Holdings
TIP
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: Holdings
Pijnlijk. Dit was nu wel het laatste dat ik bij Sofina had verwacht.
Leuke eerste dag als kleine aandeelhouder ... van timing gesproken ... ![Undecided :-\](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/undecided.gif)
![Undecided :-\](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/undecided.gif)
Ik zit er ook redelijk in.
Misschien best om even niet om te kijken naar de koers en lange termijn beogen omdat er geen bedrog in bij Sofina (werd nog benadrukt).
Koopmomenten komen eraan?
Misschien best om even niet om te kijken naar de koers en lange termijn beogen omdat er geen bedrog in bij Sofina (werd nog benadrukt).
Koopmomenten komen eraan?
Als het waar is wat die shorter zegt en hij ziet dat en de Boëls niet dan is er misschien wel een probleem.
Normaal gezien als er dergelijk nieuws uitkomt moet je gewoon verkopen (zie bvb Wirecard..). Maar dit is een holding, dit is Sofina.. Benieuwd naar wat ze bij kbc securities gaan zeggen.
Normaal gezien als er dergelijk nieuws uitkomt moet je gewoon verkopen (zie bvb Wirecard..). Maar dit is een holding, dit is Sofina.. Benieuwd naar wat ze bij kbc securities gaan zeggen.
Sofina ondertussen bijna gehalveerd van haar piek op 450€.
Ben benieuwd tot waar de daling nog zal lopen.
Brederode blijft momenteel de support behouden.
Ben benieuwd tot waar de daling nog zal lopen.
Brederode blijft momenteel de support behouden.
Deze shorter staat ook te roepen dat Sofina met een premie noteert terwijl dit aan koers onder 300 al lang niet meer het geval is. Laatst gepubliceerde intrinsieke waarde is 338. Trek hiervan ondertussen nog een 10% af en kom je rond de 300. We spreken dus weer over discounts.Barryke schreef: ↑18 mei 2022, 18:13 Als het waar is wat die shorter zegt en hij ziet dat en de Boëls niet dan is er misschien wel een probleem.
Ik ben eerste om te zeggen dat premies van 30% niet normaal,is (en heb dus ook ten gepaste tijde winst genomen) . Maar laatste wat je aan de Boels kan verwijten (die zelf 54% bezitten) is slecht management.
Dat dit uitgeklaard moet worden is zeker. Byju vertegenwoordigt volgens zijn laatste kapitaalronde (21 Mia) een miljard euro eigen vermogen van Sofina. De daling (tot 12% in de loop van de dag) vandaag is irrationeel lijkt me.
PS Daarom terug opnieuw ingestapt aan 253
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De shorter zegt dat de intrinsieke waarde veel lager is dan de Boëls zeggen omdat Byju een veel te hoge waardering heeft in hun boeken.Phjo01 schreef: ↑18 mei 2022, 20:04Deze shorter staat ook te roepen dat Sofina met een premie noteert terwijl dit aan koers onder 300 al lang niet meer het geval is. Laatst gepubliceerde intrinsieke waarde is 338. Trek hiervan ondertussen nog een 10% af en kom je rond de 300. We spreken dus weer over discounts.Barryke schreef: ↑18 mei 2022, 18:13 Als het waar is wat die shorter zegt en hij ziet dat en de Boëls niet dan is er misschien wel een probleem.
Ik ben eerste om te zeggen dat premies van 30% niet normaal,is (en heb dus ook ten gepaste tijde winst genomen) . Maar laatste wat je aan de Boels kan verwijten (die zelf 54% bezitten) is slecht management.
Dat dit uitgeklaard moet worden is zeker. Byju vertegenwoordigt volgens zijn laatste kapitaalronde (21 Mia) een miljard euro eigen vermogen van Sofina. De daling (tot 12% in de loop van de dag) vandaag is irrationeel lijkt me.
PS Daarom terug opnieuw ingestapt aan 253
Ik weet niet voor hoeveel het in de boeken staat, ik vind het niet meteen terug maar ze bezitten iets meer dan 5% van het kapitaal en Byju werd volgens de laatste kapitaalronde op 22 miljard gewaardeerd.
Gisteren bij slot was de beurswaarde van Sofina 9.6 miljard. Mogelijk staat Byju dus voor 1,1 miljard in de boeken, ofwel 11,4% van het totaal van Sofina.
Als er dan vandaag 8% af gaat dan is het misschien wel welletjes geweest en dan is er geen reden meer om te verkopen (toch niet voor het geval Byju op zich). Misschien geen toeval dat we tot -12% zijn gegaan vandaag. Volgens mijn vage berekeningen was dat ongeveer de volledige waarde van Byju.
Ik heb voor mijn berekeningen zelf maar gesprokkeld met wat ik vond. Als iemand juistere cijfers heeft of slimmer is, shoot.
https://www.capital.de/geld-versicherun ... 73386.html
Sofina ist kein Betrug, aber seine Beteiligungen sind bewertet, als ob alles perfekt wäre“, sagte Perring im Gespräch mit Capital. Sämtliche Wettbewerber wie etwa Softbank seien mit einem Abschlag auf die Bewertung ihrer Beteiligungen zwischen 30 und 40 Prozent bewertet. Es gebe keinen Grund, dass Sofina mit solch einem Aufschlag auf den Aktienkurs bewertet werde.
Geef dus aan dat hij Sofina short omdat het aandeel met een premie noteert.
Sofina bezit 5,24% van Byju, gerekend aan de 21 miljard USD van de kapitaalronde komt dit neer op 1.1 miljard dollar ( 1.05 Mia eur). Op basis van laatst gepubliceerd eigen vermogen (31/12/2021) kom ik op een 9%!?
Ter info : https://www.business-standard.com/artic ... 597_1.html
Benieuwd hoe dit verder gaat
Sofina ist kein Betrug, aber seine Beteiligungen sind bewertet, als ob alles perfekt wäre“, sagte Perring im Gespräch mit Capital. Sämtliche Wettbewerber wie etwa Softbank seien mit einem Abschlag auf die Bewertung ihrer Beteiligungen zwischen 30 und 40 Prozent bewertet. Es gebe keinen Grund, dass Sofina mit solch einem Aufschlag auf den Aktienkurs bewertet werde.
Geef dus aan dat hij Sofina short omdat het aandeel met een premie noteert.
Sofina bezit 5,24% van Byju, gerekend aan de 21 miljard USD van de kapitaalronde komt dit neer op 1.1 miljard dollar ( 1.05 Mia eur). Op basis van laatst gepubliceerd eigen vermogen (31/12/2021) kom ik op een 9%!?
Ter info : https://www.business-standard.com/artic ... 597_1.html
Benieuwd hoe dit verder gaat
Over Sofina: eerste indruk is dat dit toch vrij overtrokken is. Kijk de AvA terug, daar werd expliciet hiernaar gevraagd (waarderingen). Op de slides van de beste man rechtvaardigt hij een belachelijk laag koersdoel voor Sofina door te wijzen naar Softbank. Dat bedrijf is een gokpaleis waar met miljarden op derivaten wordt gespeculeerd, een groot China risico (zie onderwaardering Prosus) en een topman met een godcomplex.
Sorry maar als dat je argumenten zijn, mag je nog zo'n goede staat van dienst hebben (alhoewel, hij had slechts 1x een klapper bij Wirecard...), dan heb je er geen kaas van gegeten.
Edtech bedrijven zijn fors in waarde gedaald, lees ik ook als rechtvaardiging. Er zijn veel ontevreden klanten die negatieve berichten online plaatsen, lees ik. Waarom heeft de oprichter en CEO dan 400 miljoen van de 800 miljoen kapitaalronde in maart 2022 op tafel gelegd? Daar komt de laatste waardering van 22 miljard vandaan. Als professionele beleggers kapitaal op tafel leggen, nota bene samen met de oprichter, en die waardering vindt plaats NA de forse tech afstraffing op de beurs, waarom zou die waardering dan niet kloppen?
Sorry maar als dat je argumenten zijn, mag je nog zo'n goede staat van dienst hebben (alhoewel, hij had slechts 1x een klapper bij Wirecard...), dan heb je er geen kaas van gegeten.
Edtech bedrijven zijn fors in waarde gedaald, lees ik ook als rechtvaardiging. Er zijn veel ontevreden klanten die negatieve berichten online plaatsen, lees ik. Waarom heeft de oprichter en CEO dan 400 miljoen van de 800 miljoen kapitaalronde in maart 2022 op tafel gelegd? Daar komt de laatste waardering van 22 miljard vandaan. Als professionele beleggers kapitaal op tafel leggen, nota bene samen met de oprichter, en die waardering vindt plaats NA de forse tech afstraffing op de beurs, waarom zou die waardering dan niet kloppen?
En dan voeg ik nog even toe dat zowel Sofina als de insiders eigen aandelen aan het kopen zijn de laatste weken. Dat doe je nou niet als de waarde onaantrekkelijk is, lijkt me. Bij Sofina weet men wat men doet, en ik zou eigenlijk verwachten dat het track record en de reputatie van Sofina voldoende weerstand zouden moeten bieden tegen deze aantijgingen. Maar het biedt een kans om lager bij te kopen op aantrekkelijke niveaus dus daar dank ik de short seller en de aandeelhouders zonder ruggengraat dan maar voor.michael25 schreef: ↑19 mei 2022, 01:48 Over Sofina: eerste indruk is dat dit toch vrij overtrokken is. Kijk de AvA terug, daar werd expliciet hiernaar gevraagd (waarderingen). Op de slides van de beste man rechtvaardigt hij een belachelijk laag koersdoel voor Sofina door te wijzen naar Softbank. Dat bedrijf is een gokpaleis waar met miljarden op derivaten wordt gespeculeerd, een groot China risico (zie onderwaardering Prosus) en een topman met een godcomplex.
Nagel op de kop?laeka schreef: ↑25 april 2022, 09:59 Sofina is bijna 29% gezakt dit jaar veel meer dan de markten dus. Laten we ervan uitgaan dat de NAV van Sofina 10% gezakt is dit jaar. Dan zou deze nu ongeveer 303 euro bedragen. Pas hierop een korting toe van 20% voor een kwaliteitsholding als Sofina en ik bekom koersen onder de 250 euro.
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Benieuwd of Laeka al terug Sofina koper is.
24%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
17%IMIE - 16%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
23%Bonds - 2%IEGA - 1%CASH Updated 01/01/2025
17%IMIE - 16%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
23%Bonds - 2%IEGA - 1%CASH Updated 01/01/2025
De resultaten van Gimv zijn bekend
(verhoging dividend)
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
(verhoging dividend)
Het probleem is ook: Sofina heeft tal van dergelijke Indiase en andere buitenlandse private equity in bezit. Dezelfde waarderingsfouten kunnen zich daar ook stellen. Het zou zelfs logisch zijn.
Op lange termijn is dit gezond voor Sofina. Zie het als een stresstest.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."