Oekraïne en het conflict tussen Rusland en het Westen
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Re: Oekraïne en het conflict tussen Rusland en het Westen
Voorbeeldje van Oekraïnse propaganda :
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220513_94971243
En nee, ik ben niet pro-Putin, een beetje afstand bewaren kan al helpen.
Toch minder. Wij worden ten minste niet opgepakt als we de "speciale operatie" een oorlog noemen.
Dat is censuur of repressie, propaganda is nog wat anders. Trouwens hoe weet jij dat er hier minder propaganda verspreid wordt? Ach ja, je gelooft dat omdat de westerse media voortdurend schrijft dat de Russen propaganda te zien krijgen (dit is al een schoolvoorbeeld van propaganda). Uit eerste hand kun je het niet weten want RT en Sputnik zijn voor ons westerlingen geblokkeerd, zowel op internet als via satelliet, maar hier in het vrije westen kennen wij geen censuur hoor
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Euh, slecht voorbeeld. Hier worden er nog kanttekeningen bijgeplaatst en niet klakkeloos de Oekraïnse/Westerse propaganda nagepapegaaid.Gebruikersnaam2 schreef: ↑14 mei 2022, 13:55Voorbeeldje van Oekraïnse propaganda :
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220513_94971243
Ik denk dat je wat termen door elkaar haalt. Dit gaat niet zozeer over propaganda maar over repressie.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Dus jij gelooft dat de propaganda bij ons even erg is als in Rusland?vortex schreef: ↑14 mei 2022, 14:35Dat is censuur of repressie, propaganda is nog wat anders. Trouwens hoe weet jij dat er hier minder propaganda verspreid wordt? Ach ja, je gelooft dat omdat de westerse media voortdurend schrijft dat de Russen propaganda te zien krijgen (dit is al een schoolvoorbeeld van propaganda). Uit eerste hand kun je het niet weten want RT en Sputnik zijn voor ons westerlingen geblokkeerd, zowel op internet als via satelliet, maar hier in het vrije westen kennen wij geen censuur hoor
Dus als journalisten worden opgepakt omdat ze het woord "oorlog" gebruikt hebben heeft dat niets te maken met propaganda?CarpeNoctem schreef: ↑14 mei 2022, 14:41Ik denk dat je wat termen door elkaar haalt. Dit gaat niet zozeer over propaganda maar over repressie.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Nee, dat is nl. censuur.
Censuur is het gebruiken van de macht van de staat, een andere controlerende macht, een bepaalde groepering, of van bepaalde individuen, om informatie achter te houden of de expressie aan banden te leggen.
Propaganda is een vorm van communicatie waarbij door de belanghebbende partij wordt getracht aanhangers voor haar gedachtegoed te winnen. Door het bewust verspreiden van eenzijdige en/of verzonnen informatie wordt geprobeerd de publieke opinie te bespelen.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
CarpeNoctem schreef: ↑14 mei 2022, 14:41Ik denk dat je wat termen door elkaar haalt. Dit gaat niet zozeer over propaganda maar over repressie.
Je verandert ten eerste de de premisse:
En nu heb je het over journalisten? Ik weet natuurlijk niet wat jouw beroep is maar ik ben alleszins geen journalist.Wij worden ten minste niet opgepakt
Ten tweede, zelfs in het geval van opgepakte journalisten zijn er veel betere termen denkbaar dan 'propaganda'.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Jullie hebben hopelijk toch ook wel door dat censuur gebruikt wordt om de propaganda te verspreiden? Door het gebruik van de woorden oorlog en invasie te verbieden en het constant te hebben over een speciale operatie. Geen idee waarom het nodig is om constant te vermelden dat censuur en propaganda niet hetzelfde is. No shit Sherlocks...
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Euh neen. Zelfs dat niet. Met censuur verspreid je niks. Het wordt misschien enkel tijdelijk iets makkelijker je eigen propaganda niet tegengesproken te zien.
Tja, als jij een eigen betekenis begint te geven aan allerlei termen wordt het natuurlijk moeilijk discussiëren.
Tip: de dikke Zeeuw valt al een tijdje online te raadplegen.
En dat zorgt er dus voor dat propaganda makkelijker verspreid wordt...CarpeNoctem schreef: ↑14 mei 2022, 16:03Euh neen. Zelfs dat niet. Met censuur verspreid je niks. Het wordt misschien enkel tijdelijk iets makkelijker je eigen propaganda niet tegengesproken te zien.
Het lijkt er mij meer op dat jullie graag mierenneuken om het niet over de kern van de zaak te hebben.CarpeNoctem schreef: ↑14 mei 2022, 16:03Tja, als jij een eigen betekenis begint te geven aan allerlei termen wordt het natuurlijk moeilijk discussiëren.
Tip: de dikke Zeeuw valt al een tijdje online te raadplegen.
Ik hecht in elk geval geen geloof aan wat onze propaganda media daarover zeggen, ik weet niet of het bij ons erger is dan in Rusland, kan ik ook niet weten, jij ook niet, zoals hierboven reeds geschreven laat de westerse censuur het niet toe dat ik Russische staatsmedia raadpleeg.ignition schreef: ↑14 mei 2022, 15:16Dus jij gelooft dat de propaganda bij ons even erg is als in Rusland?vortex schreef: ↑14 mei 2022, 14:35
Dat is censuur of repressie, propaganda is nog wat anders. Trouwens hoe weet jij dat er hier minder propaganda verspreid wordt? Ach ja, je gelooft dat omdat de westerse media voortdurend schrijft dat de Russen propaganda te zien krijgen (dit is al een schoolvoorbeeld van propaganda). Uit eerste hand kun je het niet weten want RT en Sputnik zijn voor ons westerlingen geblokkeerd, zowel op internet als via satelliet, maar hier in het vrije westen kennen wij geen censuur hoor
CarpeNoctem schreef: ↑14 mei 2022, 14:41
Ik denk dat je wat termen door elkaar haalt. Dit gaat niet zozeer over propaganda maar over repressie.
Nee, dat is repressie. De oorlog als speciale operatie omschrijven, dat is propaganda, het verbod om het oorlog te noemen is censuur en journalisten oppakken omdat ze over oorlog schrijven is repressie.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Touché! Dat is inderdaad wat die mierenneukers beogen …
En Vortex bewijst deze stelling nog maar eens.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Alles op één hoop gooien. Kortom, doelbewust verwarring zaaien.VincentVega schreef: ↑14 mei 2022, 16:48Touché! Dat is inderdaad wat die mierenneukers beogen …
En Vortex bewijst deze stelling nog maar eens.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Mij lijkt het eerder dat je niet tot de kern van de zaak kan komen als je de betekenis van bepaalde uitdrukken/woorden niet kan correct kan gebruiken ... en dat geldt niet alleen voor deze topic maar in het algemeen voor elke discussie.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Natuurlijk zijn propaganda en censuur niet hetzelfde … maar ze zijn - zoals ignition aanhaalt- wel met elkaar verbonden. Zelfs de journalisten van De Standaard onderschrijven dit …Gebruikersnaam2 schreef: ↑14 mei 2022, 17:43Mij lijkt het eerder dat je niet tot de kern van de zaak kan komen als je de betekenis van bepaalde uitdrukken/woorden niet kan correct kan gebruiken ... en dat geldt niet alleen voor deze topic maar in het algemeen voor elke discussie.
Hoe slimme propaganda veel Russen onwetend en onverschillig maakt
Hoe kan een deel van de Russische bevolking, ook jongeren, echt geloven dat er geen oorlog is? De ‘zombiebox’, internetcensuur en opgefriste Sovjetpropaganda knijpen waarheden dood. ‘We luisteren nu naar Poetins speech om te horen waarom onze soldaten helden zijn.’
Maar terug naar de kern van de zaak: ja, wij worden ook beïnvloed door propaganda … maar die is toch van een andere orde dan de Russische propagandamachine waar je het woord “oorlog” niet mag gebruiken, een inval in een ander land een “(vredes)operatie” wordt genoemd en “soldaten” plots “vredestroepen” of “bevrijdingstroepen” zijn. Neen, officieel is Rusland nog steeds niet in oorlog
Hier is er ook nog plaats voor kritiek of andere meningen - jullie zijn daar het levende bewijs van - en beland je daarvoor niet in de cel voor 15 jaar of “verdwijn” je niet plots van de aardbol.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid