Geld afgenomen van geblokkeerde rekening na phishing/whaling
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Geld afgenomen van geblokkeerde rekening na phishing/whaling
Enkele vrienden werden het slachtoffer van phishing/whaling via WhatsApp. Na de hele tijdslijn gemaakt te hebben zijn er toch wel enkele opvallende zaken.
- Het geld werd overgeschreven naar een Belgische rekening, maar toch kan men de identiteit niet bepalen?
- Argenta werd onmiddellijk na de overschrijving gecontacteerd omdat de rekeningen werden nagekeken. Zij hebben echter pas na meer dan uur de telefoon opgenomen (terwijl er een 24/7 claim op hun website staat).
- Argenta gaf aan dat de ING-rekening waarnaar de overschrijving gedaan werd geblokkeerd werd (jammer genoeg redelijk laat naar onze mening).
- Argenta wast hun handen in onschuld en heeft al aangegeven dat ze het geld niet gaan compenseren.
- De politie heeft vorig weekend gebeld om te zeggen dat het geld van de geblokkeerde rekening werd gehaald, maar dat ze er niets over mogen zeggen. Kan dat?
Natuurlijk is er een nalatigheid van onze vrienden, maar dat is eveneens zo voor Argenta daar ze niet beschikbaar waren tijdens het voorval. Welke stappen raden jullie aan?
- Het geld werd overgeschreven naar een Belgische rekening, maar toch kan men de identiteit niet bepalen?
- Argenta werd onmiddellijk na de overschrijving gecontacteerd omdat de rekeningen werden nagekeken. Zij hebben echter pas na meer dan uur de telefoon opgenomen (terwijl er een 24/7 claim op hun website staat).
- Argenta gaf aan dat de ING-rekening waarnaar de overschrijving gedaan werd geblokkeerd werd (jammer genoeg redelijk laat naar onze mening).
- Argenta wast hun handen in onschuld en heeft al aangegeven dat ze het geld niet gaan compenseren.
- De politie heeft vorig weekend gebeld om te zeggen dat het geld van de geblokkeerde rekening werd gehaald, maar dat ze er niets over mogen zeggen. Kan dat?
Natuurlijk is er een nalatigheid van onze vrienden, maar dat is eveneens zo voor Argenta daar ze niet beschikbaar waren tijdens het voorval. Welke stappen raden jullie aan?
Re: Geld afgenomen van geblokkeerde rekening na phishing/whaling
- Belgische rekening behoort ongetwijfeld aan iemand toe, maar die kan bv. zelf ook slachtoffer van fraude zijn.
- Banken grijpen vrij snel naar grove nalatigheid, de rechtbanken zijn het daar recent meermaals niet mee eens geweest, maar banken hebben geld zat om in beroep of zelfs cassatie te gaan. Ik hoop dat de slachtoffers een uitgebreide rechtbijstandsverzekering hebben.
- Politie moet in België het geheim van het onderzoek respecteren. Volledige inzage krijg je pas in een latere fase.
- Banken grijpen vrij snel naar grove nalatigheid, de rechtbanken zijn het daar recent meermaals niet mee eens geweest, maar banken hebben geld zat om in beroep of zelfs cassatie te gaan. Ik hoop dat de slachtoffers een uitgebreide rechtbijstandsverzekering hebben.
- Politie moet in België het geheim van het onderzoek respecteren. Volledige inzage krijg je pas in een latere fase.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Mijn ouders hebben van Argenta ook weinig hulp gekregen toen zij slachtoffer werden van phishing. Ik weet niet hoe het bij andere banken gaat, maar bij Argenta ben je je geld zeker kwijt.
En het was niet met een dringende overschrijving, maar met een gewone. Telefoontje naar Argenta 2 uur later en ze konden er al niets meer aan doen. Overschrijving was naar Belgische rekening andere bank.
En het was niet met een dringende overschrijving, maar met een gewone. Telefoontje naar Argenta 2 uur later en ze konden er al niets meer aan doen. Overschrijving was naar Belgische rekening andere bank.
Laatst gewijzigd door Charlesvdw op 9 mei 2022, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Wat is er precies gebeurd aan phishing/whaling via WhatsApp ?bv90 schreef: ↑9 mei 2022, 11:31 - Argenta wast hun handen in onschuld en heeft al aangegeven dat ze het geld niet gaan compenseren.
Vraag het eens aan je "vrienden" (om jezelf waarschijnlijk niet te noemen).
Als je een bankcode hebt doorgegeven of één of andere verificatie voor een overschrijving hebt gedaan ben jij (excuseer, je "vrienden") toch de eersten om de schuld te krijgen en niet de bank.
Als ik tegen een paal loop dan moet ik die paal niet beschuldigen dat ze daar lompweg stond.
Ik vind het in eerste instantie wel jammer voor jou (of je "vrienden") dat je zoiets tegenkomt, ik zou het ook niet graag tegenkomen, ik hoop dat het over niet teveel geld gaat maar je moet eigenlijk vooral jezelf verwijten dat je het overkomen is en niet de bank als instelling.
Wat een misselijke reactie. Reageer dan niet ipv deze nutteloze reactie te spuien.Gebruikersnaam2 schreef: ↑9 mei 2022, 12:37Wat is er precies gebeurd aan phishing/whaling via WhatsApp ?bv90 schreef: ↑9 mei 2022, 11:31 - Argenta wast hun handen in onschuld en heeft al aangegeven dat ze het geld niet gaan compenseren.
Als je een bankcode hebt doorgegeven of één of andere verificatie voor een overschrijving hebt gedaan ben jij (excuseer, je "vrienden") toch de eersten om de schuld te krijgen en niet de bank.
Als ik tegen een paal loop dan moet ik die paal niet beschuldigen dat ze daar lompweg stond.
Ik vind het in eerste instantie wel jammer voor jou (of je "vrienden") dat je zoiets tegenkomt, ik zou het ook niet graag tegenkomen, ik hoop dat het over niet teveel geld gaat maar je moet eigenlijk vooral jezelf verwijten dat je het overkomen is en niet de bank als instelling.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Huh ... misselijk ?loops25 schreef: ↑9 mei 2022, 13:21Wat een misselijke reactie. Reageer dan niet ipv deze nutteloze reactie te spuien.Gebruikersnaam2 schreef: ↑9 mei 2022, 12:37
Wat is er precies gebeurd aan phishing/whaling via WhatsApp ?
Ik vraag wat er EXACT gebeurd is ... en HOE het kan gebeuren dat er iemand van jouw eigen rekening geld overzet naar een andere. Met de nodige uitleg kunnen wij, de andere forumleden, hier iets uit leren, ik zou het eerder als een nuttige reactie zien.
En heb je mijn laatste zin gelezen, die staat vol empathie.
Los daarvan : Als ik mijn portefeuille ergens open en bloot leg (of vergeet) en er neemt iemand geld uit is het in eerste instantie toch mijn eigen verdomde schuld en moet je maar één persoon verwijten, nl. jezelf en niet iemand anders (in dit geval de bank).
Ahja daarom dat je insinueert dat hij diegene is die het geld kwijt is en niet "zijn vrienden"? Uit jouw post blijkt 0,0 empatisch vermogen. Hoewel ik ook niet snap dat je in phisingpraktijken trapt, is een onoplettendheid (of zeer goede phising) snel gebeurd.Gebruikersnaam2 schreef: ↑9 mei 2022, 13:47Huh ... misselijk ?
Ik vraag wat er EXACT gebeurd is ... en HOE het kan gebeuren dat er iemand van jouw eigen rekening geld overzet naar een andere. Met de nodige uitleg kunnen wij, de andere forumleden, hier iets uit leren, ik zou het eerder als een nuttige reactie zien.
En heb je mijn laatste zin gelezen, die staat vol empathie.
Los daarvan : Als ik mijn portefeuille ergens open en bloot leg (of vergeet) en er neemt iemand geld uit is het in eerste instantie toch mijn eigen verdomde schuld en moet je maar één persoon verwijten, nl. jezelf en niet iemand anders (in dit geval de bank).
Wat mij betreft ligt de fout voor een groot stuk bij mijn vrienden hoor. Ik wil het alleen begrijpen en hen ergens ondersteunen aangezien het toch over een groot bedrag gaat. Het is schering en inslag de laatste jaren.Gebruikersnaam2 schreef: ↑9 mei 2022, 12:37Wat is er precies gebeurd aan phishing/whaling via WhatsApp ?bv90 schreef: ↑9 mei 2022, 11:31 - Argenta wast hun handen in onschuld en heeft al aangegeven dat ze het geld niet gaan compenseren.
Via whatsapp werd er via de naam van hun zoon gestuurd. Toen ze hem probeerden bellen hoorden ze zijn stem, maar met storing en dat hij ze nu niet goed kon verstaan. Hij had een nieuw nummer en had dringend geld nodig aangezien hij aan de kassa stond voor een aankoop van zaken waar de zoon op dat moment inderdaad mee bezig was. Dus overschrijving via link zoals ze wel vaker deden, was mislukt, dus tweede keer en dan begon de argwaan. Dus inderdaad nalatigheid voor de overschrijving en niet van de bank. Dat de bank niet snel gehoor geeft en/of overschrijvingen kan tegenhouden (zeker indien ze in België gebeuren) kan ik echter niet begrijpen. Daar gaan ze wat mij betreft wel in fout. Als je bij de bank gaat voor een lening kunnen ze quasi alles direct nakijken, zelfs nagaan of je ouders ook klant zijn, maar transacties binnen België... Dat zou niet kunnen?
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Mocht je mij kennen IRL dan zou je wel zien hoe empathisch ik ben, veel te veel zelfs

Los daarvan, het is toch overduidelijk dat die persoon het zelf is overkomen, vandaag een account aangemaakt, om namens zijn "vrienden" hier die vraag te stellen, komaan, blijf eerlijk en zeg dat je zelf iets stoms hebt uitgehaald.
En nog losser daarvan, het is phishing en niet phising maar deze taalkundige verbetering zal dan weer niet empathisch overkomen naar jou zeker ?

Ik probeer ze eerder te overtuigen om te werken met een tegenrekening waar je het grote geld kan houden en de snelle zichtrekening enkele te gebruiken voor dagelijkse aankopen. ;-)
Maar dat is een topic over hoe je het kan vermijden. Het is jammer dat de discussie de wending genomen heeft over "wie" het is en wie al dan niet empathisch is. Ik vond mijn vorige account niet meer terug, maar zulke wendingen zijn nieuw voor mij op spaargids (al is het lang geleden dat ik hier op forum zat, opstart rabobank.be).
In plaats van toe te lichten hoe het kan dat een geblokkeerde rekening waar het geld nog op stond (van iemand met een Belgische rekening) plots toch geld eraf kan nemen...
Maar dat is een topic over hoe je het kan vermijden. Het is jammer dat de discussie de wending genomen heeft over "wie" het is en wie al dan niet empathisch is. Ik vond mijn vorige account niet meer terug, maar zulke wendingen zijn nieuw voor mij op spaargids (al is het lang geleden dat ik hier op forum zat, opstart rabobank.be).
In plaats van toe te lichten hoe het kan dat een geblokkeerde rekening waar het geld nog op stond (van iemand met een Belgische rekening) plots toch geld eraf kan nemen...
https://www.tijd.be/ondernemen/banken/b ... 13280.html
Je hebt meer rechten dan je denkt in zo'n zaak. Verschillende banken zijn al in het ongelijk gesteld. Het probleem is alleen dat procederen een dure zaak is, zeker indien je geen rechtsbijstand hebt of het meeste van je centen verloren bent.
Je hebt meer rechten dan je denkt in zo'n zaak. Verschillende banken zijn al in het ongelijk gesteld. Het probleem is alleen dat procederen een dure zaak is, zeker indien je geen rechtsbijstand hebt of het meeste van je centen verloren bent.