Oekraïne en het conflict tussen Rusland en het Westen
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Oekraïne en het conflict tussen Rusland en het Westen
Als ik even cynisch mag zijn, dankzij het heftige verzet van Oekraïne zal Poetin wel 2 keer nadenken om een ander land binnen te vallen.
Geef toe, de meesten van jullie (incl mezelf) hadden verwacht dat Oekraïne binnen een paar weken onder de voet zou gelopen zijn door de Russische overmacht.
In plaats daarvan heeft Poetin Kiev moeten opgeven.
En in Mariopol vechten de Oekraïners tot de laatste man. Het doet denken aan historische heldenverhalen waarbij een heldhaftige minderheid tot de laatste man weerstand bood aan een overmacht:de slag bij Thermoylae, de verovering van Massada enz.
Geef toe, de meesten van jullie (incl mezelf) hadden verwacht dat Oekraïne binnen een paar weken onder de voet zou gelopen zijn door de Russische overmacht.
In plaats daarvan heeft Poetin Kiev moeten opgeven.
En in Mariopol vechten de Oekraïners tot de laatste man. Het doet denken aan historische heldenverhalen waarbij een heldhaftige minderheid tot de laatste man weerstand bood aan een overmacht:de slag bij Thermoylae, de verovering van Massada enz.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Dat is ook mijn punt op de commentaren van sommigen dat Oekraïne zich beter onmiddellijk had moeten overgeven, zonder slag of stoot.Charlesvdw schreef: ↑17 april 2022, 09:03 Als ik even cynisch mag zijn, dankzij het heftige verzet van Oekraïne zal Poetin wel 2 keer nadenken om een ander land binnen te vallen.
Als dat zomaar zou lukken bij Oekraïne, waarom zou Poetin dat dan ook niet in andere buurlanden uitproberen
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Misschien moeten we de Russen laten weten dat het allemaal een misverstand was? Dat Yaris het zelf gezegd heeft. Onmiddellijk peis en vree

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Zeker, ik had ook gedacht dat het sneller ging gaan. Dat het trager gaat dan gepland heeft wel een nadeel de oorlog wordt zeer smerig en brutaal en laten we niet vergeten dat er nog veel mensen zijn achtergebleven in Marioepol ..
De militairen van het voormalige Azovbataljon verschuilen zich momenteel in de omsingelde staalfabriek en hebben een ultimatum gekregen om zich over te geven. Hier zal Rusland geen troepen meer gebruiken om die fabriek in handen te krijgen. De kans dat ze omstreden wapens gebruiken lijkt me zeer waarschijnlijk.
De militairen van het voormalige Azovbataljon verschuilen zich momenteel in de omsingelde staalfabriek en hebben een ultimatum gekregen om zich over te geven. Hier zal Rusland geen troepen meer gebruiken om die fabriek in handen te krijgen. De kans dat ze omstreden wapens gebruiken lijkt me zeer waarschijnlijk.
The true terrorists of our world do not meet at the docks at midnight, or scream "Allahu Akbar" before some violent action. The true terrorists of our world wear 5000 dollar suits and work in the highest positions of finance, government and business.
-
- Verbannen Gebruiker
Het is ook opmerkelijk dat die sommigen "geheel toevallig" tegelijk hun propaganda offensief inzetten. Vorige week hebben Aerolla, cpnx, GroupB, DhalluinR, Pukkie007 plots op dezelfde dag hun propaganda kanonnen bovengehaald. En nu is er weer een aanval op het Westen, en wordt er weer veel begrip getoond voor Putin: niemand heeft willen rekening houden met zijn terechte verzuchtingen, dus kon hij niet anders dan Ukraine binnenvallen, 5 miljoen Ukraieners op de vlucht jagen, steden vernietigen, infrastructuur vernietigen, burgerdoelwitten bewust raken.VincentVega schreef: ↑17 april 2022, 08:52 Maar hey, volgens sommigen hier hebben de VS/EU/Oekraïne zelf (kies 1 van de 3 of eventueel meerdere opties) deze oorlog “veroorzaakt “ en is Poetin een slachtoffer.
GroupB is de man van de haatberichten tegen het westen.
Aerolla is de persoon die het gedeelte van de Putin-propaganda uitdraagt dat Putin geen andere keuze had dan Ukraine binnenvallen, want het westen heeft hem daartoe gedwongen. Het westen wou immers geen rekening houden met de bekommernissen van Putin.
Pukkie007 maakt dan weer de Ukraiense bevolking zwart. Eén concreet verhaal (verzonnen of niet) en met dat verhaal de miljoenen Ukraiense vluchtelingen over dezelfde negatieve kam scheren. Dat zelfde recept heeft hij vroeger al gebruikt, zie beetje verder.
pukkie007 schreef: ↑10 april 2022, 11:18 Verhaal: Een Belgisch gezin vangt 2 Oekraïense vrouwen op. Ze krijgen gratis kost en inwoon. De kost laten ze links liggen want de Vlaamse keuken zegt hen totaal niks. De inwoon wordt beperkt tot het slapen. Vrijdag zaten de 2 in Antwerpen, gisteren waren ze naar de kust gespoord en vandaag stond Amsterdam op het programma. Dinsdag gaan de 2 het huis terug verlaten om naar hun familie en vrienden in Slovenië terug te keren ... Het gastgezin heeft zich danig verkeken op deze 2 oorlogsvluchtelingen...
pukkie007 schreef: ↑10 april 2022, 12:32 Hun basiskamp ligt in Slovenië, daar valt mss toch nog wat nuttig werk te verrichten. Maar nee, deze 2 komen hier een Westerse vakantieweek doorbrengen. De was zetten ze zelf op, dat zal ook hen enigste zijn wat ze hier hebben geholpen.
Ik had me net iets anders voorgesteld bij oorlogsvluchtelingen ...
Pukkie007 is niet aan zijn proefstuk toe qua vluchtelingen: ook hier 1 enkel verhaaltje (verzonnen of niet), en dat dan gebruiken tegen de volledige groep vluchtelingen.
Zelfde recept als zijn Ukraine vluchtelingen verhaal

pukkie007 schreef: ↑13 december 2018, 16:58 Elke Vlaming heeft wel 'zo een geval' in de familie ( of bij uitbreiding, vrienden- of kennissenkring), vrees ik. Werk opgezegd om vluchtelingen te helpen > af en toe ene meepakken naar huis > misbruikt > en nu geloof in iedereen verloren ... 't Ja, we hadden haar nochtans gewaarschuwd.
1 voorbeeld maakt de regel niet, maar als elke Vlaming weet heeft van zulke voorvallen.Droom dus maar mooi verder over die multi-cul. Het gaat nooit iets worden.
Cpnx verdedigt dan weer de geloofwaardigheid van zijn kompanen:
cpnx schreef: ↑17 april 2022, 11:20 Als je op een gegeven moment een analyse maakt (Rusland zal Oekraïne niet binnenvallen) op basis van de gegevens die beschikbaar zijn en maanden of zo later zijn er nieuwe ontwikkelingen en valt Rusland toch Oekraïne binnen, dan tast dat toch de geloofwaardigheid of betrouwbaarheid van die persoon niet aan.
Laatst gewijzigd door VLblokpate op 17 april 2022, 11:59, 3 keer totaal gewijzigd.

Laatst gewijzigd door GroupB op 17 april 2022, 09:46, 3 keer totaal gewijzigd.
The true terrorists of our world do not meet at the docks at midnight, or scream "Allahu Akbar" before some violent action. The true terrorists of our world wear 5000 dollar suits and work in the highest positions of finance, government and business.
Het grappige is dat de Russen mij verwijten dat ik te Pro-oekraïne ben, en volgens de trollen hier ben ik pro-Rusland
Dat is zoals met veel: als iedereen boos is om tegengestelde redenen, dan zit je waarschijnlijk goed ^^

Dat is zoals met veel: als iedereen boos is om tegengestelde redenen, dan zit je waarschijnlijk goed ^^
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Niet "bepaalde mensen", het gaat om Vladimir Poetin, de president van Rusland. Je mag de zaken heus wel bij naam noemen ...
En die trollen? Wat met de pro-Russische trollen, de trollen die vanachter hun klavier op hun laptop de Oekraïners zwart maken terwijl die mensen platgebombardeerd worden en afgeslacht worden. Echte helden, zo ver van het strijdtoneel ... en dan nog de kant kiezen van de agressor!
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Die Russen. Is dat ook Olga - je weet wel, die Russische Whatsapp vriendin die ons begin dit jaar nog verzekerde dat Rusland NOOIT maar dan ook NOOIT Oekraïne zou binnenvallen? Voorwaar een echter vriendin en betrouwbare bron ...
VincentVega schreef: ↑17 april 2022, 09:57Niet "bepaalde mensen", het gaat om Vladimir Poetin, de president van Rusland. Je mag de zaken heus wel bij naam noemen ...
En die trollen? Wat met de pro-Russische trollen, de trollen die vanachter hun klavier op hun laptop de Oekraïners zwart maken terwijl die mensen platgebombardeerd worden en afgeslacht worden. Echte helden, zo ver van het strijdtoneel ... en dan nog de kant kiezen van de agressor!

Tiens ik heb nergens berichten gelezen dat mensen hier die waanzin in Oekraïne goedkeuren.
Laatst gewijzigd door GroupB op 17 april 2022, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Just a reminder ... eentje die jou de rest van je dagen zal blijven achtervolgen

Aerolla schreef: ↑12 februari 2022, 17:19
Ik denk dat mocht er minder aandacht zijn geweest, dat Rusland Oekraine wel zou binnengevallen zijn in de Russisch-gezinde regio's (die talrijk zijn). Maar nu: Rusland heeft volgens mij echt geen zin in een conflict tegen de NAVO...
PS: alle Russen die ik heb gesproken erover, allemaal eensgezind heel snelle reactie dat Rusland nooit zal binnenvallen...
Dat Rusland Oekraïne zou binnenvallen vond ik 1 van de minder realistische scenario's, omdat Poetin daarmee zijn politieke erfenis om zeep zou helpen, maar door de steeds toenemende wapenleveringen aan Oekraïne en sancties tegen Rusland hebben ze blijkbaar hun opties eens herbekeken. Als situatie verandert, moet je ook je plannen veranderen.VincentVega schreef: ↑17 april 2022, 10:00Die Russen. Is dat ook Olga - je weet wel, die Russische Whatsapp vriendin die ons begin dit jaar nog verzekerde dat Rusland NOOIT maar dan ook NOOIT Oekraïne zou binnenvallen? Voorwaar een echter vriendin en betrouwbare bron ...
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
GroupB schreef: ↑17 april 2022, 10:03VincentVega schreef: ↑17 april 2022, 09:57
Niet "bepaalde mensen", het gaat om Vladimir Poetin, de president van Rusland. Je mag de zaken heus wel bij naam noemen ...
![]()
![]()
![]()
Tiens ik heb nergens berichten gelezen dat mensen hier die waanzin in Oekraïne goedkeuren.

Tiens, ik schrijf ook nergens "goedkeuren" maar wel "de kant kiezen van de agressor". Een belangrijk verschil ... maar eentje dat jou weeral ontgaat ...
Waar de 2 kampen op dit forum grondig van mening in verschillen, is wie de oorzaak/dader is in deze oorlog: het Rusland van Poetin (agressor) of VS/EU/Oekraïne (uitlokkers)?
Laatst gewijzigd door VincentVega op 17 april 2022, 10:11, 3 keer totaal gewijzigd.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Je bedoelt in plaats van gans Oekraïne te willen veroveren en te "denazificeren" zich nu enkel richten op Oost-Oekraïne met de Krim en Donbass?cpnx schreef: ↑17 april 2022, 10:07Dat Rusland Oekraïne zou binnenvallen vond ik 1 van de minder realistische scenario's, omdat Poetin daarmee zijn politieke erfenis om zeep zou helpen, maar door de steeds toenemende wapenleveringen aan Oekraïne en sancties tegen Rusland hebben ze blijkbaar hun opties eens herbekeken. Als situatie verandert, moet je ook je plannen veranderen.VincentVega schreef: ↑17 april 2022, 10:00
Die Russen. Is dat ook Olga - je weet wel, die Russische Whatsapp vriendin die ons begin dit jaar nog verzekerde dat Rusland NOOIT maar dan ook NOOIT Oekraïne zou binnenvallen? Voorwaar een echter vriendin en betrouwbare bron ...