Holdings
TIP
Re: Holdings
Voor wat het waard is, vers van de pers: “KBCS blijft bij het “Kopen”-advies en 380 euro koersdoel.”
Sofina daalt opnieuw maar niet echt meer dan de Nasdaq volgens mij (die gisteren 5% verloor en voorbeurs weer 1%).
Sofina daalt opnieuw maar niet echt meer dan de Nasdaq volgens mij (die gisteren 5% verloor en voorbeurs weer 1%).
Berkshire Hathaway nadert de grens van 300 USD.... mogelijk ga ik dan deels bijkopen!
Nadeel: je moet dat met dure dollars betalen.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Ik heb mijn eerste positie Sofina geopend! 40 aandelen aan 250 eur/stuk. Mooie ronde prijs (voor wat het waard is). Ik had nog een plek vrij bij mijn dividendenbetalers om aan de volle pot belastingsvoordeel te geraken.
Dit is voor mij één van de raadsels van de beurs. Uit het persbericht van GIMV:
Zowel de omzet (+24%) als de winstgevendheid (+38%) van onze bedrijven kenden een indrukwekkende groei. Dankzij deze bijzondere prestatie realiseren wij voor het boekjaar 2021-22 opnieuw een portefeuillerendement van meer dan 20%.
Gecombineerd met onze nettowinst (EUR 6,6 per aandeel) en onze solide balans sterkt dit ons vertrouwen om een stijging van het dividend naar EUR 2,6 per aandeel voor te stellen.
Het portefeuillerendement over het boekjaar 2021-22 was : 20,4%, met NAV €53
2020-21: 27%, NAV €49
2019-20: -10%, NAV €43,5
2018-19: 16,2% (voor het vijfde opeenvolgende jaar boven de doelstelling van 15%), NAV €52
NAV in 2015: €43
NAV in 2010: €43
Die portefeuilledrendementen zien er niet slecht uit, maar hoe kan het dan dat de NAV zo weinig is gestegen? Dit lijkt de belangrijkste reden waarom het aandeel op de beurs slechts een rendement van 1% over de laatste 5 jaar heeft weten te scoren. Het is waar dat ze een flink dividend betalen, maar met dergelijke rendementen kan dit slechts een deel van de verklaring zijn, of zie ik iets over het hoofd?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat is een knappe rekensom!
Maar ik hoopte eigenlijk op een verklaring van de ontwikkeling op de langere termijn...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat nergens op slaat. Kwam gewoon toevallig uit
Het portefeuilleresultaat is iets anders dan het netto resultaat.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Foutje gespot ...
https://www.gimv.com/nl/investeerders/f ... informatie
Lijkt me 3% te zijn ipv 30% (of wat een verschil een puntje kan maken...)
Sofina: ik blijf er mijn hoofd over breken. Als het waar is dat Byju bijna niets waard is dan hebben die van Sequoia, de Boëls en de CEO van Byju zelf zich in’t zak laten zetten bij de laatste kapitaalronde. Lees die drie nu eens samen.
Het zal eerder de shorter zijn die nu in’t zak gezet zal worden denk ik. Hij wil trouwens heel Sofina shorten voor 1 participatie. En die participatie is al “quasi afgeboekt” door de beursdaling van gisteren (-8%).
Het grootste gevaar lijkt me de opgelopen reputatieschade bij de belegger, zeker moest het toch kloppen natuurlijk. Er zijn een aantal missers geweest op een rij. THG, Zilindo en nu dit. Al heb je natuurlijk altijd missers. Het kunnen niet allemaal googles of whatsapp’en worden.
Voorlopig blijf ik het vertrouwen behouden in de Boëls maar ik hoop dat ze wel snel met een degelijk verweer gaan komen. Anders kan het wel eens een lastig verhaal worden.
Dat Lancksweert op de algemene vergadering zei dat “financiën een kunst is” toen het over waardering ging had men achteraf bekeken misschien beter niet gezegd…
Die jongen van spaarvarkens.be zegt dat Perring waarschijnlijk nu nog maar zijn startschot heeft gelost en dat er nog aanvallen gaan komen. Dat was toch zijn modus operandi bij Wirecard. Ik hoop dat hij niet afkomt met nog een heel aantal participaties die volgens hem gebakken lucht zijn.
Snel en helder communiceren, Harold! Hopelijk is het team crisismanagment volop bezig.
Het zal eerder de shorter zijn die nu in’t zak gezet zal worden denk ik. Hij wil trouwens heel Sofina shorten voor 1 participatie. En die participatie is al “quasi afgeboekt” door de beursdaling van gisteren (-8%).
Het grootste gevaar lijkt me de opgelopen reputatieschade bij de belegger, zeker moest het toch kloppen natuurlijk. Er zijn een aantal missers geweest op een rij. THG, Zilindo en nu dit. Al heb je natuurlijk altijd missers. Het kunnen niet allemaal googles of whatsapp’en worden.
Voorlopig blijf ik het vertrouwen behouden in de Boëls maar ik hoop dat ze wel snel met een degelijk verweer gaan komen. Anders kan het wel eens een lastig verhaal worden.
Dat Lancksweert op de algemene vergadering zei dat “financiën een kunst is” toen het over waardering ging had men achteraf bekeken misschien beter niet gezegd…
Die jongen van spaarvarkens.be zegt dat Perring waarschijnlijk nu nog maar zijn startschot heeft gelost en dat er nog aanvallen gaan komen. Dat was toch zijn modus operandi bij Wirecard. Ik hoop dat hij niet afkomt met nog een heel aantal participaties die volgens hem gebakken lucht zijn.
Snel en helder communiceren, Harold! Hopelijk is het team crisismanagment volop bezig.
Moet inderdaad 3.0 zijnEarthNvstr1 schreef: ↑20 mei 2022, 01:00 Foutje gespot ...
Toch stof om over na te denken, en zal Sofina met zijn slipstream van THG, Zilingo en nu Byju aandachtig blijven volgen.Barryke schreef: ↑20 mei 2022, 01:03
Anderzijds is Sofina wel een durfkapitalist en op zich zou het héél toevallig zijn als al zijn participaties successen worden zoals Alphabet, ... zeker in deze moeilijke tijden voor groeibedrijven.
Het grote verschil tussen Byju en Wirecard is dat Wirecard ten onder gegaan is aan boekhoudkundige malversaties, maar Byju is volgens de shorter enkel te hoog gewaardeerd, er is geen fraude!
Fraser Perring is een shorter die bekend geworden is omdat het Wirecard ten val heeft gebracht, maar...waren al zijn shortposities even grote successen??
Maar toch...ik blijf waakzaam en hoop dat ik mijn vertrouwen kan behouden en net zoals Barryke zou ik graag uitleg zien van de Boëls of Lancksweert!
Op de marktenchat in De Tijd sprak Kurt Vansteeland nog zijn vertrouwen uit...
Kijk, dat is dus het probleem he. Denken dat alles goud is omdat het uit een groeiland komt, e-commerce is en gekend staat als "de indiase Zalando" of whatever. Dat is om problemen vragen, want waar de Boels misschien opportuniteiten zien, zie ik vooral problemen:
- groeilanden hebben met tal van specifieke problemen te kampen
- e-commerce heeft af te rekenen met de noodzaak om zeer snel te groeien, en dat is juist heel erg moeilijk, eist enorme ervaring etc.
- hun ideeen zijn niet origineel. Het is namaak, proberen een ander bedrijf te kopieren zonder te beseffen dat het te kopieren bedrijf reeds een enorm eco-systeem en slotgracht rond zich gebouwd heeft en toch rendabel proberen te zijn.
In dat soort bedrijven investeren dat is zoals een heroine junkie trakteren op een overdosis. Dat loopt zelden goed af. Er is de laatste tijd teveel geld gevloeid naar de Indiase Zalando, de Chinese Amazon, de Pakistaanse Uber, de Taiwanese JustEat etc. Allemaal in de hoop dat die op korte tijd even winstgevend worden als hun westerse evenknie. Zo werkt het niet.
Laatst gewijzigd door Gudrun op 20 mei 2022, 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Fair enough. Maar er moet vroeg of laat natuurlijk wel IETS uit de kweekvijver tevoorschijn komen. Ik blijf in Sofina investeren, maar je mag van Sofina niet verwachten dat dit voor stabiliteit in je portefeuille zorgt. Voor mij moet dat kaderen in een portefeuille die dankzij andere posities goed gediversifieerd is.