Holdings
TIP
Re: Holdings
Klopt, maar veel kleine bedrijven, en sterk geconcentreerd in techniek (o.a. meettechnieken, filtratie, sensoren,...)
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Hero Member
- Contacteer:
Conclusie: achteraf weten wij het schijnbaar altijd beter??Georg schreef: ↑9 april 2022, 09:05Daarin heb je wel gelijk.Jozefien1969 schreef: ↑8 april 2022, 21:06
Verder valt op dat veel forumleden ‘’achteraf’’ spreken. Lijkt ons niet zo moeilijk overigens!!
Als je bijvoorbeeld in 2015 in Bolloré zat en het verlies zag aanzwellen en dezelfde moment gelijksoortige aandelen (dus andere holdings) blijvend ziet groeien denk ik dat je vraagtekens mag zetten bij jouw strategie.
Als we bijvoorbeeld naar de stand van Sofina kijken, dan zien we ook een achteruitgang maar vele aandelen zijn ook achteruit gegaan, zeker in de groeisector.
Ter uwer info; heb eens even gekeken naar mijn portefeuille
In 2018 Bolloré gekocht in 2021 verkocht met 3.51% netto winst ( wellicht waren wij het aandeel liever kwijt dan rijk ).
Verder konden we ook zien dat we domme fouten hebben gemaakt o.a. met Sofina te snel te verkopen. Dat doen we dus niet meer nu.
Wij hebben geen strategie; wij leren elke dag bij en blijkbaar is te snel verkopen geen goed idee.
Ja, helaas is het zo, anders waren we allemaal schatrijk!Jozefien1969 schreef: ↑16 april 2022, 20:37
Conclusie: achteraf weten wij het schijnbaar altijd beter??
Ik denk dat het moeilijk is om op korte termijn een strategie uit te werken.Jozefien1969 schreef: ↑16 april 2022, 20:37
Ter uwer info; heb eens even gekeken naar mijn portefeuille
In 2018 Bolloré gekocht in 2021 verkocht met 3.51% netto winst ( wellicht waren wij het aandeel liever kwijt dan rijk ).
Verder konden we ook zien dat we domme fouten hebben gemaakt o.a. met Sofina te snel te verkopen. Dat doen we dus niet meer nu.
Wij hebben geen strategie; wij leren elke dag bij en blijkbaar is te snel verkopen geen goed idee.
Sofina is intussen ongeveer met 25 procent gedaald maar je ziet andere sectoren wel stijgen, onder andere BMY (hoed af, lop).
Je zou kunnen concluderen: ik verkoop meteen Sofina en ga vol voor BMY om terug in stijgende lijn te gaan met jouw vermogen.
Maar.. dan stap je af van het buy and hold- principe. En BMY is farma, en geen gespreide holding.
De vraag die ik me steeds stel is in welke mate ik me aan mijn principes moet houden, en onder andere dit is een serieuze werkpunt!
Ik gooi er nu bij dat er iets aan de hand is met een participatie van Sofina, Zilingo.
Topvrouw van Zilingo is op non- actief gezet door boekhoudkundige onregelmatigheden die aan het licht zijn gekomen bij een kapitaalronde.
Als je gaat afstappen van je buy and hold strategie dan is de kans groot dat je dikwijls te vroeg verkoopt en te laat instapt. Stel dat je dinsdag Sofina verkoopt (met verlies?) en BMY koopt dat nu toch al fors gestegen is. Ik weet niet of BMY nog hard zal doorstijgen, stagneren of zakken. Ik hoop doorstijgen want ik heb gekocht aan 58 (merci lop).
En wat zal Sofina doen? Na je verkoop opnieuw stijgen? Geen mens die het kan voorspellen.
Ik verkoop eigenlijk alleen maar wanneer ik niet meer geloof in het bedrijf of echt dringend geld zou nodig hebben.
En wat zal Sofina doen? Na je verkoop opnieuw stijgen? Geen mens die het kan voorspellen.
Ik verkoop eigenlijk alleen maar wanneer ik niet meer geloof in het bedrijf of echt dringend geld zou nodig hebben.
Bois Sauvage : en toch is er nog bijkomend werk aan de winkel voor het management :
-aanboren van nieuwe investeringsopportuniteiten
-uitpakken met een eigentijdse website
-chocoladetak apart naar de beurs brengen om meerwaarde naar boven te brengen
-aanboren van nieuwe investeringsopportuniteiten
-uitpakken met een eigentijdse website
-chocoladetak apart naar de beurs brengen om meerwaarde naar boven te brengen
ik heb selectie van (in mijn ogen) goeie etf's, holdings en aandelen, en koop DCA-gewijs die dat op dat moment meest is gezakt. in dit geval zou ik dus sofina bijtanken. En BMY op een moment dat die het wat minder doen.TikTak schreef: ↑17 april 2022, 09:59 Als je gaat afstappen van je buy and hold strategie dan is de kans groot dat je dikwijls te vroeg verkoopt en te laat instapt. Stel dat je dinsdag Sofina verkoopt (met verlies?) en BMY koopt dat nu toch al fors gestegen is. Ik weet niet of BMY nog hard zal doorstijgen, stagneren of zakken. Ik hoop doorstijgen want ik heb gekocht aan 58 (merci lop).
Lijkt me een goed idee.
GBL precies heel actief deze week? Na de overname van Affidea nu een belang genomen in Sanoptis.
De Corona crisis heeft fel ingehakt op de cijfers van Neuhaus. Nu naar de beurs brengen zou niet verstandig zijn. Laat ze maar eigen aandelen inkopen. Nog een tweetal weekjes wachten en dan het superdividend.
Punt 2 lijkt me niet echt prioriteit… of maak je dezelfde bedenking bij de ouderwetse website van Berkshire Hathaway?
Bogleheadsportefeuille: IWDA (40%) - EMIM (40%) - AGGH (20%)
Vanguard portefeuille : VWCE (80%) - VAGE (20%)
Aandelenportefeuille: Combinatie van familiale holdings & Belgisch vastgoed
Vanguard portefeuille : VWCE (80%) - VAGE (20%)
Aandelenportefeuille: Combinatie van familiale holdings & Belgisch vastgoed
Kinnevik krijgt vandaag ook een stevige dreun rond zijn oren. Tja als de resultaten plots iets minder goed zijn dan krijgen de dure holdings plots stevige klappen.
https://www.google.com/finance/quote/CR ... window=YTD
In sneltreinvaart naar de 10 USD! Gisteren weeral meer dan 6% erbij.
Velcan Holdings door de 11 euro gestoten. Nog zo een klepper.
https://www.google.com/finance/quote/CR ... window=YTD
Velcan Holdings meer dan 15% erbij. Het gaspedaal blijft ingedrukt.
Opvallend dat Kinnevik nu zo hard reageert, bij Kinnevik Prosus en Sofina heb ik al minstens 10% van de private waarderingen van de hoge groeiers afgehaald om de waardedaling te reflecteren. Zat blijkbaar nog niet in de koers. https://ibindex.se/ibi/#/company/KINV%20B