Wat is uw YTD?
TIP
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: Wat is uw YTD?
Dat is zeer kort door de bocht. Op een ander forum heeft men mij kunnen volgen van het begin. Maar wat zou mijn prestatie met steeds aan- en verkopen te maken hebben? Kijk eens naar de grondstof en edelmetaal rhodium. Aangekocht onder de 1000 dollar per ounce. Sommige stukjes verkocht boven de 30.000 dollar.
Return portefeuille edelmetalen sinds 2016: 450%
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Mooi.koenvhaver schreef: ↑12 april 2022, 20:22 Zie mijn onderschrift: de 500% halen dit jaar. Gpv1 is mijn voorbeeld.
Ik neem echter aan dat je niet je hele belegbaar vermogen in die edelmetalen port hebt zitten.
-
- Full Member
- Contacteer:
Toch wel 70% in goud en zilver-gerelateerde zaken, daarnaast in andere grondstoffen, en een beetje biotech.
Allé dan :Ackermans +39% Boskalis +95 Eurazeo +47 gsk +44 iShares EURO STOXX Small UCITS ETF +49
iShares AEX UCITS ETF +47 ISHSII-GLOBAL WATER UCITS ETF +64 UCB +51 Pfizer + 122 (verkocht gisteren) en banken en verzekeringen allen dik in de plus.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Tiens, is Nyrstar dit jaar al 98,26% gezakt?
Ik kies voor het trage pad,met het meeste succes dat is dus overwegend maar niet alleen ETF. Geen zotte gokjes voor mij, geen grondstoffen en al helemaal geen crypto coins. Beleg al sinds 2002, en sinds 2011 versla ik consequent de S&P500 (altijd met klein percentage 0.5a2% en dat vind ik meer dan prima) door wat leverage via opties.
-
- Full Member
- Contacteer:
Super Galactic. Om die index te verslaan moet je al uit het goede hout zijn gesneden. Opties zou ik ooit ook wel nog eens willen leren. Nu werk ik soms met turbo’s maar veel te hoge kosten daarbij.
Yaris Ik bedoel sinds mijn aankoop jaren geleden. Bij bepaling winst of verlies houd ik geen rekening met cps !
DATUM Effect Type Detail Transactiewaarde (€) Huidige waarde (€)
02 MAR 16 Nyrstar Aankoop 342,3 x € 15,8 = 5408.34 93.11 -98.28 %
YTD = van het begin van het jaar tot vandaag.
Ik heb vandaag nog eens gechecked, en ik zit aan +7,56% YTD
Het komt natuurlijk voornamelijk door mijn uranium positie en andere grondstoffen
Ik was vorige keer dat ik het zei beetje (veel eigenlijk) te pessimistisch in mijn vooruitzichten wat Rusland betrof, ik ging uit van daling van ongeveer 1% van mijn portefeuille door Rusland, maar uiteindelijk is het stijging van 2-3% geworden.
Het komt natuurlijk voornamelijk door mijn uranium positie en andere grondstoffen
Ik was vorige keer dat ik het zei beetje (veel eigenlijk) te pessimistisch in mijn vooruitzichten wat Rusland betrof, ik ging uit van daling van ongeveer 1% van mijn portefeuille door Rusland, maar uiteindelijk is het stijging van 2-3% geworden.
Ik begon in 2020 met wat beleggingen om de beginnende inflatie tegen te gaan.
Nu bijna 2 jaren later verlies ik zelfs geld (bovenop de inflatie). Kneusje dat ik ben was ik dus tot op heden beter af geweest helemaal niets met de beurs te doen; dan hadden m'n spaarcenten enkel op basis van inflatie kunnen eroderen.
Exact YTD ken ik ff niet uit het blote hoofd, maar sinds okt 2020 zit ik nu op ca -7% en het ziet er niet naar uit dat dit snel zal beteren. Pfff...
't Is niet enkel maar succesverhalen hoor.
Nu bijna 2 jaren later verlies ik zelfs geld (bovenop de inflatie). Kneusje dat ik ben was ik dus tot op heden beter af geweest helemaal niets met de beurs te doen; dan hadden m'n spaarcenten enkel op basis van inflatie kunnen eroderen.
Exact YTD ken ik ff niet uit het blote hoofd, maar sinds okt 2020 zit ik nu op ca -7% en het ziet er niet naar uit dat dit snel zal beteren. Pfff...
't Is niet enkel maar succesverhalen hoor.
Velen betalen in het begin leergeld, door foute beslissingen, te grote bedragen, e.d.
Maar weinigen zullen dat toegeven. Op een forum is het leuker om te stoefen met je beginnersgeluk.
Zelf in 't begin ook veel leergeld betaald, door goedgelovig naar mijn bank te stappen en me dakfondsen te laten aansmeren die die dag op hun hoogtepunt stonden Zo zou later blijken... Na vele slapeloze nachten (een dik half jaar later) de helft verkocht. Nog enkele maanden later, ze bleven maar dalen, de rest verkocht. Enkele maanden later wou ik de koers terug opzoeken, en bestonden ze niet meer .
Mijn verlies, was 14-15% op een heel groot bedrag .
Daarna begonnen met fondsen voor kleine bedragen. Lid geworden van de VfB, veel boeken gelezen, cursussen en webinars gevolgd,... Ken ik er alles van ? Nee ! Maar voel ik me goed bij mijn beslissingen, ja !
En dat is het belangrijkste. Als de beurzen dalen, zie ik het nu als een kans, en schiet ik niet meer in paniek.
Maar weinigen zullen dat toegeven. Op een forum is het leuker om te stoefen met je beginnersgeluk.
Zelf in 't begin ook veel leergeld betaald, door goedgelovig naar mijn bank te stappen en me dakfondsen te laten aansmeren die die dag op hun hoogtepunt stonden Zo zou later blijken... Na vele slapeloze nachten (een dik half jaar later) de helft verkocht. Nog enkele maanden later, ze bleven maar dalen, de rest verkocht. Enkele maanden later wou ik de koers terug opzoeken, en bestonden ze niet meer .
Mijn verlies, was 14-15% op een heel groot bedrag .
Daarna begonnen met fondsen voor kleine bedragen. Lid geworden van de VfB, veel boeken gelezen, cursussen en webinars gevolgd,... Ken ik er alles van ? Nee ! Maar voel ik me goed bij mijn beslissingen, ja !
En dat is het belangrijkste. Als de beurzen dalen, zie ik het nu als een kans, en schiet ik niet meer in paniek.
Ik ben een beginnende belegger en ben op zoek naar een tijdschrift/literatuur over beleggen.
Wat is voor jullie de referentie qua Belgisch beleggingsmagazine?
Bij VFB bijvoorbeeld zie ik dat ze gesponsord worden door o.a. Melexis, KBC en Befimmo.
Moeten er dan geen vraagtekens geplaatst worden bij hun objectiviteit?
Qua literatuur las ik "Beleggen voor dummies" (best interessant om de basis mee te krijgen) en momenteel lees ik "de beursbijbel" van Gert Bakelants en Pascal Paepen.
Wat is voor jullie de referentie qua Belgisch beleggingsmagazine?
Bij VFB bijvoorbeeld zie ik dat ze gesponsord worden door o.a. Melexis, KBC en Befimmo.
Moeten er dan geen vraagtekens geplaatst worden bij hun objectiviteit?
Qua literatuur las ik "Beleggen voor dummies" (best interessant om de basis mee te krijgen) en momenteel lees ik "de beursbijbel" van Gert Bakelants en Pascal Paepen.
Zelf heb ik ook al jaren een abonnement op de VfB, alleen ontbreekt het me soms aan tijd om hun tijdschrift te lezen.
Maar de artikels zelf zijn wel oké, en worden geschreven door bekende analisten ed. Je kan daarnaast ook gebruik maken van enkele tools, zoals bv. Excelco (wel de basisversie).
Dat ze gesponsord worden, en hun boekje ook voor de helft vol reclame staat van die bedrijven, vind ik persoonlijk minder.
Maar als je met vragen zit, en je gaat naar de VfB-happening (die komende zaterdag doorgaat in Kinepolis Antwerpen - https://vfb.be/ en een beetje naar beneden scrollen), dan is het wel goed om de bedrijfslijders bezig te horen, of je kan naar hun standen gaan en vragen stellen.
Ze geven ook opleidingen via de beleggersacademie, en daar heb ik de meeste cursussen ook van gevolgd de voorbijgaande jaren. Daarnaast kan je deelnemen aan lezingen, en sinds corona gaan sommigen ook nog steeds online door (of een combi).
Ga ook eens naar de plaatselijke bibliotheek. De kans is groot dat je daar ook een aantal boeken en tijdschriften vindt over beleggen. Bij tijdschriften denk ik dan aan De Belegger of Test-Aankoop Invest.
Maar de artikels zelf zijn wel oké, en worden geschreven door bekende analisten ed. Je kan daarnaast ook gebruik maken van enkele tools, zoals bv. Excelco (wel de basisversie).
Dat ze gesponsord worden, en hun boekje ook voor de helft vol reclame staat van die bedrijven, vind ik persoonlijk minder.
Maar als je met vragen zit, en je gaat naar de VfB-happening (die komende zaterdag doorgaat in Kinepolis Antwerpen - https://vfb.be/ en een beetje naar beneden scrollen), dan is het wel goed om de bedrijfslijders bezig te horen, of je kan naar hun standen gaan en vragen stellen.
Ze geven ook opleidingen via de beleggersacademie, en daar heb ik de meeste cursussen ook van gevolgd de voorbijgaande jaren. Daarnaast kan je deelnemen aan lezingen, en sinds corona gaan sommigen ook nog steeds online door (of een combi).
Ga ook eens naar de plaatselijke bibliotheek. De kans is groot dat je daar ook een aantal boeken en tijdschriften vindt over beleggen. Bij tijdschriften denk ik dan aan De Belegger of Test-Aankoop Invest.