Staatsbon 2022
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Staatsbon 2022
Hoe langer, hoe risicovoller, hoe minder flexibiliteit --- hoe hoger de beloningenSuperspaarder schreef: ↑22 mei 2022, 09:27 - spaarrekening : 0,11% < 0,49% (staatsbon) < 0,81 % (DB kasbon). Spaarrekening bij Santander al "vol".
- Tak21 : 5 jaar bon korter dan 8 jaar verzekering ; de winstdeelname met verzekering is hypothetisch ; en ook de 2% taks op verzekering niet vergeten.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
@Sebastiaan1985: als binnen vijf jaar de verwachting is dat de rente nog hoger zal klimmen, ga je dan nog blijven wachten?
Ik geniet nog van mijn termijnrekening van 4.15%
Bewaarkosten bestaan niet meer. Vroeger moest alles manueel gebeuren , verhandelen van verkochte en aangekochte aandelen. Versassen naar andere banken en manueel knippen van alle coupons. Ik heb die tijd nog gekend. Men moet dit niet meer aangeven als bewaarkosten maar gewoon kosten.Yaris schreef: ↑22 mei 2022, 12:50 Computers moeten aangekocht worden en software moet ontwikkeld worden en aangepast telkens de wetgeving wijzigt. Klanten eisen een gemakkelijke, snelle, veilige en betrouwbare banking software. Het is niet omdat het met de computer gebeurt dat het niets kost of geen geld gevraagd voor mag worden.
https://www.hln.be/geld/na-3-jaar-is-er ... ~a0bd099b/Na een onderbreking van drie jaar lanceert de Belgische schatkist deze week weer eens een staatsbon.
Van 24 mei tot en met 3 juni kan je je hiervoor inschrijven.
Vanaf vandaag kan er op ingeschreven worden.
Volgens Paul D'Hoore is dat niet bij elke bank gratis. Weet hier iemand waar en hoe dat het best gebeurt?
Vroeger was dit gratis bij Bpost
Vroeger heb ik ooit ingeschreven op staatsbons bij Rabobank en dat ging toen als een fluitje van een cent.
Maar als ik ga kijken bij Keytrade (mijn hoofdbank) en bij Argenta, dan vind ik niets terug over staatsbons.
Verder heb ik ook nog spaarrekeningen bij MeDirect en Santander, maar daar is dit waarschijnlijk ook geen optie.
Iemand raad?
Maar als ik ga kijken bij Keytrade (mijn hoofdbank) en bij Argenta, dan vind ik niets terug over staatsbons.
Verder heb ik ook nog spaarrekeningen bij MeDirect en Santander, maar daar is dit waarschijnlijk ook geen optie.
Iemand raad?
Ik deed dat indertijd via de Dienst van de Grootboeken, toen nog via post.Nefertari schreef: ↑24 mei 2022, 11:37 Vroeger heb ik ooit ingeschreven op staatsbons bij Rabobank en dat ging toen als een fluitje van een cent.
Iemand raad?
Nu kan dat precies online:
https://www.debtagency.be/nl/productsbesouscription
Om in te tekenen op een staatsbon via de Dienst van de Grootboeken hoef je geen effectenrekening op te geven. Wel dien je een rekeningnummer op te geven voor het storten van de interesten.
Als je inlogt op de dienst kun je ook je portefeuille raadplegen.
Als je inlogt op de dienst kun je ook je portefeuille raadplegen.
Buiten de mogelijke kosten van een bank gerekend. Wat zijn hier de voordelen van?
Vandaag langsgeweest bij bpost en er zijn daar geen extra kosten.
Vandaag besluit genomen: ik ga géén staatsbon 2022 kopen.Nefertari schreef: ↑20 mei 2022, 20:11 Als die méér opbrengen dan de hoogste spaarrekeningen, dan overweeg ik om een gedeelte daarin te beleggen, bij wijze van spreiding.
Vroeger heb ik er ook nog gehad, maar ik kan mij niet meer herinneren of daar RV van afgehouden wordt.
En zo ja: kan de RV gerecupereerd worden via de belastingaangifte (zoals bij coöperatieve aandelen) ?
Mijn persoonlijke reden: voor het weinige spaargeld dat ik momenteel voor langere tijd kan missen, heb ik voor een andere belegging gekozen, namelijk coöperatieve aandelen van Beauvent.
De staatsbon is dan wel veiliger, maar de 30% RV die dus niet recupereerbaar is via de belastingaangifte maakt het in mijn ogen onaantrekkelijk. Ook: 10 jaar (als je nog iets van nettorente wil overhouden), lijkt me te lang voor oudere personen.
Er IS helemaal geen netto-rendement. Het reeele redement is negatief.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."