De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Wereldwijd hebben de aandelen een dikke 10% van hun (vrij verhandelbare) marktwaarde verloren dit jaar, maar staan nog altijd hoger dan een jaar geleden.
Wereldwijd zijn de technologie aandelen een ongeveer 20% van de (vrij verhandelbare) marktwaarde van alle aandelen.
Wereldwijd zijn de technologie aandelen een ongeveer 20% van de (vrij verhandelbare) marktwaarde van alle aandelen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik dacht dat dit wat 'bijzonder' was die dalingen omdat het samenhing met de verhoging van de rente, de inflatie en dergelijke. Maar blijkbaar niet? Die economische context van het beleggen is met nog niet helemaal duidelijk. Daar wordt precies niet veel aandacht aan besteed in de beginnersboeken van beleggen :p
Op langere termijn is het wellicht beter van gewoon bij je strategie te blijven en je aan je maandelijkse aankoopbedrag te houden, los van de context?
Wall Street beleeft weer een topdag. Commentaar op CNBC: "S&P 500 rises after Fed minutes show the central bank could hike rates further than expected". Probeer dat maar te begrijpen. Ik zou denken dat de markten dan zouden dippen?
lol! Nog maar eens bewijs dat beleggen (en economie in het algemeen) geen exacte wetenschap is.
Van zo'n zaken ga ik toch eens in m'n haar krabben.
We zitten effectief in een bijzonder moment, een ontspoorde inflatie, centraal banken die te laat wakker geworden zijn en nu vol in de remmen moeten (rente verhogingen en afbouw balans) en een economie (en beurswaarderingen) die in overdrive was geraakt door stimulus (verhogen van staatsschulden) en opgespaarde koopkracht door corona, zijn geen gewone omstandigheden. Neem het maar van mij aan dat dit een heel bijzonder moment is en dat het nog lang niet voorbij is en dat het nog verre van verrekend is in de beurskoersen.
Sommigen hadden na de coronapandemie een nieuwe roaring twenties voorspeld: we zouden geld uitgeven en feesten als nooit tevoren.

Dat is ook effectief gebeurd, Yaris. Je hebt het allicht gemist. Alleen zullen de feesten geen jaren duren ( toch niet voor het plebs).
-
- Sr. Member
- Contacteer:
De beurs kijkt altijd vooruit. Alles wat je zegt is al gekend en is exact de reden voor de talrijke sell offs devoorbije dagen. Zeker in US high growth (saas bedrijvenvnl)en tech zijn er verschillende degelijke bedrijven die 50-85% onder hun topkoersen noteren. Dan denk ik dat er toch al veel verrekend isin de koers.vortex schreef: ↑26 mei 2022, 07:47We zitten effectief in een bijzonder moment, een ontspoorde inflatie, centraal banken die te laat wakker geworden zijn en nu vol in de remmen moeten (rente verhogingen en afbouw balans) en een economie (en beurswaarderingen) die in overdrive was geraakt door stimulus (verhogen van staatsschulden) en opgespaarde koopkracht door corona, zijn geen gewone omstandigheden. Neem het maar van mij aan dat dit een heel bijzonder moment is en dat het nog lang niet voorbij is en dat het nog verre van verrekend is in de beurskoersen.
Als er nog serieuze dalingen komen zal het m.i eerder bij de Europese aandelen zijn...Bel 20 bvb die nog altijd maar net onder de 4000 staat tov 2600-2700 in maart 2020.
Inderdaad volledig mee akkoord.LaCucaracha schreef: ↑26 mei 2022, 09:43De beurs kijkt altijd vooruit. Alles wat je zegt is al gekend en is exact de reden voor de talrijke sell offs devoorbije dagen. Zeker in US high growth (saas bedrijvenvnl)en tech zijn er verschillende degelijke bedrijven die 50-85% onder hun topkoersen noteren. Dan denk ik dat er toch al veel verrekend isin de koers.vortex schreef: ↑26 mei 2022, 07:47
We zitten effectief in een bijzonder moment, een ontspoorde inflatie, centraal banken die te laat wakker geworden zijn en nu vol in de remmen moeten (rente verhogingen en afbouw balans) en een economie (en beurswaarderingen) die in overdrive was geraakt door stimulus (verhogen van staatsschulden) en opgespaarde koopkracht door corona, zijn geen gewone omstandigheden. Neem het maar van mij aan dat dit een heel bijzonder moment is en dat het nog lang niet voorbij is en dat het nog verre van verrekend is in de beurskoersen.
Als er nog serieuze dalingen komen zal het m.i eerder bij de Europese aandelen zijn...Bel 20 bvb die nog altijd maar net onder de 4000 staat tov 2600-2700 in maart 2020.
Waarom altijd die negativiteit overal?
Lage beurskoersen bieden kansen voor beleggers.
Beurs heeft veel met emotie te maken en verloopt altijd in cycli als je geschiedenis er op nakijkt.
Ik las net nog een artikel van Pascal Paepen van 14/01/2022 met als titel"“Beleggers switchen maar beter van groei naar waarde”: zo haal je nog een mooi rendement in onzekere tijden"
Ik haal daar drie aandelen uit.
Tubize, bijvoorbeeld, belegt in het grootste Belgische farmabedrijf, UCB. UCB zelf is al niet duur aan 91 euro, maar Tubize is aan 85,60 euro nog veel goedkoper. Er zijn namelijk 44,5 miljoen aandelen van Tubize in omloop. Tubize bezit zelf 68,3 miljoen aandelen van UCB en heeft geen schulden. Koop je dus een aandeel van Tubize, dan bezit je onrechtstreeks 1,53 aandelen UCB. Voor een belegging van 85,60 euro krijg je dus een aandeel dat intrinsiek ruim 139 euro (1,53 x 91 euro) waard is! Je krijgt dus dubbele waarde, door UCB te kopen met korting.
Vandaag staat Tubize €78 of 9% lager. Dan zou je toch gaan denken dat dit een koopje is?
Idem voor KBC Ancora.
Ook boven KBC heb je een beursgenoteerde mono-holding: KBC Ancora. Ook die noteert aan grote korting. Voor een KBC-aandeel betaal je 83,06 euro. Voor een aandeel van KBC Ancora betaal je maar 45,94 euro. Voor ieder KBC Ancora-aandeel beleg je onrechtstreeks in 0,99 KBC-aandelen. KBC Ancora heeft daarnaast een schuld van 3,58 euro per aandeel. De intrinsieke waarde van een aandeel KBC Ancora is bijgevolg (0,99 x 83,06 euro) – 3,58 euro = 78,65 euro. En daarvoor betaal je dus op de beurs maar 45,94 euro! Wil je beleggen in KBC, dan kan je dus maar beter KBC Ancora kopen.
Ancora noteert vandaag aan €42 of weer een 6% goedkoper.
Ageas
De verzekeraar is onder andere eigenaar van AG, die ouder is dan België, en investeert daarnaast ook in het buitenland. Ageas betaalt een mooi dividend van bruto 2,65 euro. Op de huidige koers (48,90 euro) biedt dat bruto een rendement van 5,42 procent. Maar je mag verwachten dat dat dividend in de toekomst nog zal stijgen. Waarom dan wachten om dit waarde-aandeel te kopen?
Ageas noteert vandaag €45 oftewel 8% goedkoper.
Kijken we naar corona koersen dan kunnen we nog 30-40% zakken.
Ageas €26
Ancora €25
Tubize €55
Tubize, bijvoorbeeld, belegt in het grootste Belgische farmabedrijf, UCB. UCB zelf is al niet duur aan 91 euro, maar Tubize is aan 85,60 euro nog veel goedkoper. Er zijn namelijk 44,5 miljoen aandelen van Tubize in omloop. Tubize bezit zelf 68,3 miljoen aandelen van UCB en heeft geen schulden. Koop je dus een aandeel van Tubize, dan bezit je onrechtstreeks 1,53 aandelen UCB. Voor een belegging van 85,60 euro krijg je dus een aandeel dat intrinsiek ruim 139 euro (1,53 x 91 euro) waard is! Je krijgt dus dubbele waarde, door UCB te kopen met korting.
Vandaag staat Tubize €78 of 9% lager. Dan zou je toch gaan denken dat dit een koopje is?
Idem voor KBC Ancora.
Ook boven KBC heb je een beursgenoteerde mono-holding: KBC Ancora. Ook die noteert aan grote korting. Voor een KBC-aandeel betaal je 83,06 euro. Voor een aandeel van KBC Ancora betaal je maar 45,94 euro. Voor ieder KBC Ancora-aandeel beleg je onrechtstreeks in 0,99 KBC-aandelen. KBC Ancora heeft daarnaast een schuld van 3,58 euro per aandeel. De intrinsieke waarde van een aandeel KBC Ancora is bijgevolg (0,99 x 83,06 euro) – 3,58 euro = 78,65 euro. En daarvoor betaal je dus op de beurs maar 45,94 euro! Wil je beleggen in KBC, dan kan je dus maar beter KBC Ancora kopen.
Ageas
De verzekeraar is onder andere eigenaar van AG, die ouder is dan België, en investeert daarnaast ook in het buitenland. Ageas betaalt een mooi dividend van bruto 2,65 euro. Op de huidige koers (48,90 euro) biedt dat bruto een rendement van 5,42 procent. Maar je mag verwachten dat dat dividend in de toekomst nog zal stijgen. Waarom dan wachten om dit waarde-aandeel te kopen?
Ageas €26
Ancora €25
Tubize €55
Ageas vind ik te hoog staan.karine schreef: ↑26 mei 2022, 10:08 Ik las net nog een artikel van Pascal Paepen van 14/01/2022 met als titel"“Beleggers switchen maar beter van groei naar waarde”: zo haal je nog een mooi rendement in onzekere tijden"
Idem voor KBC Ancora.
Ageas
Ageas €26
Ancora €25
Tubize €55
In maart onder 40 gestaan bij begin 40 zou ik happen.
KBC Ancora zie ik weinig groeipotentieel in ja je hebt dividend ja.
Onder 40 mischien interessant nu toch niet
Klopt iets niet in die redenering hé, alles wat ik zeg is al maanden gekend en verwacht, waarom zou dat dan pas de voorbije dagen verdisconteerd zijn en waarom zou al die "kennis" nu al grotendeels verdisconteerd zijn? Nee, de grootste fout die aanhangers van "immer correct gewaardeerde beurzen" maken is de illusie dat iedereen in de markt unaniem dezelfde verwachtingen hebben en dat die verwachtingen enkel van "kennis" afhangen. Ik zeg dat waarderingen voor een heel groot stuk van sentiment afhangen, zo ben jij eerder optimistisch dat de bodem bereikt is, terwijl ik zeer pessimistisch ben over wat er op economisch vlak nog voor de deur staat. Beurzen zijn nooit correct gewaardeerd, als ze dat wel zouden zijn, hoe verklaar je dan dat een bedrijf op enkele maanden 40 of 50% van zijn beurskoers kan verliezen terwijl de winst en winstverwachting amper gewijzigd zijn?LaCucaracha schreef: ↑26 mei 2022, 09:43De beurs kijkt altijd vooruit. Alles wat je zegt is al gekend en is exact de reden voor de talrijke sell offs devoorbije dagen. Zeker in US high growth (saas bedrijvenvnl)en tech zijn er verschillende degelijke bedrijven die 50-85% onder hun topkoersen noteren. Dan denk ik dat er toch al veel verrekend isin de koers.vortex schreef: ↑26 mei 2022, 07:47
Er is helemaal geen unanimiteit, wie vandaag nog optimistisch is dat de reeds gekende en verwachte oplopende rente, QT, koopkracht verlies, opgelopen overheidsschulden en begrotingstekorten door duurdere herfinanciering, enz... met een zachte economische landing opgevangen gaan worden, zal eenmaal er omzet dalingen, oplopende werkloosheidscijfers en bedrijfssaneringen volgen misschien minder optimistisch zijn terwijl ik tegen dan weer minder pessimistisch zal zijn

Mooi geschreven en verwoord.vortex schreef: ↑26 mei 2022, 10:45Klopt iets niet in die redenering hé, alles wat ik zeg is al maanden gekend en verwacht, waarom zou dat dan pas de voorbije dagen verdisconteerd zijn en waarom zou al die "kennis" nu al grotendeels verdisconteerd zijn? Nee, de grootste fout die aanhangers van "immer correct gewaardeerde beurzen" maken is de illusie dat iedereen in de markt unaniem dezelfde verwachtingen hebben en dat die verwachtingen enkel van "kennis" afhangen. Ik zeg dat waarderingen voor een heel groot stuk van sentiment afhangen, zo ben jij eerder optimistisch dat de bodem bereikt is, terwijl ik zeer pessimistisch ben over wat er op economisch vlak nog voor de deur staat. Beurzen zijn nooit correct gewaardeerd, als ze dat wel zouden zijn, hoe verklaar je dan dat een bedrijf op enkele maanden 40 of 50% van zijn beurskoers kan verliezen terwijl de winst en winstverwachting amper gewijzigd zijn?LaCucaracha schreef: ↑26 mei 2022, 09:43
De beurs kijkt altijd vooruit. Alles wat je zegt is al gekend en is exact de reden voor de talrijke sell offs devoorbije dagen. Zeker in US high growth (saas bedrijvenvnl)en tech zijn er verschillende degelijke bedrijven die 50-85% onder hun topkoersen noteren. Dan denk ik dat er toch al veel verrekend isin de koers.
Er is helemaal geen unanimiteit, wie vandaag nog optimistisch is dat de reeds gekende en verwachte oplopende rente, QT, koopkracht verlies, opgelopen overheidsschulden en begrotingstekorten door duurdere herfinanciering, enz... met een zachte economische landing opgevangen gaan worden, zal eenmaal er omzet dalingen, oplopende werkloosheidscijfers en bedrijfssaneringen volgen misschien minder optimistisch zijn terwijl ik tegen dan weer minder pessimistisch zal zijn![]()
Beurskoersen hangen inderdaad voor een heel stuk van emotie af niks meer en minder.
Al die analysten en zogezegde kenners zitten af en toe juist maar ook vele keren niet.
Je hebt dan nog op allerlei zenders, kranten, internet etc de zogenaamde promotors van aandelen.
Soms moeilijk het kaf van het koren te scheiden