Mega verhoogt voorschot opnieuw?
Re: Mega verhoogt voorschot opnieuw?
Ik neem dikwijls deel aan provinciale groepsaankopen voor gas en elektriciteit. De laatste keer (verleden jaar) was Engie de uitverkorene. Nu zouden ze gaan voor Mega met herzienbare tarieven.
Gezien voorgaande berichten over Mega, heb ik daar ernstige bedenkingen bij.
In principe kies ik liever voor een vast tarief maar zijn er providers die dit nog aanbieden?
In principe kies ik liever voor een vast tarief maar zijn er providers die dit nog aanbieden?
VAB komt hier ook op mega uit. Momenteel met deze hoge prijzen lijkt vast me ook niet goed.dhalluinR schreef: ↑14 februari 2022, 20:40 Ik neem dikwijls deel aan provinciale groepsaankopen voor gas en elektriciteit. De laatste keer (verleden jaar) was Engie de uitverkorene. Nu zouden ze gaan voor Mega met herzienbare tarieven.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Idem hierdhalluinR schreef: ↑14 februari 2022, 20:40 Ik neem dikwijls deel aan provinciale groepsaankopen voor gas en elektriciteit. De laatste keer (verleden jaar) was Engie de uitverkorene. Nu zouden ze gaan voor Mega met herzienbare tarieven.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
- donderblomme
- Newbie
Mega biedt je een 1-jarig contract aan met variabele prijzen. Voor gas zijn de energiekosten gemiddeld 23% lager dan het actueel marktaanbod.
(groepsaankoop w-vl)
zit nu nog bij Engie "Samen Groen" van vorig jaar tot 1 mei voor gas.
Denk niet dat ik naar Mega ga, en variabel....
na wat surfen vind ik dit:
keuze via mijn account engie > flow 202€/maand of easy nog duurder
niet klant op site engie > engie direct 149.5€
vtest > engie direct indexed variabel 150€
vtest DATS > variabel 155€
ik wacht nog van beslissen![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
(groepsaankoop w-vl)
zit nu nog bij Engie "Samen Groen" van vorig jaar tot 1 mei voor gas.
Denk niet dat ik naar Mega ga, en variabel....
na wat surfen vind ik dit:
keuze via mijn account engie > flow 202€/maand of easy nog duurder
niet klant op site engie > engie direct 149.5€
vtest > engie direct indexed variabel 150€
vtest DATS > variabel 155€
ik wacht nog van beslissen
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Ik heb mijn contract bij mega stopgezet en zou 1200 euro dienen bij te betalen voor gas.
Vorig jaar kreeg ik nog een aanzienlijk bedrag terug, dus vind het redelijk raar dat we zoveel dienen op te leggen.
Iemand tips hoe ik de correctheid van de eindfactuur kan nagaan?
Vorig jaar kreeg ik nog een aanzienlijk bedrag terug, dus vind het redelijk raar dat we zoveel dienen op te leggen.
Gaat het over een periode van 1 jaar?
Zijn de voorschotten gewijzigd ?
Wat betaalde je in 2020, jan-dec? Is je verbruik tov dat jaar gewijzigd?
Normaal staat er een verbruik per kostprijs. Wijzigt de kostprijs dan moet ook de periode daarvan aangegeven worden. De correctheid moet dus vrij eenvoudig te controleren zijn.
Normaal staat er een verbruik per kostprijs. Wijzigt de kostprijs dan moet ook de periode daarvan aangegeven worden. De correctheid moet dus vrij eenvoudig te controleren zijn.
Nee, ging over een periode van 142 dagen. Het bizarre is dat ik in deze periode evenveel verbruikt zou hebben dan vorig jaar op 330 dagen. Dat terwijl we net zuiniger omgingen met energie door de gestegen prijzen.pukkie007 schreef: ↑26 april 2022, 20:16 Gaat het over een periode van 1 jaar?
U zal zoals de meeste gebruikers maandelijks de tellerstanden genoteerd hebben neem ik aan ? Dan heeft u toch een idee van het jaarlijkse verbruik ?
Vergelijk de kw/h prijs van deze afrekening met kw/h prijs van de vorige afrekening.
Zal snel duidelijk zijn waar opleg vandaan komt.
Verbruik unitaire prijs.
26/01/2021 0,0329670
11/02/2020 0,015
01/01/2021 0,019
26/01/21 is bijna maal 3 t.o.z. van 11/02/20
Laatst gewijzigd door platin op 27 april 2022, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Estate Guru believer.
Had je een vast of variabelcontract; Bekijk de tariefkaart van je contract. Bij variabel zoek de indexformule van je tariefkaart bij het afsluiten van het contract op. Vb Mega easy: https://my.mega.be/resources/tarif/Mega ... 2-Easy.pdf De tariefformule voor de aardgas is de volgende (exclusief BTW): TTF101 (Endex) x 1,1 + 0,6 c€/kWh.joshua41 schreef: ↑26 april 2022, 19:33 Ik heb mijn contract bij mega stopgezet en zou 1200 euro dienen bij te betalen voor gas.
Zet die per maand in een rekenblad. Zoek de index voor die maand op en vul die in de formule in. Bij spot is de index voor april maar gekend op 1 mei. Bij easy is het een future index dus gekend aan het begin van de maand.
Dan weet je de prijzen per maand. Bereken nu het aangegeven verbruik/maand volgens die eenheidsprijs en vergelijk met de detailfactuur en de eenheidsprijs op https://www.mega.be/nl/indexering-van-o ... -producten
https://www.mega.be/nl/indexering-van-o ... -producten
TTF101
Dit is het maandelijks rekenkundig gemiddelde van de quotering Dutch TTF Gas Base Load Futures (alle werkdagen behalve de laatste dag van de maand) voor de maand die voorafgaat aan de maand van de levering (zoals beschikbaar op de site van Powernext). De waarde van TTF101 varieert elke maand en is bekend aan het begin van de maand van de levering.
Wat betekent dit voor jouw afrekening?
Indien je meterstanden worden opgenomen (of als je deze zelf opneemt) tijdens de maand juni, zullen we je factuur al tijdens diezelfde maand kunnen berekenen. De waarde van TTF101 is dan immers al gekend.
Vanaf Tot Prijs €/kWh (excl. btw)
01-04-2022 01-05-2022 €0.13151782
01-03-2022 01-04-2022 €0.081033
01-02-2022 01-03-2022 €0.0852106
01-01-2022 01-02-2022 €0.11681664
01-12-2021 01-01-2022 €0.08209005
01-11-2021 01-12-2021 €0.0926566
Merk op de korting is pas na 1 jaar verworven dus die ben je kwijt.
Kijk na of de meterstand die je bij stopzetting doorgaf overeenkomt met die op de factuur. Kijk ook na welke beginmeterstand er staat bij je nieuwe leverancier. Mogelijk heeft FLUVIUS en/of FLUXYS een eigen schatting doorgegeven.
Het probleem is dat het fluvius was die mijn meterstand was komen opnemen vorig jaar.
Ik was toen zelf een paar dagen niet thuis en heb dus toen niet kunnen controleren.
Ik heb de indruk dat ze mijn verbruik van vorig jaar te laag hebben genoteerd.
Ik heb de foto opgevraagd, maar ze beweren dat er enkel een foto is van mijn electriciteitsmeter en weigeren die van de gas te bezorgen
Ik was toen zelf een paar dagen niet thuis en heb dus toen niet kunnen controleren.
Ik heb de indruk dat ze mijn verbruik van vorig jaar te laag hebben genoteerd.
Ik heb de foto opgevraagd, maar ze beweren dat er enkel een foto is van mijn electriciteitsmeter en weigeren die van de gas te bezorgen
Als je dat denkt, lijkt de eindafrekening toch helemaal niet abnormaal, en waarom stel je dan de vraag?
Ook waarom heb je vorig jaar niet gereklameert?
En ook, de wintermaanden zijn de maanden met het hoogste verbruik, hoger dan de voorafbetaling. Als je na de winter afsluit is het normaal dat je moet bijbetalen.
Ook, de meeste mensen moet honderden euro's bijbetalen op een normale afrekening, dus jouw bedrag lijkt niet zo abnormaal.
Ook waarom heb je vorig jaar niet gereklameert?
En ook, de wintermaanden zijn de maanden met het hoogste verbruik, hoger dan de voorafbetaling. Als je na de winter afsluit is het normaal dat je moet bijbetalen.
Ook, de meeste mensen moet honderden euro's bijbetalen op een normale afrekening, dus jouw bedrag lijkt niet zo abnormaal.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Vraag me echt af wie de verbruikers zijn van de bedragen die circuleren in de media bij afsluiten nieuw contract.
Wat bij betalen betreft, hier centen terug gekregen.
In verleden is hier al verschillende keren discussie vast tarief versus variabel tarief geweest.
Wie vorig jaar actie heeft genomen in september - oktober die hebben deze problemen heden niet.
Maar de meesten dachten zal wel niet zo een vaart lopen.
Estate Guru believer.
Mijn vast elektriciteitscontract werd deze maand verlengd. Ik kreeg ook terug maar had 200 kWh elektriciteit minder verbruikt dan vorig jaar begroot.
Wacht maar tot ze op 1 juli starten met het capaciteitstarief. Het nieuwe voorschot is nog gebaseerd op de oude nettarieven. Als de VREG-schatting klopt zou dat voor mij 250€/jaar meer zijn dan het huidige nettarief nl. 540€ t.o.v. 290€ nu.
Ik ben mij bewust dat ik mogelijk appelen met peren vergelijk. De V-test is aangepast aan 6% btw en die nettarief 2022 simulator geeft gewoon inclu. btw aan. Mogelijk is dat nog 21%, maar ik veronderstel ook 6% btw
https://simulatornieuwenettarieven.vreg.be/
https://vtest.vreg.be/
Wacht maar tot ze op 1 juli starten met het capaciteitstarief. Het nieuwe voorschot is nog gebaseerd op de oude nettarieven. Als de VREG-schatting klopt zou dat voor mij 250€/jaar meer zijn dan het huidige nettarief nl. 540€ t.o.v. 290€ nu.
Ik ben mij bewust dat ik mogelijk appelen met peren vergelijk. De V-test is aangepast aan 6% btw en die nettarief 2022 simulator geeft gewoon inclu. btw aan. Mogelijk is dat nog 21%, maar ik veronderstel ook 6% btw
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
https://simulatornieuwenettarieven.vreg.be/
https://vtest.vreg.be/