cooperatieve aandelen
TIP
Re: cooperatieve aandelen
Er is terug een uitgifte van Eoly: https://eoly-energy.com/nl/eoly-cooperatie/
wel met uitgiftepremie van 25 euro!
Uiterlijk 30 april stuurt Ecopower jaarlijks per e-mail een fiscaal attest voor het dividend dat het jaar voordien werd uitbetaald. Ontving u geen fiscaal attest? Dat betekent dat we geen e-mailadres van u hebben. Bezorg ons uw e-mailadres via info@ecopower.be.
Estate Guru believer.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Die instappremie van 25 euro bovenop de prijs van het aandeel is er voor mij ook teveel aan.Jintro schreef: ↑5 mei 2022, 11:39 Er is terug een uitgifte van Eoly: https://eoly-energy.com/nl/eoly-cooperatie/
Echte kruideniers mentaliteit van de Colruyts.
Ze maken dan wel promotie dat je jaarlijks kan uitstappen...tja maar die 25 euro ben je wel kwijt.
Komt bij mij over als iets(coöperatieve aandelen) dat ze voor een gedeelte moeten doen omwille van wetgeving/subsidies.
M.i. kan je dan beter instappen in deze molens via de Waalse CLEF cooperatie
Ook bij Norht sea wind zijn er zulke trekjes....zo krijgt de commissaris dubbel zoveel onkosten vergoeding dan bij andere gelijkaardige achtergestelde coöperaties. Als voorzitter een vertrouweling van de colruyt familie met expertise in discount winkels maar niet in energie.
De administratie wordt daar ook afgewenteld via een omweg op de aandelen....
Benieuwd of ze gaan delen uit hun hogere inkomsten ...of zich gaan wegsteken achter lange termijn contracten aan vroegere lagere prijzen terwijl ze zelf als Colruyt stroom verkopen aan marktprijzen.
Wrssch zal het voor de B-aandeelhouders op de tanden kloppen zijn want er staat in de prospectus dat een surplus van wind mogelijks een hoger dividend kan bezorgen. De prijzen waren de laatste maanden van 21 al veel hoger maar er was minder wind.
Uieindelijk heb ik 1 aandeel gekocht nu heb ik een even aantal. Als mijn klein mannen 18 zijn dan kan ik elk even veel delen bezorgen. Maar een kost van 10% is veel!JulusCesar schreef: ↑5 mei 2022, 18:20Die instappremie van 25 euro bovenop de prijs van het aandeel is er voor mij ook teveel aan.Jintro schreef: ↑5 mei 2022, 11:39 Er is terug een uitgifte van Eoly: https://eoly-energy.com/nl/eoly-cooperatie/
Ze maken dan wel promotie dat je jaarlijks kan uitstappen...tja maar die 25 euro ben je wel kwijt.
Komt bij mij over als iets(coöperatieve aandelen) dat ze voor een gedeelte moeten doen omwille van wetgeving/subsidies.
M.i. kan je dan beter instappen in deze molens via de Waalse CLEF cooperatie
Ook bij Norht sea wind zijn er zulke trekjes....zo krijgt de commissaris dubbel zoveel onkosten vergoeding dan bij andere gelijkaardige achtergestelde coöperaties. Als voorzitter een vertrouweling van de colruyt familie met expertise in discount winkels maar niet in energie.
De administratie wordt daar ook afgewenteld via een omweg op de aandelen....
Benieuwd of ze gaan delen uit hun hogere inkomsten ...of zich gaan wegsteken achter lange termijn contracten aan vroegere lagere prijzen terwijl ze zelf als Colruyt stroom verkopen aan marktprijzen.
Wrssch zal het voor de B-aandeelhouders op de tanden kloppen zijn want er staat in de prospectus dat een surplus van wind mogelijks een hoger dividend kan bezorgen. De prijzen waren de laatste maanden van 21 al veel hoger maar er was minder wind.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De boekhoudkundige waarde van Eoly op 31/12/2021 was dan ook wel 273 EUR per aandeel. De andere 2 EUR zijn kosten.JulusCesar schreef: ↑5 mei 2022, 18:20 Die instappremie van 25 euro bovenop de prijs van het aandeel is er voor mij ook teveel aan.
Daartegenover staat dat je bij Eoly idd. al na 1 jaar kan uitstappen en dat ook tegen de boekhoudkundige waarde.
Dit is bij de meeste andere coops niet zo, daar hanteert men de nominale waarde voor zowel in- als uitstap.
Edit: in beide gevallen krijg je echter de restwaarde in geval van vereffening, wat minder of meer kan zijn dan de nominale waarde
Top, thx voor de verklaring.EarthNvstr1 schreef: ↑5 mei 2022, 20:03De "kost" voor de aanbieding is zo'n 0,8% ... nl. 2 EUR per aandeel.
Zullen dan toch wat achterlopen.
Hetzelfde als bij groenkracht.
Ben je daar zeker van? Ik kreeg de indruk dat je de 23 euro (+2 euro kapitaalsverhoging) kwijt bent, bij terug uitstappen.EarthNvstr1 schreef: ↑5 mei 2022, 20:09
Daartegenover staat dat je bij Eoly idd. al na 1 jaar kan uitstappen en dat ook tegen de boekhoudkundige waarde.
Dit is bij de meeste andere coops niet zo, daar hanteert men de nominale waarde voor zowel in- als uitstap.
Wel jammer dat het aandelen zijn voor Eoly coöperatie. Deze zijn dan eigenaar van de windturbines die door Eoly energy worden gebouwd. Maar dus niet voor het waterstofproject,wat ik het meeste interessante vind.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De informatienota niet gelezen ?
https://eoly-energy.com/wp-content/uplo ... 021-NL.pdf
En dat is eigenlijk niet meer dan normaal.De coöperant die is uitgetreden, uitgesloten of zijn of haar aandelen gedeeltelijk
heeft teruggenomen, heeft recht op een scheidingsaandeel. Het scheidingsaandeel
is gelijk aan de boekhoudkundige waarde van de aandelen op basis van het eigen
vermogen van Eoly Coöperatie CV zoals blijkt uit de laatst goedgekeurde
jaarrekening, met uitzondering van de onbeschikbare reserves en kapitaalsubsidies.
Ofwel hanteer je dit systeem (zoals ook Eco2050 doet, van andere heb ik geen weet) ofwel niet, maar je doet dat dan zowel voor aan- als verkoop.
Welk systeem je als cooperatie of als cooperant het interessantst vind, is uiteraard dan nog voor discussie vatbaar.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Hierbij mijn excuses het is inderdaad 2 eruo die ze rekenen voor de kosten van de verhoging van het kapitaal.
Het aandeel zelf is nu 273 euro waard....
Ik was in de war met de eerste ker dat ik hier naar gekeken heb; toen was een aandeel 250 euro.
Anderzijds staat er :K
Sorry voor het verspreiden van foute info;
Het aandeel zelf is nu 273 euro waard....
Ik was in de war met de eerste ker dat ik hier naar gekeken heb; toen was een aandeel 250 euro.
Anderzijds staat er :K
Ik ga er dus vanuit dat je bij uittrededing 273 euro krijgt.kosten ten laste van de belegger Er zijn geen in- of uitstapkosten
Sorry voor het verspreiden van foute info;
De nominale waarde van het aandeel is nog steeds 250€ en hierop wordt het dividendrendement berekend.
Bij uittreding krijg je 273.43€ behoudens afrondingsverschillen, nl. 8958928.71€/ 32764. De meerwaarde bij uitkering wordt in de jaarrekening weergegeven als een onttrekking aan de beschikbare reserves. In 2021 was dat 350€ voor 70 aandelen of 5€/aandeel. Die meerwaarde is o.b.v. de vorige goedgekeurde jaarrekening hier dus voor 2020.
Bij uittreding krijg je 273.43€ behoudens afrondingsverschillen, nl. 8958928.71€/ 32764. De meerwaarde bij uitkering wordt in de jaarrekening weergegeven als een onttrekking aan de beschikbare reserves. In 2021 was dat 350€ voor 70 aandelen of 5€/aandeel. Die meerwaarde is o.b.v. de vorige goedgekeurde jaarrekening hier dus voor 2020.