Oekraïne en het conflict tussen Rusland en het Westen
Re: Oekraïne en het conflict tussen Rusland en het Westen
Je hoeft niet akkoord te gaan, maar het begrijpen van hun denkpatroon is de basis voor een betere verstandhouding. Daarvoor moet je wel bereid zijn om te luisteren en ik heb niet de indruk dat we dat ooit gedaan hebben. Hoezeer zij zich in het verdomhoekje geduwd voelden door de NAVO uitbreiding met Oekraïne als de druppel die de emmer deed overvloeien. De Minsk akkoorden waren een diplomatieke oplossing waar Rusland achter stond en waarbij Oekraïne alleen de Krim verloor, alleen werden ze niet nageleefd.VincentVega schreef: ↑19 april 2022, 17:22Misschien toch nog eens alles herlezen ...cpnx schreef: ↑19 april 2022, 17:16
@centiem Heb jij het artikel echt gelezen?
Ik volg @Aerolia dat het een goed/leerrijk interview is en eentje waar weinig nieuws in staat als je het conflict al jaren volgt via niet-westerse media. Het interview was beter enkele maanden of zelfs enkele jaren geleden afgenomen, dan zouden onze politici beter beseft hebben hoe de Russen dit als een existentiële strijd beschouwen en niet als een spelletje van om ter meest sancties aankondigen.
Hetgeen Karaganov zegt geeft ons wel een goed inzicht in de Russische manier van denken. En het klopt wel dat ze enkel militair sterk staan maar bijvoorbeeld niet economisch (de Benelux is economisch gezien een even grote mogendheid als Rusland).
Maar inzicht krijgen in hun denkpatroon is nog iets anders dan akkoord gaan met hun denkwijze. De denkwijze van "we kunnen niet economische concurreren met het Westen, enkel militair kunnen we onze buurlanden aan onze invloedsfeer onderwerpen (submission by force) houdt geen enkele steek. Er is geen enkel reden of mogelijke rechtvaardiging om die buurlanden te "onderwerpen". Dat zijn zelfstandige en onafhankelijke landen die autonoom beslissingen nemen.
Het gaat niet enkel om economische concurrentie. Rusland kan niet concurreren in de propaganda oorlog. RT stelde niks voor in vergelijking met westerse MSM, Facebook, Twitter, ...
De idealist in mij wil je gelijk geven i.v.m. het militair onderwerpen van landen. Maar waarom Rusland veroordelen, als we het zelf doen? USA probeert met NAVO zijn invloedssfeer uit te breiden ten koste van Rusland en China. Rusland wil het restantje van zijn invloedssfeer niet verliezen. Er gaat m.a.w. bloed vloeien. Niet enkel in Oekraïne, maar dat is op dit moment de meest mediagenieke oorlog. Macht, invloed, goud, grondstoffen en meer bepaald controle over fossiele brandstoffen, ... Oekraïne is het zoveelste slachtoffer in die strijd: Afghanistan, Irak, Syrië, ... En er is ook nog de koloniale reflex. UK die een oorlogsschip stuurt naar de Zuid-Chinese zee om China te tonen wie er de baas is. Britannia rules the waves and God saves the Queen. Het enthousiasme waarmee Frankrijk mee deed aan de oorlog tegen Libië was ook een boodschap aan voormalige kolonies.
Geopolitiek is fascinerend en walgelijk tegelijk.
Als iemand uit het westen het over de wereld of internationale gemeenschap heeft, dan is het altijd nuttig om zich af te vragen of het over de NAVO-leden gaat of over de ganse wereld. De sancties tegen Rusland, de censuur van Russische media, ... gebeurt enkel in NAVO landen. Een ruime meerderheid van de landen veroordeelt de inval van Rusland in Oekraïne, maar veel niet-NAVO leden en partners vinden dat de oorzaak van het conflict wel bij de NAVO ligt.VLblokpate schreef: ↑19 april 2022, 17:43Maar natuurlijk. Dat is de clou van de zaak. Rusland vindt dat ze Ukraine mochten binnenvallen. Europa en US en gelijkgestemden vonden van niet.
Elk hebben hun gegronde redenen (volgens henzelf).
Ik vind dat Putin geen gegronde reden had. Ik ben maar 1 van de zoveel in de wereld. Maar op Spaargids zijn er meer die Putin actief verdedigen dan zij die Putin actief veroordelen. Wat zegt dat over Spaargids? Extreem-rechts?
Als dat waar zou zijn, hoe komt het dat jij hier nog kunt posten?VLblokpate schreef: ↑19 april 2022, 17:43 Spaargids heeft altijd degene verband die extreem-rechts aankloegen. Nooit degenen die extreem-rechts verdedigden.
En dus, wie Putin steunt, krijgt vrije baan op Spaargids
Ik keur de oorlog in Oekraïne niet goed, ik probeer de geopoltieke dynamiek te begrijpen. De oorlog (hot war) in Oekraïne die begon met de inval van Russische troepen op 24 februari, is niet HET conflict. Het is een expressie van het conflict tussen 2 grootmachten, met name USA (plus aanhangsel NAVO) en Rusland. Net zoals de sancties, de wapenleveringen, de retoriek, de oorlog in Georgië, ... Als Rusland niet ten onder gaat aan de oorlog in Oekraïne, maar op zijn minst gedeeltelijk krijgt wat het wil, dan zal het conflict blijven voortduren zowel in het niet door Rusland ingelijfde deel van Oekraïne als zich verplaatsen naar elders (Wit-Rusland, Kazachstan, Georgië, ...). Als Rusland wel ten onder gaat, dan volgt het conflict met China (dat ondertussen ook al begonnen is) met eventueel nog Wit-Rusland, Syrië, Kazachstan, Iran, ... als aperitief.
USA kan blijven oorlog stoken, want het heeft veel te winnen en weinig te verliezen. Europa daarentegen heeft niks te winnen en veel te verliezen.
Rusland zal niet ten ondergaan aan de oorlog en ook niet door de sancties. Kijk maar naar Iran, dat is jaren aan een stuk door de VS geboycot, heeft jaren geen olie kunnen exporteren en geen enkel westers bedrijf mocht iets kopen of verkopen aan Iran. De bevolking heeft daar natuurlijk wel van afgezien, zelfs aan noodzakelijke basis medicijnen was een gebrek maar Iran is niet ten onder gegaan.cpnx schreef: ↑19 april 2022, 18:46 Als Rusland niet ten onder gaat aan de oorlog in Oekraïne, maar op zijn minst gedeeltelijk krijgt wat het wil, dan zal het conflict blijven voortduren zowel in het niet door Rusland ingelijfde deel van Oekraïne als zich verplaatsen naar elders (Wit-Rusland, Kazachstan, Georgië, ...).
Rusland zal niet gedeeltelijk krijgen wat het wil, de VS zullen er wel op aandringen om qua territorium niks toe te geven in onderhandelingen. Rusland zal veroveren wat het wil (de Donbass), vervolgens verzand dit in een ingegraven frontlijn zonder vredes akkoord, juist zoals het eigenlijk al sinds 2014 was.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ik vond het ook een goed interview, maar leerrijk? Hij zegt wat Rusland al 25 jaar zegt. Je moet toch al heel lang het internationale nieuws enkel bij onze MSM gevolgd hebben om hier van op te kijken?
Ik twijfel er geen moment aan dat onze politiekers slim genoeg zijn om dat te weten. Maar er is daar een ongelooflijke peer pressure om toch maar niet de party pooper te zijn die zegt dat onze keizer geen kleren aan heeft. En het zijn toch maar Oekraïners en Russen die sneuvelen. Internationale politiek gaat over lijken. Zoveel is andermaal duidelijk
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Aerolla schreef: ↑19 april 2022, 17:31Ik vind dat echt zo'n vreemde opmerking altijd, dat zijn uitspraken gebaseerd op het BBP, wat m.i. geen relevante indicator is in deze(zei ik al eerder), maar daar mag je gerust van mening verschillen.VincentVega schreef: ↑19 april 2022, 17:22
Hetgeen Karaganov zegt geeft ons wel een goed inzicht in de Russische manier van denken. En het klopt wel dat ze enkel militair sterk staan maar bijvoorbeeld niet economisch (de Benelux is economisch gezien een even grote mogendheid als Rusland).
Doe ik ook. Heb jij een andere indicator dan het BBP of BNP om de economische macht te meten?
Maar als wat je zegt klopt, waarom zijn we dan zo afhankelijk van Rusland?
Omdat de Russische economie voornamelijk gebaseerd is op olie- en gaswinning, misschien?
Ik vind dit niet uit. De BBP-cijfers tonen het aan en Karaganov bevestigt dit ook. Sterker nog, hij noemt het een reden en zelf verrechtvaardiging voor de oorlogsvoering door Rusland: omdat Rusland economisch niet sterk staat, probeert het dit militair te compenseren. Een beetje het Napoleoncomplex dus …
is de wereld evenveel afhankelijk van de Benelux dan van Rusland? (want dat zeg je toch?)
Gaan we de wereld chanteren met een tulpenblokkade, of de chocoladeprijs laten exploderen?
Neen, dat zeg ik niet. Enkel jij zegt dit. Chanteren? Vermoedelijk niet en gelukkig maar. Maar laat de chocoladeprijs aub niet exploderen. Of ik moet Zwitserse chocolade gaan kopen …
Ik durf argumenteren dat je de wereld meer pijn doet met 10% stijging in gasprijs, dan 10% stijging in chocoladeprijs.
Dat zou wel eens kunnen kloppen. Bij mij zouden beiden veel pijn doen …
Het feit dat dit conflict de wereldwijde inflatie de hoogte injaagt, toont dat er iets niet klopt in die redenering, of is dat allemaal oekraiense productie?
De inflatie was al aan het stijgen voor de inval, maar de inval heeft ongetwijfeld een impact gehad op de inflatie.
Ik denk dat Rusland eigenlijk geen economische dwerg is, blijkbaar...
Zoveel is duidelijk … maar verwondert mij ook niet. Je bent dan ook sterk pro-Russisch (of moet ik zeggen anti-Westers?) en zeker niet neutraal zoals je zelf beweert. Ikzelf was verwonderd over de lage economische kracht van Rusland (in termen van BBP) en dat voor een militaire grootmacht. Maar misschien speelt daar dus het Napoleoncomplex, zowel bij Rusland als land als bij Poetin als klein opdondertje …
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
De situatie in bepaalde Balkan-landen zou men beter ook eens goed in de gaten houden. In tegenstelling tot Joe Biden is Poetin er ongekend populair zowel bij de jongere als oudere bevolking.
The true terrorists of our world do not meet at the docks at midnight, or scream "Allahu Akbar" before some violent action. The true terrorists of our world wear 5000 dollar suits and work in the highest positions of finance, government and business.
Ook in de Verenigde Staten is de populariteit van Joe Biden nog maar eens gezakt. De modale Amerikanen hebben toch serieuze twijfels over de aanpak van deze crisis, terwijl de politieke elite eigenlijk aan het kwijlen is om een rechtstreekse confrontatie met Rusland aan te gaan, gelukkig zitten er slimmere mensen in het Pentagon. Het non-stop blijven bewapenen van Oekraïne zal als een boomerang in ons gezicht terechtkomen.
The true terrorists of our world do not meet at the docks at midnight, or scream "Allahu Akbar" before some violent action. The true terrorists of our world wear 5000 dollar suits and work in the highest positions of finance, government and business.
En als je dan al leest over fase 2: Het pro-Russische Transnistrie (enkel erkend als onafhankelijke staat door Rusland ed) in het noordoosten van Moldavie willen ze ook al gaan 'bevrijden' van de onderdrukking door Moldavie. Moldavie dat net zoals Oekraine een bufferzone moet blijven tussen Russissch gebied en Navo-gebied...
De (officiële) annexatie van Transnistrië lijkt me een kwestie van tijd, al ja is het Russische leger daar ook al redelijk goed vertegenwoordigd.
We gaan nog goed onderlegd worden in de aardrijkskunde van Oost-Europa.
Dat zal dan inderdaad zowat het enige positieve zijn dat uit deze hele oorlog voort komt. Steden waarvan we vroeger nooit gehoord hadden kunnen we nu zonder moeite aanwijzen op een blinde kaart van Oekraine. Ik zou zeggen: ik ken ondertussen voldoende van Oekraine. Stop maar met onze geografische kennis te verruimen!
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Begin maar al te beven, 't zou in de sjakos zijn:VincentVega schreef: ↑18 april 2022, 21:09Oei, een kritische noot over multimiljonair Elon Musk en zijn perceptie van “freedom of speech”
Elon Musk Buys Twitter
Nu even afwachten hoe welgemeend zijn voornemen is om van Twitter weer een baken van vrije meningsuiting te maken. Maar 't ziet er niet slecht uit:
“Free speech is the bedrock of a functioning democracy, and Twitter is the digital town square where matters vital to the future of humanity are debated”
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Ik ben er toch wat minder gerust in dan jij, Carpe: "The deal would put world's richest man in charge of one of the world's most influential platforms" (quote CNN)CarpeNoctem schreef: ↑25 april 2022, 21:21 Nu even afwachten hoe welgemeend zijn voornemen is om van Twitter weer een baken van vrije meningsuiting te maken. Maar 't ziet er niet slecht uit:“Free speech is the bedrock of a functioning democracy, and Twitter is the digital town square where matters vital to the future of humanity are debated”
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ik zie niet goed in hoe de hoeveelheid geld van Musk een probleem zou zijn? Dat lijkt me integendeel een goede zaak. Hij gaat nogal wat tegenwind vangen van mensen die de beknotting van de vrije meningsuiting genegen zijn (zie bvb al het giftige commentaar in je quote van CNN). Dan kan zijn zak geld wel nog eens van pas komen.
Als de rijkste persoon op aarde 42000 satellieten in het zwerk wil sturen, wereldwijde mediaplatforms begint op te kopen, en verklaart op te komen voor de vrije meningsuiting, dan wordt ik wel wat achterdochtig, ja. Het verbaast mij dat jij daar enthousiast over bent.CarpeNoctem schreef: ↑26 april 2022, 06:25Ik zie niet goed in hoe de hoeveelheid geld van Musk een probleem zou zijn? Dat lijkt me integendeel een goede zaak. Hij gaat nogal wat tegenwind vangen van mensen die de beknotting van de vrije meningsuiting genegen zijn (zie bvb al het giftige commentaar in je quote van CNN). Dan kan zijn zak geld wel nog eens van pas komen.