Belasting op tweede verblijf
TIP
Belasting op tweede verblijf
Hallo,
Ik wil verhuizen en ofwel mijn huidig huis verkopen alvorens een ander te kopen, ofwel een ander kopen alvorens mijn huidig huis te verkopen. In het tweede geval, zal ik worden belast op een van de twee huizen die als tweede verblijf wordt beschouwd, welk huis zal worden belast, en is er een uitzondering op de belastingheffing in dit geval (eventueel voor een bepaalde periode) wanneer het gaat om de aankoop van een ander huis om naar te verhuizen?
Dank u voor uw reakties
Ik wil verhuizen en ofwel mijn huidig huis verkopen alvorens een ander te kopen, ofwel een ander kopen alvorens mijn huidig huis te verkopen. In het tweede geval, zal ik worden belast op een van de twee huizen die als tweede verblijf wordt beschouwd, welk huis zal worden belast, en is er een uitzondering op de belastingheffing in dit geval (eventueel voor een bepaalde periode) wanneer het gaat om de aankoop van een ander huis om naar te verhuizen?
Dank u voor uw reakties
Re: Belasting op tweede verblijf
Ik spreek hier wel over hoe het was jaren terug. Normaal krijg je 2de verblijvenbelasting waar je je domicilie niet hebt, maar alles is afhankelijk van wat die gemeente/stad wil.
Het kan zijn dat in die gemeente er zelfs geen 2de verblijvenbelasting is of dat ze bv 2 jaar wachten om een eigendom als 2de verblijf te markeren....
Is het een kustgemeente dan is het natuurlijk wel zo dat ze wat rapper op de bal zullen spelen.
(Er bestaat ook zoiets als belasting op leegstand.)
Ik denk niet dat er veel kans is dat je 2de verblijvenbelasting zal moeten betalen als je eventjes 2 huizen hebt.
Het kan zijn dat in die gemeente er zelfs geen 2de verblijvenbelasting is of dat ze bv 2 jaar wachten om een eigendom als 2de verblijf te markeren....
Is het een kustgemeente dan is het natuurlijk wel zo dat ze wat rapper op de bal zullen spelen.
(Er bestaat ook zoiets als belasting op leegstand.)
Ik denk niet dat er veel kans is dat je 2de verblijvenbelasting zal moeten betalen als je eventjes 2 huizen hebt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als met 2 is het simpel.
Een van de 2 laat zich vanaf in bezit inschrijven in nieuwe woonplaats.
Een van de 2 laat zich vanaf in bezit inschrijven in nieuwe woonplaats.
Estate Guru believer.
Dit wordt geregeld op lokaal niveau. Best eens informeren bij de gemeente.
Veel gemeenten maken een lijst van alle huizen waar op 1 januari niemand was gedomicilieerd. Die krijgen dan een belasting opgelegd. Maar er zijn overal uitzonderingen e.d. (verbouwingen, sociale omstandigheden, ...)
Als je als koppel 1 persoon op het andere adres laat domiciliëren, terwijl je daar niet echt woont, dan kan dit aanzien worden als domiciliefraude. Beter niet doen, dus. Bovendien heeft dit gevolgen voor heel wat verzekeringscontracten, die vaak een dekking geven voor 'iedereen die onder hetzelfde dak woont'. Gehuwden worden automatisch als 'feitelijk gescheiden' beschouwd. Dus niet te licht over gaan!
Veel gemeenten maken een lijst van alle huizen waar op 1 januari niemand was gedomicilieerd. Die krijgen dan een belasting opgelegd. Maar er zijn overal uitzonderingen e.d. (verbouwingen, sociale omstandigheden, ...)
Als je als koppel 1 persoon op het andere adres laat domiciliëren, terwijl je daar niet echt woont, dan kan dit aanzien worden als domiciliefraude. Beter niet doen, dus. Bovendien heeft dit gevolgen voor heel wat verzekeringscontracten, die vaak een dekking geven voor 'iedereen die onder hetzelfde dak woont'. Gehuwden worden automatisch als 'feitelijk gescheiden' beschouwd. Dus niet te licht over gaan!
In topic opener staat voor een overbrugging tussen aan en verkoop.Zwiertje schreef: ↑5 mei 2022, 09:07 Dit wordt geregeld op lokaal niveau. Best eens informeren bij de gemeente.
Als je als koppel 1 persoon op het andere adres laat domiciliëren.
En de wijkagent gaat niet alle dagen langs komen.
Estate Guru believer.
Als je je laat domiciliëren in een gemeente, dan zal er in de dagen/weken erna meestal wel een wijkagent langskomen, hoor. En dat is niet op afspraak :-) Of je moet het huis al 'bewoonbaar' inrichten en daar 2 weken elke dag/avond gaan zitten totdat de wijkagent eens is gepasseerd ...
Gewoon ff luisteren bij de gemeente of zoeken op hun website en dan ben je zeker. Wellicht hoef je helemaal niets te betalen.
Dank u voor de antwoorden.
Is de belastingheffing zuiver gemeentelijk of moet het tweede verblijf ook worden aangegeven voor de inkomstenbelasting en dus belast.
Het huis dat ik wil kopen zit in de Ardennen.
Is de belastingheffing zuiver gemeentelijk of moet het tweede verblijf ook worden aangegeven voor de inkomstenbelasting en dus belast.
Het huis dat ik wil kopen zit in de Ardennen.
voor inkomenbelasting: gewoon KI aangeven, net zoals bij je 'eerste' woning. De gegevens zijn normaal gezien al gekend in Tax-on-web.
Dat heeft verder niets te maken met 'belasting op 2de verblijf'.
Dat heeft verder niets te maken met 'belasting op 2de verblijf'.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Iemand een idee hoe het zit met een huis waarvan je deels eigenaar bent door erfenis ?
Er is denk ik ook een provinciale tweede verblijvenbelasting in West-Vlaanderen.
Waarschijnlijk kiezen ze dan deze het grootste stuk eigendom of indien evenveel eigendom als andere mede-eigenaren gewoon iemand & die kan het dan onderling regelen met andere mede-eigenaars.Gebruikersnaam2 schreef: ↑19 mei 2022, 09:57 Iemand een idee hoe het zit met een huis waarvan je deels eigenaar bent door erfenis ?
Ik heb een vriend die samen met zijn echtgenote een appartement hebben gekocht. Zij bezaten ook een huis en zouden dit verkopen na de verhuis. Tussen deze twee periodes overlijdt zijn vrouw. De man heeft op één van de twee huizen erfenis rechten moeten betalen. Als men slechts één huis bezit moet men hierop geen erfenisrechten betalen.
Of de vruchtgebruiker indien bekend.gilberke schreef: ↑19 mei 2022, 10:01Waarschijnlijk kiezen ze dan deze het grootste stuk eigendom of indien evenveel eigendom als andere mede-eigenaren gewoon iemand & die kan het dan onderling regelen met andere mede-eigenaars.Gebruikersnaam2 schreef: ↑19 mei 2022, 09:57 Iemand een idee hoe het zit met een huis waarvan je deels eigenaar bent door erfenis ?