De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
... of je blijft toch niet zitten als de band niet opdaagt ...
Ik heb buy and hold gedaan,
Duitse vastgoedobligaties gehad,
In olie uit Venezuela belegd,
Private leningen uitgeschreven,
...
Maar sinds enkele maanden ben ik buy and sell. Wie belegt heel zijn leven op eenzelfde manier?
Ik heb buy and hold gedaan,
Duitse vastgoedobligaties gehad,
In olie uit Venezuela belegd,
Private leningen uitgeschreven,
...
Maar sinds enkele maanden ben ik buy and sell. Wie belegt heel zijn leven op eenzelfde manier?

Was het niet Daniel Kahneman die dat het eerst heeft gedocumenteerd? Je vindt hem vast in je lokale bib. Daar heb je meer aan dan dat ik dat hier in een paar zinnen moet beschrijven. Of google maar eens op prospect theory, dat is al een goed begin.achterdeur schreef: ↑20 mei 2022, 15:41Ja? Dat moet je toch eens uitleggen, als je tijd en goesting hebt.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Nee dat is waar. Het heeft mij ook veel leergeld en tijd gekost om te beseffen dat je die kleine schnabbels niet moet najagen. Mijn beste investeringen (>100%) zijn aankopen van lang geleden waar ik nooit heb naar moeten omzien. En zelfs die investeringen, besef ik nu, had ik beter helemaal gerust gelaten ipv toch hier en daar wat te verkopen en dan later weer bij te kopen. Naarmate je ouder wordt, wordt je wijzer en begin je stelselmatig die beginnersfouten eruit te halen. Die fluctuaties in de markt, ze doen mij elke dag minder en minder.
Dat soort aandelen wil ik niet bezitten. Ik wil dat als ik plots 25 jaar in coma val dat ik dan als multimiljonair wakker wordt.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
't Is te zien op welke leeftijd je in coma gaat, als je pas wakker wordt op je 85e ga je er ook niet veel meer aan hebben dat je dan multimiljonair bent

Je kan een aandeel verkopen omdat je vind dat het overgewaardeerd is of omdat je een beter alternatief hebt. Maar verkopen omdat je op x % winst staat is onzin natuurlijk en heeft eigenlijk weinig met beleggen te maken.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
In de jaren '80 sprak 'men' over speculeren op de beurs. Nu is het precies een misdaad als je winst neemt en moet je een BMY of GOGL kopen en proberen in een langdurige coma te geraken...
De standpunten zijn me duidelijk. Ik beleg/speculeer voor een maandelijks extraatje, niet voor een ton appelen als ik straks dorst moest krijgen. Long gaan is voor anderen, als zij een verre toekomst nog zien zitten waar ze het beursgeld nog mooi kunnen spenderen: be my guest.
De standpunten zijn me duidelijk. Ik beleg/speculeer voor een maandelijks extraatje, niet voor een ton appelen als ik straks dorst moest krijgen. Long gaan is voor anderen, als zij een verre toekomst nog zien zitten waar ze het beursgeld nog mooi kunnen spenderen: be my guest.
Ik heb ook niet gezegd dat ik in coma wil gaan. Ik heb gezegd ALS ik in coma...Gebruikersnaam2 schreef: ↑20 mei 2022, 16:09 't Is te zien op welke leeftijd je in coma gaat, als je pas wakker wordt op je 85e ga je er ook niet veel meer aan hebben dat je dan multimiljonair bent![]()
En ik ben nog bijlaaaaange geen 60 jaar, dankje.
Fair enough. We hebben erg verschillende doelstellingen. Dat mag.
Alles wat niet je eigen strategie is, is niet beleggen volgens sommigen.
Alleen je eigen strategie is goed en correct, al de rest is zever.
Ik denk dat winst nemen bij x% stijging wel steek houdt, maar dat de duurzaamheid van deze strategie heel afhankelijk is van hoeveel geld je hebt om te beleggen, en je bereidheid om veel cash aan te houden.
As said, je zal eindigen met een grote groep aandelen die niet x% gestegen zijn, wat eigenlijk geen probleem hoeft te zijn, maar je zal jezelf vastrijden denk ik, en uiteindelijk zal je weinig kopen/verkopen en buy and hold eindigen met die aandelen. (weeral: wat voor rendement zeker geen probleem hoeft te zijn)
Maar om te zeggen dat het slecht is, dat is een stap te ver...
En ik vind dat HEEL ver van speculeren (en speculeren is in mijn woordenboek zelfs geen scheldwoord, voor sommigen hier wel).
Ook speculeren (wat speculeren dan ook moge zijn, want dat is al even vaag) is geen slechte strategie
Alleen hoort een bepaalde strategie bij een bepaalde persoon.
Alleen je eigen strategie is goed en correct, al de rest is zever.
Ik denk dat winst nemen bij x% stijging wel steek houdt, maar dat de duurzaamheid van deze strategie heel afhankelijk is van hoeveel geld je hebt om te beleggen, en je bereidheid om veel cash aan te houden.
As said, je zal eindigen met een grote groep aandelen die niet x% gestegen zijn, wat eigenlijk geen probleem hoeft te zijn, maar je zal jezelf vastrijden denk ik, en uiteindelijk zal je weinig kopen/verkopen en buy and hold eindigen met die aandelen. (weeral: wat voor rendement zeker geen probleem hoeft te zijn)
Maar om te zeggen dat het slecht is, dat is een stap te ver...
En ik vind dat HEEL ver van speculeren (en speculeren is in mijn woordenboek zelfs geen scheldwoord, voor sommigen hier wel).
Ook speculeren (wat speculeren dan ook moge zijn, want dat is al even vaag) is geen slechte strategie

Alleen hoort een bepaalde strategie bij een bepaalde persoon.
Beleggen in aandelen heeft een zeker risico.As said, je zal eindigen met een grote groep aandelen die niet x% gestegen zijn, wat eigenlijk geen probleem hoeft te zijn, maar je zal jezelf vastrijden denk ik, en uiteindelijk zal je weinig kopen/verkopen en buy and hold eindigen met die aandelen. (weeral: wat voor rendement zeker geen probleem hoeft te zijn)
Om de winst van de markt te halen moet je goede aandelen ook bijhouden en niet verkopen na X%.
Als je de geode aandelen snel verkoopt, zal je enkel met aandelen blijven die minder presteren.
Je loopt dus het aandelenrisico, maar je zal niet de gemiddelde winst hebben van aandelen.
Hier is een voorbeeld verdeling van het rendement van aandelen.
Als je de aandelen verkoopt als je 10% winst hebt; dan mis je de hele rechterkant van de verdeling.

en blijf je dus zitten met de aandelen die verlies of een minder dan gemiddelde winst maakten.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Nochtans hebben beide woorden (speculeren en beleggen) een duidelijke definitie die ook het onderscheid duidelijk maakt.
Voor mij persoonlijk is het onderscheid dit: bij speculeren hoop je geld te verdienen aan een andere handelaar (i.e. verkopen met winst), terwijl bij investeren hoop je geld te verdienen aan hetgeen waarin je investeert (i.e. iets bezitten wat meer waard wordt dankzij economische groei). Dat is geen waardeoordeel, maar gewoon een definitie.
Toch niet weer diezelfde semantische discussie over het geslacht der engelen. Dat was de eerste keer al niet interessant en dat zal het de 2e keer nog minder zijn. En ik denk dat het mensen die echt iets te zeggen hebben weg houdt van deze site.
Het lijkt er op dat mensen die niet succesvol zijn/waren met speculeren te veel tijd overhouden om hier te zitten kletsen over weinig tot niets
. Ik wacht op alle boeken en studies die ze gelezen hebben om het tegendeel te bewijzen
.
Het lijkt er op dat mensen die niet succesvol zijn/waren met speculeren te veel tijd overhouden om hier te zitten kletsen over weinig tot niets
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Is die definitie echt zo duidelijk ? Dan zou ik verwachten dat niemand daar zijn persoonlijk idee over gaat geven.
OopsGudrun schreef: ↑20 mei 2022, 17:41 Voor mij persoonlijk is het onderscheid dit: bij speculeren hoop je geld te verdienen aan een andere handelaar (i.e. verkopen met winst), terwijl bij investeren hoop je geld te verdienen aan hetgeen waarin je investeert (i.e. iets bezitten wat meer waard wordt dankzij economische groei). Dat is geen waardeoordeel, maar gewoon een definitie.

Maar ik begrijp je wel hoor.
Hier een iets uitgebreidere uitleg over het verschil: https://www.investopedia.com/ask/answer ... lating.asp