Reiniging en coating van waterleidingen
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Reiniging en coating van waterleidingen
Ik overweeg een volledige reiniging en interne coating van alle waterleidingen (aanvoer, eventueel ook afvoer) in een huis van 1972.
Iemand ervaringen met dergelijke ingreep ?
Voorbeeld aanbieders:
https://nuflow.be/
https://e-pipe.be/
Iemand ervaring met bovenstaande aanbieders of andere ?
Voorbeeld aanbieders:
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Reiniging en coating van waterleidingen
Leidingwerk ook 50 jaar oud?
Geen ervaring met dergelijke technieken, toch niet op huishoudelijk niveau, maar ik zou alles gewoon nieuw leggen.
Ik kan meerdere redenen bedenken waarom, maar dan zou het een lang post worden.
50 jaar oud betekent meer dan waarschijnlijk blauwe chauffage-buis. Zeer goed materiaal en houd zich duidelijk 50 jaar en meer goed, maar heeft zo zijn eigen typisch-heden (en zeker na 50 jaar) die het geen goed idee maken om er langs de binnenkant in beginnen te peuteren.
Waterleiding waarschijnlijk gegalvaniseerde buis, of koper, of iets in die trend. Minder onderhevig als het bovenstaande, maar toch, gewoon nieuw leggen. Het prijsverschil, als dat er al is, wordt zeker terug verdiend.
Geen ervaring met dergelijke technieken, toch niet op huishoudelijk niveau, maar ik zou alles gewoon nieuw leggen.
50 jaar oud betekent meer dan waarschijnlijk blauwe chauffage-buis. Zeer goed materiaal en houd zich duidelijk 50 jaar en meer goed, maar heeft zo zijn eigen typisch-heden (en zeker na 50 jaar) die het geen goed idee maken om er langs de binnenkant in beginnen te peuteren.
Waterleiding waarschijnlijk gegalvaniseerde buis, of koper, of iets in die trend. Minder onderhevig als het bovenstaande, maar toch, gewoon nieuw leggen. Het prijsverschil, als dat er al is, wordt zeker terug verdiend.
Laatst gewijzigd door achterdeur op 25 april 2022, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Government big enough to supply everything you need is big enough to take everything you have. Thomas Jefferson
When injustice becomes law, resistance becomes duty. Thomas Jefferson
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja.
Geen idee wat voor buizen het zijn. Maar aangezien er op sommige plaatsen zo van die groene afzetting zit, vermoed ik koper.achterdeur schreef: ↑25 april 2022, 12:03 Geen ervaring met dergelijke technieken, toch niet op huishoudelijk niveau, maar ik zou alles gewoon nieuw leggen.
Vroeg me af of zo'n "reinigen en coaten" echt iets goed is. Of ze dat goed kunnen uitvoeren en dat dus een goede oplossing is om lekken in oude leidingen te voorkomen.
Ik neem aan dat zoiets maar een fractie van de prijs zou kosten tegenover alle vloeren uitbreken, nieuwe leidingen leggen en nieuwe vloeren leggen.
Het alternatief zou dus inderdaad alles uitbreken en nieuw leggen zijn, maar dan zijn we vertrokken voor een volledige totaalrenovatie. Als je dan toch de vloer uitbreekt, dan isoleer je die meteen en leg je vloerverwarming bv. en ga zo maar door.
Als het echt het van het is waarom maar 10 jaar waarborg ?EarthNvstr1 schreef: ↑24 april 2022, 17:28 Ik overweeg een volledige reiniging en interne coating van alle waterleidingen (aanvoer, eventueel ook afvoer) in een huis van 1972.
Voorbeeld aanbieders:
Estate Guru believer.
-
- Verbannen Gebruiker
Vloeren uitbreken? Geen kelder of kruipkelder?
Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik kan hier alles vervangen zonder kap- of breekwerk, dat is bij veel jaren 70 huizen die ik gezien heb zo. Enkel de doorvoeren van kelder naar boven moeten een tik van de hamer hebben en brokkelen dan open. Doorvoeren in muren zijn niet dicht gesmeerd maar afgewerkt met pvc buis waar de isolatie vlotjes door kan. Dat alles in de kelder, je wil op je bovenverdiep geen lelijk buizenwerk dat ook nog eens ruimte inneemt.
Hoeveel het moet kosten zal je wel weten als je het gevraagd hebt. Als ze je ook nog 10 jaar garantie erbovenop geven, is het misschien het proberen wel waard als je nieuwe vloeren e.d. nog 10 jaar of meer wilt uitstellen.
Geen garantie of bepaalde zaken niet gedekt, zou ik zelf niet riskeren. Lees de kleine lettertjes.
Buizen slijten het hardst aan de buitenkant van bochten, van binnen naar buiten dus, omdat je medium daar moet versnellen met alle fenomenen die daarmee gepaard gaan.
Een irritante eigenschap van draadverbindingen is het invreten op die verbinding, ook weer door al die zaken die gaande zijn wanneer je een medium door een buis perst. Bij water kan het meevallen en soms 50 jaar geen problemen geven, maar zelfs bij het zachtste koud water garandeer ik je meerdere draadverbindingen waar een lijn in gevreten is als je ze vaneen draait, ook als ze (nog) niet lekken.
Als zo'n zaken in de kleine lettertjes uitgesloten zijn, ben je bijna zeker opgelicht, want dan voorziet men de sterke delen van je leidingwerk met een versterkende en beschermende laag terwijl die laag niet of onvoldoende geraakt waar ze nu net nodig is. Daar waar je leidingwerk het eerst begint te lekken.
Laat je het proces goed uitleggen en in detail welk nieuw innovatief brijtje de coating gaat maken. Het zou de eerste keer niet zijn dat de grote innovatie na enkele decennia giftig blijkt te zijn, en men er zich vanaf maakt met "dat wisten we toen nog niet".
Ik hoef niet te breken, voor mij dus een gemakkelijke beslissing, gewoon nieuw. Meer, ik heb de boel hier zo in elkaar gestoken dat ik gemakkelijk secties kan vervangen als dat nodig is.
Als je moet beginnen breken, is het misschien een optie die tijd koopt, maar dan wel met de nodige keiharde garanties.
Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik kan hier alles vervangen zonder kap- of breekwerk, dat is bij veel jaren 70 huizen die ik gezien heb zo. Enkel de doorvoeren van kelder naar boven moeten een tik van de hamer hebben en brokkelen dan open. Doorvoeren in muren zijn niet dicht gesmeerd maar afgewerkt met pvc buis waar de isolatie vlotjes door kan. Dat alles in de kelder, je wil op je bovenverdiep geen lelijk buizenwerk dat ook nog eens ruimte inneemt.
Hoeveel het moet kosten zal je wel weten als je het gevraagd hebt. Als ze je ook nog 10 jaar garantie erbovenop geven, is het misschien het proberen wel waard als je nieuwe vloeren e.d. nog 10 jaar of meer wilt uitstellen.
Geen garantie of bepaalde zaken niet gedekt, zou ik zelf niet riskeren. Lees de kleine lettertjes.
Buizen slijten het hardst aan de buitenkant van bochten, van binnen naar buiten dus, omdat je medium daar moet versnellen met alle fenomenen die daarmee gepaard gaan.
Een irritante eigenschap van draadverbindingen is het invreten op die verbinding, ook weer door al die zaken die gaande zijn wanneer je een medium door een buis perst. Bij water kan het meevallen en soms 50 jaar geen problemen geven, maar zelfs bij het zachtste koud water garandeer ik je meerdere draadverbindingen waar een lijn in gevreten is als je ze vaneen draait, ook als ze (nog) niet lekken.
Als zo'n zaken in de kleine lettertjes uitgesloten zijn, ben je bijna zeker opgelicht, want dan voorziet men de sterke delen van je leidingwerk met een versterkende en beschermende laag terwijl die laag niet of onvoldoende geraakt waar ze nu net nodig is. Daar waar je leidingwerk het eerst begint te lekken.
Laat je het proces goed uitleggen en in detail welk nieuw innovatief brijtje de coating gaat maken. Het zou de eerste keer niet zijn dat de grote innovatie na enkele decennia giftig blijkt te zijn, en men er zich vanaf maakt met "dat wisten we toen nog niet".
Ik hoef niet te breken, voor mij dus een gemakkelijke beslissing, gewoon nieuw. Meer, ik heb de boel hier zo in elkaar gestoken dat ik gemakkelijk secties kan vervangen als dat nodig is.
Als je moet beginnen breken, is het misschien een optie die tijd koopt, maar dan wel met de nodige keiharde garanties.
Government big enough to supply everything you need is big enough to take everything you have. Thomas Jefferson
Als er geen problemen zijn, gewoon afblijven. Problemen oplossen wanneer ze zich stellen.
Zeker als je er zelf niets van kent.
Iedereen wil je wel iets verkopen, maar daarna kan het minder lang meegaan als de huidige situatie.
Tenzij je je muren/vloer, enz net nu wil renoveren, dan kan je het nu tegelijk doen en is het nu of nooit.
Iedereen wil je wel iets verkopen, maar daarna kan het minder lang meegaan als de huidige situatie.
Tenzij je je muren/vloer, enz net nu wil renoveren, dan kan je het nu tegelijk doen en is het nu of nooit.
Leidingen van koper kunnen eeuwig meegaan zolang je er niet aan prult.
"Eeuwig" das lang zenne: https://www.youtube.com/watch?v=uD4izuDMUQA
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Spaarplan schreef: ↑27 april 2022, 11:45 "Eeuwig" das lang zenne: https://www.youtube.com/watch?v=uD4izuDMUQA
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Nee, gewoon grondplaat en prefab.achterdeur schreef: ↑26 april 2022, 10:51 Vloeren uitbreken? Geen kelder of kruipkelder?
Eigenlijk klaar voor afbraak en nieuwbouw.
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Bedoeling zou idd. zijn om 5/10/15 jaar te overbruggen zonder problemen.achterdeur schreef: ↑26 april 2022, 10:51 Hoeveel het moet kosten zal je wel weten als je het gevraagd hebt. Als ze je ook nog 10 jaar garantie erbovenop geven, is het misschien het proberen wel waard als je nieuwe vloeren e.d. nog 10 jaar of meer wilt uitstellen.
Kostprijs geen idee, wou hier eerst even horen of er iemand ervaring mee had.
Ik begrijp dat de kost vrnl. afhangt van het aantal connectiepunten (logisch => dat zijn werkuren)
Ja, dat lijkt me ook.achterdeur schreef: ↑26 april 2022, 10:51 Buizen slijten het hardst aan de buitenkant van bochten, van binnen naar buiten dus, omdat je medium daar moet versnellen met alle fenomenen die daarmee gepaard gaan.
Denk dat ik gewoon het lekje dat er is aan de koppeling van een radiator ga laten herstellen.
Tja... ze zullen ook maar zeggen wat in hun plaatje past natuurlijk.achterdeur schreef: ↑26 april 2022, 10:51 Laat je het proces goed uitleggen en in detail welk nieuw innovatief brijtje de coating gaat maken. Het zou de eerste keer niet zijn dat de grote innovatie na enkele decennia giftig blijkt te zijn, en men er zich vanaf maakt met "dat wisten we toen nog niet".
Denk dat ik het zo ga laten. Uiteindelijk is het een lapmiddel en ik vrees geen goedkoop lapmiddel.
Tja ... mijn eventuele nieuwbouw wil ik ook zo hebben dat de technieken makkelijk vervangbaar/aanpasbaar zijn.achterdeur schreef: ↑26 april 2022, 10:51 Ik hoef niet te breken, voor mij dus een gemakkelijke beslissing, gewoon nieuw. Meer, ik heb de boel hier zo in elkaar gestoken dat ik gemakkelijk secties kan vervangen als dat nodig is.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
ronnie schreef: ↑26 april 2022, 15:17 Als er geen problemen zijn, gewoon afblijven. Problemen oplossen wanneer ze zich stellen.
Bedankt voor de reacties.
Ik ga inderdaad gewoon het lekje dat er is, laten herstellen.