Belgische dividend aandelen
TIP
Re: Belgische dividend aandelen
Ik wil ze niet vergelijken maar het lijken me toch twee sterke aandelen die niet te duur geprijsd staan op deze moment en een mooi dividend uitbetalen.
Mijn punt is dat de winst van KBC Ancora in essentie de ontvangen dividenden van KBC zijn (minus kosten van schulden en holdingstructuur)
Dus als KBC winsten oppot (bv. 2020-corona), dan klapt de winst van KBC Ancora ineen.
Als KBC vervolgens die winsten vrijgeeft dmv "buitengewoon" dividend, zoals dit jaar, dan bereikt de winst van KBC Ancora grote hoogten.
De winst van KBC Ancora is dus bijzonder sterk bepaald door dividendbeleid KBC.
De K/W verhouding van KBC Ancora is maw betekenisloos.
Dus als KBC winsten oppot (bv. 2020-corona), dan klapt de winst van KBC Ancora ineen.
Als KBC vervolgens die winsten vrijgeeft dmv "buitengewoon" dividend, zoals dit jaar, dan bereikt de winst van KBC Ancora grote hoogten.
Pas je die redenering voor alle holdings toe?el perro schreef: ↑13 april 2022, 23:46 Mijn punt is dat de winst van KBC Ancora in essentie de ontvangen dividenden van KBC zijn (minus kosten van schulden en holdingstructuur)
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
Ik kijk idd naar wat een ratio betekent voor ik naar de waarde kijk.
Bij holdings is K/W meestal zinloos.
Ander voorbeeld: bij holdings als Brederode zit de koerswinst van de participaties ook in de winst, en kom je dus voor 2021 aan een enorme winst en heel lage K/W.
Dan is de K/W verhouding toch vrij betekenisloos als je het mij vraagt, of toch heel andere betekenis dan bij gewoon bedrijf
Een monoholding als KBC Ancora waardeert zijn KBC participatie dan weer aan aankoopwaarde ipv marktwaarde
Daar komt de koerswinst van KBC niet terecht in de winst.
Groot verschil voor de boekhoudkundige winst, maar dat zijn dus papieren verschillen.
Bij een gewoon bedrijf heeft de winst en dus K/W uiteraard meer betekenis
Bij holdings is K/W meestal zinloos.
Ander voorbeeld: bij holdings als Brederode zit de koerswinst van de participaties ook in de winst, en kom je dus voor 2021 aan een enorme winst en heel lage K/W.
Dan is de K/W verhouding toch vrij betekenisloos als je het mij vraagt, of toch heel andere betekenis dan bij gewoon bedrijf
Een monoholding als KBC Ancora waardeert zijn KBC participatie dan weer aan aankoopwaarde ipv marktwaarde
Daar komt de koerswinst van KBC niet terecht in de winst.
Groot verschil voor de boekhoudkundige winst, maar dat zijn dus papieren verschillen.
Bij een gewoon bedrijf heeft de winst en dus K/W uiteraard meer betekenis
Klinkt heel logisch, en toch wordt steeds aangeraden om de holding i.p.v. het aandeel zelf aan te kopen.
KBC Ancora, Tubize, Solvac.
Ondertussen staat Telenet bijna op de koers van de corona dip en als we die dip buiten beschouwing laten moeten we 10 jaar terug om dergelijke koersen terug te vinden.
Huidige koers biedt een nettorendement van bijna 7% en het staat goedkoop gewaardeerd. Op 1ste zicht dus aantrekkelijk om in te stappen. Anderzijds is er de grote concurrentie en de schulden. Veel groei zie ik niet meer in het bedrijf en de vraag is in hoeverre het dividend houdbaar is de volgende jaren.
Huidige koers biedt een nettorendement van bijna 7% en het staat goedkoop gewaardeerd. Op 1ste zicht dus aantrekkelijk om in te stappen. Anderzijds is er de grote concurrentie en de schulden. Veel groei zie ik niet meer in het bedrijf en de vraag is in hoeverre het dividend houdbaar is de volgende jaren.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Is in hetzelfde bedje ziek als Proximus. Blij dat ik daar vanaf ben. Sedert mijn uitstap is het alleen maar verder gezakt. Op termijn blijft het dividend van zowel Telenet als Proximus niet houdbaar. Hoge kosten voor de uitrol van 5G en ik dacht in juni veiling met nog een extra speler die mag meedoen.
Indien de inflatie zulke hoge toppen blijft scheren, zijn de schulden bijna een positief punt voor een bedrijf met de prijszettingsmacht van telenet. Mijn werkgever zorgt voor een tussenkomst in de bijdrage die ik moet betalen aan mijn internetprovider, ik heb echter enkel de keuze uit telenet of proximus. Orange kan blijkbaar niet voldoen aan de gevraagde/ gewenste internetsnelheden voor thuiswerk. Een 4de speler zal voor extra druk zorgen, maar gezien de namen die de ronde doen, denk niet dat de impact enorm zal zijn.DonDraper schreef: ↑28 april 2022, 22:17 Ondertussen staat Telenet bijna op de koers van de corona dip en als we die dip buiten beschouwing laten moeten we 10 jaar terug om dergelijke koersen terug te vinden.
Groei zit er inderdaad niet meer in, een nieuw bod van Liberty waarschijnlijk wel.
Is het niet interessant om aan deze koers wat KBC aan te kopen en het mooie dividend mee te nemen ?
De Belgische bank KBC Groep zal in mei 2022 een zeer hoog dividend van €7,60 bruto per aandeel uitkeren aan aandeelhouders.
De ex-coupon datum is 10 mei en het dividend wordt betaald in cash op 12 mei 2022. Bij een koers van €64 is het dividendrendement voor het aandeel KBC ruim 16,5%.
De Belgische bank KBC Groep zal in mei 2022 een zeer hoog dividend van €7,60 bruto per aandeel uitkeren aan aandeelhouders.
De ex-coupon datum is 10 mei en het dividend wordt betaald in cash op 12 mei 2022. Bij een koers van €64 is het dividendrendement voor het aandeel KBC ruim 16,5%.
-
- Newbie
- Contacteer:
Voor iemand die nog geen 800 EUR dividend kan verrekenen in zijn belastingaangifte vind ik dat een no-brainer.
Maar het dividend gaat natuurlijk wel af van het aandeel. Meestal wordt dat snel goedgemaakt, maar dan gaat het niet over 16,5 %. Anderen maken pas weer winst eens 2,28 EUR per aandeel goedgemaakt is.
Maar het dividend gaat natuurlijk wel af van het aandeel. Meestal wordt dat snel goedgemaakt, maar dan gaat het niet over 16,5 %. Anderen maken pas weer winst eens 2,28 EUR per aandeel goedgemaakt is.
In princiepe gaat het dividend er bruto af, terwijl je het maar netto ontvangt. Per saldo zou je dan een verlies maken ?
( natuurlijk niet voor de eerste 800 euro )
( natuurlijk niet voor de eerste 800 euro )
Inderdaad in koerswinst maar niet in Out of Pocket cost (OOP). Als je nog rekening houdt met je beurstaks en makelaarskosten bij aankoop, kortom met je originele Out of Pocket cost kan ze na vele jaren winstgevend zijn. Maar meestal de eerste 10jaar bij constant of toenemend dividend nog verlieslatend, maar steeds minder.
Het netto dividend is een OOP revenue die je current en totale OOP verlaagd. Zo ook verkopen, nieuwe aankopen verhogen de OOP van het aandeel.
Herbeleggingen zijn geen OOP revenues en verlagen de OOP dus niet. Ze zorgen wel voor een grotere winstdeelname in de toekomst.
https://www.fundmanagersoftware.com/help/def_oop.html
Het netto dividend is een OOP revenue die je current en totale OOP verlaagd. Zo ook verkopen, nieuwe aankopen verhogen de OOP van het aandeel.
Herbeleggingen zijn geen OOP revenues en verlagen de OOP dus niet. Ze zorgen wel voor een grotere winstdeelname in de toekomst.
https://www.fundmanagersoftware.com/help/def_oop.html
leergierig schreef: ↑1 mei 2022, 13:36 Voor iemand die nog geen 800 EUR dividend kan verrekenen in zijn belastingaangifte vind ik dat een no-brainer.
Kbc of kbc ancora?
Misschien KBCA kopen op dag ex-dividend KBC...
In het Antwerpse bied Proximus in alle flat gebouwen aan gratis fiber te leggen.
Nu ons gebouw 27 eenheden en bij mijn weten 2 Proximus gebruikers.
dus ze gaan fiber kabel leggen voor heden max. 2 gebruikers gratis.
Zal rendabel zijn me dunkt....
Estate Guru believer.