opnieuw stijgen.
Laatst gewijzigd door VLblokpate op 12 april 2022, 09:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Als de rente stijgt dan daalt de waarde van de bestaande obligaties, en stijgt de verwachte opbrengst in de toekomst.VLblokpate schreef: ↑12 april 2022, 09:24
Een dagje later:
Voor het fonds dat je aanhaalt is de Weighted Average Yield To Maturity (as of 08/Apr/2022) 2.84%.
Als je dit fonds houdt gedurende de duration, kan je in de huidige omstandigheden dit rendement verwachten.
De vergelijking die je maakt is zeer misleidend. Waarom zou je de rentevoet van 10 jarige obligaties vergelijken met fondsen met een duration van 20 jaar. Je neemt beter het fonds met de obligaties van 10 jaar.
Voor iShares $ Treasury Bond 7-10yr UCITS ETF USD (Dist) (EUR) | IBTM krijg je:
YTD -5,94
Weighted Average YTM (as of 08/Apr/2022) van 2.73%
Dit fonds heeft een 12m Trailing Yield (as of 08/Apr/2022) van 1.28%
Laatst gewijzigd door B7H4long op 12 april 2022, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ben toch wel blij dat ik IEAG en co op tijd heb buiten gegooid met (beperkte) winst.
-
- Verbannen Gebruiker
Vergeet niet om op tijd opnieuw in te stappen. Op dit moment heeft dit IEAG een Weighted Average YTM van 1.18%.
(of misschien kan je een breder gespreid fonds kopen)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Verbannen Gebruiker
Inflatie in USA (CPI) stijgt naar 8,5%, meer dan verwacht.VLblokpate schreef: ↑12 april 2022, 12:27 (vandaag wordt in US CPI inflatie gecommuniceerd .... spannend ...)
Maar de stijging vertraagt, en dus goed nieuws zo meent men. Tenminste dat is de eerste reactie. Tegen vanavond is het misschien anders
En dus: goed voor aandelen en US 10 jaar zakt direct naar 2,71%, ook goed voor aandelen
Waardering van aandelen beweegt niet altijd omgekeerd sommige profiteren juist ervan hoe hoger de inflatie dus hoe beter in sommige gevallen .VLblokpate schreef: ↑12 april 2022, 09:24VLblokpate schreef: ↑11 april 2022, 09:32 Ook de Belgische rente schiet verder omhoog:
Olo 10 jaar: 1,27%, hoogste in bijna 7 jaar.Een dagje later:VLblokpate schreef: ↑8 april 2022, 19:55 iShares USD Treasury Bond 20+yr UCITS ETF USD (Acc)ISIN IE00BFM6TC58, Ticker DTL
heeft een YTD performance van -11,26%.
**** Aanpassing na feedback van B7H4long (bedankt) ****
Zowat alle looptijden van rentevoeten stijgen. Impact op bovenstaande ETF (20+ looptijden)
Als dit verdergaat, gaat dit ook impact beginnen hebben op de beurzen: waardering van aandelen beweegt omgekeerd met lange termijn rente.
Hypotheek rente in Belgie zal binnenkort ook wel opnieuw stijgen.
Je veralgemeend veel te veel voor tech en dergelijke is het slecht voor sommige Reits , voedingsverwerkingsbedrijven en banken is het juist een zegen .
Gisteren ingestapt in MarineMax (HZO) aan 39 dollar. Nu hopen op een lekker ritje naar boven.
Aan hun cijfers zal het alvast niet liggen.
Ze kunnen toch al een tijdje heel mooie cijfers voorleggen en de outlook ziet er ook goed uit.
Aan hun cijfers zal het alvast niet liggen.
Ze kunnen toch al een tijdje heel mooie cijfers voorleggen en de outlook ziet er ook goed uit.