Ervaringen met Saxo Bank
TIP
Re: Ervaringen met Saxo Bank
Dit klinkt als een slechte mop...
Het zijn echte knoeiers! Nu versturen ze al mails 20 dagen te laat
Maar serieus... dit is toch echt ongezien voor brokers
Maar serieus... dit is toch echt ongezien voor brokers
Wat is eigenlijk de logica hier achter? Ik snap niet wat Saxo dat eigenlijk oplevert, ze gaan er klanten mee verliezen, maar verder...
Wat betreft alternatieven, ik ga voor het gedeelte ETF's (accumulerend) naar degiro gaan. Als je van de kernselectie kiest zijn de transacties gratis en als je bij accumulerend blijft krijg je ook geen problemen met aangiftes bij de belastingen. (Je hoeft enkel maar je buitenlandse rekening aanmelden.)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Welke tussenkomst? Is Saxo op de vingers getikt?
Op zich zijn die MiFID II vragenlijsten ambetant maar begrijpelijk. DIt is echter van een totaal andere orde - een deel van het productportfolio wordt ontoegankelijk voor een behoorlijk lange tijd en dat zonder een duidelijk gecommuniceerde einddatum (op de algemene 6 maand om alle vragenlijsten "te verbeteren" na). Wat bij KT voor mij fout ging de voorbije jaren zijn kleine ongemakken vergeleken met dit geknoei. Elk nadeel heeft zijn voordeel...
Toch frappant wat een knoeiboel dit is in vergelijking met Binck voor de overname. Pure kapitaalvernietiging.
Op zich zijn die MiFID II vragenlijsten ambetant maar begrijpelijk. DIt is echter van een totaal andere orde - een deel van het productportfolio wordt ontoegankelijk voor een behoorlijk lange tijd en dat zonder een duidelijk gecommuniceerde einddatum (op de algemene 6 maand om alle vragenlijsten "te verbeteren" na). Wat bij KT voor mij fout ging de voorbije jaren zijn kleine ongemakken vergeleken met dit geknoei. Elk nadeel heeft zijn voordeel...
Toch frappant wat een knoeiboel dit is in vergelijking met Binck voor de overname. Pure kapitaalvernietiging.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik ben geen insider, maar daar wijst toch alles op.
Als het niet door FSMA komt, dan zouden ze die dingen toch gewoon updaten zonder impact voor de klanten, neem ik aan.
Of denk jij dat hun uitleg gemeend is ?
Hm ... dat is toch een mooie oplossing die Saxo bedacht heeft, nietwaar ?We zien het dan ook als onze plicht om ervoor te zorgen dat onze klanten enkel in die beleggingsproducten handelen die het beste bij hen passen. Dit doen we voorafgaand door een passendheidstoets, de gekende vragenlijst die u dient in te vullen.
Vervolgens:
Ik lees dat als: "Op dit moment zijn we onze huidige vragenlijsten voor de complexere producten aan het herwerken. Totdat deze vragenlijsten goedgekeurd zijn door de financiële autoriteiten (FSMA), moeten we de handel in deze complexere producten beperken."Op dit moment zijn we, in nauw overleg met de financiële autoriteiten (FSMA), onze huidige vragenlijsten voor de complexere producten aan het herwerken. Totdat deze vragenlijsten verbeterd zijn, hebben we beslist dat de handel in complexere producten tijdelijk beperkt wordt.
Edit: niet dat ik Saxo hiermee in een slecht daglicht wil stellen, want het zou goed kunnen dat ook die communicatie zo moet van FSMA
Ik zie 2 plausibele scenario's en geen van beide stelt Saxo Bank in een positief daglicht:
1) Ze staan onder verhoogd toezicht en hebben de waarschuwingen van de FSMA te lang genegeerd waardoor ze nu het mes op de keel wordt gezet.
2) FSMA is een schaamlapje voor een ander, ernstig probleem dat ze niet publiek willen maken.
Toch wel zeer opmerkelijk dat een uitgever van Turbo's (cf. https://turbos.binck.com) de handel in hun eigen financieel instrument tijdelijk de nek moet omwringen.
1) Ze staan onder verhoogd toezicht en hebben de waarschuwingen van de FSMA te lang genegeerd waardoor ze nu het mes op de keel wordt gezet.
2) FSMA is een schaamlapje voor een ander, ernstig probleem dat ze niet publiek willen maken.
Toch wel zeer opmerkelijk dat een uitgever van Turbo's (cf. https://turbos.binck.com) de handel in hun eigen financieel instrument tijdelijk de nek moet omwringen.
[quote=Jozefien1969 post_id=545619 time=1650049676 user_id=38590]
klik op persoon of pop, links achter op uw scherm
klik daarna op overzichten
dan op rekeningafschriften ( handig om deze te downloaden )
... en als je dan op rekeningafschriften klikt ben je ook gelijk uitgelogd! Dat is nu ook niet handig.
klik op persoon of pop, links achter op uw scherm
klik daarna op overzichten
dan op rekeningafschriften ( handig om deze te downloaden )
... en als je dan op rekeningafschriften klikt ben je ook gelijk uitgelogd! Dat is nu ook niet handig.
Onderstaande vragen heb ik ontvangen van Saxo bank.
Soortgelijke vragen heb ik reeds begin dit jaar gekregen, maar omdat ik deze nogal persoonlijk vind, had ik verduidelijk gevraagd.
Hun antwoord is even nietszeggend en bijna identiek dan hun eerste salvo vragen.
Ik ben nochtans al meer dan 10 jaar klant bij Saxo/Binckbank.
Contanten heb ik nooit gestort, alle gelden kwamen via overschrijving van andere Belgische banken.
In hoeverre moet ik hierop antwoord geven en wat met mijn privacy?
Met zulke vragen kunnen ze doorvragen tot ik alle rekeninguittreksels of andere documenten van de afgelopen 10jaar op tafel moet leggen.
"
1. Hartelijk dank voor uw antwoord. Onze hartelijk excuses voor het veroorzaakte ongemak, Wij willen u erop wijzen dat informatiebeveiliging van het grootste belang is voor Saxo Bank. Wij voeren deze regelmatige controles op onze dossiers uit om ervoor te zorgen dat uw fondsen en persoonsgegevens in overeenstemming zijn met de verstrekte gegevens. Deze informatie is noodzakelijk om onze relatie met u als klant voort te zetten. Alle financiële instellingen hebben de plicht om de herkomst van de tegoeden van hun klanten te verifiëren. Wij begrijpen dat er bezorgdheid kan bestaan over het delen van vertrouwelijke gegevens, maar Saxo Bank zal de verstrekte informatie met de. Daarom verzoeken wij u onderstaande informatie/documenten te verstrekken.
a. Belastingaangifte. OF
b. Bankafschriften waaruit blijkt dat u uw loon van de laatste drie maanden van uw werkgever heeft ontvangen. OF
c. Een kopie van een recente loonstrook (en bonusbetaling indien van toepassing), die uw gemiddeld maandloon of jaarloon aantoont.
d. Een ander soortgelijk document waarin de bron van inkomsten wordt toegelicht.
2. Aangezien de herkomst van vermogen erfenis is, willen wij u vragen een kopie van de akte dan wel een ondertekende brief van een notaris/advocaat door te zenden waarin de details over het bedrag en de relatie tussen erflater en erfgenaam worden uitgelegd. OF
Bankafschrift waarop duidelijk de bankoverschrijving van de advocaat/notaris staat vermeld, inclusief details over de overschrijving en bewijsstukken dat het om een erfenis gaat.
3. Wat is uw beroep? Wij willen u vriendelijk vragen ons meer te vertellen over uw beroep en professionele activiteiten. Gelieve ons volgende informatie te verstrekken:
a) Wat is de naam van het bedrijf?
b) Wat zijn de activiteiten van het bedrijf?
c) Uw functie in het bedrijf.
d) Indien beschikbaar, gelieve de website van het bedrijf te vermelden.
"
Soortgelijke vragen heb ik reeds begin dit jaar gekregen, maar omdat ik deze nogal persoonlijk vind, had ik verduidelijk gevraagd.
Hun antwoord is even nietszeggend en bijna identiek dan hun eerste salvo vragen.
Contanten heb ik nooit gestort, alle gelden kwamen via overschrijving van andere Belgische banken.
Met zulke vragen kunnen ze doorvragen tot ik alle rekeninguittreksels of andere documenten van de afgelopen 10jaar op tafel moet leggen.
"
1. Hartelijk dank voor uw antwoord. Onze hartelijk excuses voor het veroorzaakte ongemak, Wij willen u erop wijzen dat informatiebeveiliging van het grootste belang is voor Saxo Bank. Wij voeren deze regelmatige controles op onze dossiers uit om ervoor te zorgen dat uw fondsen en persoonsgegevens in overeenstemming zijn met de verstrekte gegevens. Deze informatie is noodzakelijk om onze relatie met u als klant voort te zetten. Alle financiële instellingen hebben de plicht om de herkomst van de tegoeden van hun klanten te verifiëren. Wij begrijpen dat er bezorgdheid kan bestaan over het delen van vertrouwelijke gegevens, maar Saxo Bank zal de verstrekte informatie met de. Daarom verzoeken wij u onderstaande informatie/documenten te verstrekken.
a. Belastingaangifte. OF
b. Bankafschriften waaruit blijkt dat u uw loon van de laatste drie maanden van uw werkgever heeft ontvangen. OF
c. Een kopie van een recente loonstrook (en bonusbetaling indien van toepassing), die uw gemiddeld maandloon of jaarloon aantoont.
d. Een ander soortgelijk document waarin de bron van inkomsten wordt toegelicht.
2. Aangezien de herkomst van vermogen erfenis is, willen wij u vragen een kopie van de akte dan wel een ondertekende brief van een notaris/advocaat door te zenden waarin de details over het bedrag en de relatie tussen erflater en erfgenaam worden uitgelegd. OF
Bankafschrift waarop duidelijk de bankoverschrijving van de advocaat/notaris staat vermeld, inclusief details over de overschrijving en bewijsstukken dat het om een erfenis gaat.
3. Wat is uw beroep? Wij willen u vriendelijk vragen ons meer te vertellen over uw beroep en professionele activiteiten. Gelieve ons volgende informatie te verstrekken:
a) Wat is de naam van het bedrijf?
b) Wat zijn de activiteiten van het bedrijf?
c) Uw functie in het bedrijf.
d) Indien beschikbaar, gelieve de website van het bedrijf te vermelden.
"
Voor mij voldoende om "salut en de kost" te zeggen !!
Er zitten daar toch vragen bij,die er ver over zijn....dergelijke vragen voor een beleggersrekeningske? Nog nooit meegemaakt!
Hopelijk zit er tussen hun klanten een paar advocaten......Ze zullen daar wel een toontje lager zingen!
Er zitten daar toch vragen bij,die er ver over zijn....dergelijke vragen voor een beleggersrekeningske? Nog nooit meegemaakt!
Hopelijk zit er tussen hun klanten een paar advocaten......Ze zullen daar wel een toontje lager zingen!
-
- Verbannen Gebruiker
2 mogelijkheden financiële transacties zijn verdacht of saxobank vindt u niet interessant als klant. In beide gevallen saxo blij dat u weg bent.
Divi schreef: ↑23 april 2022, 13:13 Voor mij voldoende om "salut en de kost" te zeggen !!
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 23 april 2022, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Een bank is verplicht om de verrichtingen van zijn klanten "kennen" en eventueel verdachte transacties door te geven aan de overheid.Int74 schreef: ↑23 april 2022, 12:56 Onderstaande vragen heb ik ontvangen van Saxo bank.
het bedrijf te vermelden.
Als je niet antwoord kan de bank jouw verrichtingen aan de overheid melden en ze kunnen jouw rekening sluiten. Je moet dan je gelden naar een andere bank overmaken; ... waar je weer dezelfde vragen zal krijgen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik denk dat je je best uit de voeten maakt bij Saxo, nog nooit zo'n vragen gezien, ze lijken de fiscus wel.
-
- Verbannen Gebruiker
Bij de meeste banken en brokers moet je de standaard mifid 2 vragenlijst i.v.m. KYC doorlopen. Doorgaans vragen ze een range voor uw inkomen. Waar uw loon niet gestort wordt kunnen ze effectief om de loonstrook vragen. Dan weten ze dat stortingen tot dat bedrag niet verdacht zijn.
Hier lijkt het op de vragenlijst voor verdachte stortingen. Zeker punt 2. Ze geven u nog een kans om de erfenis te bewijzen. Indien niet melden ze die aan antiwitwascel "Cel voor Financiële Informatieverwerking".
Hier lijkt het op de vragenlijst voor verdachte stortingen. Zeker punt 2. Ze geven u nog een kans om de erfenis te bewijzen. Indien niet melden ze die aan antiwitwascel "Cel voor Financiële Informatieverwerking".