Holdings
TIP
Re: Holdings
Mijn woorden niet verdraaien he!!! Ik heb gezegd dat Sofina rond de jaarwisseling peperduur stond aan 430 euro. Enkele maanden later staan we 313 euro. Er is al een pakske van af.michael25 schreef: ↑22 april 2022, 18:55
Bij een premie van 20% zie je mij ook niet aan de koopzijde, maar als je zegt: minimaal een 30% discount, en anders is een holding peperduur, vind ik dat ook te kort door de bocht. Zeker omdat er bij elke holding een andere verklaring voor kan zijn (zo verdienen waardevernietigende holdings of stagnerende holdings een behoorlijke discount. Dat maakt ze niet per definitie goedkoop).
Rond de eeuwwisseling stond Brederode ook met een premie genoteerd enkele tijd later stonden ze terug met een korting genoteerd van 30% en meer. Er zijn genoeg kwaliteitsholdings te vinden die ook in private equity zitten en met kortingen noteren van 30% en meer. Zaken zoals een Sofina, Brederode, Latour, Kinnevik, Ackermans laat ik dan ook links liggen.
We hebben bij Kinnevik al een voorsmaakje gehad wat een kleine daling in het eerste kwartaal van de NAV teweeg kan brengen (PS en ze waren al gevoelig gezakt nietwaar?)
Ik stel me vaak de vraag waarom die holdings en aandelen de laatste jaren zo enorm gestegen zijn ?
Sofina april 2019 aan €183 en dan in dec 2021 zelfs €430 om dan nu terug aan €313 te noteren.
Idem voor aandelen zoals een Microsoft, april 2019 aan 120usd tot dec 2021 aan 350usd en nu terug aan 274 usd.
Het moet toch heel moeilijk zijn om hier nog een faire waarde op te kleven ?
Als ik dan bv bij de analisten van Dierickx kijk is Microsoft koopwaardig onder de 350usd. en zou dus nu een koopje moeten zijn.
Sofina april 2019 aan €183 en dan in dec 2021 zelfs €430 om dan nu terug aan €313 te noteren.
Idem voor aandelen zoals een Microsoft, april 2019 aan 120usd tot dec 2021 aan 350usd en nu terug aan 274 usd.
Het moet toch heel moeilijk zijn om hier nog een faire waarde op te kleven ?
Als ik dan bv bij de analisten van Dierickx kijk is Microsoft koopwaardig onder de 350usd. en zou dus nu een koopje moeten zijn.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Wellicht heeft uw geen fijne ervaringen gehad met Sofina, Brederode en Ackermans van H. Nimmer hebt gij het eerder over Latour en Kinnevik gehad in dit forum, althans met opbouwende of negatieve kritiek. Wellicht zijn er inderdaad genoeg kwaliteitsholdings te vinden die ook handelen in private equity maar over uw voorstel betreffende Fairfax India en First Pacific hebben we nooit meer iets vernomen. Overigens er zijn nog een aantal aandelen. Maar uiteindelijk gaat het niet daarom; het gaat om bewust en eerlijk te zijn. En het delen is dan wel fijn!laeka schreef: ↑24 april 2022, 09:30Mijn woorden niet verdraaien he!!! Ik heb gezegd dat Sofina rond de jaarwisseling peperduur stond aan 430 euro. Enkele maanden later staan we 313 euro. Er is al een pakske van af.michael25 schreef: ↑22 april 2022, 18:55
Bij een premie van 20% zie je mij ook niet aan de koopzijde, maar als je zegt: minimaal een 30% discount, en anders is een holding peperduur, vind ik dat ook te kort door de bocht. Zeker omdat er bij elke holding een andere verklaring voor kan zijn (zo verdienen waardevernietigende holdings of stagnerende holdings een behoorlijke discount. Dat maakt ze niet per definitie goedkoop).
Rond de eeuwwisseling stond Brederode ook met een premie genoteerd enkele tijd later stonden ze terug met een korting genoteerd van 30% en meer. Er zijn genoeg kwaliteitsholdings te vinden die ook in private equity zitten en met kortingen noteren van 30% en meer. Zaken zoals een Sofina, Brederode, Latour, Kinnevik, Ackermans laat ik dan ook links liggen.
We hebben bij Kinnevik al een voorsmaakje gehad wat een kleine daling in het eerste kwartaal van de NAV teweeg kan brengen (PS en ze waren al gevoelig gezakt nietwaar?)
-
- Hero Member
- Contacteer:
Wellicht heeft uw geen fijne ervaringen gehad met Sofina, Brederode en Ackermans van H. Nimmer hebt gij het eerder over Latour en Kinnevik gehad in dit forum, althans met opbouwende of negatieve kritiek. Wellicht zijn er inderdaad genoeg kwaliteitsholdings te vinden die ook handelen in private equity maar over uw voorstel betreffende Fairfax India en First Pacific hebben we nooit meer iets vernomen. Overigens er zijn nog een aantal aandelen. Maar uiteindelijk gaat het niet daarom; het gaat om bewust en eerlijk te zijn. En het delen is dan wel fijn!laeka schreef: ↑24 april 2022, 09:30Mijn woorden niet verdraaien he!!! Ik heb gezegd dat Sofina rond de jaarwisseling peperduur stond aan 430 euro. Enkele maanden later staan we 313 euro. Er is al een pakske van af.michael25 schreef: ↑22 april 2022, 18:55
Zijn de dalingen van Sofina, Kinnevik, enz...nu niet normaal omdat de algehele markttrend zakt?laeka schreef: ↑24 april 2022, 09:30 Enkele maanden later staan we 313 euro. Er is al een pakske van af.
Ik denk nu niet dat het au fond slecht gaat omdat het vooral in de groeisector harder gaat.
First pacific is dit jaar 7.64% gestegen. Op 1 jaar was dit 18%. Fairfax India staat dit jaar op licht verlies. Door figuren zoals u post ik nog nauwelijks of geen aan en verkopen meer want kritiek geven is gemakkelijk he als laeka aankopen opsomt en ze niet direct winst opleveren.Jozefien1969 schreef: ↑24 april 2022, 22:26Wellicht heeft uw geen fijne ervaringen gehad met Sofina, Brederode en Ackermans van H. Nimmer hebt gij het eerder over Latour en Kinnevik gehad in dit forum, althans met opbouwende of negatieve kritiek. Wellicht zijn er inderdaad genoeg kwaliteitsholdings te vinden die ook handelen in private equity maar over uw voorstel betreffende Fairfax India en First Pacific hebben we nooit meer iets vernomen. Overigens er zijn nog een aantal aandelen. Maar uiteindelijk gaat het niet daarom; het gaat om bewust en eerlijk te zijn. En het delen is dan wel fijn!laeka schreef: ↑24 april 2022, 09:30
Mijn woorden niet verdraaien he!!! Ik heb gezegd dat Sofina rond de jaarwisseling peperduur stond aan 430 euro. Enkele maanden later staan we 313 euro. Er is al een pakske van af.
beste,Georg schreef: ↑25 april 2022, 07:14Zijn de dalingen van Sofina, Kinnevik, enz...nu niet normaal omdat de algehele markttrend zakt?laeka schreef: ↑24 april 2022, 09:30 Enkele maanden later staan we 313 euro. Er is al een pakske van af.
Ik denk nu niet dat het au fond slecht gaat omdat het vooral in de groeisector harder gaat.
Sofina is bijna 29% gezakt dit jaar veel meer dan de markten dus. Laten we ervan uitgaan dat de NAV van Sofina 10% gezakt is dit jaar. Dan zou deze nu ongeveer 303 euro bedragen. Pas hierop een korting toe van 20% voor een kwaliteitsholding als Sofina en ik bekom koersen onder de 250 euro.
Ondanks de beursmalaise alweer toch een plus voor Compagnie du bois Sauvage.
Ondanks de beursmalaise alweer toch een plus voor Compagnie du bois Sauvage.
Scherpzinnige vaststelling van u dat het met 29 procent gezakt is.laeka schreef: ↑25 april 2022, 09:59
beste,
Sofina is bijna 29% gezakt dit jaar veel meer dan de markten dus. Laten we ervan uitgaan dat de NAV van Sofina 10% gezakt is dit jaar. Dan zou deze nu ongeveer 303 euro bedragen. Pas hierop een korting toe van 20% voor een kwaliteitsholding als Sofina en ik bekom koersen onder de 250 euro.
Ik weet nu niet welke markten je gebruikt als vergelijkingsmateriaal.
Ik vergelijk het met portfolio's met immature bedrijven of durfkapitaal zoals Kinnevik, SMT,...
Ik vind ook dat Laeka soms wat doorschiet in zijn kritiek op beleggers in hooggewaardeerde kwaliteitsholdings, maar ik denk wél dat Laeka dit jaar wel eens gelijk zou kunnen gaan krijgen met zijn focus op minder (hoog)gewaardeerde, liefst ondergewaardeerde holdings.laeka schreef: ↑22 april 2022, 17:16 Prosus is inderdaad een ramp. Niet alle tips zijn direct een schot in de roos ook bij laeka niet. Maar... sommige dingen zijn gemakkelijk te voorspellen zoals de daling van Sofina, Kinnevik en andere... bijna iedereen nam Sofina in zijn kooplijstjes op voor 2022! Peperduur toen ondertussen al serieus wat afgezwakt maar de believers kochten bij aan 400 euro en meer en bij 370 euro was het ook koopwaardiger dan ooit. Benieuwd wat het gaat geven als ze bij Sofina net zoals bij Kinnevik een daling van de NAV bekend maken.
Dit jaar lijkt duidelijk een jaar te worden waarin value het beter doet dan growth, en ja, dan zit je beter in ondergewaardeerde holdings waar weinig tot geen lucht in de koersen zit, terwijl de eerder hooggewaardeerde holdings als Kinnevik en Sofina met hun focus op growth de hardste klappen krijgen.
Mooie resultaten... Spijtig van de rode beursdag in het algemeen.
https://www.marketscreener.com/quote/st ... -40138340/
https://www.marketscreener.com/quote/st ... -40138340/
Wat denkt U,Laeka,nog wat Prosus inslaan?
Investor heeft ook al wat moeten inleveren na de resultaten van vorige week donderdag.