Aankoop Upkot verstandig?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Aankoop Upkot verstandig?
Bwa... hangt van veel factoren af n.m.i. ...
Ik zou in ieder geval niet investeren in een bepaald kot puur omdat mijn (kind)eren een kot nodig hebben.
Slim, doorverwijzen naar een reclameboodschap waar je zelf voor betaald hebt .. "Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Upgrade Estate"PeterDv schreef: ↑30 juli 2021, 18:02Als je een idee wilt krijgen van de netto rendementen die momenteel worden uitbetaald door Upgrade Estate dan kan je het artikel van Bloovi genaamd "Upgrade Estate, marktleider met een sociale missie: “De relevantie van onze studentenkamers is nooit duidelijker geweest dan tijdens de coronacrisis” even opzoeken en doornemen.
Bedankt maar misschien niet onafhankelijk - keytrade zal wellicht eerder aanmoedigen om te kopen dan om te huren omdat ze dan een hyp krediet kunnen verkopen ?Jamesken schreef: ↑3 augustus 2021, 10:08 Hier een linkje van keytrade:
https://www.keytradebank.be/nl/support/ ... -dan-huren
kritisch benaderen he. Das duidelijk.
PeterDV kwam hier ook een verkooppraatje doen, maar je kan er iets van leren over hoe het werkt. Over de kosten en het rendement was hij nogal wazig en verwijzend naar een of ander artikel.
Ik leer hier bij over hoe het allemaal werkt.
PeterDV kwam hier ook een verkooppraatje doen, maar je kan er iets van leren over hoe het werkt. Over de kosten en het rendement was hij nogal wazig en verwijzend naar een of ander artikel.
Ik leer hier bij over hoe het allemaal werkt.
Ik vraag me bij dit type van investeringen (studentenkoten, hotelkamers, parkeerplaatsen, bungalows op vakantieparken) altijd af waarom men dit voorstelt aan particuliere investeerders.
Zo'n ontwikkelaar kan bij banken (via 1 simpel dossier) kapitaal lenen aan historisch lage rentevoeten, en op die manier het verschil tussen rendement en financieringskost volledig op zak steken. Dus waarom dan die extra moeite doen om tientallen kleine investeerders aan te trekken en administratief op te volgen?
Het enige voordeel dat ik zie is dat ze aan particulieren een dossier kunnen verkopen met een onzeker rendement en met hoge kosten:
Zo'n ontwikkelaar kan bij banken (via 1 simpel dossier) kapitaal lenen aan historisch lage rentevoeten, en op die manier het verschil tussen rendement en financieringskost volledig op zak steken. Dus waarom dan die extra moeite doen om tientallen kleine investeerders aan te trekken en administratief op te volgen?
Het enige voordeel dat ik zie is dat ze aan particulieren een dossier kunnen verkopen met een onzeker rendement en met hoge kosten:
Bij een bank zou zoiets natuurlijk niet lukken, en bij een professionele investeerder evenmin. Daarom zoekt men huisvaders en -moeders die niet te moeilijk doen over de voorwaarden.Lila B schreef: ↑26 juli 2021, 22:30 Het gebouw zou klaar zijn in januari 2023. Het rendement zou 2 tot 4% bedragen, maar pas na afloop van het eerste academiejaar, dus de eerste keer in augustus 2024.
Uitstappen zou kunnen na 3 jaar, mits betaling van 3% kosten.
Mijn zoon gaat in september naar het zesde middelbaar. Het daaropvolgende schooljaar zou hij dan met voorrang een plaats krijgen bij een van de bestaande vestgingen van Upkot.
Lenen bij banken is wel iets heel anders dan verkopen aan particulieren hé
Wat jij beschrijft, verschil tussen huurrendement en financieringskost op zak steken, is het businessmodel van een vastgoedfonds, een zeer kapitaalintensieve business
Maar Upkot is geen vastgoedfonds maar een ontwikkelaar (+dienstverlener)
Een projectontwikkelaar steekt eigen kapitaal in een project, samen met bankleningen.
Die bankleningen zijn nooit 100% projectkost, altijd eigen kapitaal nodig
Om dat kapitaal vrij te maken voor een nieuw project moeten ze verkopen, aan particulieren bv.
Als ze de projecten op hun eigen balans houden wordt het al snel onmogelijk om nog nieuwe projecten te starten.
Op voorhand verkopen (aan particulieren) is een manier om de eigen kapitaalinbreng te beperken
Wat jij beschrijft, verschil tussen huurrendement en financieringskost op zak steken, is het businessmodel van een vastgoedfonds, een zeer kapitaalintensieve business
Maar Upkot is geen vastgoedfonds maar een ontwikkelaar (+dienstverlener)
Een projectontwikkelaar steekt eigen kapitaal in een project, samen met bankleningen.
Die bankleningen zijn nooit 100% projectkost, altijd eigen kapitaal nodig
Om dat kapitaal vrij te maken voor een nieuw project moeten ze verkopen, aan particulieren bv.
Als ze de projecten op hun eigen balans houden wordt het al snel onmogelijk om nog nieuwe projecten te starten.
Op voorhand verkopen (aan particulieren) is een manier om de eigen kapitaalinbreng te beperken
Ben ik de enige die de kostprijs van een aandeel, 110k, vergelijken met de kostprijs van een kot idioot vindt?
Anders zou ik zeggen koop een aandeel ferrari, veel goedkoper dan een ferrari kopen.
Anders zou ik zeggen koop een aandeel ferrari, veel goedkoper dan een ferrari kopen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik vermoed het
Het zou n.m.i. net idioot zijn om de vergelijking *niet* te maken.
Uiteraard maak je dan best die vergelijking niet op de manier waarop jij het voorstelt.
Als men een kot verkoopt aan een particulier, dan is die particulier eigenaar en kan die zelf bepalen aan wie hij verhuurt, tegen welke huurprijs, en dan kan die op elk moment beslissen om zijn eigendom door te verkopen (met winst of met verlies). Uiteraard kan het zijn dat je als eigenaar een kost moet betalen voor de gemeenschappelijke diensten in het gebouw.el perro schreef: ↑6 augustus 2021, 12:56
Maar dat is helemaal niet wat men hier voorstelt, je bent alleen maar eigenaar van aandelen die recht geven op een stukje van het (onzekere) rendement en kan alleen maar doorverkopen door de aandelen terug te geven aan de echte eigenaar. Ik weet niet hoe ik dat moet noemen, maar het is geen "verkoop".
Nipo schreef: ↑6 augustus 2021, 18:47Vroeger noemde zoiets time sharing.el perro schreef: ↑6 augustus 2021, 12:56
Maar dat is helemaal niet wat men hier voorstelt, je bent alleen maar eigenaar van aandelen die recht geven op een stukje van het (onzekere) rendement en kan alleen maar doorverkopen door de aandelen terug te geven aan de echte eigenaar. Ik weet niet hoe ik dat moet noemen, maar het is geen "verkoop".
Is nu anders verpakt.
Waar de Belgische toezichthouder in deze blijft....
Estate Guru believer.
platin,
Gelieve mij geen woorden in de mond te leggen die de mijne niet zijn.
Gelieve mij geen woorden in de mond te leggen die de mijne niet zijn.
-
- Newbie
- Contacteer:
PeterDv schreef: ↑30 juli 2021, 18:02 Dag Lila, ik heb met veel aandacht jouw vraag en andere daaropvolgende antwoorden doorgenomen. Als iemand die zelf werkzaam is binnen Upgrade Estate alsook de sector en verschillende alternatieven zeer goed kent schep ik graag wat duidelijkheid.
Het project dat je aanhaalt wordt inderdaad in januari 2023 opgeleverd, de start van het netto rendement (2-4%) vindt plaats in september 2023 met een eerste uitkering eind september/begin oktober 2024. Belangrijk om te vermelden is dat er hier ook vanaf september 2022 een tussentijds netto rendement begint te lopen van 1%.
Dit terzijde, is het evenwel belangrijk om rekening te houden dat je in deze investeringsvorm gaat investeren in één specifiek nieuwbouwproject op één specifieke locatie. De manier van investeren gebeurt inderdaad niet op de klassieke manier als in “ik koop één kot” maar je gaat mee participeren in de totaliteit van dat ene project. Als mensen de vergelijking willen maken met beursgenoteerde aandelen is de vraag ook of die mensen enigszins willen beleggen op de beurs? De bijhorende beursschommelingen neem je er dan ook bij.
Het klopt dat €110.000 al een behoorlijke som bedraagt. Let wel, zoals reeds vermeld in deze thread is iets vinden om aan te kopen in bv. Gent voor €110.000 quasi onvindbaar wat het wel een toegankelijke instapprijs maakt om te kunnen instappen.
En wat is die voorrang in de Upkot projecten waard? Dat is vaak afhankelijk van hoe de ouders/kinderen tegenover de projecten, gemeenschappelijke ruimtes, community… staan. Daarom dat er heel vaak een bezoek in één of meerdere projecten naar keuze wordt ingepland. Door de wachtlijsten is het niet altijd mogelijk om een kamer te huren waardoor veel mensen ook beslissen om te investeren en wel garantie hebben op een kamer in een project naar keuze.
Als je een idee wilt krijgen van de netto rendementen die momenteel worden uitbetaald door Upgrade Estate dan kan je het artikel van Bloovi genaamd "Upgrade Estate, marktleider met een sociale missie: “De relevantie van onze studentenkamers is nooit duidelijker geweest dan tijdens de coronacrisis” even opzoeken en doornemen.
Als je twijfelt of je makkelijk kan uitstappen dan zitten we graag eens met jou samen om verschillende verkopen door investeerders aan ons te overlopen. Want we zijn niet enkel bereid investeringen terug te kopen, we doen het ook en we hebben het al talloze keren gedaan.
Kom gerust eens kijken naar onze projecten, volledig vrijblijvend.
Beste,
Graag zou ik graag van jullie weten wat bestaande projecten reeds hebben opgebracht in het verleden.
Kwestie van een horizon te kunnen bekijken.
Verder vroeg ik me af of jullie zelf of een ander optreden als koper van een aandeel, hoe deze waardering gebeurt.
Zowel de waardering bij de start, de verkoop als bij een doorverkoop van een aandeel.
Alvast bedankt,
Mvg,
Ik vraag me altijd af welke gekken hierop intekenen.PeterDv schreef: ↑30 juli 2021, 18:02 Dag Lila, ik heb met veel aandacht jouw vraag en andere daaropvolgende antwoorden doorgenomen. Als iemand die zelf werkzaam is binnen Upgrade Estate alsook de sector en verschillende alternatieven zeer goed kent schep ik graag wat duidelijkheid.
Het project dat je aanhaalt wordt inderdaad in januari 2023 opgeleverd, de start van het netto rendement (2-4%) vindt plaats in september 2023 met een eerste uitkering eind september/begin oktober 2024. Belangrijk om te vermelden is dat er hier ook vanaf september 2022 een tussentijds netto rendement begint te lopen van 1%.
Dit terzijde, is het evenwel belangrijk om rekening te houden dat je in deze investeringsvorm gaat investeren in één specifiek nieuwbouwproject op één specifieke locatie. De manier van investeren gebeurt inderdaad niet op de klassieke manier als in “ik koop één kot” maar je gaat mee participeren in de totaliteit van dat ene project. Als mensen de vergelijking willen maken met beursgenoteerde aandelen is de vraag ook of die mensen enigszins willen beleggen op de beurs? De bijhorende beursschommelingen neem je er dan ook bij.
Het klopt dat €110.000 al een behoorlijke som bedraagt. Let wel, zoals reeds vermeld in deze thread is iets vinden om aan te kopen in bv. Gent voor €110.000 quasi onvindbaar wat het wel een toegankelijke instapprijs maakt om te kunnen instappen.
En wat is die voorrang in de Upkot projecten waard? Dat is vaak afhankelijk van hoe de ouders/kinderen tegenover de projecten, gemeenschappelijke ruimtes, community… staan. Daarom dat er heel vaak een bezoek in één of meerdere projecten naar keuze wordt ingepland. Door de wachtlijsten is het niet altijd mogelijk om een kamer te huren waardoor veel mensen ook beslissen om te investeren en wel garantie hebben op een kamer in een project naar keuze.
Als je een idee wilt krijgen van de netto rendementen die momenteel worden uitbetaald door Upgrade Estate dan kan je het artikel van Bloovi genaamd "Upgrade Estate, marktleider met een sociale missie: “De relevantie van onze studentenkamers is nooit duidelijker geweest dan tijdens de coronacrisis” even opzoeken en doornemen.
Als je twijfelt of je makkelijk kan uitstappen dan zitten we graag eens met jou samen om verschillende verkopen door investeerders aan ons te overlopen. Want we zijn niet enkel bereid investeringen terug te kopen, we doen het ook en we hebben het al talloze keren gedaan.
Kom gerust eens kijken naar onze projecten, volledig vrijblijvend.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Bovenstaand tekstje lijkt me eerder een pitch van iemand van Upkot zelf, het typische immo-taalgebruik lijkt me niet van een spaargidser te komen die dan nog speciaal voor deze reactie een account heeft aangemaakt.
Los daarvan, je mag je "ervaring" delen maar wees dan eerlijk.
Je kan ook gewoon aandelen van Xior kopen, je krijgt daar een dividend en je hoeft geen 100.000 euro inleg te betalen.
Los daarvan, je mag je "ervaring" delen maar wees dan eerlijk.
Je kan ook gewoon aandelen van Xior kopen, je krijgt daar een dividend en je hoeft geen 100.000 euro inleg te betalen.