uitstel capaciteitstarief?
Re: uitstel capaciteitstarief?
Puntje 6
6. Ook de injectiepieken van mijn zonnepanelen tellen mee voor het capaciteitstarief.
Neen, het capaciteitstarief is een afnametarief. Enkel afnamepieken spelen een rol in de berekening, injectiepieken niet. Eigenaars van zonnepanelen (< 10 kVA) betalen ook in 2022 geen injectietarief.
Er gaat een deel van de klassieke nettarieven af, aan het prosumententarief veranderd voor zover ik weet niks.molenveld schreef: ↑21 februari 2022, 18:41 Dat weet ik, maar het prosumententarief vertenwoordigt de per kWh-berekende distributiekosten die je met een terugdraaiende meter niet (of minder) betaalt. Als deze kWh-gebonden kosten naar beneden gaan (want deels verschoven naar het capaciteitstarief - zij het voorlopig forfatair), dan daalt logischerwijze ook het prosumententarief. Dat concludeer ik toch uit bovenstaande quote.
Ik heb zonnepanelen en een klassieke meter. Betaal ik met de komst van de nieuwe nettarieven zowel prosumententarief als capaciteitstarief?
U betaalt vanaf dan zowel het capaciteitstarief als het prosumententarief. De hoogte van het prosumententarief hangt af van het kWh-tarief. De nettarieven die nog op basis van kWh worden aangerekend, dus zonder het deel van de kosten dat via het capaciteitstarief wordt aangerekend. Via dat kWh-tarief (voor verbruik) wordt in de toekomst een minder groot deel van de kosten aangerekend. We rekenen vanaf dan een deel van de kosten aan via het capaciteitstarief.
Welja, dat insinueert toch dat het prosumententarief zal dalen, omdat een deel verschuift naar het capaciteitstarief?
vortex schreef: ↑21 februari 2022, 19:06 U betaalt vanaf dan zowel het capaciteitstarief als het prosumententarief. De hoogte van het prosumententarief hangt af van het kWh-tarief. De nettarieven die nog op basis van kWh worden aangerekend, dus zonder het deel van de kosten dat via het capaciteitstarief wordt aangerekend. Via dat kWh-tarief (voor verbruik) wordt in de toekomst een minder groot deel van de kosten aangerekend. We rekenen vanaf dan een deel van de kosten aan via het capaciteitstarief.
Ik lees daar toch iets anders in maar toegegeven echt duidelijk is het niet. Trouwens; de hoogte van het prosumententarief hangt af van van het vermogen van de omvormer, niet van het kWh-tarief zoals hierboven staat.molenveld schreef: ↑21 februari 2022, 19:26 Welja, dat insinueert toch dat het prosumententarief zal dalen, omdat een deel verschuift naar het capaciteitstarief?
vortex schreef: ↑21 februari 2022, 19:06 U betaalt vanaf dan zowel het capaciteitstarief als het prosumententarief. De hoogte van het prosumententarief hangt af van het kWh-tarief. De nettarieven die nog op basis van kWh worden aangerekend, dus zonder het deel van de kosten dat via het capaciteitstarief wordt aangerekend. Via dat kWh-tarief (voor verbruik) wordt in de toekomst een minder groot deel van de kosten aangerekend. We rekenen vanaf dan een deel van de kosten aan via het capaciteitstarief.
Het prosumententarief is een kWp-tarief, maar de hoogte van het tarief (per netbeheerder) hangt af van het kWh tarief voor "gewone" consumenten.
komt dit capaciteitstarief nu echt in voege op 1 juli?
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024