cooperatieve aandelen
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: cooperatieve aandelen
Als je een tijdje geleden 1 aandeel hebt gekocht, dan kan je er nu al 8 extra bijkopen.
https://www.beauvent.be/alpro
dus indien iedereen voor 8 extra aandelen gaat kunnen er 550 vennoten inschrijven.
Begin dit jaar heeft he wel eventjes geduurd om de extra aandeelhouders bij te krijgen met 1 aandeel (was maximum)
er zullen ook wel aandeelhouders zijn die er geen 8 kunnen kopen omdat ze aan het maximum zitten ondertussen.
Denk niet dat het zo vlug zal volgeschreven zijn, na enkele dagen misschien wel.
Begin dit jaar heeft he wel eventjes geduurd om de extra aandeelhouders bij te krijgen met 1 aandeel (was maximum)
er zullen ook wel aandeelhouders zijn die er geen 8 kunnen kopen omdat ze aan het maximum zitten ondertussen.
Denk niet dat het zo vlug zal volgeschreven zijn, na enkele dagen misschien wel.
Zijn er mensen die Beauvent gaan bijkopen? Ik twijfel... Het is zo een onzekere wereld geworden...
in tijden van dalende of lage rente is er de ongeveer 3% dat de mensen naar kijken.
Maar met de licht stijgende rente zullen mensen misschien beetje afwachten.
Want niemand weet waar het naartoe gaat met de rente en de economie. (of toch niet met zekerheid)
Maar met de licht stijgende rente zullen mensen misschien beetje afwachten.
Want niemand weet waar het naartoe gaat met de rente en de economie. (of toch niet met zekerheid)
Ik ga wat bij investeren, wel maar 2 aandelen extra...
Ik vind dit nog steeds een goeie diversificatie voor mijn beleggingen
Ik vind dit nog steeds een goeie diversificatie voor mijn beleggingen
Zelf zit ik er al voor een groot deel in (nog niet het maximum). Maar mijn vader heeft onlangs pas zijn 1e aandeel gekocht, en gaat nu bijkopen. Geen idee hoeveel, daar ging hij dit weekend nog over denken...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Als het gewicht van Beauvent in mijn port nog niet te groot was, zou ik bijkopen, ja.
Welke assets zijn volgens jou "beter" om nu in te investeren in deze "onzekere wereld" ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Die max 8 aandelen per (bestaande) cooperant, is niet zomaar met de natte vinger bedacht hé.hansi schreef: ↑26 mei 2022, 17:00 dus indien iedereen voor 8 extra aandelen gaat kunnen er 550 vennoten inschrijven.
Dat is een inschatting van Beauvent om op een bepaalde termijn de ophaling te voltooien, maar daarbij wel zoveel mogelijk cooperanten de kans te geven om in te schrijven op extra aandelen.
Niet vergeten dat het gemiddeld geïnvesteerd bedrag per vennoot bij Beauvent aan de hogere kant zit igvm andere coops.
Dat is wellicht ook de reden waarom ze een tijd geleden een oproep deden enkel voor nieuwe cooperanten die max 1 aandeel konden kopen.
De coöperanten hebben 1 week voorsprong om in te tekenen: https://www.beauvent.be/alpro
Er is een link tussen Beauvent en Ecopower.
https://www.beauvent.be/groene-stroom-v ... vent-kopen
Maar ik twijfel:
-Bij Ecopower werd er dit jaar geen dividend uitgekeerd omdat ze geen goed jaar hadden; wat dus op veilig spelen is.
-Bij Beauvent werd er echter wél een dividend uitgekeerd, terwijl het in principe over het algemeen een slecht jaar voor bijna iedereen was.
-> Is Beauvent dan niet voorzichtig genoeg en betekent dit voor hun aandeelhouders een groter risico (dan bvb Ecopower)?
https://www.beauvent.be/groene-stroom-v ... vent-kopen
Bij Ecopower ben ik al lang klant én coop.aandeelhouder en ik overweeg om ook coop.aandelen te kopen bij Beauvent.Beauvent: Wij verkopen de stroom van onze windturbines en zonneprojecten aan Ecopower, die de stroom op haar beurt levert aan onze aandeelhouders thuis. Want Ecopower is naast groenestroomproducent ook elektriciteitsleverancier. ...
Maar ik twijfel:
-Bij Ecopower werd er dit jaar geen dividend uitgekeerd omdat ze geen goed jaar hadden; wat dus op veilig spelen is.
-Bij Beauvent werd er echter wél een dividend uitgekeerd, terwijl het in principe over het algemeen een slecht jaar voor bijna iedereen was.
-> Is Beauvent dan niet voorzichtig genoeg en betekent dit voor hun aandeelhouders een groter risico (dan bvb Ecopower)?
Geen idee, ik heb de resultaten niet bekeken en de AV dit jaar aan me voorbij laten gaan.
Maar een paar jaar terug, denk tijdens corona, was het dividend ook een pak lager. Mijn ervaring is dat als ze het niet kunnen geven, ze het ook niet doen.
Ik heb geen idee in wat Ecopower allemaal zit, maar bij Beauvent is het naar mijn gevoel gedifferentieerder : ze hebben naast windmolens ook grote zonneparken en een groot warmtenet in Oostende.
Maar een paar jaar terug, denk tijdens corona, was het dividend ook een pak lager. Mijn ervaring is dat als ze het niet kunnen geven, ze het ook niet doen.
Ik heb geen idee in wat Ecopower allemaal zit, maar bij Beauvent is het naar mijn gevoel gedifferentieerder : ze hebben naast windmolens ook grote zonneparken en een groot warmtenet in Oostende.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Lees de jaarverslagen eens.Nefertari schreef: ↑30 mei 2022, 10:33 Bij Ecopower ben ik al lang klant én coop.aandeelhouder en ik overweeg om ook coop.aandelen te kopen bij Beauvent.
Maar ik twijfel:
Ecopower heeft weer serieus verlies gedraaid, Beauvent heeft winst (iets meer dan 2020) gedraaid.
Beauvent heeft wel een wat hogere schuldratio, maar dit is niet noodzakelijk slecht, integendeel.
https://www.beauvent.be/sites/default/f ... gitaal.pdf
https://cdn.nimbu.io/s/4tn7vz5/channele ... 21_WEB.pdf
Als jullie het geld makkelijker zouden kunnen missen voor langere tijd, zouden jullie dan voor het maximum van aandelen gaan (6250euro), of vinden jullie het sop de kolen niet waard?
Ik twijfel deze keer...
Ik twijfel deze keer...
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Zelf heb ik het max aandelen in Ecopower. Onlangs ingestapt in Beauvent en Energent. Deze keren in tegenstelling tot Ecopower dit jaar wel dividend van 3 en 3,25% uit.Nefertari schreef: ↑30 mei 2022, 10:33 Er is een link tussen Beauvent en Ecopower.
https://www.beauvent.be/groene-stroom-v ... vent-kopenBij Ecopower ben ik al lang klant én coop.aandeelhouder en ik overweeg om ook coop.aandelen te kopen bij Beauvent.Beauvent: Wij verkopen de stroom van onze windturbines en zonneprojecten aan Ecopower, die de stroom op haar beurt levert aan onze aandeelhouders thuis. Want Ecopower is naast groenestroomproducent ook elektriciteitsleverancier. ...
Maar ik twijfel:
Reden van de ruim 4 miljoen verlies in 2021 van Ecopower is de zwaar verlieslatende pelletfabriek.
Ze hebben deze nu ook versneld afgeschreven.
Hopend krijgen ze de zaakjes daar snel op orde of ik verkoop binnen 3 jaar terug mijn aandelen
Bij Beauvent ga ik 8 stuks bijkopen.
Mooie aanvulling naast mijn aandelenportefeuille.