Verwarmen met airco of mazout
Re: Verwarmen met airco of mazout
Voorlopig verwarmen wij enkel Badkamer met aardgas (1,5m3 per dag)
Met hout /gras verwarmen gestopt (laten liggen voor echte winter)
Verwarmen nu met warmtepomp Lucht/Lucht (airco) is in dag gratis met zware PV installatie.
Met hout /gras verwarmen gestopt (laten liggen voor echte winter)
Verwarmen nu met warmtepomp Lucht/Lucht (airco) is in dag gratis met zware PV installatie.
Ik verwarm met mazout.
Ik heb een ondergrondse tank van 10.000 liter.
Momenteel heb ik nog 1200 liter in de tank.
Ik gebruik 6000 liter mazout per jaar.
vermits momenteel de stookoliepeijzen de pan uitrijzen vraag ik het advies van het forum ivm vraag wanneer ik best de stookolie aanvul.
Moet ik wachten op een lagere mazoutprijs per liter?
Ik heb een ondergrondse tank van 10.000 liter.
Momenteel heb ik nog 1200 liter in de tank.
Ik gebruik 6000 liter mazout per jaar.
vermits momenteel de stookoliepeijzen de pan uitrijzen vraag ik het advies van het forum ivm vraag wanneer ik best de stookolie aanvul.
Moet ik wachten op een lagere mazoutprijs per liter?
Bij ons ook alleen badkamer met aardgas. Lucht/Lucht airco waarmee we de living verwarmen gedurende korte tijd s'morgens, gratis daar we overschot hebben van de zonnepanelen.
Hout blijft liggen tot volgende winter.
Hout blijft liggen tot volgende winter.
Je cop en scop zijn niet realistisch, bij vriesweer moet de buitenunits soms om de 2 uur ontdooien omdat de verdamper dichtvriest, ook moet de condensafvoer verwarmd worden om deze niet dicht te laten vriezen.
Maar wat zeker is mazout en aardgas moet kost wat kost vermeden worden.
Op onze oude unit staat dat je de warmtefunctie niet mag gebruiken onder de 7graden buitentemperatuur. De reden zal zijn, vermoed ik, dat er geen antivriesfunctie inzit.
De COP bij een buitentemperatuur van 10-15 graden zal wel ok zijn.
Ik heb al door dat met mazout verwarmen moet blijven bij koude buiten temperaturen. Anders is de airco idd een slechte keuze.
Maar zoals het de laatste 2 maanden is, is die airco unit perfect om bij te verwarmen. En al zeker met mazout aan meer dan 1€ per liter
De COP bij een buitentemperatuur van 10-15 graden zal wel ok zijn.
Ik heb al door dat met mazout verwarmen moet blijven bij koude buiten temperaturen. Anders is de airco idd een slechte keuze.
Maar zoals het de laatste 2 maanden is, is die airco unit perfect om bij te verwarmen. En al zeker met mazout aan meer dan 1€ per liter
Kan je verhelpen met een binnen filter van dampkap te plaatsen tegen achterkant van verdamper.wsc schreef: ↑25 april 2022, 10:46 Je cop en scop zijn niet realistisch, bij vriesweer moet de buitenunits soms om de 2 uur ontdooien omdat de verdamper dichtvriest, ook moet de condensafvoer verwarmd worden om deze niet dicht te laten vriezen.
Stelt bevriezen uit omdat buitenlucht meer wrijving krijgt voor die door verdamper kanalen stroom.
ieder lokaal dat je wilt verwarmen een aparte lucht/lucht omkeerbare airco. Dat is niet voor alle gebouwen haalbaar, maar in combinatie met (veel zonnepanelen) lijkt mij dit de beste oplossing voor de toekomst. In veel lokalen staat nu een chauffage die toch nooit gebruikt wordt bvb de hall, slaapkamer...dus het aantal toestellen hoeft niet eens zo hoog te zijn.
Geen buizen meer, meer plaats in het chauffage kot. Als ik renoveer zal ik het zo doen.
Geen buizen meer, meer plaats in het chauffage kot. Als ik renoveer zal ik het zo doen.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
-
- Newbie
- Contacteer:
Hier komen ze binnenkort de accumulatie verwarming vervangen door een L/L warmtepomp van daikin, een vloermodel van 5kW. Deze moet de woonkamer van 8 x4 perfect en zuinig kunnen verwarmen volgens de installateur.
Ook is het de bedoeling om in het tussenseizoen te verwarmen met het overschot van de zonnepanelen.
Koelen zal ook voornamelijk gebeuren met stroom van de zonnepanelen.
Ook is het de bedoeling om in het tussenseizoen te verwarmen met het overschot van de zonnepanelen.
Koelen zal ook voornamelijk gebeuren met stroom van de zonnepanelen.
@toxictooms Wij hebben begin dit jaar ook een l/l warmtepomp geplaatst met in de living een 5kW unit en in de slaapkamer een kleinere unit (voor koeling in de zomer). Werkt perfect als verwarming in het tussenseizoen en mijn overschot van de zonnepanelen wordt eindelijk nuttig gebruikt en niet gratis aan de stroomleveranciers gegeven.
-
- Newbie
- Contacteer:
@eddy.
Op de slaapkamers hebben we al airco,die we niet meer zouden willen missen.
In de woonkamer is het de bedoeling om de L/L warmtepomp als hoofdverwarming te gebruiken.
En idd, nu gaan we ons overschot nuttiger gebruiken ipv bijna gratis weg te geven.
Op de slaapkamers hebben we al airco,die we niet meer zouden willen missen.
In de woonkamer is het de bedoeling om de L/L warmtepomp als hoofdverwarming te gebruiken.
En idd, nu gaan we ons overschot nuttiger gebruiken ipv bijna gratis weg te geven.
Dat bijna gratis de echte kost van de stroom.toxictooms schreef: ↑26 april 2022, 21:54
Al de rest zijn allerhande taksen en kosten.
Dank zij uw subsidies mogen anderen er al jaren voor opdraaien.
Estate Guru believer.
Als je meer stroom opwekt dan je verbruikt plaats je dit gratis op het net, wie er van profiteert weet je niet maar ik denk waarschijnlijk toch de leveranciers. Ik denk dat iedereen met een terugdraaiende teller ruimschoots taksen en kosten betaalt onder de mom van het prosumententarief (bij mij is dat ongeveer de helft van wat mijn elektriciteit rekening zou zijn zonder zonnepanelen).
Is geen subsidie maar een verworven certificaat voor uitgespaarde CO2 bij groene stroom productie, die vergoeding ervan bestond al voor uitrol zonnepanelen.
De aangekochte GSC door DNB'S worden door verkocht aan bedrijven die te veel CO2 emissies hebben en moeten die GSC kopen om boetes te vermijden.
Overheid noemt GSC " subsidies" en dat is helemaal uit context getrokken.
Wij zijn verplicht GSC te verkopen aan DNB'S ook de Huts en Co zodat DNB'S er handel mee kan drijven.
De GSC kunnen wij ook verkopen op de "Koolstof markt" maar dat kunnen wij niet omdat wij onder contract liggen met DNB'S
Zonder groenestroom productie, geen GSC en geen behaalde quota voor Europese doelstelling groenestroom, als België die niet haalt, zware boetes.
Laatst gewijzigd door odbc op 27 april 2022, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
De aankoopprijs en teruglevering prijs zijn bij mij evenveel, enkel netsvergoedingen. Zit met digitale meter aan meer dan 60 % rechtstreeks verbruik.
Met vergoeding van uitgespaarde CO2 (GSC) en terugleveringsvergoeding ben ik op elektrische energie neutraal.
Sorry even off topic
Met vergoeding van uitgespaarde CO2 (GSC) en terugleveringsvergoeding ben ik op elektrische energie neutraal.
Sorry even off topic
-
- Verbannen Gebruiker
De grootste fout die ik gemaakt heb, is me gas laten aanpraten terwijl de mazout-brander nog in perfecte staat was.
Mijn gas-verwarming is nu zo duur dat ik dikwijls beter een elektrisch vuurtje in het stopcontact steek. Dat is gewoon bij de haren getrokken, elektrisch verwarmen goedkoper dan gas met alle verliezen inherent aan elektriciteit.
Ik heb mijn mazout-brander bewaard en overweeg nu deze terug op mijn ketel te bouten. Nu vertelt een kennis mij dat je in Vlaanderen helemaal niet meer op mazout mag stoken, enkel uitzondering voor mensen die niet van mazout afgestapt zijn. Klopt dit en waar vind ik de uitzonderingen? Alles ligt nog, kwestie van brander op te bouten, mazout leidingen aansluiten en stoken. Val ik hiermee onder de uitzonderingen?
Ik knutsel graag en ben me al aan het voorbereiden op de volgende winter.
Ik had graag een paneeltje of 4 - 5 gelegd, daar kom ik mee toe om min of meer mijn normaal dagelijks verbruik te dekken, met batterij-pack en omvormer die ik niet zolang geleden heb kunnen kopen voor een zacht prijsje. Nu beweert diezelfde kennis dat je geen zonnepanelen mag leggen die je niet op het net aansluit. Klopt dit? Want het maakt wel een verschil, wat paneeltjes en een packje in elkaar hobby-en voor wat koffie en een blik bonen tegenover anderen laten komen voor die aansluiting op het net.
Mijn gas-verwarming is nu zo duur dat ik dikwijls beter een elektrisch vuurtje in het stopcontact steek. Dat is gewoon bij de haren getrokken, elektrisch verwarmen goedkoper dan gas met alle verliezen inherent aan elektriciteit.
Ik heb mijn mazout-brander bewaard en overweeg nu deze terug op mijn ketel te bouten. Nu vertelt een kennis mij dat je in Vlaanderen helemaal niet meer op mazout mag stoken, enkel uitzondering voor mensen die niet van mazout afgestapt zijn. Klopt dit en waar vind ik de uitzonderingen? Alles ligt nog, kwestie van brander op te bouten, mazout leidingen aansluiten en stoken. Val ik hiermee onder de uitzonderingen?
Ik knutsel graag en ben me al aan het voorbereiden op de volgende winter.
Ik had graag een paneeltje of 4 - 5 gelegd, daar kom ik mee toe om min of meer mijn normaal dagelijks verbruik te dekken, met batterij-pack en omvormer die ik niet zolang geleden heb kunnen kopen voor een zacht prijsje. Nu beweert diezelfde kennis dat je geen zonnepanelen mag leggen die je niet op het net aansluit. Klopt dit? Want het maakt wel een verschil, wat paneeltjes en een packje in elkaar hobby-en voor wat koffie en een blik bonen tegenover anderen laten komen voor die aansluiting op het net.
Government big enough to supply everything you need is big enough to take everything you have. Thomas Jefferson
When injustice becomes law, resistance becomes duty. Thomas Jefferson
When injustice becomes law, resistance becomes duty. Thomas Jefferson