Oekraïne en het conflict tussen Rusland en het Westen
Re: Oekraïne en het conflict tussen Rusland en het Westen
waw, duistere krachten, zelfs Voldemort is nu al betrokken.
Ik heb hier juist niks uit te leggen, ik heb niemand aangevallen, net zoals ik niet aangevallen ben.
En ik verdedig ook geen enkele partij, enkel jij beweert dat...
Ik ben hier al heel lang aan het zeggen dat ik neutraal ben.
Ik heb ook geen intentie om mijn neutraliteit op te geven (wat je vast graag zou willen)
Het is niet omdat ik kernwapens heb liggen in mijn tuinhuisje, dat ik ze ook gebruik.
Tenzij je de souvereiniteit van mijn tuin in gevaar brengt.
Ik heb hier juist niks uit te leggen, ik heb niemand aangevallen, net zoals ik niet aangevallen ben.
Ik heb ook geen intentie om mijn neutraliteit op te geven (wat je vast graag zou willen)
Het is niet omdat ik kernwapens heb liggen in mijn tuinhuisje, dat ik ze ook gebruik.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Hetgeen Karaganov zegt geeft ons wel een goed inzicht in de Russische manier van denken. En het klopt wel dat ze enkel militair sterk staan maar bijvoorbeeld niet economisch (de Benelux is economisch gezien een even grote mogendheid als Rusland).ignition schreef: ↑19 april 2022, 14:46Volgens Wikipedia heeft Karaganov ook het onderstaande gezegd. Toch een stelletje gevaarlijke gekken daar in Rusland.
Wikipedia schreef: In an interview published in the journal "Russia in Foreign Affairs", Karaganov defined Russia's main foreign policy goal as forcing its own dominance on the globe and breaking the security order put in place at the end of the Cold War in 1991.[8] Karaganov explained that "the situation is so dire" that "war is inevitable", as Russia could only achieve its goals by military means, since, unlike the United States, the dominant post-Cold War power, Russia had no political, cultural, ideological or economic benefits by which to bring other states under its influence. Karaganov lamented that Russia's neighbors generally saw the West as offering more attractive political and economic models, and Russia therefore had no choice but to gain their submission by force.
Maar inzicht krijgen in hun denkpatroon is nog iets anders dan akkoord gaan met hun denkwijze. De denkwijze van "we kunnen niet economische concurreren met het Westen, enkel militair kunnen we onze buurlanden aan onze invloedsfeer onderwerpen (submission by force) houdt geen enkele steek. Er is geen enkel reden of mogelijke rechtvaardiging om die buurlanden te "onderwerpen". Dat zijn zelfstandige en onafhankelijke landen die autonoom beslissingen nemen.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Mooie vergelijking. Ik ken er nog zo eentje: het is niet omdat ik je buurman ben en ik meer meer contact heb met mijn andere buurman, dat jij zomaar mijn tuin mag binnenvallen en mijn huis en tuin vernielenAerolla schreef: ↑19 april 2022, 14:51 waw, duistere krachten, zelfs Voldemort is nu al betrokken.
De enige soevereiniteit die in gevaar is gebracht ... pardon, geschonden is ... is de soevereiniteit van Oekraïne
PS: jij neutraal??? LOL
-
- Verbannen Gebruiker
Ik kan het ook niet helpen. Het is de onzin die jouw geliefde Russen te lezen en te horen krijgen, inclusief de herinnering aan de praktijken van de nazi's .... You tell me .... het zijn jouw Russen die Ukraine vergelijken met de nazi's ...
Ook jij bent dus een Babi Yar ontkenner? Niet antwoorden .... is toegeven ...
VLblokpate schreef: ↑19 april 2022, 14:36Bereid je maar voor. Er is een oproep aan jou en jouw mede-Putin-verdedigers om de nakende overwinning op de nazi's van Ukraine hier te komen verdedigen. Want duistere krachten zullen daarover liegen. Je zult het hier moeten uitleggen dat het echt wel een overwinning van de Russen is (ondanks de mislukte belegering van Kiev, de gezonken Moskva door een accidentje, de duizenden dode burgers, alle vernielde steden, alle vernielde civiele infrastructuur, meer dan 5 miljoen Ukraieners op de vlucht,...)
Dat de Russen (en jij dus ook?) echt overtuigd zijn dat de "neo-nazis in Ukraine" dezelfde praktijken hebben als die van de nazi's, blijkt ook duidelijk uit deze oproep om "de waarheid te verdedigen".
MILITARY OPERATION IN UKRAINE
Truth about Russia’s success in special operation in Ukraine to be defended — Kremlin
Tensions on the engagement line in Donbass soared on February 17
The truth about the Russian army’s eventual success in the special operation in Ukraine will have to be defended, the deputy chief of the Russian presidential directorate for special projects, Sergey Novikov, has said.
"We should be prepared to see many forgeries in the future," Novikov said at the opening of Russia’s first historical national school forum Truth Makes Might at the Victory Museum on Tuesday. "The special military operation will be completed. The Lugansk and Donetsk people’s republics will be completely liberated from the neo-Nazis, from the influence of nationalist battalions that are deeply entrenched there, that have barricaded themselves during the past eight years and been getting ready to fight."
"I am certain that our army will cope with this task, but after that the truth about their victory will have to be defended," Novikov said.
As an example he recalled the first months after the Great Patriotic War, when the truth about the victory had to be defended at the Nuremberg Tribunal.
"In those days, 80 years ago, the Nazi propaganda was well aware that if all Nazi crimes come to light, there will be no international support or approval," Novikov said.
waw, zo flauw, je post achteraf veranderen hiermee, in de hoop dat ik je posts niet herlees en dan niet antwoordtVLblokpate schreef: ↑19 april 2022, 16:12
Weeral een bewijs van wat jullie 2 moeten doen om ook maar enige vorm van gelijk te halen (het is geen gelijk, maar het is een poging/aanzet tot...)
Maar goed, om je te antwoorden: ik weet niet wat er gebeurd is, ik was er niet bij en ik weet er niks van, ik heb er dus oprecht geen mening over...
-
- Verbannen Gebruiker
Zo kennen we de ware Putin-verdediger ....Aerolla schreef: ↑19 april 2022, 16:34waw, zo flauw, je post achteraf veranderen hiermee, in de hoop dat ik je posts niet herlees en dan niet antwoordtVLblokpate schreef: ↑19 april 2022, 16:12
Weeral een bewijs van wat jullie 2 moeten doen om ook maar enige vorm van gelijk te halen (het is geen gelijk, maar het is een poging/aanzet tot...)
Maar goed, om je te antwoorden: ik weet niet wat er gebeurd is, ik was er niet bij en ik weet er niks van, ik heb er dus oprecht geen mening over...
Je geeft je Russisch-propaganda-gekleurde mening over wat er nu in Ukraine aan het gebeuren is, terwijl je er niet bij was, maar over andere historisch bevestigde feiten die niet in jouw Putin-verhaal passen, zeg je: ik was er niet bij ...
-
- Verbannen Gebruiker
Je hebt tot nu toe nooit gezegd dat Putin geen enkele gerechtvaardigde reden had om Ukraine binnen te vallen. Je hebt tot nu toe altijd de schuld deels bij EU, US, NATO gelegd.cpnx schreef: ↑19 april 2022, 16:51Medicatie vandaag vergeten?VLblokpate schreef: ↑19 april 2022, 13:42 Enkel die-hard Putin-verdedigers Aerolla, cpnx, DhalluinR, Pukkie007, GroupB, RantingDuck... vinden dat Putin gerechtvaardigde redenen heeft om steden te bestoken, burgers te bombarderen, civiele infrastructuur te vernietigen, massale moorden te plegen.
...
PS: het is niet meer correct om te zeggen "enkel die-hard Putin-verdedigers"; we kunnen beter zeggen: de 5e kolonne van georchesteerde Putin-verdedigers.
Bewijs dat ik ongelijk heb. Leg de schuld voor 100% bij Putin.
ECB zal gewoon enkele tientallen miljarden euro's per maand extra bijdrukken. We zullen er niks van merken.Gebruikersnaam2 schreef: ↑19 april 2022, 10:36Aan het tempo waarmee de "wederopbouw" van ons eigen landje gebeurt zal het nog lang duren vooraleer die facturen bij de Europese boekhouder terecht zullen komen.
-
- Verbannen Gebruiker
QED.VLblokpate schreef: ↑19 april 2022, 16:57Je hebt tot nu toe nooit gezegd dat Putin geen enkele gerechtvaardigde reden had om Ukraine binnen te vallen. Je hebt tot nu toe altijd de schuld deels bij EU, US, NATO gelegd.
cpnx wil niet de schuld voor 100% bij Putin leggen. cpnx behoort tot de Russische 5e kolonne.
Als de Russen op een onbenullig, onbelangrijk platform als spaargids hun tentakels zo wijdverspreid hebben, hoe ver reiken hun tentakels dan niet in Europa?
@centiem Heb jij het artikel echt gelezen?Aerolla schreef: ↑19 april 2022, 13:09Ik vind het een zeer goed interview en artikel, alleen is je commentaar in je post net het tegenovergestelde als wat in het artikel wordt gezegd...centiem schreef: ↑19 april 2022, 09:58 Mooi artikel dat een kijk biedt op hoe het Kremlin de wereld ziet:
https://www.newstatesman.com/world/euro ... utin-wants
Die melanomanen trekken zich geen zier aan van de souvereiniteit van andere landen, de wensen van volkeren, of het respect voor mensenlevens.
Geef Rusland nu een vinger en je bent je arm kwijt. Zij gaan voor de onderwerping van heel Europa en de omverwerping van het democratisch systeem. Oekraine is maar een eerste stap.
Een bredere oorlog lijkt niet meer te vermijden.
Dus ik snap je commentaar niet zo goed
Ik volg @Aerolia dat het een goed/leerrijk interview is en eentje waar weinig nieuws in staat als je het conflict al jaren volgt via niet-westerse media. Het interview was beter enkele maanden of zelfs enkele jaren geleden afgenomen, dan zouden onze politici beter beseft hebben hoe de Russen dit als een existentiële strijd beschouwen en niet als een spelletje van om ter meest sancties aankondigen.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Niet overdrijven, Pateeke.VLblokpate schreef: ↑19 april 2022, 17:10QED.VLblokpate schreef: ↑19 april 2022, 16:57
Je hebt tot nu toe nooit gezegd dat Putin geen enkele gerechtvaardigde reden had om Ukraine binnen te vallen. Je hebt tot nu toe altijd de schuld deels bij EU, US, NATO gelegd.
cpnx wil niet de schuld voor 100% bij Putin leggen. cpnx behoort tot de Russische 5e kolonne.
Als de Russen op een onbenullig, onbelangrijk platform als spaargids hun tentakels zo wijdverspreid hebben, hoe ver reiken hun tentakels dan niet in Europa?
Ze verschillen van mening, vooral over wie verantwoordelijk is voor deze oorlog (zij leggen een groot deel van de schuld of verantwoordelijkheid bij NATO/EU/Oekraïne zelf ...) .
Dat is hun goed recht, ook al ben ik het niet met hen eens (voor mij is Rusland de schuldige). Maar we leven in land waar je (grotendeels) vrij je mening mag verkondigen. Zodus ...
Maar je moet geen spoken gaan zien ... het zijn geen ex-KGB agenten of zo. Ik ben er zelf vrij zeker van dat de meesten tegen deze oorlog zijn. Het zijn gewoon forumgebruikers met een andere opinie, of dwarsliggers, of trollen die een discussie willen uitlokken. Leven en laten leven, zou ik denken ...
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Misschien toch nog eens alles herlezen ...cpnx schreef: ↑19 april 2022, 17:16@centiem Heb jij het artikel echt gelezen?
Ik volg @Aerolia dat het een goed/leerrijk interview is en eentje waar weinig nieuws in staat als je het conflict al jaren volgt via niet-westerse media. Het interview was beter enkele maanden of zelfs enkele jaren geleden afgenomen, dan zouden onze politici beter beseft hebben hoe de Russen dit als een existentiële strijd beschouwen en niet als een spelletje van om ter meest sancties aankondigen.
Hetgeen Karaganov zegt geeft ons wel een goed inzicht in de Russische manier van denken. En het klopt wel dat ze enkel militair sterk staan maar bijvoorbeeld niet economisch (de Benelux is economisch gezien een even grote mogendheid als Rusland).
Maar inzicht krijgen in hun denkpatroon is nog iets anders dan akkoord gaan met hun denkwijze. De denkwijze van "we kunnen niet economische concurreren met het Westen, enkel militair kunnen we onze buurlanden aan onze invloedsfeer onderwerpen (submission by force) houdt geen enkele steek. Er is geen enkel reden of mogelijke rechtvaardiging om die buurlanden te "onderwerpen". Dat zijn zelfstandige en onafhankelijke landen die autonoom beslissingen nemen.
Ik vind dat echt zo'n vreemde opmerking altijd, dat zijn uitspraken gebaseerd op het BBP, wat m.i. geen relevante indicator is in deze(zei ik al eerder), maar daar mag je gerust van mening verschillen.VincentVega schreef: ↑19 april 2022, 17:22
Hetgeen Karaganov zegt geeft ons wel een goed inzicht in de Russische manier van denken. En het klopt wel dat ze enkel militair sterk staan maar bijvoorbeeld niet economisch (de Benelux is economisch gezien een even grote mogendheid als Rusland).
Maar als wat je zegt klopt, waarom zijn we dan zo afhankelijk van Rusland?
is de wereld evenveel afhankelijk van de Benelux dan van Rusland? (want dat zeg je toch?)
Gaan we de wereld chanteren met een tulpenblokkade, of de chocoladeprijs laten exploderen?
Ik durf argumenteren dat je de wereld meer pijn doet met 10% stijging in gasprijs, dan 10% stijging in chocoladeprijs.
Het feit dat dit conflict de wereldwijde inflatie de hoogte injaagt, toont dat er iets niet klopt in die redenering, of is dat allemaal oekraiense productie?
Ik denk dat Rusland eigenlijk geen economische dwerg is, blijkbaar...
Besef je niet hoe zielig je klinkt? Het moment dat EU politici stoer allerlei sancties begonnen af te kondigen, aankondigen is het enigste wat ze goed kunnen, op dat moment was Europa al verliezende partij. Met iedere sanctie verloren we meer en meer en de politici dachten dat ze daardoor stoer overkwamen. Het moment dat Rusland de invasie begon, stapelden de verliezen voor Europa (incl. Oekraïne en Rusland) zich steeds sneller op. Er is geen happy end en er zijn geen winnaars in Europa, ongeacht de uitkomst.VLblokpate schreef: ↑19 april 2022, 17:10QED.VLblokpate schreef: ↑19 april 2022, 16:57
Je hebt tot nu toe nooit gezegd dat Putin geen enkele gerechtvaardigde reden had om Ukraine binnen te vallen. Je hebt tot nu toe altijd de schuld deels bij EU, US, NATO gelegd.
En jij bent hier bezig als een klein kind: al wie mij geen 100% gelijk geeft, is lid van de 5e colonne.
-
- Verbannen Gebruiker
Maar natuurlijk. Dat is de clou van de zaak. Rusland vindt dat ze Ukraine mochten binnenvallen. Europa en US en gelijkgestemden vonden van niet.
Elk hebben hun gegronde redenen (volgens henzelf).
Ik vind dat Putin geen gegronde reden had. Ik ben maar 1 van de zoveel in de wereld. Maar op Spaargids zijn er meer die Putin actief verdedigen dan zij die Putin actief veroordelen. Wat zegt dat over Spaargids? Extreem-rechts?
Spaargids heeft altijd degene verband die extreem-rechts aankloegen. Nooit degenen die extreem-rechts verdedigden.
En dus, wie Putin steunt, krijgt vrije baan op Spaargids