Staatsbon 2022
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Staatsbon 2022
Ooh, maar het zijn niet de transactiekosten die je rendement doen dalen. Die spelen ook mee, maar dat gaat meestal slechts over enkelcijferige procenten. De werkelijke verliezen zijn onzichtbaar in je portefeuille. Transacties reduceren is slechts een middel, en geen doel op zich.
De misgelopen winsten bij niet-kopen-en-verkopen zie je ook niet in die portefeuille ...sintorama schreef: ↑17 mei 2022, 13:40
Ooh, maar het zijn niet de transactiekosten die je rendement doen dalen. Die spelen ook mee, maar dat gaat meestal slechts over enkelcijferige procenten. De werkelijke verliezen zijn onzichtbaar in je portefeuille. Transacties reduceren is slechts een middel, en geen doel op zich.
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
De ontlopen verliezen door niet te verkopen zie je inderdaad niet, maar het punt is dat die een heel stuk kleiner zijn. Op lange termijn telt alleen inleg x tijd. Door zowel inleg als tijd te reduceren kun je je product nooit vergroten. Misschien levert het je wat gemoedsrust op om eventjes niet deel te nemen of met een minder grote blootstelling, maar puur cijfermatig gooi je enkel je eigen ruiten in.
Zouden ze a pari zijn?
De voorwaarden zijn volstrekt belachelijk. Wie koopt nu zoiets?
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Waarom niet ? Geld op een spaarboekje en dat men nooit nodig heeft kan men toch beter beleggen in iets wat meer opbrengt!
Als die méér opbrengen dan de hoogste spaarrekeningen, dan overweeg ik om een gedeelte daarin te beleggen, bij wijze van spreiding.
Vroeger heb ik er ook nog gehad, maar ik kan mij niet meer herinneren of daar RV van afgehouden wordt.
En zo ja: kan de RV gerecupereerd worden via de belastingaangifte (zoals bij coöperatieve aandelen) ?
Vroeger heb ik er ook nog gehad, maar ik kan mij niet meer herinneren of daar RV van afgehouden wordt.
En zo ja: kan de RV gerecupereerd worden via de belastingaangifte (zoals bij coöperatieve aandelen) ?
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Neen. Staatsbons = obligaties. Geen roerende voorheffing terug via de belastingaangifte.Nefertari schreef: ↑20 mei 2022, 20:11 Als die méér opbrengen dan de hoogste spaarrekeningen, dan overweeg ik om een gedeelte daarin te beleggen, bij wijze van spreiding.
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Met een inflatie van 6 à 7% verlies je er op. Het positieve is dat je minder verliest dan met een spaarrekening.De nieuwe staatsbons die ons land vanaf 4 juni uitgeeft, zullen een rentevoet hebben van 0,70 procent voor de vijfjarige bon en van 1,30 procent voor de tienjarige bon.
Spaarvarken was iets te optimistisch?Aan de hand van de officiële lange-termijnrente op 10 jaar, die 1,6 procent bedraagt, is het echter wel mogelijk om een inschatting te maken. Doorgaans ligt de interest van een staatsbon immers een beetje hoger dan de lange-termijnrente, met als doel beleggers warm te maken voor een investering. Netto zal de opbrengst sowieso lager liggen; de overheid claimt immers 30 procent van de intrest terug via de roerende voorheffing.
Welke redenen kun je bedenken om in te stappen?
- je verwacht dat de inflatie zal stijgen of dalen
- je verwacht dat de rente op spaarrekeningen zal dalen
- je wilt een goede burger zijn
- je bent optimistisch of net pessimistisch over het verloop van de oorlog in Oekraïne
- is het veiliger dan een spaarboekje?
- ...
Veel banken en verzekeraars bieden nu ook (gestructureerde) obligaties aan met toch hogere rentevoeten.
Bij Belfius is er nu bijvoorbeeld een obligatie op 3 jaar met een brutorendement van 1%, netto dus 0,70%.
Andere banken zullen ook wel soortgelijke producten uitgeven en om nu in voorbeeld van Belfius te blijven denk ik niet dat het risico om aan hen geld te lenen groter is dan aan de Belgische staat.
Eigenlijk zou het beter zijn dat er nu niet te veel intekenen op deze uitgifte zodat ze bij een volgende staatsbon met wat competitievere rentevoeten komen.
Bij Belfius is er nu bijvoorbeeld een obligatie op 3 jaar met een brutorendement van 1%, netto dus 0,70%.
Andere banken zullen ook wel soortgelijke producten uitgeven en om nu in voorbeeld van Belfius te blijven denk ik niet dat het risico om aan hen geld te lenen groter is dan aan de Belgische staat.
Eigenlijk zou het beter zijn dat er nu niet te veel intekenen op deze uitgifte zodat ze bij een volgende staatsbon met wat competitievere rentevoeten komen.
Op die obligatie is een "lopende kost van maximaal 0,6%."Amor schreef: ↑21 mei 2022, 13:16 Veel banken en verzekeraars bieden nu ook (gestructureerde) obligaties aan met toch hogere rentevoeten.
Iemand enig idee hoe dat juist werkt?
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Is dit een bewaarkost die Belfius aanrekent? Of spreek je hier van de "Totale kosten bij bezit tot eindvervaldagRGiskard schreef: ↑21 mei 2022, 19:09Op die obligatie is een "lopende kost van maximaal 0,6%."Amor schreef: ↑21 mei 2022, 13:16 Veel banken en verzekeraars bieden nu ook (gestructureerde) obligaties aan met toch hogere rentevoeten.
Iemand enig idee hoe dat juist werkt?
Maximaal percentage: 0,60% (inbegrepen in de uitgifteprijs) over de volledige looptijd van 3 jaar."
Ik zag ook:
"Deze obligatie wordt niet genoteerd op een gereglementeerde markt." > dus weinig mogelijkheid om vroeger te verkopen aan een faire prijs.
Emittent: "Belfius Financing Company SA, opgericht naar Luxemburgs recht en een 100%-dochter van Belfius Bank NV."
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.