Holdings
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Holdings
Helaas hebben we Lop niet gelezen; even snel gekeken goede aankoop! Maar we weten niets van BMY. Wij houden ons wel aan onze principes betreffende holdings. Uiteraard kopen we hier en daar ook wel eens geen holdings bij voor een klein bedrag. Ervaring van de 10 keer gaat het 6 keer mis. Zoals TikTak al zei: gij moet geloven in hetgeen gij koopt. ( Geloof dan toch meer in de expertise van holdings )
Het erkennen van fouten die ge hebt gemaakt: Wij verkochten Sofina en Brederode te snel. Gelukkig hebben wij dat niet gedaan met Berkshire. Betreffende Kinnevik; die hebben we te duur ingekocht. Wij laten het nog wat zakken en kopen bij wanneer nodig. Wellicht weet Michael er meer van….
Tot dusver hebben we geen nare ervaringen met holdings in Zweden…….
Verder is het momenteel nog moeilijker om bij te kopen in vergelijking met de corona crisis. Immers wij weten niet hoever de Tsaar zal gaan. Wij zijn er niet gerust op!
Gij zult uw huis maar moeten verlaten met uiteindelijk niets. Uw huis bestaat ook niet meer. Het zal je maar gebeuren. En wij vergeten dat het ook ons kan treffen. Wellicht zijn wij te serieus en te negatief en uiteraard hopen wij dat wij helemaal ongelijk hebben!
Het erkennen van fouten die ge hebt gemaakt: Wij verkochten Sofina en Brederode te snel. Gelukkig hebben wij dat niet gedaan met Berkshire. Betreffende Kinnevik; die hebben we te duur ingekocht. Wij laten het nog wat zakken en kopen bij wanneer nodig. Wellicht weet Michael er meer van….
Verder is het momenteel nog moeilijker om bij te kopen in vergelijking met de corona crisis. Immers wij weten niet hoever de Tsaar zal gaan. Wij zijn er niet gerust op!
Gij zult uw huis maar moeten verlaten met uiteindelijk niets. Uw huis bestaat ook niet meer. Het zal je maar gebeuren. En wij vergeten dat het ook ons kan treffen. Wellicht zijn wij te serieus en te negatief en uiteraard hopen wij dat wij helemaal ongelijk hebben!
Zijn jullie er zich bewust van dat de helft van jullie berichten steeds terugkeren.
Sofina te vroeg verkocht, kinnevik te duur,... We weten het nu wel hoor!
Sofina te vroeg verkocht, kinnevik te duur,... We weten het nu wel hoor!
Mogen we ook even verwijzen naar de koersprestatie van Prosus of geld daar “maak de rekening van anderen toch niet?”
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Beide holdings leggen alvast stevige (slechte) Ytd-prestaties neer:
Prosus : -41,73%
Kinnevik : -36,53%
![Shocked :o](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/shocked.gif)
![Shocked :o](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/shocked.gif)
Bogleheadsportefeuille: IWDA (40%) - EMIM (40%) - AGGH (20%)
Vanguard portefeuille : VWCE (80%) - VAGE (20%)
Aandelenportefeuille: Combinatie van familiale holdings & Belgisch vastgoed
Vanguard portefeuille : VWCE (80%) - VAGE (20%)
Aandelenportefeuille: Combinatie van familiale holdings & Belgisch vastgoed
Ik vermoed dat laeka bij voorkeur het enkel heeft over winnaars van zichzelf of verliezers van anderen. ![Cool 8)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cool.gif)
![Cool 8)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cool.gif)
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
leaka maakt enkel zijn eigen rekening ![Cool 8)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cool.gif)
![Cool 8)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cool.gif)
Hier hetzelfde verhaal m.b.t. Kinnevik. Achteraf te duur gekocht, maar intussen is de stemming natuurlijk ook behoorlijk omgeslagen als het gaat om groeibedrijven. Ik ga ervan uit dat het wel weer goed zal komen met Kinnevik, maar ik heb mijn verwachtingen een (flink) stuk teruggeschroefd.Jozefien1969 schreef: ↑21 april 2022, 21:06 Het erkennen van fouten die ge hebt gemaakt: ... Betreffende Kinnevik; die hebben we te duur ingekocht. Wij laten het nog wat zakken en kopen bij wanneer nodig. Wellicht weet Michael er meer van….
Wel verrassend dat Kinnevik nu blijkbaar tegen een korting van 19% op de NAV noteert, terwijl dit bij Latour nog steeds een premie van 49% is.
Prosus is inderdaad een ramp. Niet alle tips zijn direct een schot in de roos ook bij laeka niet. Maar... sommige dingen zijn gemakkelijk te voorspellen zoals de daling van Sofina, Kinnevik en andere... bijna iedereen nam Sofina in zijn kooplijstjes op voor 2022! Peperduur toen ondertussen al serieus wat afgezwakt maar de believers kochten bij aan 400 euro en meer en bij 370 euro was het ook koopwaardiger dan ooit. Benieuwd wat het gaat geven als ze bij Sofina net zoals bij Kinnevik een daling van de NAV bekend maken.
Er is inmiddels natuurlijk ook wel een aanzienlijke macro-economische verandering opgetreden, primair in de houding van de centrale banken. Het einde van het gratis geld feestje is een belangrijke verklaring van het omslagpunt van het sentiment. Achteraf is het makkelijk te constateren dat het in het verleden te duur was, ik snap alleen niet waarom het natrappen naar de mensen die daar een inschattingsfout hebben gemaakt voor jou blijkbaar een favoriete hobby is geworden? Voor de nieuwkomers is het wellicht leergeld. Ik wilde er niks van zeggen maar het begint te storen.laeka schreef: ↑22 april 2022, 17:16
Prosus is inderdaad een ramp. Niet alle tips zijn direct een schot in de roos ook bij laeka niet. Maar... sommige dingen zijn gemakkelijk te voorspellen zoals de daling van Sofina, Kinnevik en andere... bijna iedereen nam Sofina in zijn kooplijstjes op voor 2022! Peperduur toen ondertussen al serieus wat afgezwakt maar de believers kochten bij aan 400 euro en meer en bij 370 euro was het ook koopwaardiger dan ooit. Benieuwd wat het gaat geven als ze bij Sofina net zoals bij Kinnevik een daling van de NAV bekend maken.
Het is ook makkelijk Bill Ackman nu uit te lachen vanwege zijn aankoop van Netflix. Achteraf makkelijk ernaar te wijzen, maar de investment case is veranderd en dan stapt hij uit. Kun je een aantal maanden gaan roepen vanaf de zijlijn dat iemand een fout heeft gemaakt, die we allemaal wel eens maken, of je kunt zeggen: knap dat hij durft uit te stappen als de feiten veranderen (quote van Keynes).
Het is niet reëel te verwachten dat je een Sofina of een Kinnevik voor een discount van 30%+ kunt kopen (een crisis/beurscrash even buiten beschouwing gelaten), omdat deze holdings activa hebben waar je elders niet in kunt investeren/participeren. (Bij Kinnevik was dat zo na de afsplitsing van Zalando) Daarom verdienen de holdings met een grote beursgenoteerde portefeuille ook een grotere discount, omdat je die portefeuille zelf ook kunt repliceren.
Bij een premie van 20% zie je mij ook niet aan de koopzijde, maar als je zegt: minimaal een 30% discount, en anders is een holding peperduur, vind ik dat ook te kort door de bocht. Zeker omdat er bij elke holding een andere verklaring voor kan zijn (zo verdienen waardevernietigende holdings of stagnerende holdings een behoorlijke discount. Dat maakt ze niet per definitie goedkoop).
Dat gezegd hebbende, wat moeten we nu dan aanvangen met de "gevallen engelen"? De insiders bij Sofina zijn de afgelopen weken aardig aan het bijkopen, en Sofina zelf heeft ook flinke plukken aan het werk gezet na publicatie van het jaarverslag. Op deze niveaus ben ik dus koper.
Bij Kinnevik wil ik eerst zien dat de insiders kopen en eens zien hoe de dochterondernemingen rapporteren. Vandaag krijgt Babylon een flinke veeg uit de pan, maar dat heeft meer te maken met het aflopen van een lock-up (van de SPAC). Ik acht Kinnevik en Prosus wel optimistischer in hun berekeningen dan het doorgaans meer degelijke en conservatieve Sofina (interviews met Boël tonen dat ook wel aan), dus ben daar wat voorzichtiger. Maar zelfs als je een haircut van 25% bij Prosus neemt en de Rusland/Oekraïne activa volledig afschrijft sta je boven de 55% discount. Dat lijkt me wat veel van het goede.
Intussen stapt EXOR in de healthcare sector. Zie ook hun capital markets day presentatie, dit past in de plannen, dus is een eerste stap(je).
https://www.marketscreener.com/quote/st ... -40125642/
https://www.marketscreener.com/quote/st ... -40125642/
BOIS SAUVAGE
Topman Benoit Deckers in De Tijd vandaag
"Wij blijven op de beurs"
"We hebben voldoende ijzers in het vuur om op de lange termijn waarde te blijven creëren"
Topman Benoit Deckers in De Tijd vandaag
"Wij blijven op de beurs"
"We hebben voldoende ijzers in het vuur om op de lange termijn waarde te blijven creëren"
-
- Full Member
- Contacteer:
Berkshire Hathaway is sinds donderdag enkele % gedaald. 30 april is hun 'annual meeting'. Als ze volgende week nog wat dalen, misschien goed moment om positie wat uit te breiden?
Bij Latour komt de man met de hamer ook nog wel eens langs. Kinnevik komt op mijn radar als er nog zo een 10% afgaat van de koers.dreamy schreef: ↑22 april 2022, 10:09Hier hetzelfde verhaal m.b.t. Kinnevik. Achteraf te duur gekocht, maar intussen is de stemming natuurlijk ook behoorlijk omgeslagen als het gaat om groeibedrijven. Ik ga ervan uit dat het wel weer goed zal komen met Kinnevik, maar ik heb mijn verwachtingen een (flink) stuk teruggeschroefd.Jozefien1969 schreef: ↑21 april 2022, 21:06 Het erkennen van fouten die ge hebt gemaakt: ... Betreffende Kinnevik; die hebben we te duur ingekocht. Wij laten het nog wat zakken en kopen bij wanneer nodig. Wellicht weet Michael er meer van….
Wel verrassend dat Kinnevik nu blijkbaar tegen een korting van 19% op de NAV noteert, terwijl dit bij Latour nog steeds een premie van 49% is.
Als je rekening houd met zijn gigantische portfolio, cashberg en koersevolutie op lange termijn, dan mag je hierop blind vertrouwen.mickeymouse schreef: ↑23 april 2022, 10:52 Berkshire Hathaway is sinds donderdag enkele % gedaald. 30 april is hun 'annual meeting'. Als ze volgende week nog wat dalen, misschien goed moment om positie wat uit te breiden?
Je moet jouw centen lang durven missen.
Persoonlijk ben ik ook aan het uitkijken voor een nieuw pakketje Berkshire.
Idem. Maar staan nu 7% onder hun top en op niveau van 16 maart, dus die daling valt wel mee. Ik zou graag nog eens bijkopen aan 300, maar dat zal misschien iets te scherp zijn.Georg schreef: ↑24 april 2022, 09:08Als je rekening houd met zijn gigantische portfolio, cashberg en koersevolutie op lange termijn, dan mag je hierop blind vertrouwen.mickeymouse schreef: ↑23 april 2022, 10:52 Berkshire Hathaway is sinds donderdag enkele % gedaald. 30 april is hun 'annual meeting'. Als ze volgende week nog wat dalen, misschien goed moment om positie wat uit te breiden?
Je moet jouw centen lang durven missen.
Persoonlijk ben ik ook aan het uitkijken voor een nieuw pakketje Berkshire.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)