De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Inderdaad angsthazen en mensen die teveel meegaan in emotie zou ik aanraden hun geld in iets anders te steken dan aandelen . Elke crisis en neergaande koersen worden gevolgd door stijgingen
Inderdaad met dat verschil dat we het uitdoven van de Zon mogelijk niet meer meemaken en dat van olie en gas mogelijk wel. Het zal nog niet voor 2030 zijn zoals de EU, de VS en VN willen maar ik denk eerder voor 2060. De olie en gas vraag zouden in 2045 pieken. Vanaf 2025 zouden nieuwe E&P's naar nieuwe buitenlandse bronnen niet meer mogen van de EU, VN en VS. Dus als olie & gas major overal een lokale vennootschap oprichten, maar die hebben ze nu ook al inAerolla schreef: ↑11 mei 2022, 11:16 Ah ja, want er komt een dag dat we plots een nieuwe aardbol gaan ontdekken?
Commodities zullen steeds zeldzamer worden, daar kan je nu eens echt niks aan doen op deze planeet...
Commodities (olie en gas voorop) zijn nog steeds schandalig goedkoop, als je er erover nadenkt dat ze eindig zijn...
Daarom dat ik er ook investeer, dat is even zeker dan dat de zon opkomt (en ik ook meer inzet op recyclage ervan)
Een E&P stop zie ik niet echt gebeuren, maar wel een E&P vergunningsstop. Shell heeft nu al problemen in Zuid-Afrika om de E&P-vergunning om te zetten in een exploitatievergunning. Of om die laatste te verlengen. CCS kan nog wel eens een lucratieve inkomstenbron worden.
Het uitdoven van de zon is geen probleem, maar mensen denken dat je eenmaal een zonnepaneel of windmolen koopt, en dan eeuwig electriciteit ermee maakt...
Je moet die dingen wel onderhouden en zal wel Rare earth Metals nodig blijven hebben
Exploratie zal zelfs moelijker worden zonder wetgeving, kijk maar naar Shell en de "activistische" aandeelhouders.
Exploratie wordt verminderd onder druk van de aandeelhouders, en daardoor zullen we uiteindelijk tekorten induceren (voor zover die er nu al niet komen, OPEC zit al op zijn limiet...
Je moet die dingen wel onderhouden en zal wel Rare earth Metals nodig blijven hebben
Exploratie zal zelfs moelijker worden zonder wetgeving, kijk maar naar Shell en de "activistische" aandeelhouders.
Exploratie wordt verminderd onder druk van de aandeelhouders, en daardoor zullen we uiteindelijk tekorten induceren (voor zover die er nu al niet komen, OPEC zit al op zijn limiet...
Het bijzondere aan olie is:
1. Het is een geweldige energiebron, veruit de beste die we tot nu toe hebben gevonden. Daarvan afkicken is een hele opdracht, zeker omdat de mensheid gewoon is om op steeds efficientere energiebronnen over te schakelen (van hout naar kool, naar gas en olie)
2. We zullen nooit alle olie op deze planeet kunnen op gebruiken. De effort om olie naar boven te halen neemt exponentieel toe, en op den duur is de energie die nodig is om de olie naar boven te halen groter dan de energie die de olie oplevert.
Mag ik iedereen dit boek aanraden? https://www.amazon.com/Oil-Power-War-Da ... 1603587438
1. Het is een geweldige energiebron, veruit de beste die we tot nu toe hebben gevonden. Daarvan afkicken is een hele opdracht, zeker omdat de mensheid gewoon is om op steeds efficientere energiebronnen over te schakelen (van hout naar kool, naar gas en olie)
2. We zullen nooit alle olie op deze planeet kunnen op gebruiken. De effort om olie naar boven te halen neemt exponentieel toe, en op den duur is de energie die nodig is om de olie naar boven te halen groter dan de energie die de olie oplevert.
Mag ik iedereen dit boek aanraden? https://www.amazon.com/Oil-Power-War-Da ... 1603587438
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Daar ben ik wel zeker van
De zon zit op 1/3e van haar leven, maar lang daarvoor wordt de aarde opgeslokt door de zon die enorm uitdijt (als waterstof op is en zon aan helium begint, red giant)
Nog lang daarvoor maakt de alsmaar hardere straling van de zon het leven op aarde moeilijker en moeilijker,
de voorspelling is dat over 600 a 800 miljoen jaar planten niet meer kunnen overleven
"Capitulation" heet dat in het wereldje.Galactic schreef: ↑11 mei 2022, 11:00 Ik heb een artikel gelezen van iemand die al decennia op de beurs aanwezig is en alle dalingen sinds 1980 ofzo al meegemaakt had, en die heeft gezegd dat er waarschijnlijk een einde komt aan de dalingen als we eens een dag gaan zien van -6 a 8%. Daar zit volgens mij een waarheid in.
Veel geluk wel aan wie probeert de bodem te herkennen als die zich voordoet.
Slapend rijk wordt wie dat kan
De dag dat je inderdaad de bodem kan inschatten zit je goed. De eerste week van maart was dit jaar zo een puntel perro schreef: ↑11 mei 2022, 16:27"Capitulation" heet dat in het wereldje.Galactic schreef: ↑11 mei 2022, 11:00 Ik heb een artikel gelezen van iemand die al decennia op de beurs aanwezig is en alle dalingen sinds 1980 ofzo al meegemaakt had, en die heeft gezegd dat er waarschijnlijk een einde komt aan de dalingen als we eens een dag gaan zien van -6 a 8%. Daar zit volgens mij een waarheid in.
Veel geluk wel aan wie probeert de bodem te herkennen als die zich voordoet.
Slapend rijk wordt wie dat kan
Vandaag voor het eerst in lange tijd eens de koers van de euro topv. de dollar bekeken. USD/EUR is in jaar tijd met 15% gestegen.
Ik beleg voornamelijk in IWDA, wat voor 68% in USA belegd is.
Deze koerswijziging heeft voor ons Europeanen dus een sterk dempend effect op de dalende beurzen.
XAMS:IWDA haalt YoY +8,45%.
NYSE:VTI haalt -6,76%.
VTI en IWDA volgen weliswaar niet dezelfde index, toch is dit indicatief voor de verschillende ervaringen van amerikaanse en europese beleggers die in brede indexfondsen beleggen.
Iemand enig idee waarom je hier in de media zelden iets over hoort?
Deze koerswijziging heeft voor ons Europeanen dus een sterk dempend effect op de dalende beurzen.
VTI en IWDA volgen weliswaar niet dezelfde index, toch is dit indicatief voor de verschillende ervaringen van amerikaanse en europese beleggers die in brede indexfondsen beleggen.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Als je de vergelijking will verbeteren kan je naar
URTH - iShares MSCI World ETF kijken.
URTH - iShares MSCI World ETF kijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Omdat de media het vaak zelf niet snapt!RGiskard schreef: ↑11 mei 2022, 23:22 Vandaag voor het eerst in lange tijd eens de koers van de euro topv. de dollar bekeken. USD/EUR is in jaar tijd met 15% gestegen.
Al belet hen dat niet om er over te schrijven
En hoeveel rare elementen zitten er volgens jou in een windturbine of een hydro centrale (of andere elternatieve bronnen van energie) ten opzichte van zonnepanelen, batterijen enz. Ooit al gehoort van vraagdestructie als de prijs van iets te hoog is? Er zit een einde aan de lithiumprijs, aan de silverprijs, aan de olieprijs.Aerolla schreef: ↑11 mei 2022, 13:42 Het uitdoven van de zon is geen probleem, maar mensen denken dat je eenmaal een zonnepaneel of windmolen koopt, en dan eeuwig electriciteit ermee maakt...
Kolen doen het momenteel weer heel goed momenteel. Weet wel dat als je daar in 2010 in geinvesteerd had, je een groot deel van uw kapitaal kwijt was geweest. Veel faillisementen zijn er gebeurt. Of de goudkevers van 2010, hun goud is nog evenveel waard ja. Maar wat koop je daar 13 jaar na dato nog mee, 25% minder (= inflatie over die periode).
In S&P500 zit genoeg commutities/energie. Ik ga niet in overweight daarin, nu al helemaal niet meer want je zit nu op de pieken.
Ja, als lithium te duur wordt, dan schaffen we electriciteit af, en gaan we terug met paard en kar rijden, en werken we terug met kaarsen en petroleumlampen.
Als het te duur wordt, dan ga je te duur betalen, want niemand gaat terug gaan...
Je komt nu eenmaal noodgedwongen in situaties dat er geen andere oplossing is. Soms kan je beetje manouvreren met andere metalen/oplossingen, maar je merkt nu al dat dat heel moeilijk is, dat zal er niet op beteren.
Je moet daarom ook niet alles in 1 commodity investeren, maar in de commodity en zijn alternatieven...
Goud ben ik geen fan van, ik reken het zelfs niet bij de commodities in mijn hoofd , omdat het te weinig industriele toepassing kent vergeleken met juwelen en als financieel speelmiddel. Het doet daarom ook niet echt ter zake, er kan heel gemakkelijk een alternatief voor gevonden worden.
Als het te duur wordt, dan ga je te duur betalen, want niemand gaat terug gaan...
Je komt nu eenmaal noodgedwongen in situaties dat er geen andere oplossing is. Soms kan je beetje manouvreren met andere metalen/oplossingen, maar je merkt nu al dat dat heel moeilijk is, dat zal er niet op beteren.
Je moet daarom ook niet alles in 1 commodity investeren, maar in de commodity en zijn alternatieven...
Goud ben ik geen fan van, ik reken het zelfs niet bij de commodities in mijn hoofd , omdat het te weinig industriele toepassing kent vergeleken met juwelen en als financieel speelmiddel. Het doet daarom ook niet echt ter zake, er kan heel gemakkelijk een alternatief voor gevonden worden.
't is maar efkes aanhalen... maar die 1,5° komt steeds dichterbij.
Dus omschakeling kan maar beter een tandje sneller gaan. Al was het maar voor de komende generaties.
Ik blijf geloven in de innovaties en de wetenschap om antwoorden te vinden. En die zijn er, maar de productie is nog duur. En bedrijven moeten ook hun apparaten en machines aanpassen aan de nieuwe energievormen. Zal tijd en vooral veel geld vragen.
Een volledig olie/koolstofvrije wereld zit er helaas nog niet in. We hebben het nog voor te veel nodig vrees ik. Maar alle overschakelingen waar nodig zijn welkom!
Dus omschakeling kan maar beter een tandje sneller gaan. Al was het maar voor de komende generaties.
Ik blijf geloven in de innovaties en de wetenschap om antwoorden te vinden. En die zijn er, maar de productie is nog duur. En bedrijven moeten ook hun apparaten en machines aanpassen aan de nieuwe energievormen. Zal tijd en vooral veel geld vragen.
Een volledig olie/koolstofvrije wereld zit er helaas nog niet in. We hebben het nog voor te veel nodig vrees ik. Maar alle overschakelingen waar nodig zijn welkom!
Ik ook, maar tegelijkertijd besef ik dat de inspanning niet van een vage externe partij moet komen (zoals "de wetenschap"), maar van onszelf. De wetenschap, dat ben JIJ (ook).
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Correct, daarom dat ik ook geen belerend vingertje wil hanteren. Ik probeer zelf wat inspanningen te doen maar als mens ben je feilbaar en zeker als het om comfort gaat.